lLÄNSRÄTTEN JI DOM HALLANDS LÄN 2009-12-28 Meddelad i Halmstad SÖKANDE Rejmes Transportfordon AB, .5.56082-2305 Kristiriehedsvägen 302 44 Halmstad MOTPART Halmstads Energi och Miljö AB, 5.56528-3248 Box 31 301 02 Halmstad SAKEN Mål nr 2313-09 Sida 1 (11) Dokld 51601 Postadress Box 131 301 04 Halmstad lBesöksadress Södra vägen 5 Telefon Telefax 035-13 29 00 035-21 35 62 E-post: lansrattenihalland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Rejmes Transportfordon AB:s ansökan om åtgärder en­ ligt lagen om offentlig upphandling. Länsrättens interimistiska beslut den 9 november 2009 upphör därmed att gälla. BAKGRUND Halmstads Energi och Mi\jö AB har beslutat om upphandling av ett last­ bilschassi med komprimerande frontlastaraggregat, ref.nr HEM 2009/0157. Vid anbudstidens utgång hade anbud inkommit från tre företag, bl.a. Rejmes Transportfordon AB, som är återförsäljare för Volvo. I tilldel­ ningsbeslut den 27 oktober 2009 meddelades att Motor AB Halland, som är återförsäljare för Scania, tilldelats upphandlingskontraktet. Efter att Rejmes Transportfordon AB ansökt om överprövning av upphand­ lingen och därvid hemställt om interimistiskt beslut har länsrätten den 9 november 2009 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2009-12-28 YRKANDEN M.M. Rejmes Transpo1ifordon AB yrkar att ny utvärdering skall göras eller att upphandlingen skall göras om. Bolaget anför i huvudsak följande. Telmisk lösning Volvos vridmomentkurva är likvärdigt hög jäinfört med Scania samt över ett bredare varvtalsregister än Scania. Volvos bilar kan köras på diesel med inblandning på upp till 30 procent RME, biodiesel. Det finns nackdelar med att köra på 100 procent RME, service- och reparationskost­ naderna går upp kraftigt, något som inte har tagits upp på konkurrenterna i prisjämförelsen.- Garanti och Service Öppettiderna på Rejmes Transpo1i­ fordon AB:s verkstad är betydligt bättre än hos konkurrenterna. Rejmes Transportfordon AB är totalt öppet 75 timmar per vecka, Motor AB Halland totalt 45 timmar per vecka. Måndag- torsdag kl. 07-22, fredag kl. 07-13 samt lördag kl. 07-13. Övrig tid finns dygnet runt-service via Volvo Action Service, vilket även är redogjort för i anbudet. Vidare är Rejmes Transportfordon AB:s verkstad rankad bland de tio bästa i landet i Volvos årliga kundundersökning. Rejmes Transportfordon AB uppfyller samtliga skall-hav på området. Sammantaget är poängskillnaden mellan Motor AB Halland och Rejmes Transportfordon AB oskälig. I tidigare upphandlingar har Rejmes Transportfordon AB erhållit högre eller samma poäng som Motor AB Halland på garanti och service.- Arbetsmiljö och ergonomi I förfrågningsunderlaget finns inget skall-hav att växellådan skall driva när växel ligger i och bromsen släpps. Rejmes Transportfordon AB har under anbudstiden tilläggsoffererat powertronic växellåda. Powertronic är en konverterlåda med exakt samma funktionalitet som en Allisonväxellåda. Powertronic driver omedelbart när bromsen släpps och växel ligger i. Tillägg begärdes muntligt av Mats Andresen. Tillägget lämnades muntligt till Leif Gustafsson samt Andresen på Halmstads Energi och Miljö AB, som båda behäftade att de mottagit uppgifterna. 1-Shiften ger en mjuk och ryckfri körning, det finns exempel på väl fungerande frontlastare med I- Sida 2 2313-09 LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2009-12-28 Shift hos några av Sveriges största återvinningsföretag. Man anser att I­ shiften fungerar mycket bra i frontlastarkörning och är den bästa totallös­ ningen. Enligt utvärderingen finns Blåtand för mobil inte med. Detta stämmer dock inte, blåtand ingår i det ljudpaket som är offererat. Volvos offererade hytt är avsevärt rymligare än Scanias hytt. Den slutsatsen har Halmstads Energi och Miljö AB själv kommit fram till i upphandling 2004 avseende en likadan bil som den nu efterfrågade. - Inte klarat skall-kraven I utvärderingen har angetts att Rejmes Transportfordon AB inte klarar skall-kraven i punkt 2.5 i förfrågningsunderlaget. Detta är fel, eftersom i anbudet är giltighetstiden angiven till den 31 december 2009, helt enligt uppställt skall-krav. - Prisjämförelse Volvos powe1ironiclåda borde räknas med i prisjämförelsen och därmed borde Rejmes Transpo1ifordon AB:s anbud få högre poäng på arbetsmiljö och ergonomi än konkurrentalternati­ ven och samtidigt kan Rejmes Transpo1ifordon AB inte se att Volvoalter­ nativet blir dyrare än konkurrenternas. Vidare skall tilläggskostnaden för Volvos EEV-motor inte räknas när övriga leverantörer offererar vanliga Euro5-motorer. Kostnadsjämförelsen bör vara gjord på likvärdiga alterna­ tiv, om den skall vara relevant. I offerten är EEV-motorn klart och tydligt specificerad som ett valfritt tilläggsaltemativ. Slutligen, inbytespriserna går inte att utläsa i prisjämförelsen. Halmstads Energi och Miljö AB motsätter sig bifall till sökandens yrkan­ den och anför i huvudsak följande. Teknisk lösning I förfrågningsunderla­ get framgår i klartext att förnyelsebara drivmedel ger ett stort mervärde vid utvärdering av anbud. Scanias offererade motoralternativ kan köras på 100 procent bio-diesel. Detta lever inte Volvos motoralternativ upp till. Rejmes Transportfordon AB:s yttrande om att service och reparationskostnaderna går upp kraftigt vid val av 100 procent RME stämmer inte. Motor AB Halland har offererat ett service- och reparationsavtal, även kallat grönt kort, vilket omfattar alla deras fordon oavsett motoralternativ, dvs. oavsett Sida 3 2313-09 LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2009-12-28 det är diesel eller bio-diesel. Härav saknar Rejmes Transpo1ifordon AB:s yttrande bärkraft. Halmstads Energi och Miljö AB har valt Scanias motor­ alternativ om 420 hk och inte 400 hk, som R�jmes Transportfordon AB påstår i sitt yttrande, dvs. en kraftigare och starkare motor än vad Rejmes Transportfordon AB har offererat. Scanias motoralternativ har något högre vlidmoment, vilket även det ger Scania en viss fördel framför Volvo. Ar­ gumentet om bredare varvtalsregister stämmer förvisso, dock är skillnaden så liten att den är försumbar i detta fall. Härav erhåller Motor AB Halland högsta poäng på teknisk lösning.- Garanti och service Vad gäller öppetti­ der så har även Motor AB Halland likt Rejmes Transportfordon AB den flexibilitet som är fullt tillräcklig för Halmstads Energi och Miljö AB:s behov. Av denna anledning har detta �j viktats vid utvärderingen. Vad som däremot har viktats är kvaliteten på garanti och service. Halmstads Energi och Miljö AB betvivlar inte att R�jmes Transportfordon AB:s verkstad är rankad bland de tio bästa i landet. Halmstads Energi och Miljö AB, som har erfarenhet från båda leverantörernas verkstäder och servicearbete, anser att Motor AB Halland i Halmstad är bättre än R�jmes Transportfordon AB. Argumentet att R�jmes Transportfordon AB inte alltid åtgärdar fel och att uppföljning av utförda arbeten ibland saknas framgår tydligt i utvärde­ ringsunderlaget. Därför erhåller R�jmes Transp01ifordon AB lägre poäng är Motor AB Halland. -Arbetsmiljö och ergonomi I förfrågningsunderla­ get ställdes inget skall-krav att växellådan skall driva när växel ligger i och bromsen släpps. Däremot utvärderas de alternativ som leverantörerna offe­ rerar. Motor AB Halland offererar ett chassi med en Allisonväxellåda, som underlättar inkörning mot container. Växellådan kan driva utan gaspådrag, vilket ger en mjuk och ryckfri körning. Detta bedöms vara en fördel vid denna typ av körning, varpå Halmstads Energi och Miljö AB här motiverar poängsättning och det mervärde Motor AB Halland erhållit. Rejmes Trans­ portfordon AB fick möjlighet att komplettera sitt anbud med en tilläggsof­ fert på en växellåda med liknande funktionalitet men till en merkostnad för Halmstads Energi och Miljö AB, som inte är medtagen i utvärderingen. Sida 4 2313-09 LÄNSRÄTTEN K DOM HALLANDS LÄN 2009-12-28 Anbudsgivare förutsätts redan från bö�jan offerera sina bästa villkor. I det­ ta fall har Motor AB Halland offererat en bättre grundoffert till ett bättre pris än vad Rejmes Transportfordon AB har offererat. Halmstads Energi och Miljö AB har redan idag ett fordon försett med 1-Shift teknik men har också erfarenhet från den Opticruiser utan kopplingspedal, vilken Motor AB Halland har offererat. Erfarenheterna säger att Opticruisern från Scania är bättre än Volvos 1--Shift, då den irmehar en krypväxeL Detta innebär att opticruisern ger en mjukare körning. Det är olyckligt att Bluetooth­ tekniken i Volvos offererade ljudpaket inte togs med i sammanställningen, dock är det inget som har påverkat utvärderingen. I förfrågningsunderlaget ställdes krav på en daghytt, kmi hytt. Halmstads Energi och Miljö AB:s personal upplever Scanias hytt som rymligare och Halmstads Energi och Miljö AB har lyssnat på sin personal och tagit hänsyn till deras synpunkter och önskemål. Detta för att säkerställa en god arbetsmiljö och avfallshan­ tering.- Skall-krav i punkt 2.5 Halmstads Energi och Miljö AB uppmärk­ sammande att anbudets giltighetstid för en påbyggnad inte levde upp till kraven. Detta ansågs vara en uppenbar felskrivning av leverantören och har inte påverkat utvärderingen. Rejmes Transportfordon AB:s anbud har ac­ cepterats, tagit sig vidare från kvalificeringsfasen till att utvärderas på lika villkor som övriga leverantörer.- Prisjämjörelse Rejmes Transportfordon AB fick möjlighet att komplettera sitt anbud med en tilläggsoffert på en växellåda, powertronic, men till en merkostnad för Halmstads Energi och Miljö AB. Skulle denna beaktas vid utvärdering av anbuden så hade pris­ skillnaden mellan Scania och Volvo ökat, vilket hade lett till en ännu större fördel för Scania. Tilläggskostnad för Volvos EEV-motor är inte alls med­ räknad. Detta är ett tillägg som ligger utanför Halmstads Energi och Miljö AB:s kalkyl. Inbytet av nuvarande fordon är en option och har därför inte medtagits vid pri�jämförelsen av anbud. Sida 5 2313-09 LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2009-12-28 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. I 1 kap. 9 § LOU anges. Upphandlande myndigheter skall behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 12 kap. 1 § andra stycket LOU skall en upphandlande myndighet vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ta hänsyn till olika kriterier som är kopplande till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostna­ der, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. I 12 kap. 2 § LOU anges. Den upphandlande myndigheten skall ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbördes vid bedömning av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning.- Om det enligt den upphandlande myndigheten inte är möjligt att ange viktningen av de olika kriterierna, skall dessa anges i fallande pri- 01itetsordning.- Viktningen av kriterierna eller kriteriernas prioritetsord­ ning skall anges i 1. annonsen om upphandlingen, 2. förfrågningsunderla­ get, eller i 3. en in�judan att lämna anbud eller att delta i förhandlingar. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör, som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 §, i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon aiman bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören lidit Sida 6 2313-09 LÄNSRÄTTEN I HALLANDS LÄN DOM 2009-12-28 Sida 7 2313-09 eller kan komma att lida skada, skall besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I förarbetena till ändring av LOU, prop. 2001/02:142, s. 21, anges bl.a. följande. En upphandlande enhet har frihet att själv specificera krav på det som skall upphandlas under förutsättning att dessa krav inte på ett otillbör­ ligt sätt styr mot en viss leverantör eller viss produkt. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bLa. följande. 2. Administrativa villkor. 2.1 Beskrivning/Omfattning Köp av ny sopbil med inbyte av befintlig sopbil. Specifikation enligt punkt 4. 2.10 Prövning av anbudsgivare. Uppfyller anbudsgivaren de krav som ställs på anbudsgivaren och va­ ran/leveransen enligt specifikation går anbudet vidare till anbudsutvär­ dering. 2.11 Anbudsutvärdering I utvärderingsfasen utvärderas de anbud som gått vidare från kvalifice- 1ingsfasen och uppfyller samtliga obligatoriska krav (skallkrav). Vid prövning av anbuden kommer det anbud att antas som är det ekono­ miskt mest fördelaktiga för Halmstads Energi och Miljö AB med hän­ syn taget till: ® Pris 60% ® Kvalitet 40% Lägsta pris tilldelas 100p. Med teknisk lösning- kvalitet menas teknisk lösning (50%), garanti och service (25%), arbetsmiUö och ergonomi (25%) enligt svar lämnade en­ ligt punkt 4 Kravspecifikationen. Maxpoäng är totalt 10Op. LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2009-12-28 2.12 Tilldelningsbeslut Den anbudsgivare som har det för Halmstads Energi och Miljö AB eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet, med hänsyn taget till utvärderings­ kriteriema, kommer att tilldelas uppdraget. 4. Kravspecifikation 4.2. Drivmedel Förnyelsebara drivmedel ger ett stort mervärde vid utvärderingen av an­ bud. 4.5. Garantier. Leverantören skall i anbudshandlingarna beskriva sina garantiåtgärder och/eller vilka garantier som gäller hos honom anlitad underleverantör. Av handlingarna skall tydligt framgå garantitid samt under vilken tids­ period som reservdelar garanteras. 4.6. Serviceställen. Anbudsgivare skall ha tillgång till auktoriserad serviceverkstad som kan ta hand om service och reparationer. Anbudsgivare anger närmsta servi­ ceverkstad för fordonet. Hög tillgänglighet och korta väntetider för verkstad ger ett sto1i mervärde vid utvärderingen av anbud. 4.7 Fordon. Nedan ställda krav är obligatoriska, dvs. s.k. skall--krav, och måste vara uppfyllda för att anbudet skall prövas. 4.7.2 Arbetsmiljö och ergonomi Beskriv i anbudet hur krav på en god arbetsmiljö och ergonomi tillgo­ doses. Goda utrymmen i hytt och bra insteg prioriteras. 4.7.3 Chassi. Halmstads Energi och Miljö AB avser att inköpa 1 st lastbilchassi som skall förses med komprimerande frontlastaraggregat. Separat pris för klarlack skall anges. Specifikationer: Motor min Euro V Effekt min 400, högt vridmoment vid låga varvtal Sida 8 2313-09 LÄNSRÄTTEN K DOM HALLANDS LÄN 2009-12-28 Av utvärderingsprotokollet framgår bl.a. följande. Rejmes Transportfordon AB:s anbud har vad gäller utvärdering av kvalitet tilldelats 87,5 av möjliga 100 poäng för vart och ett av kriterierna Teknisk lösning, Garanti och service samt Arbetsmiljö och ergonomi. Vid utvärde­ ring av pris tilldelades dess anbud 100 poäng. Anbudets sammanvägda vikt uppgick därmed till 95,00. Följande motivering till poängbedömningen har angetts: Teknisk lösning: Scania och Mercedes kan köra på 100% biodiesel vil­ ket ger ett stort mervärde, 100 p. Volvo kan köra med en inblandning av .30% biodiesel, ger 87,5 p. Garanti och service: Rejmes har en god service, saknar dock, emellanåt, uppföljning på utförda arbeten samt åtgärdar inte alltid upptäckta fel, även om de är av enklare art, ger 87,5p Arbetsmiljö, ergonomi: Scania och Mercedes erbjuder en Allison växel­ låda. Denna driver omedelbart då bromsen släpps och växeln ligger i driven. Detta skapar ett flyt i körningen som är mycket viktigt för chauf­ fören i frontlastareverksamheten, ger 100 p. Volvo erbjuder en I-Shift låda som ger ett något sämre flyt i frontlastareverksamheten, ger 87.5 p. Länsrätten gör följande bedömning ® Teknisk lösning Rejmes Transportfordon AB:s anbud fick lägre poäng, eftersom offererat fordon, till skillnad från konkmrentemas, inte kunde köras på 100 procent biodiesel. Med avseende på vad som angetts i förfrågningsunderlaget under punkt 4.2. Drivmedel finner länsrätten inte att gjord bedömning står i strid med vad som anges i LOU. ® Garanti och service. Rejmes Transportfordon AB:s anbud fick här lägre poäng enligt en be­ dömning inte grundad på det anbudsgivarna angett i sina svar lämnade en­ ligt punkt 4 utan grundad på Halmstads Energi och Miljö AB:s erfarenhe­ ter från tidigare affärsförbindelser med anbudsgivarna. Bedömningen har således grundats på amiat än vad som angetts i förfrågningsunderlaget. Sida 9 2313-09 LÄNSRÄTTEN i HALLANDS LÄN DOM 2009-12-28 Sida 10 2313-09 Halmstads Energi och Miljö AB har därmed handlat i strid mot principen om förutsebarhet. Förfarandet står således i strid med 1 kap. 9 § LOU. ® Arbetsmiljö och ergonomi. Rejmes Transportfordon AB:s anbud fick här lägre poäng med motivering­ en att Volvo erbjudit en växellåda, som ger ett något sämre flyt i körningen än vad konkurrenterna erbjudit. I förfrågningsunderlaget under punkt 4.7.2 Arbetsmiljö och ergonomi har inte angetts att "flyt i körningen" skulle pri­ oriteras. Därmed får gjord bedömning anses stå i strid med principen om förutsebarhet i LOU. För det fall Rejmes Transportfordon AB:s anbud skulle tilldelas 100 poäng på vardera kriterierna Garanti och service samt Arbetsmiljö och ergonomi skulle dess sammanvägd vikt uppgå till 97,50. Anbudet skulle således fort­ farande inte vara det mest ekonomiskt fördelaktiga, eftersom Motor AB Hallands anbuds summa sammanvägd vikt uppgick till 99,41. Den brist, vad avser poängbedömning Garanti och service samt Arbetsmil­ jö och ergonomi, som kan anses åvila upphandlingen är således inte sådan att den medfört att R�jmes Transportfordon AB lidit eller kunnat komma att lida skada. Förutsättningar för åtgärd med stöd av 16 kap" 2 § LOU i dessa delar saknas därför. Vad R�jmes Transportfordon AB:s slutligen anfört om skall-krav i punkt 2.5 och om prisjämförelse visar inte att upphandlingen genomförts i strid mot någon bestämmelse i LOU. Vid angivna förhållanden skall Rejmes Transportfordon AB:s ansökan avslås. LÄNSRÄTTEN I HALLANDS LÄN (/ Rådmat1 DOM Sida 11 2313-09 2009-12-28 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1) ·\-''i{/ '.· :..·J.,- ; -:·/�}: It'�- i.. 'L'ars-0lof Norgren /MF I SVERIGES OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTlllSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivdsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart rälmas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till änclxing i det slut vartill länsrätten kominjt eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser auprövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. OJu::l 'tl CX)0 0N www.domstol.se