KAMMAR.RATTEN I JÖNKÖPING Avdelning 1 DOM 20 l 0-05-17 Meddelad i Jönköping KLAGANDE Novo Systems AB c/o Bjarne Larsson Kalmar Flygplats 392 41 Kalmar MOTPART Kalmar kommun Box 611 391 26 Kalmar ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Sida l (3) Mål nr 1001-10 2010 -05- 1 9 Förvaltningsrätten i Växjös dom den 12 april 2010 i mål nr 1570-10, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: l 091) om offentlig upphandling (LOU) . /Jm Luvve,t 1 \ v För kännedom � För verkställighet För delgivning Dok.Id 90114 Postadress Box 2203 550 02 Jönköping Besöksadress Slottsgatan 5 Telefax 036-16 19 68 E-post: kammarrattenijonkoping@dom.se www.kammarrattcnijonkoping.Jomstol.se KAMMARRATTENS AVGÖRANDE 1. Kammarrätten meddelar prövningstillstånd. 2. Kammarrätten avslår överklagandet. Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-11:30 13:00-15:00 036-15 65 00 (vx) Klaganden/ombudet Motparten/ombudet Länsstyrelsen Förvaltningsrätten Skatteverket Allmänna ombulUii k FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1570-10 I VÄXJÖ BAKGRUND OCH YRKANDEN Kalmar kommoo (kommooen) genomför en upphandling, nybyggnad av träningsishall, Nötskrikan 3 i Kalmar kommun. Upphandlingen är uppde­ lad i 7 delentreprenader, varav del 6 är "Styr och Regler". Förfrågningsun­ derlaget är daterat den 5 februari 20 I 0 och anbudstiden utgår den 22 mars 2010. Tilldelningsbeslut i upphandlingen har ännu inte meddelats. Novo Systems AB (bolaget) begär överprövning av upphandlingens för­ frågningsooderlag, entreprenaddel 6, "styr och övervakning". Bolaget me­ nar att kommunen i förfrågningsunderlaget har specificerat fabrikatet på styr-och övervakningsutrustningen och att entreprenörer därmed har ute­ stängts från att delta i upphandlingen. Texten i förfrågningsooderlaget bor­ de ha varit "fabrikat INU eller likvärdigt". Sedan mitten av 80-talet har fastighetsövervakningssystemen utvecklats från fabrikatsbundna licenssy­ stem "DHC" till mer eller mindre öppna system. Från början av 2000-talet är det webb-baserade licensfria system som är det gällande. Kommunen har idag system av typen DHC för fastighetsövervakning. För att utföra arbete (rita dynamiska bilder) erfordras tillgång till programmeringsverk­ tyg som endast leverantör av utrustning har tillgång till. Detta medför mer­ kostnader som fråntar bolaget möjligheter att på ett neutralt sätt konkurrera med i detta fall INU. Efter bolagets begäran om överprövning har ändring­ ar utförts i de administrativa föreskrifterna. Kommunen bestrider bolagets ansökan och anför bl.a. följande. Kommu­ nen har inte i förfrågningsunderlaget efterfrågat visst fabrikat avseende styr-och regler/övervakningssystemet. Ett krav är däremot att offererade styr- och övervakningsinstallationer ska fungera tillsammans med de styr­ och övervakningsinstallationer som redan finns avseende kommunens fas­ tigheter i kvarteret Pumpen. För att så ska kunna ske måste offererat styr­ och övervakningssystem vara fullt kommunicerbart med befintligt system ;::,maj FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1570- 10 I VÄXJÖ ochkopplastillbefintligdatahuvudcentralviadatanätverk. Detskulleleda till helt orimliga konsekvenser om kommunen skulle tvingas ha en mängd separata styr-och reglersystem som inte kan kommunicera med kommu­ nens befintliga datahuvudcentral. Bolaget har inte presenterat någon som helst bevisning för att det skulle vara omöjligt att leverera något system av annat fabrikat än INU som är fullt kommunicerbart med befintligt system. Förfrågningsunderlagets utformning står inte i strid med LOU. Om För­ valtningsrätten skulle finna att förfrågningsunderlaget är behäftat med bris­ ter är dessa inte av sådan art och dignitet att ett ingripande enligt 16 kap. LOU är motiverat. Bolaget har inte ens påstått att bolaget lidit eller riskerat att lida skada genom de påstådda bristerna i förfrågningsunderlaget. Kom­ munen hänvisar till Länsrättens i Skåne län dom i mål nr l 0494-07. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Enligt 16 kap 2 § LOU ska förvaltningsrätten, om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. 01UCI. "1' FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1570-10 I VÄXJÖ SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap 2 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. I förfrågningsunderlaget för delentreprenaden "Styr och Regler" anges på sidan 3 bl.a. följande. Styr-och övervakningsinstallationen ska via datanät­ verk kopplas till kommunens DHC i kv Pumpen, fabrikat INU. Samtliga bilder ska ingå. På sidan 5 i förfrågningsunderlaget anges att offererat sy­ stem ska vara fullt kommunicerbart med Kalmar Kommuns övervaknings­ system fabrikat INU. Bolaget har anfört att kommuns förfarande strider mot LOU då kommunen specificerat fabrikatet på styr- och övervakningsutrustningen och aktuellt fabrikat inte följs av orden "eller likvärdigt" samt att entreprenörer därmed utestängts från eller på ett likvärdigt sätt kunnat konkurrera i upphandling­ en. En upphandlande myndighet får ställa krav om de inte begränsar konkur­ rensen eller är diskriminerande. Kraven måste ha ett naturligt samband och stå i proportion till det behov som ska täckas genom upphandlingen. Kommunen har i förfrågningsunderlaget angett att styr- och övervaknings­ installationen ska via datanätverk kopplas till kommunens datahuvudcen­ tral, fabrikat fNU. Det offererade systemet ska vara fullt kommunicerbart 01U<1 J FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1570-10 I VÄXJÖ med befintligt system och kopplas till befintlig datahuvudcentral via data­ nätverk. Mot bakgrund av vad kommunen anfört måste det anses vara mo­ tiverat att kräva att det offererade systemet ska vara kommunicerbart med kommunens datahuvudcentral. Förvaltningsrätten finner att något krav på att styr-och övervakningssystemet ska vara av ett visst märke inte har efter­ frågats utan endast att det ska var kommunicerbart med kommunens data­ huvudcentral, som är av fabrikatet INU. Detta krav måste anses vara pro­ portionerligt. Kravet kan inte heller anses vara diskriminerande. Förvalt­ ningsrätten finner således att leverantörerna därmed på ett likvärdigt sätt kan konkurrera och delta i upphandlingen. Mot bakgrund av det ovan anförda finner förvaltningsrätten att det inte finns tillräckliga skäl för att besluta om ingripande enligt 16 kap 2 § LOU. Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (Dv 3109/1d)