FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING 1 SÖKANDE Avd Dnr KSnr Språkservice Sverige AB, 556629-1513 Föreningsgatan 15 211 44 Malmö Aktbil DOM 2017-09-14 Meddelad i Jönköping Mål nr 3262-17 Ombud: Advokaten Nicklas Hansson och biträdande juristen Elisabeth Hall­ ström MAQS Advokatbyrå i Malmö KB Box 226 201 22 Malmö MOTPART Domstolsverket 551 81 Jönköping SAKEN Överprövning av en upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, ÄLOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan BAKGRUND Domstolsverket har inlett ett upphandlingsförfarande i form av en förnyad konkurrensutsättning avseende övriga språk, med tillämpning av det statliga ramavtalet för språk- och översättningstjänster (dnr: 96-57-2015, det ur­ sprungliga ramavtalet). Genom tilldelningsbeslut har annan leverantör än Språkservice Sverige AB (bolaget) antagits. Bolaget har ansökt om över­ prövning. KONKURRENSVERKET '1"17 rr, 14 .i...L Il '.)C, Dok.Id 237268 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksaclress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.dornstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3262-17 Förfrågningsunderlaget för det ursprungliga ramavtalet Upphandlingensföremål och syfte Upphandlingen avser ramavtal för tillhandahållande av språk- och översätt­ ningstjänster och är indelad i områdena: • • • Avrop från Anbudsområde 3 sker genom rangordning enligt 5 kap. 6 § ÄLOU (med samtliga villkor fastställda enligt ramavtalet) eller genom för­ nyad konkurrensutsättning (med samtliga villkor inte fastställda i ramavta­ let) enligt 5 kap. 7 § ÄLOU, beroende på avropsberättigades behov. Nedan­ stående tjänster kan avropas genom fast rangordning: • • • Avropsberättigade ska använda sig av förnyad konkurrensutsättning om något av följande föreligger: I JÖNKÖPING Anbudsområde I - Svenska Anbudsområde 2 - Engelska Anbudsområde 3 (saknar titel, benämns fortsättningsvis Övriga språk, förvaltningsrättens anm.) Obligatoriska språkinriktningar i ämnesområdet Allmän Specifika kunskaper inom en viss språkvariant Leverans inom angivet tidsintervall enligt ramavtalet • riktningar där anbudsgivare erbjudit dessa Krav på av Kammarkollegiet auktoriserad translator i de språk­ • ferera och anbudsgivare har erbjudit dessa Krav på andra språkriktningar än de som är obligatoriska att of­ • anbudsgivare har erbjudit dessa • • • • • Krav på kortare leveranstider Uppdraget är särskilt komplext, I.ex. att det krävs speciella äm­ neskunskaper för att kunna utföra det Uppdraget omfattar översättning till/från flera språkriktningar Särskilda krav på säkerhet, t.ex. SUA (Säkerhetsskyddad upp­ handling med säkerhetsskyddsavtal) eller översättning på plats i avropsberättigades lokaler Avropsberättigade vill p.g.a. uppdragets omfattning och art ut­ värdera översättarens kompetens med arbetsprov, referenser, er­ farenhet eller liknande Krav på andra fotmat än de som är obligatoriska att offerera och 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3262-17 Vid förnyad konkurrensutsättning preciserar avropsberättigad myndighet sina krav och behov. Den förnyade konkurrensutsättningen kan avse beho• ven för en tidsperiod eller ett enstaka uppdrag. Förfrågningsunderlaget för den förnyade konkurrensutsättningen Upphandlingsföremålet Upphandlingen avser leverans av förekommande översättningar hos bestäl­ laren, såsom domar och beslut, inskickade handlingar i mål, inlagor från parter, överklaganden, kallelser, förelägganden och skrifter m.m. Avtalet gäller från undertecknande och därefter t.o.m. den 30 juni 2019. Beställaren har rätt att, med oförändrade villkor, förlänga avtalstiden med maximalt två år. Översättare som utför uppdrag enligt detta avtal ska vara auktoriserad översättare, om inte annat överenskoms. Översättare ska ha kompetens inom ämnesområdet juridik. Översättning ska ske från svenska till annat språk och från annat språk till svenska. Maskinöversättning godtas inte. Översätt­ ning ska kunna ske inom i ramavtalet angivna obligatoriska språk samt andra språkriktningar. Ersättning utgår per ord enligt bilagerad prislista. Anbudens innehåll och utformning Anbud kan lämnas för ett eller flera av följande: Område 1 - Södra Sverige Område 2 - Mellersta Sverige Område 3 - Norra Sverige Anbudsgivaren ska acceptera bilagorna Leveransavtal och Allmänna villkor i deras helhet. Samtliga prisfrågor för aktuellt område ska besvaras. Anbudsprövningen Domstolsverket kommer att anta det kvalificerade anbud inom respektive område som innehåller det lägsta priset. I JÖNKÖPING • • • FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3262-17 I JÖNKÖPING YRKANDEN Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Domstolsverket anser att ansökan ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR Bolaget Inställning De förutsättningar som anges i det ursprungliga ramavtalet för tillämpning av förnyad konkurrensersättning är inte uppfyllda. Den förnyade konkur­ rensutsättning som genomförts utgör därför en direktupphandling. Förut­ sättningar för att direktupphandla föreligger inte och upphandlingsförfaran­ det strider därför mot ÄLOU. Vid en korrekt genomförd upphandling hade bolaget haft möjlighet att lämna anbud och tilldelas kontrakt. Då bolaget betagits denna möjlighet har bolaget lidit eller kan komma att lida skada i ÄLOU:s mening. Utveckling av ansökan De skäl för att tillämpa förnyad konkurrensutsättning som Domstolsverket anges bemöts enligt nedan: Krav på av Kammarkollegiet auktoriserad översättare (transla­ • tor) i de språkriktningar där auktorisation är möjlig: Enligt det ursprungliga ramavtalet ska förnyad konkurrensutsättning an­ vändas om det uppställs krav på auktoriserad translator. Av för­ frågningsunderlaget för den förnyade konkurrensutsättningen framgår endast att Domstolsverket helst vill ha auktoriserade översättare, men att annat kan överenskommas; Således inget krav. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM 5 3262-17 • Krav på andra språkriktningar än de som är obligatoriska: Ob­ • ligatoriska och inte obligatoriska språkriktningar har samman­ blandats. I den del den förnyade konkurrensutsättningen avser obligatoriska språkriktningar skulle rangordning ha tillämpats och konkurrensutsättningen är därför i den delen en direktupp­ handling. Krav på andra ämnesområden än de som är obligatoriska Uppdraget är särskilt komplext, I.ex. att det krävs speciella äm­ neskunskaper för att kunna utföra det Rubricerade förutsättningar måste bedömas efter enskilda upp­ drag eller i vart fall en avgränsad kategori av översättningsupp­ drag. Det stora flertalet av alla uppdrag som omfattas av upp­ handlingen kan inte anses så komplexa att rubricerade förutsätt­ ningar är uppfyllda. För de fall som inte är komplexa föreligger en direktupphandling Domstolsverket Inställning Förutsättningarna för att tillämpa förnyad konkurrensutsättning enligt det ursprungliga ramavtalet är uppfyllda. För det fall förvaltningsrätten skulle finna att förutsättningarna för att tillämpa förnyad konkurrensutsättning inte varit uppfyllda kan konstateras att avrop i sådana fall skulle ske enligt det ursprungliga ramavtalets rangordning. Bolaget är inte ramavtalsleverantör och skulle därför inte kunna antas som leverantör. Således har bolaget inte lidit och kan inte heller komma att lida skada i ÄLOU:s mening. Utveckling av Domstolsverkets inställning Följande skäl för att tillämpa förnyad konkurrensutsättning föreligger: ningsunderlaget framgår bl.a. "Översättare som utför uppdrag enligt detta avtal ska vara auktoriserad översättare, om inte annat överenskoms" Krav på andra språkriktningar än de som är obligatoriska: Av förfrågningsunderlaget framgår att även andra språkriktningar än de som är obligatoriska omfattas av avropsförfrågan. Krav på av Kammarkollegiet Auktoriserad översättare (Transla­ • tor) i de språkriktningar där auktorisation är möjlig: Av förfråg­ • FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3262-17 I JÖNKÖPING ämnesområdetjuridik". Ämnesområdet juridik är inte ett obliga­ toriskt ämnesområde. Uppdraget är särskilt komplext, I.ex. att det krävs speciella äm­ neskunskaper för att kunna utföra det: I förfrågningsunderlaget anges "Avtalet avser leverans av förekommande översättningar hos beställaren, såsom domar och beslut, inskickade handlingar i mål, inlagor från parter, överklaganden kallelser, förelägganden och skrifter m.m.". Domstolsverket anser att översättning av den typ av handlingar som anges är att betrakta som särskilt kom­ plexa. Detta eftersom särskilda ämneskunskaper torde krävas. Domstolsverkets avrop avser leverans av förekommande översättningar hos myndigheter inom Sveriges Domstolar (avropande myndigheter) under avta­ lets löptid. I enlighet med redovisningen ovan har Domstolsverket uppställt krav som innebär att förnyad konkurrensutsättning ska tillämpas. Vad gäller krav på auktoriserad översättare anser Domstolsverket, trots möjligheten till undantag, att relevant föreskrift utgör ett sådant krav som innebär att för­ nyad konktmensutsättning ska genomföras. Även om det inte skulle vara att se som ett sådant krav kvarstår övriga förutsättningar för förnyad konkur­ rensutsättning. För det fall förvaltningsrätten skulle komma fram till att det inte funnits för­ utsättningar för förnyad konkurrensutsättning innebär detta enbart att avrop istället skulle ha skett genom rangordning och således inte att Domstolsver­ ket skulle ha genomfö1t en otillåten direktupphandling. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler Den I januari 2017 trädde lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, i kraft och därigenom upphävdes den äldre lagen (2007: I 091) om Krav på andra ämnesområden än de som är obligatoriska: I för­ • frågningsunderlaget anges "Översättare ska ha kompetens inom • 6 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3262-17 offentlig upphandling, ÄLOU. I övergångsbestämmelserna till LOU före­ skrivs dock att ÄLOU fortfarande ska gälla för upphandlingar som påbörjats före ikraftträdandet. Eftersom de upphandlingar som förevarande mål gäller har påbörjats före den I januari 20 I 7 är ÄLOU tillämpliga dessa mål. I I kap. 9 § ÄLOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 4 § ÄLOU anges följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltnings­ domstol överpröva I. en upphandling, och 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör. Av 16 kap. 6 § ÄLOU följer att om den upphandlande myndigheten har bru­ tit mot de grundläggande principerna i I kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt ÄLOU som hu­ vudprincip gäller att den pait som gör gällande att en upphandling är felakt­ ig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). I JÖNKÖPING 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3262-17 I JÖNKÖPING Förutsätlningar för all tillämpa förnyad konkurrensutsällning Av förfrågningsunderlaget till det ursprungliga ramavtalet framgår bl.a. föl­ jande: Vid förnyad konkurrensutsättning preciserar avropsberättigad myndighet sina krav och behov. Den förnyade konkurrensut­ sättningen kan avse behoven för en tidsperiod eller ett enstaka uppdrag. Den förnyade konkurrensutsättningen i förevarande mål avser behoven un­ der en viss tidsperiod för särskilt angivna myndigheter. Huruvida förutsätt­ ningarna för att tillämpa förnyad konkurrensutsättning är uppfyllda ska där­ för avgöras med beaktande av samtliga uppdrag som kan komma ifråga. Det ska således inte göras en särskild bedömning för varje enskilt uppdrag eller för varje typ uppdrag. Mot denna bakgrund kan konstateras att det, för att kunna utföra samtliga uppdrag inom något av områdena 1-3 (Södra-, Mel­ lersta- respektive Norra Sverige), krävs att antagen leverantör har en mer långtgående kompetens än vad som följer av de obligatoriska kraven i det ursprungliga ramavtalet. Domstolsverket har därför haft fog för att tillämpa förnyad konkurrensutsättning. Någon direktupphandling har således inte genomförts. Skaderekvisitet Bolaget är inte antaget som ramavtalsleverantör i det ursprungliga ramavta­ let. Bolaget kan därför inte under några förutsättningar anses lida eller kunna komma att lida skada i ÄLOU:s mening. Sammanfallande bedömning Bolaget har inte förmått göra sannolikt att Domstolsverket brutit mot ÄLOU på sätt som medför att bolaget lider eller kan komma att lida skada i ÄLOU:s mening. Ansökan ska därför avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3262-17 I JÖNKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D LOV) Mattias Henriksson Rådmannen Mattias Henriksson har avgjort målet. Föredragande jurist har varit UlfNordberg. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. On1 samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens natnn, mål­ nummer san1t dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, Bilaga 1 www.domstol.se 2. 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, • • • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rättcn. www.dom:;10!.s�