FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Anna Akte1mo SÖKANDE DOM Mål nr Sida I (6) Dok.Id 9870 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Acta Flytt och Logistik AB, 556641-4784 Lodgatan 12 211 24 Malmö MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT '�·· ' 2010�;- 26.•· Avd 2010 -04- 2 3 ..�923,,lQ.E"�.'.-� , Meddelad i Malmö Förvaltningsrätten avvisar yrkandet om skadestånd. Förvaltningsrätten avslår yrkandet om ingripande enligt LOU. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5923-l0E Avdelning 1 I MALMÖ YRKANDEN M.M. Region Skåne har genomfört en upphandling av flyt�jänst för fyra olika geografiska områden. Upphandlingen har genomfö1is genom ett öppet för­ farande. Acta Flytt och Logistik AB har ansökt om överprövning av upphandlingen och yrkat i första hand på rättelse av upphandlingen, som det får förstås på så sätt att utvärderingen ska göras om och att anbuden från anbudsgivare 1, Flyttmäster i Malmö AB, och anbudsgivare 5, ICM Kungsholms AB, där­ vid inte ska beaktas. I andra hand har yrkats att upphandlingen ska göras om och i tredje hand att Region Skåne ska betala skadestånd till Acta Flytt och Logistik AB. Region Skåne har bestritt bifall till yrkandena om rättelse alternativt att upphandlingen ska göras om samt anfört att bolagets yrkande om ska­ destånd ska avvisas. Förvaltningsrätten har genom beslut den 19 mars 2010 förordnat att upp­ handlingen inte f'ar avslutas förrän annat beslutats. Utveckling av parternas talan Acta Flytt och Logistik AB: Enligt förfrågningsunderlaget (punkt B 3) ska endast anbud som uppfyller samtliga skallkrav behandlas.Enligt kravspecifikationen (punkt D 5) ska offererat pris för respektive tjänst täcka leverantörens samtliga kostnader för att utföra tjänsten. Detta innebär att man inte kan prisdumpa för att få avtalet och dänned illojalt konkurrera ut andra anbudsgivare. Typiskt sett kan stora leverantörer ha intresse av att hålla borta små leverantörer från FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 5923-10E denna typ av upphandlingar. Flyttmäster och ICM är bland de största leve­ rantörerna i området. Anbudsgivare 1, Flyttmäster, har tagit O kr i betalning för hyra av flyttkartong.En flyttkartong måste köpas in och har begränsad hållbarhet. Priset för en kartong ligger mellan 14 och 20 kr beroende på hur stora mängdrabatter man kan få. En kartong kan användas 2 till 3 gånger, vilket innebär att man åtminstone.måste räkna med 4 till 5 kr i kostnad. Under inga omständigheter kan man räkna med O kr. Flyttmäster har tagit 10 kr för köp av kartong, vilket är under deras inköpspris. Anbudsgivare 5, ICM, har tagit O kr i betalning för hyra av flyttkartong. Det är teoretiskt omöjligt att täcka kostnaderna. Region Skåne menar att formuleringen "respektive �jänst" ska läsas som hela tjänsten såsom deras prismall är upplagd. Det är Region Skåne som i efterhand tolkar sin intention. Det är inte en språkligt rimlig tolkning. Det är visserligen upp till varje leverantör att göra en företagsekonomisk be­ dömning av det totala anbudet men med den tydliga begränsningen att man måste ha kostnadstäckning för respektive tjänst. Det är tydligt angivet att man inte kan rälma med att få leverera så mycket som prisförfrågan anger. Det finns ingen garanti för någon omsättning alls.Enligt avtalsmallen är man skyldig att leverera beställarens verkliga behov, högre eller lägre. När Region Skåne menar att det är det totala priset för alla tjänster som ska täcka kostnaderna så är det värt att hålla i minnet att man redan har en in­ tern flyttjänst som ska användas i första hand. Nu kan man som avropare skicka den interna flyttjänsten att hämta några tusen kartonger gratis för ett större projekt, använda dem och returnera dem och därmed har den externa leverantören inte fått någon kostnadstäckning alls.En liten anbudsgivare kan inte ta den risken.En stor anbudsgivare tycker kanske att det är värt att göra det för att hålla små anbudsgivare borta. De ovan nämnda anbudsgivarna har rankats högre än Acta Flytt och Logis­ tik AB, vilket innebär att bolaget har förfördelats. Konlaet innebär det att FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 5923-10E bolaget borde ha rankats som förste leverantör på två geografiska områden och som tredje leverantör på två geografiska områden. Det är ett ramavtal med en turordning som har upphandlats.Endast den som är förste leveran­ tör kan räkna med att få uppdrag. Acta Flytt och Logistik AB har därför drabbats av en konkret nackdel på grund av hanteringen. Region Skåne: Region Skåne har upphandlat flyttjänst enligt förfrågningsunderlaget punkt A 5. Av förfrågningsunderlaget (punkt B 10) framgår att Region Skåne kommer att anta det anbud som uppfyller ställda krav och som bedöms ha lägst pris.Enligt kravspecifikationen (punkt D 5) ska det offererade priset för respektive tjänst såsom tjänsten beskrivs täcka leverantörens samtliga kostnader för utförande av tjänsten. Hyra och köp av flyttkartonger är en­ dast aktuellt vid avrop av den efterfrågade flyttjänsten. Priset ska anges i bilaga Dl (prisbilagan). Anbudsgivarens priser i prisbilagan ska alltså täcka anbudsgivarens kostnader för utförande av tjänsten. Ytterligare er­ sättning för eventuella kostnader utgår därmed inte. Anbudsgivare 1 har offererat O kr för hyra av flyttkartong respektive 10 kr för köp av flyttkartong och anbudsgivare 5 har offererat O kr för hyra av flyttkartong. Det finns även fler anbud i vilka priser för flyttkartong anges till O kr (anbudsgivare 3). Med hänvisning till att en bedömning av totalt anbudspris enligt prisbilagan gjorts har den parameter som avser hyra eller köp av flyttkartong inte enskilt varit avgörande vid utvärderingen. Respek­ tive anbudsgivare väljer hur priset i prisbilagan sätts. Någon värdering av hur anbudsgivare fastställt delpriserna i prisbilagan görs inte. Det är leve­ rantörens ansvar att göra företagsekonomiska bedömningar av sitt totala anbud. Det är inte affärsmässigt att utesluta anbudsgivare på grund av den­ nes metod att sätta delpriser i prisbilagan. Anbudsgivare ska ha rätt att bygga upp prissättningen av ett anbud på ett sätt som passar denne, då det FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 5923-l0E är anbudens totalsumma som utvärderas. Samtliga anbuds priser täcker rimligtvis anbudsgivamas kostnader, med denna aspekt utvärderas inte. Det skulle strida mot proportionalitetsprincipen och inte anses vara affärs­ mässigt gentemot anbudsgivare att ifrågasätta deras metod avseende pris­ sättningen och diskvalificera anbudsgivare p.g.a. av denne lämnat O kr på en specifik rad i prisbilagan. Vid utvärderingen bedömdes totalt anbuds­ pris. Det har inte varit aktuellt att överväga om vissa anbudsgivare angett ett onormalt lågt pris, då samtliga anbuds totalpris legat inom ett rimligt spann. Acta Flytt och Logistik AB kan inte påvisa att bolaget skulle ha kommit högre upp i rangordningen om Flyttmäster i Malmö AB och ICM Kungs­ holms AB lagt högre priser på köp och hyra av flyttlådor. Acta Flytt och Logistik AB kan därmed inte visa att bolaget lidit skada. DOMSKÄL En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 och 2 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gj01is. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Det ankommer inte på förvaltningsrätten att inom ramen för överprövning enligt lagen om offentlig upphandling pröva talan om skadestånd. Sådan talan ska väckas vid allmän domstol. Yrkandet om skadestånd ska därför avvisas. Nu aktuell upphandling avser flyttjänster för fyra olika geografiska områ­ den. I förfrågningsunderlaget anges (punkt A 5) att uppdraget kan röra sig om såväl flytt av inventarier (i vissa fall även medicinsk utrustning) inom en byggnad som flyttar mellan byggnader och enheter inom Region Skåne. Enligt förfrågningsunderlagets kravspecifikationen (punkt D 5) ska det offererade priset för respektive tjänst såsom tjänsten beskrivs täcka leve­ rantörens samtliga kostnader för utförande av tjänsten. Priset ska anges i bilaga D1, Pris. Acta Flytt och Logistik AB gör gällande att Flyttmäster i Malmö AB och ICM Kungsholms AB inte uppfyller kravet ifråga eftersom kravet enligt bolaget innebär att varje delpost i den prisbilagan ska täcka leverantörens kostnad för posten ifråga, innebärande bl.a. att angivet pris för inköp respektive hyra av flyttkartong ska täcka de kostnader leverantö­ ren har för desamma.Enligt förvaltningsrätten kan detta dock inte utläsas av ovan angivna krav och är enligt Region Skåne inte heller vad som av­ setts med kravet. Hur priset sätts för varje delpost påverkar inte heller på något sätt utvärderingen eftersom det är lägsta totalpris som är utvärde­ ringsgrund. Vad Acta Flytt och Logistik AB har anfört utgör såldes ingen grund för ingripande enligt LOU. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1b) Sida 6 5923-10E /