FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2013-08-29 Meddelad i Umeå SÖKANDE Energibyrån Nord AB, 556664-3507 Rådhusesplanaden 11 903 28 Umeå MOTPART Västerbottens läns landsting 901 89 Umeå SAKEN Mål nr 2405-12 E Sida 1 (6) 2013 -08- 3 0 Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id34010 Postadress Box193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag- fredag 08:00-120: 0 13:00-160: 0 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 2 2405-12 E BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. '/; i_ Västerbottens läns landsting (Landstinget) har infordrat anbud avseende {iramavtal för konsulttjänster 2013 -2014. Vid upphandlingen används ,, 1,, ,i, ;öppet förfarande. ,l , ,, 1nC! J ; '' '' ,r!�\t! jEnergibyrån Nord AB (Energibyrån) ansöker i förvaltningsrätten om över- prövning av upphandlingen såvitt avser kategorin Energiingenjör. Landstinget motsätter sig bifall till ansökan. UTREDNINGEN Landstingets förfrågningsunderlag I förfrågningsunderlagets Upphandlingsföreskrifter anges bl.a. följande. U5. 3 Prövning av anbud Anbud som bedöms vara mest fördelaktiga med hänsyn till utvärderings­ kriterierna pris och resurser kommer att antas. Kriteriernas inbördes vikt är - Erbjuden timtaxa 40% - Företagets resurser och offererad personals kompetens/förmåga 60% Resurser att genomföra projektet poängsätts enligt: 0 poäng uppdrag I poäng - Företaget saknar erforderliga resurser att genomföra normalt förekommande - Företaget har begränsade resurser att genomföra normalt förekommande upp­ drag 2 poäng 3 poäng de personer saknar relevanta referensobjekt 4 poäng - Företaget har tillräckliga resurser och relevanta referensobjekt. Offererade per­ soner har några relevanta referensobjekt - Företaget har tillräckliga resurser, men saknar relevanta referensobjekt - Företaget har tillräckliga resurser och några relevanta referensobjekt. Offerera­ Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2405-12 E IUMEÅ 5 poäng - Företaget har tillräckliga resurser och relevanta referensobjekt. Offererade per­ soner har relevanta referensobjekt och dokumenterad erfarenhet från väl genomförda konsultuppdrag inom sjukhus/vårdsektom. Landstingets tilldelningsbeslut och utvärdering av anbuden Genom tilldelningsbeslut den5 december 2012 har Landstinget beslutat att, såvitt avser kategorinEnergiingenjör, teckna ramavtal med Sweco Systems, Energibyrån och WSP enligt nu nämnd rangordning (se bilaga 1 till domen) . I särskild sammanställning har Landstinget beträffande aktuell kategori bedömt kriteriet Resurser enligt följande. Energibyrån 4, 00 poäng TD 4 poäng Högskoleingenjör energiteknik, några referensuppdrag OR 4 poäng Högskoleingenjör energiteknik, några referensuppdrag, svag 4:a, bristfäl­ ligt beskrivet i CV - dock projekt mot Apoidea bättre beskrivet i Bilaga 2.3.1. Detta höjer till4:afrån3:a. Sweco Systems 4, 67 poäng ÅB 4 poäng Energilinjen UmU, några referensuppdrag, ej LCC, ej beräkningsprogram MB 5 poäng Högskoleingenjör energiteknik, några referensuppdrag, Cert passivhusex­ pert JK 5poäng Civ.ing,flerarelevantareferensuppdrag,Certpassivhusexpert Parternas anföranden Energibyrån anför bl.a. följande. Utvärderingen är inte konsekvent när det gäller resursbedömningen. Varför får exempelvis Energibyråns TD som har samma utbildning och mycket relevant erfarenhet i jämförelse med Sweco Systems MB inte samma po­ äng som denne? Båda har teknologie magisterexamen i energiteknik från Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2405-12 E IUMEÅ Umeå universitet. TD får 4 poäng och MB 5 poäng. Energibyrån anser att de ska värderas lika. Landstingets svar är inte acceptabelt. Om det inte är utbildning som är av­ görande utan beskrivning i ev borde OR:s ev räcka för att matcha MB:s. OR:s ev är inte specificerat eftersom det inte är relevant att som uppdrags­ ledare i detalj specificera vilka erfarenheter man får från varje specifikt projekt. Men att verka som uppdragsledare i Arvidsjaurs kommuns energi­ effektiviseringsprogram och likaså i Botkyrkabyggens energieffektivise­ ringsprogram borde matcha alla ingivna ev:n från Sweco Systems. Det kan vara svårt att exakt värdera olika ev:n.Energibyråns inställning är dock att inte något av Sweco Systems ingivna ev:n visar sådan större erfa­ renhet som utgör skäl för att vinna förstaplatsen. Det finns en risk att Sweco Systems värderats något högre på grund av att de vann VVS­ området. Dessa tekniker är väldigt nära besläktade. Landstinget anför bl.a. följande. Landstingets uppfattning är att offererad personal i de båda anbuden är rätt värderad med utgångspunkt från de kriterier som anges i förfrågningsun­ derlaget samt utifrån de ev som bifogats anbuden. Det bestrids att någon anbudsgivare skulle ha "favoriserats" i utvärderingen. Att MB tilldelats en högre poäng än TD beror inte på personernas utbild­ ning, eftersom båda har den efterfrågade utbildningsnivån. Det som utgör grunden för att de tilldelats olika poäng är istället att MB med ledning av lämnade uppgifter i sitt ev har yrkeserfarenheter och referensobjekt som i högre grad motsvarar de krav på erfarenhet som efterfrågas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN !UMEÅ DOM Sida 5 2405-12 E De referensobjekt som redovisas i TD:s ev avser projektledning. Detta utgör i sig en värdefull kompetens, men för den aktuella upphandlingen är projektledning inte en kompetens som specifikt efterfrågas. Projektledning upphandlas som en yrkeskategori inom ramen förLandstingets upphand­ ling. Förutom referensobjekt projektledning som redovisas i TD:s ev anges även tidigare anställningar och "specialiteter". Det är dock inte möjligt att från i anbudet lämnade uppgifter utläsa vilka uppdrag eller referensobjekt som avses. Inte heller framgår uppdragens omfattning eller för vilka bestäl­ lare eller i vilka fastigheter uppdrag utförts. Sammantaget gör detta att TD inte kan tilldelas mer än 4 poäng. TD har således tilldelats en hög poäng, men inte den högsta poängen. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. ( 1 kap. 9 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. (16 kap. 6 § LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOMSKÄL DOM Sida 6 2405-12 E Energibyrån menar att utvärderingen av kriteriet Företagets resurser och offererad personals kompetens/förmåga är felaktig. Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att den upphandlande myndigheten har ett relativt betydande bedömningsutrymme vid värdering av kriterier och att det ankommer på den sökande att visa att poängsätt­ ningen är felaktig. Landstinget har i nu aktuell upphandling gett anbudet från Energibyrån 4, 00 poäng och anbudet från Sweco Systems 4, 67 poäng beträffande aktuellt utvärderingskriterium. I en särskild sammanställning harLandstinget bedömt den projektorganisation (personal) som offererats av respektive anbudsgivare och i förvaltningsrätten har poängsättningen motiverats ytterligare. Mot bakgrund av vad som framkommit i målet fin­ ner förvaltningsrätten inte attEnergibyrån kan anses ha visat att poängsätt­ ningen är felaktig. Härav följer att ansökan ska avslås. Upplysningsvis kan nämnas att förvaltningsrätlen denna dag även avgjort ett annat mål avseende samma upphandling (omfattande ett antal katego­ rier, bl.a. kategorinEnergiingenjör), nämligen mål nr 2407-12. Förvalt­ ningsrätten beslutade i det målet att upphandlingen skulle göras om beträf­ fande i målet aktuella kategorier. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 310 9/1CLOU) Marika Pernu Tf. assessor Målet har föredragits av Christina Röckner. Ramavtal konsulttjänster 2013-2014 VÄSTERBOTTENS LANS LANDSTING Västerbottens Läns Landsting TILLDELNINGSBESLUT Energiingenjör Vi tackar för det arbete Ni lagt ner på Er offert. Västerbottens Läns Landsting avser att teckna ramavtal med nedan angivna företag för perioden 2013-2014. !c,Sw= Systoms I 2:eEnergibyrån 3:eWSP Förvaltningsrätten i Umeå Målnr, Inkom 2012 ..12- 1 4 "JVo5�IJ__ A3 För denna upphandling gäller avtalsspärr om 10 dagar. Bindande avtal är träffat först när skriftlig beställning har undertecknats av båda parter. ANBUDSVÄRDERING Kategori Energiingenjör Pris poäng Resurs poäng Tot poäng Not nr Sweco 3,26 4,67 4,11 l:a Energibyrån 4,21 4,00 4,08 2:a WSP 3,26 4,33 3,91 3:a Structor 4,41 3,00 Ramböll 1,50 5,00 3,60 Apoidea 1,57 4,50 Norconsult 2,18 4,00 3,27 TM konsult 3,60 3,00 3,24 (Anbudsvärdering en! AF dat 2012-09-03 i förfrågningsunderlaget) Umeå 2012-12-05 Lennart Röjwall Västerbottens Läns Landsting Fastighet 3,57 3,33 ,ISVERIGES DoMSTOIAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ::i Om Ni vilJ-,:överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni·skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelseri"ska dock skickas eller lämnas till förvaltnihgsfätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till u3 anser att prövningstillstånd bör meddelas. förvaltningsrätten. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se