Dok.Id 222676 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se w,v.v.förvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Annelie Gustafson SÖKANDE DOM 2018-05-31 Meddelad i Falun Mål nr 1662-18 Mobile Homes Sweden AB, 559054-6148 Ombud: Advokat Lars Schmidt Advokatfirman Schmidt & Co AB Järnvägsgatan 12 532 30 Skara MOTPART Kungsbacka kommun Stadshuset 434 81 Kungsbacka SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dnr Förvaltningsrätten avslår Mobile Homes Sweden AB:s ansökan om överprövning. KSnr AktbU 'l (1 -i,� K,;i'-". ._•,s \ 1 "'' -...4 • .J ;,,,i �.J ,., I -.�,.��;o,�� ......,,,,......� KONKURRENSVERKE FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1662-18 I FALUN YRKANDEN M.M. Kungsbacka kommun genomför en upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) avseende ramavtal villavagnar, dnr 18/1. Tilldelningsbeslut meddelades den 3 april 2018 varvid tre anbud ansågs uppfylla samtliga uppställda krav samt innehåller det lägsta priset. Mobile Homes Sweden AB (Mobile Homes) anbud var ett av dessa. Mobile Homes ansöker om överprövning och yrkar i första hand att anbudet från en av anbudsgivama, Lark Leisure Homes (Lark), ska förkastas. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Mobile Homes anför i huvud­ sak följande. Larks anbud är ofullständigt eftersom det inte uppfyllde samt­ lig obligatoriska krav i upphandlingsdokumenten. I kravspecifikationen av­ seende anbud del 2, Villavagnar Typ 2 har inte ersättningen för Möbelpaket Typ 2 fyllts i eller besvarats trots att det är ett obligatoriskt krav. Uppgiften ska fyllas i eller besvaras enligt kommunens information i upphandlingsdo­ kumenten. Anbudet var således inte fullständigt och kommunen har genom det brutit mot likabehandlingsprincipen eller proportionalitetsprincipen. Utöver det har Kungsbacka kommun tillåtit Lark att i efterhand fylla i och besvara nu nämnda obligatoriska krav trots att det inte var fråga om en up­ penbar felskrivning eller felräkning. Kommunens begäran om förtydligande och komplettering av Larks anbud har inneburit en särbehandling av Lark och en konkurrensbegränsning. Även flera anbudsgivare har givits denna möjlighet. Hade inte Lark tillåtits att komplettera sitt anbud och därmed också delta i upphandlingen hade Mobile Homes haft bättre ranking än Lark och erbjudits att leverera efterfrågade villavagnar. Det har inte varit frågan om ett förtydligande såsom kommunen påstår utan en komplettering. Utan denna hade kommunen inte kunnat bedöma Larks anbud. Om Lark inte ute­ sluts ur upphandlingen ska upphandlingen göras om eftersom Kungsbacka kommun brutit mot någon av de grundläggande principerna. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1662-18 IFALUN Kungsbacka kommun bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Kommunen har inte agerat i strid med principer­ na inom upphandling. Inom lagens ramar för begäran om förtydliganden har Lark fått möjligheten att tydliggöra anbudet avseende ersättning för Möbel­ paket Typ 2. Genom sitt svar har Lark enbart bekräftat kommunens bedöm­ ning av anbudet i förhållande till kravet, dvs. att anbudet är ett nollanbud avseende Möbelpaket Typ 2. Förtydligande avseende prissättningen för mö­ belpaket har på samma sätt begärts från tre av totalt fem anbudsgivare i upphandling och har därmed varit en förutsättning för att bibehålla en effek­ tiv konkurrens. Mobile Homes har således inte lidit eller riskerar inte att lida skada. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förutsättningarförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Mobile Homes anfört är visat att Kungsbacka kommun har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att det har medfört att Mobile Homes lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerade sätt, ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. För att en sådan åtgärd ska vara tillåten måste den vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet (4 kap. 9 § LOU). 3 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1662-18 I FALUN Av upphandlingsdokumenten framgår bl.a. att anbud kan lämnas på hela uppdra­ get eller på en del samt att samtliga blå fält ska fyllas i under respektive del som anbudsgivaren önskar att lämna anbud på. Förvaltningsrätten konsterar att det är ostridigt i målet att Lark har lämnat ett anbud på del 2, Villavagn Typ 2 där de har fyllt i priset för Villavagn Typ 2 (blått fält) men lämnat kostnaden för Möbelpaket Typ 2 tom (blått fält). Av utredningen i målet framgår att Kungsbacka kommun sedan med stöd av 4 kap. 9 § LOU har begärt att Lark samt två andra anbudsgi­ vare ska förtydliga att summan för Möbelpaket Typ 2 är O kr vilket Lark har gjort. Av utredningen i målet framgår att Larks anbud har en brist eftersom de har läm­ nat fältet för priset på Möbelpaket Typ 2 tomt. Av anbudet framgår dock anbuds­ summan för anbud på del 2, Villavagn Typ 2 är samma pris som det lämnade i fältet för priset på Villavagn Typ 2. Av anbudssumman kan således utläsas att något tillägg för Möbelpaket Typ 2 inte förekommer och därigenom kan det utan svårighet konstateras att avsaknad av uppgift i det tomma fältet motsvarar O kr. Denna slutsats har också Kungsbacka kommun dragit när de begärde ett förtyd­ ligande. Den totala anbudssumman har inte ändrats genom Kungsbacka kommuns begäran om förtydligande och förvaltningsrätten anser att Lark inte har tillfört anbudet nya sakuppgifter efter anbudstidens utgång utan enbart förtydligat det­ samma. Lark har inte heller hamnat i ett bättre läge till följd av förtydligandet. Att utesluta Larks anbud enbart på den grunden att fältet har lämnats tomt, då det mot bakgrund av de lämnade uppgifterna om anbudssumman kan konstateras vad avsaknaden av uppgiften motsvarar i kronor, skulle enligt förvaltningsrätten varit oproportionerligt i förhållande till syftet med det obligatoriska kravet samt bestämmelsen i LOU. Det förhållandet att en uppgift bekräftats efter anbudstidens utgång som skett i aktuell situation kan enligt förvaltningsrättens mening inte hel­ ler anses utgöra en otillåten komplettering. Vad Mobile Homes anfört i dessa delar visar därför inte att det finns skäl för ingripande enligt LOU. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IC LOU). Lennart Andersson, rådman SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästasida Bilaga A www.domstol.se 3. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ::,3 ,v,vw.domstol.se