FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17. SÖKANDE Hifab AB, 556125-7881 Box 19090 104 32 Stockholm MOTPART DOM 2014-05-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 2881-14 -- ' Sida 1 (7) I l .;,, Stiftelsen Skansen, 802003-0154 Box 27807 115 93 Stockholm 2014 -05.:. 2 6 � Ombud: Jur.kand. Lars Björk Adress som ovan Avd Dnr KSnr - Aktbil Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE SAKEN ---·---------·---. ---·-·-·�---- -. ------ Dok.Id 482726 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockho1m@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten bifaller ansökan oni överprövning och beslutar att upp­ handlingen får.avslutas först sedan rättelse har gjorts. I 115 76 Stockholm E-post: 08-561 680 00 Telefax. KONKURRENSVERKET Sida2 : FÖRVALTNINGSRATTEN · DOM 2881-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Stiftelsen Skansen genomför en upphandling av ramavtal för brandkonsul­ ter. Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig..upphandling (LOU). I tilldelningsbeslut daterat 2014-02-15 framgår att Stiftelsen Skansen anta­ git ett annat anbud ä n Hifab AB:s. Av beslutet framgår vidare att Hifab AB:s anbud inte har utvärderats då anbudet inte har ansetts kvalificerat eftersom det inte uppfyllt ställda krav i förfrågningsunderlaget. Enligt be­ slutet saknade Hifab AB:s anbud referenser. Hifab AB ansöker om överprövning och yrkar att en ny anbudsprövning och utvärdering ska ske där också Hifab AB:s anbud ska prövas eftersom det uppfyller kvalifikationskraven. Förvaltningsrätten har, eftersom tilldelningsbeslutet inte innehöll någon avtalsspärr, den 10 februari 2014 beslutat att Stiftelsen Skansen inte får ingå avt_al på gnmdval av upphandlingen innan något annat har bestämts. Stiftelsen Skansen bestrider bifall till ansökan och vidhåller att Hifab AB:s anbud inte uppfyller kvalifikationskraven och att Hifab AB i vart fall inte kan lida någon skada. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas.·Prövningen i förvalt• ningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2881-14 Allmänna avdelningen anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU, dvs. att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs både_ att sökanden kan visa att upphandlande myndighet agerat på ett sätt som inte är förenligt med den upphandlingsrättsliga regleringen och att sökan­ den till följd av detta agerande lidit eller kan komma att lida skada. Hifab AB anför sammanfattningsvis följande till stöd för sin talan. Hifab AB:s anbud uppfyller de krav som anges i förfrågningsunderiaget och det föreligger inte något skäl att förkasta anbudet. Bolaget har uppfyllt före­ skrifterna AUB.31 och AUB.52 genoni att i anbudshandlingarna ange till­ räckligt antal referensobjekt med referenser. I anbudsf01muläret har angi­ vit: "Bilaga 7, Referenser är inkluderad i bilaga 6". Bilaga 6 är CV för of­ fererad person. Det bör enligt Hifab AB vara tillräckligt att en förteckning över referenser är lämnad med tydlig hänvisning i anbudsformuläret. Om Stiftelsen Skansen vid anbudsutvärderingen ansåg att det var av betydelse att en bilaga över referenser lämnades in, borde Hifab AB ha fått möjlighet att komplettera sitt anbud. När det gäller utvärderingskriterierna för kom­ petens och erfarenheter för offererade personer finns det ingenting i de administrativa föreskrifterna som anger att det ska visas dokumenterad erfarenhet av 3-5 projekt per undergrupp 2:1-2:4. Hifab AB har vidare redovisat sex stycken referenser och projekt och an­ gett att det är ett förtydligande av angivna referenser i anbudsformuläret bilaga 6, även om anbudet i och för sig uppfyller kraven som anges i för­ frågningsunderlaget. Hifab AB uppger att det inte är en komplettering av lämnat anbud. - Stiftelsen Skansen anför i huvudsak följande. De sex referensprojekt med angivande av referenspersoner som Hifab AB nu redovisat vid förvalt­ ningsrätten uppfyller i sak förfrågningsunderlagets kvalificeringskrav. I I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Dessa har inte redovisats i Hifah AB:s anbud. Det skulle strida mot LOU om Hifab AB i ett yttrande till förvaltningsrätten skulle tillåtas att komplet­ tera sitt anbud. I förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter Rev A, daterade 2013-09-30, redovisas kvalificeringskraven för upphandlingen under punkt AUB.31 och utvärderingskriteriema under AUB.52. Enligt kvali:ficeringskraven ska anbudsgivare redovisa kompetensprofil, utbild­ ning samt dokumenterad erfarenhet av 3-5 projekt som innehåller arbete med restaurering samt renovering av kulturhistoriskt värdefulla miljöer, byggnader och landskapsmiljöer, zoologiska miljöer- djurbyggnader och djuranläggningar, arbetslokaler- verkstäder, omklädningsrum samt kon­ torslokaler, publika lokaler- restauranger, scener, publika WC etc. samt utrednings- och skissarbete, programarbete, projektering till FU enl. ABT 06 och AB 04. Dessutom ska uppgifter om referenser vilka kan verifiera utförandet av redovisade referensprojekt anges med uppgift om referens­ person och telefonnummer. I Hifab AB:s anbud har inte redovisats någon referens enligt nämnda kvali:ficeringskrav, varför det inte har kunnat utvär':" deras. Dessutom ska enligt utvärderingskriteriema under punkt AUB.52 ekonomi värderas till 30 % och kompetens och erfarenheter för offererade personer till 70 %, fördelade på kompetensområdena dokumenterad erfa­ renhet från arbete med restaurering och renovering av kulturhistoriskt vär­ defulla miljöer - byggnader och landskapsmiljöer 30 % (kriterie 2:1), do­ kumenterad erfarenhet från arbete med zoologiska miljöer - byggnader och • djuranläggningar 20 % (kriterie 2:2), dokumenterad erfarenhet från arbete med arbetslokaler - verkstäder, omklädningsrum samt kontorslokaler 10 % (kriterie 2:3), dokumenterad erfarenhet från arbete med publika lokaler­ restauranger, scener, publika WC etc. 10 % (kriterie 2:4). För att erhålla poäng under respektive kompetensområde under kriterie 2 har det krävts redovisning av minst tre verifierade referensprojekt inom det aktuella kompetensområdet Hifab AB har redovisat tvåverifierade referensprojekt avseende kriterie 2:1, ett verifierat referensproJekt avseende kriterie 2:2, två verifierade referensprojekt avseende kriterie 2:3 samt ett verifierat refe- ii 'I •I i :I Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 2881-14 Al_lmänna avdelningen rensprojekt avseende kriterie 2:4. Hifab AB skulle därmed maximalt kunna erhålla 3Opoäng för kriterie 1 (ekonomi) men inga poäng för kriterie 2, vilket gör att Hifab AB inte kunnat komma i fråga för tilldelning av kon­ trakt även om deras anbud hade utvärderats. Hifab AB har således inte lidit skada eller riskerat att lida skada. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. I för:frågningsunderlaget Administrativa föreskrifter, Konsultupphandling, Ramavtal- Konsulter, 2013-08-31, Rev A 2013-09-30 redovisas kvalifice­ ringskraven för upphandlingen under punkt AUB.31. Där framgår att bl.a. (såvitt nu är i fråga) följande ska redovisas i anbudet. - De personer som offereras för att utföra arbete på Skansen ska re­ dovisa kompetensprofil; utbildning samt dokumenterad erfarenhet av 3-5 projekt som innehåller arbete med: Restaurering samt renov�ring av kulturhistoriskt värdefulla miljöer - byggnader och landskapsmiljöer • • • samt dokumenterad erfarenhet av arbete med!· I STOCKHOLM • Zoologiska miljöer- djurby.�gnader och.djuranläggningar Arbetslokaler - verkstäder, omklädningsrum samt kontorslokaler Publika lokaler - restauranger, scener, publika WC etc. • • Programarbete Utrednings- och skissarbete • - Uppgift om referenser vilka kan verifiera lämnade uppgifter enligt Projektering till FU enl. ABT -06 och ABT -04. ovan avseende utförda uppdrag. Ange referenspersoner, inkl tele­ fonnummer. Förvaltningsrätten konstaterar att Hifab AB:s anbud innehåller en redovis­ ning av ett antal projekt, och att sex av dessa projekt enligt ansökan avser uppdrag som refereras till i anbudsförfrågan. Sex referenspersonermed FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 2881-14 i- ,· ,·. r i: I !-: telefonnummer.är angivna med hänvisning till respek:tive projekt. Vid en jämförelse mellan de i anbudet redovisade projekten och referenserna och de som Hifab AB redovisat i yttrande i detta mål finner förvaltningsrätten att de innehållsmässigt överensstämmer men skiljer sig åt när det gäller hur de har ställts upp. Stiftelsen Skansen har vitsordat att de referenser som redovisats i målet uppfyller kvalificerings.kraven. Förvaltriingsrätten anser att samma uppgifter utan svårigheter kan utläsas direkt i Hifab AB:s anbud även om de där har redovisats på ett annat sätt än i yttrandet i målet. Det har inte ens påståtts av Stiftelsen Skansen, och det framgår inte heller av förfrågningsunderlaget, att det skulle ha krävts någon särskild fmm för redovisningen av uppgifterna om referenser och projekt. Förvaltningsrätten finner därmed att Hifab AB har uppfyllt kvalificeringskraven när det gäller kravet på referenser. Stiftelsen Skansen har brutit mot likabehandlingsprin­ cipen genom att inte utvärdera Hifab AB:s anbud trots att det uppfyllt kva­ lificeringskraven. Frågan är då om Hifab AB lidit eller kan komma att lida skada på grund av att anbudet inte har utvärderats. En anbudsgivare som felaktigt utesluths från utvärdering får normalt anses ha lidit skada. Undantag kan vara om det står klart att sökanden även om denna fått delta i utvärderingen inte hade kunnat tilldelas avtal. Stiftelsen Skansen 4ar anfört att det krävts re­ dovisning av minst tre projekt inom respektive koinpetensområde för att få poäng på området kompetens och erfarenhet, att Hifab AB inte uppfyllt detta krav och att bolagets anbud därför inte hade kunnat antas även om det hade utvärderats. Hifab AB har invänt att det inte framgår några sådana förutsättningar i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten konstaterar att utvärderingskriteriema redovisas under punkt AUB.52 i förfrågningsun­ derlaget, och att det där framgår att de ekonomiskt mest fördelaktiga anbu­ den kommer att antas. Ekonomi värderas till 30 % och kompetens och erfa­ renhet för offererade personer till 70 %. Under beskrivningen av kriteriet kompetens och erfarenhet anges att kriteriet avser vissa uppräknade arbets" FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM Sida 7 2881 -14 i-'- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen områden med olika v�ktningsprocent. Av förfrågningsunderlaget framgår dock inte att det skulle krävas ett visst antal projekt under respektive ar­ betsområde för att ges poäng på det sätt som Stiftelsen Skansen påstått. Stiftelsen Skansen har inte anfört att det på något annat sätt skulle framgå att så varit fallet. Förvaltningsrätten finner därför att Hifab AB har visat att bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada genom att anbudet ute­ slöts utan att utvärderas. Det finns därmed förutsättningar för åtgärd med stöd av 16 kap. 6 § LOU. Stiftelsen Skansens handlande har inte påverkat upphandlingens konkur­ rensuppsökande skede, utan det senare stadium i förfarandet då anbud har lämnats och prövningen av leverantör och anbud ska göras. Enligt förvalt­ ningsrättens mening är det därför tillräckligt att utvärderingsfasen av upp­ handlingen rättas. Med hänsyntill det ovan anförda skaHifab AB:s ansö­ kan bifallas genom att förvaltningsrätten beslutar om att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1 A LOU). Rådman Förvaltningsrättsnotarien Hanna Loftås har föredragit målet. .�-- I-� -___:__·_•_··--.. ...•:___,__:_.._:",:;-_;_r --- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vil l överklaga förvaltningsrättens b eslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla riktigheten av det slut som förv�ltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se