FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 12 SÖKANDE DOM 2013-04-03 Meddelad i Stockholm Mål nr 5647-13 Sida 1 (5) Görel Fred Konsult AB, 556579..:0440 c/o Görel Fred Ripsavägen 1 125 41 Älvsjö MOTPART Spånga-Tensta.stadsdelsnämnd i Stockholms stad , Ombud: Stadsadvokat Malin Lindvall Stadsledningskontoret, Juridiska avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2013 -04- 0 5 Dnr KSnr Avd Aktbil Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Dok.Id 338856 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5647-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Spånga-Tensta stadsdelsnämnd i Stockholms stad (Staden) genomför en ramavtalsupphandling avseende handledningstjänster för anställda inom socialt vård- och omsorgsarbete samt förskole- och fritidsverksamhet. Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling med tilldel­ ningsgrunden lägsta pris. Görel Fred Konsult AB (Bolaget) har lämnat ett anbud i upphandlingen, men uteslöts under kvalificeringsfasen. Som skäl för uteslutningen angav Staden i huvudsak följande. Anbudet var ofull­ ständigt. De båda referenserna innehåller inte alla begärda uppgifter. Refe­ renserna saknar uppgift om handledningens omfattning i antal timmar, vilka personalkategorier som deltagit i handledningen, syfte/mål för hand.. ledningen samt sammanfattande beskrivning av vad som uppnåtts (utvärde­ ringsresultat). Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen med yrkande att för­ valtningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas förstsedan rät­ telse har gjorts, som ska innebära en ny utvärdering ska göras varvid Bola­ gets anbud ska utvärderas och antas. Till stöd för sin talan uppger Bolaget huvudsakligen följande. Bolaget har missat att fylla i hur Görel Fred har arbetat i två grupper. Dessa två grupper var så kallade referensgrupper. Stadens handläggare ringde enligt egen utsago upp cheferna i dessa grupper och samtalade med dem i drygt 15 minuter, vilket måste ha givit stora möjligheter att :fa fram de uppgifter man ansåg sig sakna. Ifrågavarande chefer uppger sig ha berättat om hur hon fungerade som handledare. I vart fall borde hon få inkomma med kompletteringar. En komplettering av den arten som är ifråga skulle varken snedvrida konkurrensen eller leda till diskriminering. Bolaget pris var lägre än flera antagna anbud och Stadens handläggare har uppgivit att ingenting i Bolagets kompetens, utbildning eller referenter gav skäl för att inte anta Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5647-13 ISTOCKHOLM Allmänna avdelningen anbudet. Staden har ringt upp referenterna och därigenom inhämtat alla uppgifter de behövt. De kunde enkelt ha bett Bolaget skicka in en ifylld blankett där de uppgifter man redan fått fanns sammanställda. Detta hade inte inneburit någon särbehandling. Tilldelningsbeslutet innehöll inte nå­ gon överklagandehänvisning. Staden bestrider bifall till ansökan och uppger till stöd för sin talan bl.a. följande. De aktuella referenserna i bolagets anbud har inte lämnats på den blankett som föreskrivs i förfrågningsunderlaget. Upphandlande myndighet får begära att förtydliganden och kompletteringar görs. Det föreligger inte en rättighet för en anbudsgivare att få komplettera sitt anbud efter anbuds­ tidens utgång. Förevarande fall har det inte varit fråga om förtydligande av lämnade uppgifter utan om att lämna nya uppgifter. Att tillåta en sådan komplettering hade inneburit en särbehandling. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget, under punkten 3.1.4.8, anges bl.a. att anbud ska innehålla en förteckning över handledningsuppdrag som har utförts under de senaste fyra åren och dessa uppdrags omfattning i timmar. Under punk­ ten 3.1.4.9 anges att anbudsgivaren ska, utöver förteckning på utförda upp­ drag de senaste fyra åren, beskriva två olika handledningsuppdrag som har utförts .för varje verksamhetsområde som anbudet avser. Referensuppdra­ gen ska beskrivas så att det minst framgår vilka personalkategorier som deltagit i handledningen, vilken metod eller arbetssätt som använts, vilket syfte handledningen haft och en sammanfattning av vilka resultat som uppnåddes. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM . 5647-13 Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning Av 16 kap. 6 § LOU framgår att en ansökan om överprövning avser frågan om huruvida den upphandlande myndigheten brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU, eller någon annan bestäm­ melse i denna lag, samt om detta har medfört att leverantör lidit eller kan komma att lida skada. I förfrågningsunderlaget till den aktuella upphandlingen har Staden upp­ ställt ett antal obligatoriska krav på anbudsgivarna, så kallade ska-krav. I förfrågningsunderlaget har Staden angett att anbud som inte är fullständiga eller som inte följer anvisningarna i förfrågningsunderlaget kan komma att förkastas. För att likabehandlingsprincipen inte ska åsidosättas måste upp­ handlande myndighet upprätthålla de ska-krav som har uppställts på samma vis beträffande samtliga anbudsgivare. Det är ostridigt att Bolaget, genom att inte lämna samtliga efterfrågade uppgifter om tidigare handledningsuppdrag och referensuppdrag, inte har uppfyllt alla ska-krav som återfinns i förfrågningsunderlaget i sitt skriftliga anbud. Uppgifter som Bolagets referenspersoner eventuellt har lämnat muntligen till Staden efter anbudstidens utgång kan inte ses som en del av anbudet. Det är därmed utrett att Bolaget inte har uppfyllt alla ska-krav i sitt anbud. Enligt 9 kap. 8 § LOU f'ar Staden tillåta att en anbudsgivare kompletterar ett anbud om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbe­ gränsning. Denna bestämmelse ger Staden möjlighet att i vissa fall tillåta att anbudsgivare efter anbudstidens utgång kompletterar red� lämnade uppgifter. Bolaget har inte med stöd av 9 kap. 8 § LOU rätt att i efterhand . komplettera sitt anbud med uppgifter som Bolaget underlät att lämna i an- ISTOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5647-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen budet. Bolaget har därmed inte rätt att komplettera sitt anbud så att samt­ liga ska-krav uppfylls. Bolaget har inte uppfyllt alla ska-krav i förfrågningsunderlaget och har därför uteslutits från att delta i utvärderingen, i enlighet med de förutsätt­ ningar som anges i förfrågningsunderlaget. Några särskilda skäl som moti­ verar att Bolagets anbud ska utvärderas trots att deras anbud inte har upp­ _ fyllt alla ska-krav har inte framkommit. Bolaget har således helt korrekt uteslutits från att delta i utvärderingen. Bolaget ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilagan (DV 3.109/1 A LOU) ll-� Ulrika Moberg förvaltningsrättsfiskal Peter Collert har föredragit målet. I,,,,....r.�,� ��-1!-�: HUR MAN .ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,. SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm.. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten :inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag �eslutet ro.eddela.des. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kom.mer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i karornar6t:ten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karoroattiitten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstilliimpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt fram.går av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddela.s. Skrivelsen med överklagande ska innehålla · 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. oro. förvaltningsrättens namn, ro.ålnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som. klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka ro.ed varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans oro.bud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in. fulirruikt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om. någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kamrnatrii.tteo. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster rar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom. eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas åmedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande far inte pröv;s sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. 1. den klagandes naroh, personnuro.mer, yrke, postadress och telefonnuro.mer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där.klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa ,uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till karoroarriitten, Behöver Ni fler upplysnin oro hur man gar överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV3199/1ALOU