FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Johanna Maukku SÖKANDE DOM 2015-12-22 Meddelad i Falun Mål m 4812-15 KONKURRENSVERKET 2r Dok.Id 154391 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först när den har rättats på så sätt att en ny anbudsbedömning har genomförts. Avd Dnr KSnr Aktbil 1 Lingbo Textilimedning AB, 556639-8839 Norra Lingbovägen 18 816 92 Lingbo MOTPART Sandvikens kommun 811 80 Sandviken SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE qr.: --17 - 22.in... .; .J, ·- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4812-15 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND Sandvikens kommun genomför en direktupphandling av solskyddsgardiner till Bessemergymnasiet enligt lagen (2007:1091) om offentligt upphandling (LOU). Enligt ett tilldelningsbeslut den 24 oktober 2015 skulle ett anbud från Lingbo Textilinredning AB (Lingbo) antas. Två veckor senare medde­ lades anbudsgivarna att den upphandlingen hade avbrutits. En ny upphand­ ling (dnr IE2015/65) inleddes och nytt tilldelningsbeslut meddelades den 18 november 2015, varvid ett anbud från Betro Kontor AB (Betro) antogs. YRKANDE M.M. Lingbo ansöker om överprövning av upphandlingen. Bolaget yrkar att an­ budsutvärderingen ska göras om varvid Betros anbud ska förkastas eftersom det inte uppfyller ska-kraven i upphandlingen och brister i saklighet. Till stöd för sin talan anför Lingbo sammanfattningsv:is följande. Först fick de besked om att deras pris var mest fördelaktigt och avtal skulle skrivas snar­ ast möjligt. Därefter meddelade kommunen att upphandlingen måste avbry­ tas eftersom väsentliga punkter om garanti och leveranstid inte fanns med i upphandlingen. Vid den andra anbudsomgången har Lingbo lämnat ett de­ taljerat anbud med totalkostnad där det framgår exakt storleken på gardiner, vilken väv och vilket styr- och motorsystem som offereras. Teknisk inform­ ation har bifogats anbudet. Enligt Sandvikens kommun ska det framgå av Betros anbud vad som ingår i varje solskyddsgardin, draperiväv, kassetmo­ tor och fjärrstyrning. Det stämmer inte utan det enda som framgår är att det offereras någon form av produkt varför Betro inte uppfyller ska-kraven i förfrågningsunderlaget. För väv finns flertalet olika varianter som t.ex. mörkläggnings- och flamsäker väv som är anpassad för skolmiljöer. Det finns även sex olika prisklasser för väv. För att kunna ge ett anbud bör man räkna på en bestämd väv och olika vävar kan i denna upphandling skilja i pris mellan 10 000 - 50 000 kr exklusive mervärdesskatt. Enligt kommunen är det ingen av anbudsgivarna som lämnat exakta mått för varje fönster. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4812-15 IFALUN Enhet2 Lingbo har lämnat detaljerad information med exakta mått för varje fönster. Enligt Sandvikens kommuns påstående har Betro träffat vaktmästaren och rektorn på skolan för att visa prover och produktinformation. Detta påstå­ ende saknas i Betros anbud. Även vid en förenklad upphandling bör all in­ formation dokumenteras för att alla anbudslärnnare ska få samma informat­ ion. Eftersom det saknas skriftligt underlag går det inte att kontrollera om anbudsgivarna räknar på likvärdiga material eller i samma omfattning. Sandvikens kommun bestrider bifall till ansökan och anför sammanfatt­ ningsvis följande. Lingbo anser att Betros anbud inte bör godkännas ef­ tersom det brister i saklighet. Upphandlingen är genomförd som en direkt­ upphandling med hänsyn till värdet av varorna med tillkommande tjänster som ska köpas. Förfrågningsunderlaget har därför formulerats mycket en­ kelt. För att anbudsgivarna skulle kunna erbjuda bästa möjliga produkt er­ bjöds de att kontakta skolans vaktmästare för att ta del av förutsättningarna. I samband med att lokalerna förevisades och fönster mättes av Betros perso­ nal lämnades även information från Betro om vilken/vilka produkter de av­ såg att offerera. Av Betros anbud framgår vad som ingår i varje solskydds­ gardin. Betro har träffat vaktmästaren samt rektorn ytterligare en gång under anbudstiden för att visa vävprover och kassetter samt lämnat skriftlig in­ formation om den utrustning som avsågs monteras. Vad gäller väv är det endast prisskillnad mellan helt tät väv och genomsläpplig väv. Den genom­ släppliga väven kan fås med olika procentsatser av ljusgenomsläpplighet. Den exakta procentsatsen ska skolan bestämma i samråd med Betro i sam­ band med beställning. Därför görs i anbudet endast skillnad mellan tät och genomsläpplig väv. Samtliga anbudsgivare har på plats mätt upp fönstren i vaktmästarens närvaro. Ingen anbudsgivare har angett exakta mått för varje fönster och kommunen beslöt i bedömningsfasen att acceptera detta och lita på anbudsgivarnas expertis. Teknisk information har inte specifikt efterfrå­ gats i förfrågningsunderlaget. Detta är en brist i förfrågningsunderlaget men 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4812-15 IFALUN Enhet2 det har inte varit ett krav att komma in med detta. I bedömningen låg Lingbo och Betro nära varandra prismässigt, vilket även gav kommunen anledning att bedöma de offererade produkterna som likvärdiga. Det finns ingen anled­ ning att misstro något av anbuden. Kommunen förstår Lingbos synpunkter men den brist bolaget pekar på i Betros anbud föreligger inte. SKÅLENFÖR AVGÖRANDET Förutsättningarförförvaltningsrättensprövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Lingbo har an­ fört är visat att Sandvikens kommun har brutit mot någon av de grundläg­ gande upphandlingsrättsliga principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medför att Lingbo lidit eller kan komma att lida skada (16 kap.6 § LOU). Även om direktupphandling innebär ett enklare förfa­ rande jämfört med övriga upphandlingsförfaranden enligt LOU gäller de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. Detta innebär bl.a. att upphandlingen ska genomföras på ett öppet sätt samt att alla anbudsgivare ska behandlas likvärdigt. Förvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget (punkten 1.12.3) framgår att priser ska lämnas specificerat för varje produkt och tjänst som offereras. Vidare framgår att det ska gå att utläsa hur mycket varje del kostar var för sig. Lingbo har an­ fört att Betro inte uppfyller detta krav. Sandvikens kommun anser att Betro uppfyller kravet och att det inte finns skäl till ingripande enligt LOU. Förvaltningsrätten anser att Betros anbud inte uppfyller nämnda krav. Av anbudet går att utläsa olika prisförslag beroende på om beställaren önskar en tät väv eller genomsläpp samt om gardinen ska vara motoriserad eller manuell. Gardinsystemet olika delar har inte specificerats var för sig. Vidare framgår av anbudet att arbetskostnad inte har räknats med i priserna. Betro 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4812-15 IFALUN Enhet2 har endast angett en uppskattad arbetstid per sal utifrån vilken produkt be­ ställaren önskar. Således har Betro inte heller specificerat denna tjänstekost­ nad. Eftersom det strider mot likabehandlingsprincipen att anta ett anbud som är att betrakta som orent och att eftersom Lingbo riskerat att lida skada finner förvaltningsrätten att det finns skäl för ingripande enligt LOU. Ef­ tersom den konstaterade bristen inte hänför sig till det konkurrensuppsö­ kande skedet är rättelse e.n tillräckligt ingripande åtgärd. Rättelsen bör bestå i att en ny anbudsprövning genomförs. Betros anbud ska därvid inte anses uppfylla ska-kraven och därför inte utvärderas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). Lennart Andersson rådman 5 _I"'Å�-­ :H•!z: HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR - 0 Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. § Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress u www.domstol.se 4.