FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr ILULEÅ 2012-05-31 886-12E EnhetB Meddeladi D2 Sida1 (7) SÖKANDE 04 Infiniti Medical A ktiebolag, 556389-3675 Box 3145 183 03 Täby MO TPART Norrbottens läns landsting Upphandling 971 89 Luleå SAKEN 22�.: _rt� h=-=--=-=��=-��J Luleå ( Dok.Id 28868 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Offentligupphandlingenligtlagen(2007:1091) om offentligupphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE F örvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 886 -1 2 Enhet B !LULEÅ YRKANDEN, INSTÄLLNING M.M. Nonbottens läns landsting (NLL) har genomfö11 upphandling (förenklat förfarande) av ramavtal för blodtry cksm ätare. Enligt tilldelningsbeslutet har upphandlingen tilldelats AJ Medical AB. Infiniti Medical A ktiebolag (bolaget) var en av anbudsgivarna och kom på tredje plats. Bolaget Bolaget har ansökt om överprövning och y rkat att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering ska genomföras, vid vilken bolaget ska till­ delas ramavtalet. Bolaget har anfört följande. Bolaget blev tilldelat detta avtal den14 december2011 för produkten ProBP3400 artikelnummer 34XXHT-2 med priset5 500 kr. Inför provuppställningen av produkten skickade bolaget en ProBP SureBP med aitikelnummer 34X FHT-2 för test och utvärdering. Efter att bolaget hade fått skriftligt besked om tilldelningen blev bolaget uppringt avNLL: s upphandlare som berättade att at1ikelnumret på offere­ rad produkt inte stämde med artikelnumret på den produkt som skickats för test och utvärdering. Bolaget erbjöd då att ändra aitikelnum m er med bibe­ hållet pris eftersom referensgruppen hade önskemål om att få SureBP­ tekniken i blodtry cksmätaren. NLL beslutade dock att avbry ta upphand­ lingen och göra om den m ed tillägget att det bör finnas SureBP- teknik i produkten. När bolaget fick det ny a tilldelningsbeslutet kunde det konstatera att AJ Medical AB haft sam ma problem med felaktigt offererad produkt och arti­ kelnummer men, till skillnad från bolaget, fått möjlighet att ändra artikel­ nummer och produktbeteckning under pågående upphandling. Den avAJ MedicalAB först offererade produkten hade inte den särskilt önskade tek- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 886-12 Enhet B !LULEÅ nologin SureBP. Varför fick AJ Medical AB möjlighet att ändra i sitt an­ bud på detta sätt men inte bolaget? I samband med den avbrutna upphandlingen fick AJ Medical AB uppgift om vilket pris bolaget hade offererat för nämnda produkt och har i den nya upphandlingen erbjudit ett pris som ligger under det som bolaget vann upphandlingen med. Detta är anmärkningsvärt. Ytterligare oklarhet är att man från sjukhusets referensgrupp gett extra po­ äng till AJ Medical AB för produkter som inte är godkända att användas av tillverkaren tillsammans med offererad produkt ProBP 3400. Detta framgår tydligt när man läser tillverkarens användarmanual. NLL NLL har motsatt sig bifall till ansökan samt anfört bl.a. följande. NLL har tidigare genomfört en upphandling av undersökningsinstrument där en av positionerna var blodtrycksmätare. Vid utvärderingen av inkomna anbud uppmärksammade NLL att anbudsgivarna lämnat mycket divergerande typ av blodtrycksmätare där funktionen varierade stort. Kravspecifikationen innehöll för lågt ställda krav. Med hänsyn härtill och till att förfrågnings­ underlaget även hade andra brister fattade NLL beslut om att avbryta upp­ handlingen. NLL annonserade därefter ut ·en ny upphandling, den nu aktu­ ella, där ett antal nya krav ställdes för att bättre beskriva de funktioner som efterfrågades. AJ Medical AB har offererat en blodtrycksmätare, Connex ProBP 3400 med SureBP, till ett pris på 4 795 kr. NLL har som ett av bör-kraven i upp­ handlingen angett att det bör finnas en möjlighet att mäta blodtrycket på uppblåsning (SureBP-teknisk). Alla anbudsgivare som klarade kvalifice­ ring deltog i en demonstration av utrustningen för bedömning av bör- t Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 886-12 kraven. AJ Medical AB har uppgett att deras offererade utrustning uppfy ll­ ler ställt bör- krav. Vid dem onstrationen visade också AJ MedicalAB en blodtry cksmätare som kunde m äta på uppblåsning. Vid senare granskning av dess anbud visade det sig att de artikelnum m er som AJ Medical AB hänvisade till inte m otsvarade utrustning med den funktionen. AJMedicalAB:s artikelnummer hänvisade till en artikel i prisbilagan som inte kan mäta på uppblåsning. I prisbilagan finns en annan blodtry cksmätare, på raden under den som artikelnum ret hänvisade till. Den blodtry cksmätaren har endast en avvikande sista siffra i artikelnum ret och uppfy llde bör-kravet gällande m ätning på uppblåsning. Eftersom AJ MedicalAB hade angett att det uppfy llde bör-kravet samt demonstrerat den utrustning som uppfyllde detta ansågNLL attAJ Medi­ cal AB kunde ha gjort en uppenbar felskrivning och begärde ett förty dli­ gande. AJ Medical AB bekräftade att det offererat felaktigt artikelnumm er och hänvisade till det artikelnum m er som avsåg utrustningen som dem on­ strerats sam t beskrivits i övrigt i anbudet. Priset stod fast. Rättelsen är där­ m ed i enlighet med gällande lagstiftning Vad bolaget anfört angående att prisuppgifter från den tidigare upphand­ lingen läm nats ut tillAJ MedicalAB utgör inte skäl för ingripande enligt LOU. Bolaget har vidare hävdat att de tillbehör somAJ MedicalAB offererat inte är godkända att användas tillsam m ans m ed offererad utrusning. Detta är helt felaktigt. I upphandlingen finns bör- krav som dels rör anbudsgiva­ rens m öjlighet att även offerera hy giensky dd sam t möjligheten att ta på blodtry cksmanschetten själv. AJ MedicalAB har svarat att det uppfy ller båda dessa bör-krav. AJ Medical AB har offererat en av de blodtry cksm an­ schetter som finns upptagna som godkända tillbehör i den lista bolaget gett ILULEÅ Enhet B Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 886-12 Enhet B ILULEÅ in. AJ Medical A B har därför· rätteligen tilldelats en poäng för uppfyllande av bärkravet med ett godkänt tillbehör. Gällande bör-kravet på hygienskydd har AJ Medical A B offererat ett skydd som inte finns upptaget på listan över godkända tillbehör. Hygienskyddet är dock inte att anse som ett tillbehör till blodtrycksmätaren utan är en helt egen produkt. Hygienskyddet träs inte på blodtrycksmätaren. Ett hygien­ skydd behöver inte vara validerat och godkänt av tillverkaren till blod­ trycksmätaren då det är två separata produkter som inte har påverkan på varandras funktion. Det hygienskydd som AJ Medical A B erbjudit uppfyll­ ler därmed ställt bör-krav. NLL har helt korrekt tilldelat AJ Medical A B ett poäng för uppfyllande av kravet. AJ Medical A B:s anbud uppfyller ställda ska-krav samt är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. NLL har inte brutit mot LOU och ansökan ska därför avslås. BOLAGET Bolaget har beretts tillfälle att yttra sig men inte hörts av. SKÄL Inledningsvis konstaterar förvaltningsrätten att vad bolaget anfört angå- ende att NLL lämnat prisuppgifter från tidigare upphandlingsförsök till AJ Medical A B inte utgör ett brott mot LOU. Skäl för ingripande enligt 16 kap. LOU föreligger därför inte. Vidare konstaterar förvaltningsrätten att bolaget inte har visat att NLL fel­ aktigt gett AJ Medical A B poäng för produkter som inte är godkända av FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LULEÅ Enhet B DOM Sida 6 886-12 tillverkaren tillsam m ans m ed offererad produkt. Inte heller av denna an­ ledning finns skäl för ingripande enligt 16 kap. LOU. Vad gällerfrågan om NLL i strid medLOU tillåtitAJ MedicalAB att rätta sitt anbud gör förvaltningsrätten följande bedöm ning. Enligt15 kap.12§LOUfårenupphandlandemyndighettillåtaattenan­ budsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något an­ nat uppenbatt fel i anbudet. My ndigheten får begära att ett anbud förty dli­ gas eller kompletteras om det kan ske utan riskför särbehandling eller konkurrensbegränsning. Ett av kraven i aktuell upphandling var att det börfinnas enfunktion för att mäta på uppblåsning. AJ MedicalAB har svarat "Ja" påfrågan om kravet är uppfy llt. AJ Medical AB har vidare skickat en produkt m ed aktuell funktion tillNLL för testning. Av handlingarna i måletframgår emellertid attAJ MedicalABfaktiskt inte offererat en sådan produkt. Istället harAJ MedicalABangettenblodtrycksmätare,WAConnex ProBP3400(arti­ kelnummer3401), utanfunktionen. NLL har hävdat att det ärfråga om en felskrivning och att rätt produkt är WAConnex ProBP3400SureBP(artikelnummer3402).Motattdetären ren felskrivning talar dock inte bara att fel produktnam n och artikelnum ­ m er i så fall angetts i anbudet utan även att det pris som angetts, 4 795 kr, inte stäm m er m ed priset för WA Connex ProBP 3400 SureBP enligtAJ MedicalAB:s prisbilaga. Sistnämnda pris är nämligen5 920 kr. Vid en ren felskrivning borde rim ligen även priset ha blivit felaktigt. Förvaltningsrätten kan m ot denna bakgrund inte se att det skulle varafråga om en sådan "uppenbar" felskrivning som avses i 15 kap. 12 § LOU. Vi­ dare anser förvaltningsrätten att den rättelse, eller snarare kom plettering, l Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 886-12 Enhet B !LULEÅ som skett medfört risk för särbehandling dåAJ MedicalABfått möjlighet att erbjuda en helt annan produkt som uppfyller bör-kravet till ett oföränd­ rat pris. F öljaktligen harNLL brutit m ot 1 kap. 9 § och 15 kap. 12 § LOU. F ör att nå fram gång m ed en ansökan om överprövning krävs dock inte bara att den upphandlande m y ndigheten brutit m ot LOU. Det krävs dessutom att detta har m edfört att bolaget har lidit eller kan kom m a att lida skada. Det är bolaget som har bevisbördan för att kravet på skada är uppfy llt. Av tilldelningsbeslutet fram går att bolaget kom först på tredje plats i ut­ värderingen. Även om AJ MedicalAB skullefå lägre poäng i utvärdering­ en skulle således bolaget inte ha större chansattfå kontraktet. Bolaget har därm ed inte visat att det lidit eller kan kom m a att lida skada på grund NLL: s fel. Ansökan om överprövning ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(DV3109/1C) (ilfA �� i Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick.del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart r�knas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. 0 � 0 0 0 u. 0 Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets� platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om .dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. � HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se