FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2018-06-07 Meddelad i Falun Mål nr 2129-18 KONKURRENSVERKET 2018 -06- 1 1 .,.I Avd Dnr KSnr Ann-Louice Jonsson SÖKANDE SRR Infrateknik AB, 556943-6057 Klockarvägen 3 A 794 32 Orsa MOTPART Orsa Lokaler AB, 556691-3884 Frelins gränd 10 794 30 Orsa SAKEN Offentlig upphandling Aktbil Dok.Id 223668 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår SRR Infrateknik AB:s ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2129-18 IFALUN Domare 5 YRKANDE M.M. Orsa Lokaler AB (Orsa Lokaler) upphandlar, genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU), en totalentrepre­ nad avseende "Utemiljö ny förskola Prosten 4 Orsa kommun". Orsa Lokaler meddelade den 2 maj 2018 att Siljans Schakt Entreprenad AB antagits som leverantör. Av upphandlingsrapporten framgår att anbudet från SRR Infra­ teknik AB uteslutits från fortsatt granskning på grund av att man inte bifogat ev på den platschef man angett i anbudsformuläret. SRR Infrateknik AB (SRR) ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handlingen rättas alternativt görs om. SRR anför till stöd för sin talan bl.a. följande. SRR är diskvalificerat på felaktig grund. Det stämmer inte att bo­ laget inte bifogat ev för platschefen. SRR har bifogat ett ev med en redo­ visning av såväl organisation som erfarenhet och kompetens. Detta ev har använts ett flertal gånger under åren mot samma upphandlande myndighet och då godkänts. Det finns heller ingen beskrivning i förfrågningsunderlaget av hur ett ev ska se ut, varför Orsa Lokaler inte kan göra en egen bedöm­ ning av vad som är ett ev och inte. I AFD.342 anges att arbetsledning ska ha för ändamålet rätt behörighet och väldokumenterad erfarenhet från ge­ nomförandet av liknande objekt som ifrågavarande entreprenad avseende komplexitet, storlek och belägenhet. I anbudsformuläret skriver SRR att "Vi intygar att vi är en organisation med rätt kompetens, erfarenhet samt behö­ righet för genomförandet av detta uppdrag". Sidan två i tilldelningsdoku­ mentet är daterad 2016-09-02 varför det föreligger misstanke om jäv alter­ nativt att upphandlingen är uppgjord på förhand. Orsa Lokaler motsätter sig ansökan och anför bl.a. följande. Något ev för platschef har inte bifogats SRR:s anbud. Den bilaga som bifogats är organi­ sationsinformation för Bröderna Hamren AB och dess medarbetare. Date­ ringen på sidan 2 i tilldelningsbeslutet är ett skrivfel som beror på en inställ­ ning i dokumentmallen. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2129-18 I FALUN Domare 5 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på (se Högsta förvalt­ ningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad SRR anfört är visat att Orsa Lokaler har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU och detta har medfört att SRR lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Anbud som inte uppfyller obligatoriska krav ska inte beaktas vid utvärde­ ringen. När en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis måste finnas i anbudet och därför ställt ett obli­ gatoriskt krav ska potentiella leverantörer kunna utgå från att kravet är så viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet av­ står från att lämna ett anbud (se HFD 2016 ref. 37). I förfrågningsunderlaget föreskrivs bl.a. följande. Anbud ska vara komplett och innehålla samtliga begärda uppgifter i föreskriven form (AFB.31). An­ budsgivare kommer att uteslutas från vidare deltagande i upphandlingen om något av Ska-kraven enligt följande inte uppfylls. Den, i anbudet, erbjudna platschefen ska ha minst 5 (fem) års erfarenhet som platschef inom liknande uppdrag. Verifiering av kravet sker genom att i anbudet bifoga den erbjudna platschefens CV (AFB.52). Av anbudsformuläret, som enligt AFB.22 ingår i förfrågningsunderlaget, framgår vilka fält som ska ifyllas av anbudsgivaren och att uppfyllda "ska-krav" är en förutsättning för kvalificering av anbuds- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2129-18 IFALUN Domare 5 givare och anbud. Av anbudsformuläret framgår vidare att anbudsgivare haft att namnge platschef, kryssa i "Ja" som bekräftelse på att offererad platschef har den erfarenhet som föreskrivs i AFB.52 samt att ev ska bifogas som bilaga 1. SRR har påpekat att det i förfrågningsunderlaget inte finns beskri­ vet vad bifogatev ska innehålla eller se ut. ev (curriculum vitae) är dock ett vedertaget begrepp och förfrågningsunderlaget får mot denna bakgrund anses tillräckligt tydligt utformat i den meningen att en begäran om bifo­ gande av ev innebär att någon form av sammanställning av personens meri­ ter i form av t.ex. utbildningar och arbetslivserfarenhet efterfrågas. Enligt förvaltningsrättens mening borde varje rimligt informerad och normalt akt­ sam anbudsgivare förstått att Orsa Lokaler förväntar sig detta av bifogade eV:n. Förvaltningsrätten delar Orsa Lokalers bedömning att den bilaga som SRR gett in med anbudet inte kan betraktas som ett ev för den erbjudna platschefen. SRR uppfyller därmed inte ett obligatoriskt krav och Orsa Lo­ kaler har således förfarit korrekt som inte låtit anbudet gå vidare till utvärde­ ringen. Den omständigheten att SRR har bekräftat att kraven enligt AFB.52 uppfylls och att motsvarande information måhända har godtagits tidigare kan inte föranleda någon annan bedömning. SRR:s invändning om jäv eller en i förväg uppgjord upphandling understöds inte av någon annan utredning bortsett från dateringen på tilldelningsbeslu­ tets sida två. Invändningen framstår enligt förvaltningsrättens mening som ogrundad. Det saknas sammanfattningsvis skäl för ingripande enligt LOU på de av SRR åberopade grunderna, varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/le LOU). Anders Lidman rådman 4 I!I dh SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<:lagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästasida Bilaga A www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ,v,,...-w.domstol.se