FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2016-01-13 Mål nr 19693-15 Sida 1 (15) Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Shortcut Media Film AB, 556979-5056 r;q,r-01- 1 4 .:.c-� '"" Avd Dnr Ombud: Advokat Jonas Forzelius Time Advokatbyrå KB Box 590 114 11 Stockholm.- MOTPART Regeringskansliet Förvaltningsavdelningen 103 33 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE . KSnr Aktbit ..��•h• -� Dok.Id 668934 Förvaltningsrätten avslår Shortcut Media Film AB:s ansökan om överprövning. Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockho lm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561 680 01 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693-15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Regeringskansliet har genomfört en ramavtalsupphandling avseende kom­ munikationstjänster inom webbsändningar och webb-tv produktion (dnr FA2014/1613/RKKOM) genom ett selektivt förfarande i enlighet med la­ gen (2007:1091)om offentlig upphandling, LOU. Regeringskansliet avsåg därefter att teckna separata avtal med tre rangordnade leverantörer.·I tilldel­ ningsbeslut den 22 maj2 015 avseende anbudsområde4 tilldelades ramavtal till tre leverantörer där Shortcut Media Filni A B (Shortcut) rangordnades som nummer ett och Mbrace AB (Mbrace) som nummer två. Mbrace ansökte om överprövning av upphandlingen och Förvaltningsrätten i Stockholm beslutade genom dom meddelad den12 augusti 2015 i mål nr11643-15 att upphandlingen skulle rättas på så vis att Regeringskansliet skulle genomföra en ny utvärdering av Shortcuts anbud. VidnyutvärderingavSh01tcutsanbuderhöllShortcutsArbetsprov1 en poäng villcet innebar att Shortcut inte gick vidare i anbudsutvärderingen. Den4 september2015meddeladeRegeringskanslietettnytttilldelnings­ beslut avseende delområde4 där Mbrace rangordnades som nummer ett och Creo Media Group AB (Creo) rangordnades som nummer två. Shortcut ansöker om överprövning av upphandlingen och fram.ställer föl­ jande yrkanden. • rättas på så sätt att den får avslutas först sedan Regeringskansliet har ge­ nomfört en ny utvärdering av Shortcuts anbud varvid Shortcuts anbud går vidare till beräkning av jämförelsesumma utvärdering och tilldelas samma poäng som i utvärderingen den20 maj2015. I andra hand yrkas att upphandlingen rättas på så sätt att den får avslutas först sedan Regeringskansliet har genomfört en ny utvärdering varvid I första hand yrkas att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska • Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693-15 I STOCKHOLM (1) Shortcuts anbud tilldelas sådan poäng på arbetsprover att anbudet går vidare till beräkning av jämförelsesumma och utvärdering eller i vart fall att anbudet går vidare till beräkning av jämförelsesumman och utvärde­ ring, dels (2) att Mbrace anbud inte utvärderas alls. • först efter att ny kvalificering skett, varvid Mbrace inte ska anses kvali­ ficerade, och övriga kvalificerade och selekterade anbudsgivare ges till­ fälle att komplettera sina anbud med nya anbudsprover, efter att förfråg­ ningsunderlaget har förtydligats. I fjärde hand yrkas att upphandlingen rättas på så sätt att upphandlingen får avslutas först efter att en ny kvalificering skett, varvid Mbrace inte ska anses kvalificerade och att processen från och med inbjudan att lämna anbud till de fyra i förväg kvalificerade och selekterade anbuds­ givarna (exklusive Mbrace) görs om. I femte hand yrkas att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen görs om. Regeringskansliet bestrider bifall till Shortcuts ansökan. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Shortcut Angående Shortcuts arbetsprov I sitt tilldelningsbeslut den 4 september 2015 sänkte Regeringskansliet bety­ get på Arbetsprov 1 med hänvisning till att det inte innehöll bilder från pro­ duktionens samtliga tre fjärrstyrda kameror. Detta resulterade i att Shortcuts anbud inte gick vidare i utvärderingsprocessen Förvaltningsrättens uttalande i mål.nr 11643-15 om att förfrågningsunderla­ get inte kan tolkas på annat sätt än att de inlämnade arbetsproverna ska ha • • I tredje hand yrkas att upphandlingen rättas på så sätt att den får avslutas Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693-15 I STOCKHOLM filmats med minst tre fjärrstyrda kameror i ett multikamerasystem är baserat på den till Mbrace tillmötesgående inställning som Regeringskansliet intog i det målet och på det förhållande att Shortcuts argument och bevisning inte beaktades till följd av att Shortcut inte ansågs vara part. Förvaltningsrättens slutsats är felaktig. Regeringskansliet synes ha gjort två olika tollmingar i de två utvärderingar­ na. Myndigheten har ändrat leravställningen från "arbetsprover som utgör produktion där minst tre fjärrstyrda kameror i ett multikamerasystem har använts" till "arbetsprov som filmas med minst tre :fjärrstyrda kameror och som visar bilder från minst tre :fjärrstyrda kameror". Det har varken av för­ frågningsunderlaget eller av annan lämnad information på något sätt fram­ gått att det nedklippta arbetsprovet även måste innehålla bilder från samtliga fjärrstyrda kameror. Om kraven i förfrågningsunderlaget är otydliga ska de tolkas till nackdel för Regeringskansliet. En normalt erfaren anbudsgivare har inte kunnat intolka ett sådant krav. Shortcut har inte tolkat kravet på det sätt Regeringskansliet gör gällande och det framgår av de utlåtanden som Shortcut bifogat till ansökan att även andra experter inom området inte vet hur kravet ska tollrns. Shortcuts arbetsprov uppfyller de i förfrågningsunderlaget ställda krav och skulle rätteligen ha tilldelats samma poäng som i det första tilldelnings­ beslutet eller i vart fall minst tre poäng. Genom att felaktigt tilldela Short­ cuts Arbetsprov1 en poäng har Regeringskansliet brutit mot de grundläg­ gande principerna om lilcabehandling och transparens enligt 1 kap.9 § LOU. Kravet i sig är vidare uppenbart oproportionerligt eftersom det är helt avgö­ rande för upphandlingens utfall, trots att det i praktiken inte har någon som helst inverkan på Shortcuts anbud eller bolagets kapacitet att genomföra de uppdrag som Regeringskansliet upphandlar. Detta stöds av de expertutlåtan­ den som har lämnats in i frågan. Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693-15 I STOCKHOLM Angående Mbrace kvalificering Mbrace har varken uppfyllt de i ansökningsfasen (ansökningsinbjudan) ob­ ligatoriska kvalificeringskraven eller de i förfrågningsunderlaget (anbuds­ förfrågan) ställda obligatoriska laaven. Genom att ha kvalificerat Mbrace har Regeringskansliet brutit mot de grundläggande principerna om lika­ behandling och transparens enligt 1 kap.9 § LOU. Mbrace uppfyller inte ska- kravet att anbudssökande ska vara ett välskött företag och ha en sund och stabil ekonomi. Det är inte möjligt för Rege­ ringskansliet att pröva om Mbrace uppfyller kravet då bolaget aldrig har lämnat ett bokslut. Mbrace visade vid slutet av räkenskapsåret 2014 upp en total årsomsättning på cirka 2,1 miljoner laonor. Detta kan inte anses vara en finansiellt sund och stabil part i en upphandling med en förväntad om­ sättning från en och samma beställare uppgående till omlaing 2 miljoner kronor per år. Mbrace uppfyller inte ska-laavet att anbudssökande ska bedriva en etablerad och stabil verksamhet inom det eftertraktade området. Mbrace grundades i mars 2014 och hade bedrivit verksamhet i cirka nio månader när upphand­ lingen publicerades. En aktör som existerat i nio månader kan inte anses utgöra en etablerad och stabil verksamhet. Mbrace uppfyller inte heller ska-laavet att en anbudssökande ska ha fullgod leveranskapacitet vad gäller personella resurser och teknik samt erbjuda en organisation som tillgodoser regeringskansliets behov. Utöver Mbrace låga omsättningssiffror motsvarar bolagets betalade källskatt en bruttolöneutbe­ talning om totalt50 000 kronor per månad. Givet detta är det inte rimligt att bolaget hävdar sig disponera fullgod leveranskapacitet vad gäller personella resurser. I Mbrace ansökan står att de fast anställda är fotografer, redigerare, projektledare, programledare, reportrar, bildproducenter, ljudtekniker, streamingtekniker, studiotekniker och har erfarenhet av att hålla utbildning- Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693-15 I STOCKHOLM ar. Mot bakgrund av informationen angående bolagets löneutbetalningar förefaller informationen Mbrace lämnat angående dess fast anställda perso­ nal som direkt felaktigt eller i vart fall mycket vilseledande. Enligt ska-krav ska anbudssökande förfoga över kompetens inom minst 17 olika kompetensområden. När upphandlingen publicerades var Mbrace i allt väsentligt ett två- eller i vart fall fåmannabolag. Mot denna bakgrund måste det anses som orimligt att bolaget trots detta skulle ha fast anställd personal inom minst 17 kompetensområden. Än mer orimligt är det att det skulle finnas fler än ett ytterst fåtal personer som ansvarar för samtliga kompetensområden. Mbrace uppfyller inte det aktuella ska-kravet. Anbudsgivaren ska enligt ska-laav i anbudsförfrågan intyga att de laav på anbudssökande och Hkvalifikationskrav'' som ställdes i anökningsinbjudan fortfarande uppfylls. Detta har, som visats ovan, inte uppfyllts. Vidare ska anbudsgivaren disponera en omfattande, egen, teknisk plattform. Detta uppfyller inte Mbrace. Vad Mbrace skriver i sin ansökningsinbjudan styrker att Mbrace agerat inköpare åt kunder snarare än att de äger en egen omfattande teknisk plattf01m. Vidare ska anbudsgivaren bl.a. garantera en hög tillgänglighet och möjlighet att besvara en fråga inom en timme. Regeringskansliets behov ställer upp­ enbara krav på en omfattande fast anställd projekt- och ordermottagnings­ organisation. Det finns inget underlag i Mbrace ansökan som stödjer att bo­ laget har detta. Slutligen ska anbudsgivaren även kunna garantera bemanning vid händelse av att nyckelperson slutar. Mbrace beskriver i ansökan i korthet att bolaget är organiserat för att kunna ersätta nyckelpersoner men det presenteras var­ ken namn på ersättare eller en tydlig beslaivning av hur ersättnings- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693- 15 I STOCKHOLM processen skulle se ut. Mbrace uppfyller därmed inte detta krav eller har i vart fall inte lämna tillräckliga underlag för att bevisa att kravet är uppfyllt. De kapacitetskrav och övriga obligatoriska lcrav som Regeringskansliet ställt upp är helt meningslösa om dessa kan uppfyllas av ett nystartat företag med cirka två anställda som genomgående hänvisar till ett icke-specificerat nätverk av frilansare. Angående Mbrace arbetsprov Genom att ha tilldelat Mbrace mer än en poäng för sitt Arbetsprov 2 i utvär­ deringen har Regeringskansliet brutit mot de grundläggande principerna om likabehandling och transparens enligt 1 kap.9 § LOU. Mbrace arbetsprov innehåller, enligt utlåtanden från fyra personer med lång erfarenhet av liknande produktioner, bilder från en bemannad huvudkamera och två fjärrstyrda kameror. Bilder från en tredje fjärrstyrd kamera saknas och arbetsprovet lider därmed av samma brist som Mbrace hävdar att Short­ cuts arbetsprov lider av. Trots att åberopad bevisning tyder på att det finns minst lika starka skäl att justera bedömningen för Mbrace arbetsprov som för Shortcuts arbetsprov har Mbrace arbetsprov inte bedömts på nytt. Bevis­ bördan för att arbetsprovet innehåller bilder från minst tre fjärrstyrda kame­ ror måste nu ligga på Regeringskansliet. Regeringskansliet Angående Shortcuts arbetsprov I Förvaltningsrätten i Stockholms avgörande i mål nr 1 1643- 15 fastslås att arbetsproverna för :fjärrstyrda kameror fordrar, för att kunna erhålla ett högre antal poäng än ett, att den insända sekvensen inbegripit tre fjärrstyrda kameror i ett multikamerasystem. Det av Shmtcut ingivna Arbetsprov 1 uppfyller inte dessa förutsättningar och kan dätmed inte erhålla en högre Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693-15 poäng, oaktat om andra delar av produktionen har inbegripit tre fjärrstyrda kameror i ett multikamerasystem. Shortcut gör gällande att förfrågningsunderlagets angivna förutsättningar avseende arbetsproverna står i strid med proportionalitetsprincipen. Att Re­ geringskansliet ställt upp just denna förutsättning för arbetsprover står Rege­ ringskansliet fritt att bestämma. Syftet med att arbetsproverna ska ha inbe­ gripit just tre fjärrstyrda kameror i ett multikamerasystem är bl.a. att Rege­ ringskansliet ska kunna bedöma den rörliga bilden. De förutsättningar som Regeringskansliet har uppställt i förfrågningsunderlaget avseende arbetspro­ ver för fjätTstyrda kameror är i detta hänseende förenliga med LOU. Angående Mbrace kvalificering Mbrace uppfyller kravet avseende ekonomisk ställning. A v kravet i ansök­ ningsinbjudan framgår att kravet är uppfyllt om anbudssökande vid Rege­ ringskansliets kontroll uppnår minst rislddass UC3 hos kreditupplysnings­ företaget UC AB. Mbrace hade vid kontrollen en riskklass om minst UC3. Det Shortcut anför avseende Mbrace ekonomiska ställning omfattas inte av angivna krav och bevis i förfrågningsunderlaget. Vidare uppfyller Mbrace samtliga krav avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet. A tt Mbrace är organiserat som ett närverk är inte något Regeringskansliet kan ifrågasätta då det i ansökningsinbjudan alddg har uppställs krav på en viss organisationsform eller företagsammansättning. Kravet att anbudssökande ska bedriva en etablerad och stabil verksamhet innefattar inte något krav på hur länge en verksamhet måste ha varit etable­ rad. Regeringskansliet har i upphandlingen valt att öppna upp möjligheten för nystartade verksamheter att delta i upphandlingen. Ansökningsinbjudan ställer inte krav på att en anbudssökande måsta ha egna anställda eller in­ komma med samarbetsavtal som visar att denna förfogar över ett visst antal kompetenser. Mbrace har i sitt anbud bekräftat att bolaget uppfyller angivna I STOCKHOLM Sida 9 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 19693-15 . krav avseende teknik och leverans genom att lämna ett intygande att de gör det. Angående Mbrace arbetsprov Shortcut har anfört att den sekvens som Mbrace åberopar som arbetsprov inte innehåller tre fjärrstyrda kameror i ett multikamerasystem. Med anled­ ning av detta har Regeringskansliet på nytt tagit del av Mbrace arbetsprov och det har då inte framkommit något som ändrar Regeringskansliets tidi­ gare bedömning. De utlåtanden som Shortcut gett in med sin ansökan ger inte heller anledning att göra en annan bedömning. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap.9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap.6 § LOU. Det är den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ2009 ref.69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sö­ kanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande p1'inci­ pema i 1 kap.9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. I STOCKHOLM Sida 1 0 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693-1 5 Angående Shortcuts arbetsprov Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det är den upphandlande myndigheten som har att identifiera sitt behov och utifrån detta står det myndigheten fritt att utforma förfrågningsunderlaget inför upphandlingen. Förfrågningsunderlaget måste dock stå i överensstämmelse med LOU och de gemenskapsrättsliga principer som ligger till grund för lagstiftningen. Av rättsfallet RÅ 2002 ref. 50 framgår att förfrågningsunderlaget måste vara så klart och tydligt att en leverantör kan avgöra vad som har betydelse vid upphandlingen. Dock kan förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemensamhetsrätten träds förnär. I anbudsförfrågan under punkt 1 .3 anges bl.a. att upphandlingsområdet om­ fattar att för Regeringskansliet producera direktsänd och on-demand webb­ tv och att anbudsområdet omfattar exempelvis bemanning av hela eller delar av produktion-i fast befintlig teknisk anläggning med fjärrstyrda kameror i Regeringskansliet, till exempel direktsända presskonferenser i sin helhet. I STOCKHOLM Vidare anges i under punkt 4.5 i anbudsförfrågan följande. [...] För att säkra att anbudsgivaren kommer att ha kompetens, förmåga, kreativitet och ett kvalitetsmässigtarbetssättförattkunnagenomföraolikawebbsändningsochwebb-tv­ produktionsuppdrag för Regeringskansliet i enlighet med ställda krav i denna upphand­ ling för detta anbudsområde bör (bedömningsgrund) anbudsgivaren bifoga fyra (4) arbetsprover (inom två olika områden) där anbudsgivaren har varit huvudansvarig och som inte är äldre än ett (1) år enligt nedan: För varje arbetsprov anger anbudsgivaren uppdragsgivare samt produktionsperiod. Arbetsprov FjätTstyrda kameror Två (2) stycken arbetsprover utgör produktion där minst tre :fj ärrstyrda kameror i ett multikamerasystem har använts. [...] Sida 1 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693-15 I STOCKHOLM Förvaltningsrätten anser att den aktuella bedömningsgrunden, läst ihop med syftet för bedömningsgrunden och upphandlingen som sådan, inte kan tol­ kas på annat sätt än att de inlämnade arbetsproven i sig ska ses som egna avskildaproduktionersommåstehafilmatsmedminsttre:fjärrstyrdakame­ ror och visa bilder från samtliga för att kunna erhålla mer än en poäng i ut­ värderingen. Vidare skulle bedömningsgrunden inte fylla någon funktion om det vore tillräckligt att arbetsprovet var en del av en större produktion som filmats med tre fjärrstyrda kameror och arbetsprovet inte behövde visa bilder från alla tre. Det som anförts i målet tyder visserligen på att anbuds­ förfrågan inte är optimalt utformad men förvaltningsrätten anser att anbuds­ förfrågan är tillräckligt tydligt för att upprätthålla de grundläggande princi­ perna i LOU. Vad Shortcut har anfört medför ingen annan bedömning. Det är ostridigt i målet att det av Shortcut inlämnade Arbetsprov 1 inte in­ nehåller bilder frånminsttre :fjärrstyrda kameror. Därmed har Regerings­ kansliet haft fog för att inte tilldela Shortcuts anbud fler poäng i denna del. Som nämnts ovan har den upphandlande myndigheten stor frihet att utforma förfrågningsunderlaget inför en upphandling så länge det står i överens,. stämmelse med LOU och de gemenskapsrättsliga principerna. Med hänsyn till vad Regeringskansliet har anfört angående syftet med bedömnings­ grunden anser förvaltningsrätten att den aktuella bedömningsgrunden inte kan anses vara oproportionerlig. Angående Mbrace kvalificering Shortcut har anfört att Mbrace inte uppfyller det i punkt 1.3.6 i ansöknings­ inbjudanuppställdakravetattanbudssökandeskavaraettvälsköttföretag och ha en sund och stabil ekonomi. Enligt ansökningsinbjudan prövas om kravet är uppfyllt utifrån uppgifter som Regeringskansliet kommer inhämta från kreditupplysningsföretaget UC AB . Om anbudssökande har en kredit- Sida12 F Ö R V A L T N I N G S R Ä T T E N D O M 1 9 6 9 3 -1 5 värdighet med rating3 (normalrisk) eller högre hos UC AB är kravet upp­ fyllt. Förva1tningsrätten konstaterar att Regeringskansliet uppgett att Mbrace vid kontroll hos UC AB har minst rating3. Det har inte kommit fram skäl att ifrågasätta uppgiften och därmed uppfyller Mbrace det uppställda kravet. Shortcut har vidare anfört att Mbrace inte uppfyller flera av de under punkt 5.2 .2 . i ansökningsinbjudan uppställda kraven: [...] Anbudssökande sim bedriva en etablerad och stabil verksamhet inom efterfrågat område (webbsändningar och webb-tv-produktion). Anbudssökande sim ha en fullgod leveranskapacitet vad gäller personella resurser och teknik och erbjuda en organisation och en flexibilitet som tillgodoser Regeringskansli­ ets behov av en leverantör som på ett professionellt sätt kan tillmötesgå myndighetens kontinuerliga behov av efterfrågan tjänst. [...] Anbudssökande ska förfoga över kompetens och konsulter inom hela området webb­ sändningar och webb-tv-produktion med åtminstone följ ande kompetenser/roller: I STOCKHOLM Fotograf (minst 2 stycken med minst 3 års yrkeserfarenhet) Redigerare (minst 2 styckenmed minst 3 års yrkeserfarenhet) Innehållsproducent (minst 1 stycken med minst 3 års yrkeserfarenhet) Projektledare (minst 1 stycken med minst 3 års yrkeserfarenhet) Reporter/programledare (minst 3 stycken med minst 3 års yrkeserfarenhet) Bildproducent (minst 3 stycken med minst 3 års yrkeserfarenhet) Ljudtekniker (minst 3 styckenmed minst 3 års yrkeserfarenhet) Ljudtekniker/streamingtekniker (minst 3 stycken med minst 1 års multikompetens) Studioman/konferenstekniker (minst 1 stycken med minst 1 års yrkeserfarenhet) Lärare/pedagog (minst 1 stycken med minst 3 års yrkeserfarenhet) [...] Enligt Shortcut kan ett företag som existerat i nio månader inte anses utgöra en etablerad och stabil verksamhet. Det är inte rimligt att Mbrace disponerar en fullgod leveranskapacitet vad gäller personella resurser och teknik med hänsyn till sina låga omsättning och summan av bolagets inbetala källskatt. När upphandlingen publicerades var Mbrace ett två- eller i fåmansbolag och att det är orimligt att bolaget skulle ha fast anställd personal inom minst 17olika kompetensområden. - - - - - - - - - - [...] Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 196 93-15 Regeringskansliet har invänt att en verksamhet kan vara stabil och etablerad trots att den är nystartad och har även anfört att Regeringskansliet har valt att göra det möjligt för nystartade verksamheter att delta i upphandlingen. Ansökningsinbjudan uppställer inte heller krav på att en anbudssökande måste ha egna anställda. Förvaltningsrätten konstaterar att Mbrace i sitt anbud har svarat att Mbrace uppfyller de uppställda kraven. Mbrace har också lämnat en sådan företags­ beskrivning som efterfrågas. Förvaltningsrätten anser att de av Shortcut åbe­ ropade omständigheterna inte medför att Mbrace inte ska anses uppfylla de i ansökningsinbjudan uppställda kraven. Vidare konstaterar förvaltningsrätten att ansökningsinbjudan inte uppställer något lcrav på att den anbudssökande ska ha de angivna kompetenserna bland sin fasta personal. Tvärtom anger kravet att den anbudssökande ska förfoga över "kompetens och konsulter". Detta visar istället enligt förvaltningsrättens uppfattning på att de alctuella kompetenserna inte behöver utgöra fast anställd personal. Vidare uppställs inget krav i ansökningsinbjudan på att den anbudssökande ska visa att denne förfogar över de aktuella kompetenserna. Shortcut har vidare anfört att Mbrace inte uppfyller de i punkterna 4.3-45. i anbudsförfrågan uppställda kraven på anbudsgivarens tekniska förmåga, förmåga avseende leverans, tillgänglighet och samarbete samt förmåga att erbjuda vissa kompetenser, resurser.och en kontaktperson. Dessutom upp­ fyller Mbrace enligt Shortcut inte lcravet i punkten 3, att "Krav på anbuds­ sökande" eller "Kvalifikationskrav" som ställdes i ansökningsinbjudan fort­ farande uppfylls. Av anbudsförfrågan framgår att kraven i punkterna 3, 4.3, 4.4 och 4.5 upp­ fylls genom att den anbudsgivaren bekräftar att respektive krav uppfylls samt, i fråga om att erbjuda vissa kompetenser, resurser och en kontaktper­ son, att anbudsgivaren inkommer med e11 beslaivning av hur funktionen ska I STOCKHOLM Sida14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 19693-15 I STOCKHOLM bemannas och hur bemanningen ska lösas i händelse av sjukdom eller att nyckelpersoner slutar. Då Mbrace svarat ja på frågorna och inkommit med den efterfrågade beskrivningen konstaterar förvaltningsrätten att Ia-aven en­ ligt anbudsförfrågan är uppfyllda. Shortcut har anfört att Mbrace svar inte är trovärdiga, men har enligt för­ valtningsrätten inte därigenom visat att Mbrace inte uppfyller de aktuella Ia-aven. Förvaltningsrätten anser sammanfattningsvis att det Shortcut anfört inte visar att Regeringskansliet genom att kvalificera Mbrace anbud har bru­ tit mot de grundläggande principerna om likabehandling och transparens. Angående Mbrace arbetsprov Shortcut har anfört att Mbrace arbetsprov saknar bilder från en tredje fjärr­ styrd kamera och att arbetsprovet därmed lider av samma brist som Mbrace hävdar att Shortcuts arbetsprov lider av. Till stöd för detta har Shortcut bi­ fogat utlåtanden från fyra personer i samma bransch som delar denna be­ dömning. Regeringskansliet har i yttrande redogjort för sin bedömning av Mbrace arbetsprov. Vad gäller frågan om Regeringskansliets utvärdering av arbetsprovet är kor­ rekt konstaterar förvaltningsrätten att det av praxis framgår att en upphand­ lande myndighet allmänt sett måste ges en stor frihet att inom ramen för ett affärsmässigt övervägande värdera ett anbud soin kvalificerat sig till an­ budsutvärderingen. Det uttalas bland annat att den upphandlande myndig­ hetens värdering får godtas om det inte finns uppenbara skäl till en annan bedömning (se Kammarrätten i St9ckholms dom den5 september 201 2 i mål nr 2304 - 1 2 och Kammarrätten i Jönköpings dom den4 februari 20 09 i mål nr5-09 ). Det ankommer inte på förvaltningsrätten att göra någon egen utvärdering av anbuden. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 15 19693- 15 Förvaltningsrätten anser att det i målet inte kommit fram uppenbara skäl att . göra annan bedömning än den Regeringskansliet gjort avseende Mbrace arbetsprov. Därmed är det inte visat att Regeringskansliet vid sin utvärde­ ring av Mbrace arbetsprov brutit mot de grundläggande principerna om li­ kabehandling och transparens. Sammanfattning Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att det Shortcut har anfört i sin ansökan om överprövning inte medför att upphandlingen ska rättas eller göras om. Shortcuts ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3 1 09/1 A LOU). Klas Granlund Förvaltningsrättsfiskal Madeleine Pettersen har föredragit målet. - � lagen (2011:1029) om upphandling på för- . svars- och säkerhetsområdet. . • I de flesta fall rar avtal slutas när tio d ar har HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklag-a förvaltningsrättens beslut ska skriva till Katrunarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämttas till föt­ valtningstätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller p å lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande slru. kunna tas upp i kammarrätten fordras att ptövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för �eslutet, 3. de skäl som klaganden anget till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: 1. 2. 3 . det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler • • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnumtner till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress ag gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur �an över­ klag� kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se