FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (5) I GÖTEBORG 2015-08-27 Avdelning 1 Enhet 12 SÖl{ANDE Uddevalla Fannartjänst, 716444-7224 Gustav Mattssons väg 2 451 50 Uddevalla MOTPART Edshus AB, 556526-3596 Ombud: Jan Andersson och Stephanie Konac Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 SAKEN Mål nr 6396-15 Meddelad i Göteborg Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU Avd 2015 ~08- 2 7 • - Dnr KSnr Aktbil - Dok.Id 352370 Postadress :Besöksadress Telefon Telefax Box 53197 Sten Sturegatan 14 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 måndag - fredag 400 15 Göteborg FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE I KONKURRENSVERKET 103 69 Stockholm Förvaltningsrätten avslår ansökan. E-post: fo1i1altningsrattenigoteborg@dom.se 08:00u16:00 Expedltionstid Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 6396�15 I GÖTEBORG BAKGRUND Edshus AB har genomfört en förenklad upphandling av uppmstning av utemiljö för bostadsgårdarna Södra Moränvägen 4-14 och 23 samt Ängsvallevägen 1-9, Av tilldelningsbeslut den 10 juni 2015 framgår att MMK AB har vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. Uddevalla Fatmartjtinst ansöker om överprovning och yrkar att utvärder­ ingen görs om och att MMK AB:s (MMK) anbud ogiltigförklaras. Uddevalla Farmartjänst anför bl.a, följande. MMK har lämnat ett orimligt lågt pris. Det måste ifrågasättas om det pris MMK har lämnat är rimligt och seriöst, eftersom det är drygt 42 procent lägre än de pris övriga två anbudsgivare har lämnat. Det kan även ifrågasättas om Edshus AB har kontrollerat att MMK kan genomföra arbetet enligt tidsplanen eftersom de endast har tre anställda. MMK uppfyller inte heller kraven i utvärderingen eftersom de inte lämnat ett kvadratmeterpris eller löpmeterpris enligt kraven i förfrågningsunderlaget punkten AFD. l. Förfrågningsunderlaget är väl specificerat. Edshus AB anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. foljande. Utvärder, ingen av upphandlingen har skett enligt principen om lägsta pris avseende anbudssumman. I upphandlingen har pris efterfrågats dels i form av en anbudssumma (en fästprissumma) och dels som åMpriser och procentsatser för ÄTA-arbeten. MMK har lämnat den lägsta anbudssurrunan. MMK:s offererade å-priser överstiger till största del övriga anbudsgivares offererade timpriser. Samtliga anbud har uppfyllt de uppställda kraven i upphandlingen. Det som foreskrivits i AFD. l är entreprenadföreskrifter, inte upphandlingsföreskrifter. Det som foreskrivs i AFD.1 orn kvadratmeter- och löpmeterpris är alltså inte ett skall"krav och har inte Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6396"15 I GÖTEBORG legat till gnmd for beräkningen av vilket anbud som har lägst pris. För det fäll fc:irvaltnings:täiten skulle anse att det som stadgas i AFD.1 är ett krav som ska redovisas i anbudet ska förfrågningsundedaget ändå godtas eftersom kravet inte fyller någon nämnvärd funktion och avvikelsen inte kan anses stå i proportion till följden av att förkasta anbudet. Några misstankar om osund prissättning har inte framkommit och anbudet från MMK anses inte vara onormalt lågt. Det finns inte heller anledning att ifrågasätta leveranskapaciteten eller prestationsviljan hos MMK. Deras anbud uppfyller samtliga krav i upphandlingen och MMK har deltagit i upphandlingen på lika villkor som övriga anbudsgivare. Det finns för övrigt ingen skyldighet for en myndighet att förkasta ett anbud som myndigheten anser vara onormalt lågt. Enbart den situationen att en upphandlande myndighet inte har förkastat ett anbud som en övrig anbudsgivare anser är onom1alt lågt kan inte föranleda att skaderekvisitet för klagande anbudsgivare kan anses vara uppfyllt. Det finns inte heller något forbud mot att godta ett anbud som anses vara orimligt lågt. Uddevalla Farmartjänst kan alltså inte med stöd av bestämmelsen om ononnalt lågt pris kräva att MMK:s anbud ska förkastas enbmt av det skälet att Uddevalla Farmartjänst bedömer att MMK:s anbudspris är onormalt lågt. Edshus AB har inte genomfo11 upphandlingen i strid mot LOU. Det finns inte skäl för ingripande med stöd av LOU. Uddevalla Fannartjänst har inte lidit1 eller riskerar att lida, någon skada. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tilllimpliga bestlimmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomfora upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 4 6396-15 Den upphandlande myndigheten får förkasta ett anbud om den finner att priset är ononnalt lågt (15 kap. 17 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principerna i l kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan konnna att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § forsta stycket LOU). Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens pröv11ing bör begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Fötvaltningsrtittens bedömning Bestämmelsen i 15 kap. 17 § LOU ger en möjlighet fur den upphandlande myndigheten att förkasta ett anbud på grund av onormalt lågt pris under vissa omständigheter. Det finns ingen skyldighet för den upphandlande myndigheten att förkasta ett anbud på grund av onormalt lågt pris, oavsett vilken aktör somanser att priset är ononnalt lågt. Vad Uddevalla Farmar­ anfört om att MMK:s anbud är 42 procent lägre än deras anbud föranleder inget ingripande enligt LOU. Av handlingarna i målet framgår att fdrfrågningsunderlaget bl.a. utgörs av upphandlingsföreskrifter (AFB) och entreprenadföreskrifter vid total� entreprenad (AFD). I upphandlingsforesk.dftema punkten AFB.51 anges de FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 5 6396-15 krav som anbudsgivaren ska uppfylla Av punkten AFB.52 framgår att av de anbud som uppfyller kraven i AFB.51 kommer det anbud antas som har lägst anbudspris, under förutsättning att entreprenören klart har redovisat alla uppgifter i sitt anbud enligt punkten AFB.3 1 och dessa godkänts av beställaren, Av AFB.3 1 framgår vilka uppgifter anbudet ska innehålla. Av entreprenadföreskrifter vid totalentreprenad punkten AFD.1 framgår att entreprenaden omfattar markarbeten enligt förfrågningsundedaget, att awikelser från :förfrågningsunderlaget eventuellt gäller vissa uteplatser, att detta görs upp i samråd mellan beställaren samt att kostnader som ska redovisas separat är kvadratmeterpris på betongplatta och löpmeterpris på trästaket. Det framgår inte av förfrägningsunderlaget att redovisning av kvadratmeterpris på betongplatta och löpmeterpris på trästaket ska ingå i anbudssununan eller att en sådan redovisning är ett krav för att en entreprenörs anbud ska tas upp till anbudsutvärdering. Det framgår inte heller att ett anbud inte kommer att tas upp till utvärdering om villkoren i entreprenad:foreskriftema inte är uppfyllda. Uddevalla Farmartjfulst kan därför inte anses ha visat att MMK:s anbud strider mot något krav i forfrågningsunderlaget. Det har inte heller visats att Edshus AB i övrigt har brutit mot någon bestämmelse i LOU genom att utvärdera och anta MMK:s anbud. Det finns då inte skäl för ett ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. JIURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lB LOU) �M ammn . r e L m ' d e ' n Ul_ . Råd.man Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarien Helena Holm. Bilaga 1 dla. � t?,-."J'.-.,t;Jr"..i HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som. v.ill ove.rlclaga fö:cvaltcingsriittcns bc:slut ska skrin till T