FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 Loudnbright system.integration AB� 556408-9497 Brodalsvägen 7, hus z 433 38 Partille NR. 9713 Mål :nr 10415-11 E Enhet 1:2 S. 2/8 Sida 1 (6) SÖKANDE DOM 2012-01-11 Meddelad i Göteborg MOUART Kungsbacka kommun Stadshuset 434 81 Kungsbacka SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOu') DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 114210 Postaclress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Smregatan 14 Telefon Telefax 031·73270 00 031- 7117859 E-post: forva1tningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 I GÖTEBORG Avdelning 1 L?JlSRATTEM 'R971·' S.3/8 Sida2 BAKGRUND Kungsbacka kommun har genomfört en upphandling av projektorer och interali:iva skrivtavlor (dnr UH-11-18), Upphandlingen har genomförts med ett öppet förfärande. Av tilldelningsbeslut meddelat den 16 september 2011 framgår att Kungs­ backa kommun valt att teckna avtal med ITM Meeting Solutions AB (ITM). YRKANDEN M.M. Loudnhright (bolaget) yrkar i första han.d att upphandlingen fär avslutas först sedan rättelse av utvärdering enligt förfrågningsunderlaget har skett. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. föl­ jande. Anbudet från ITM innehåller stora brister, där infonnation saknas för att kunna anses klara såväl företagskvalificering, formella krav på an­ budet rörande teknisk bevisning och intyg. Dessutom innehåller anbudet ett stort antal tekniska brister däc man ime uppfyller ställda skall-krav på pro­ dukter. Tabulas anbud innehåller stora brister där information saknas för att kunna anses klara såväl f01mella krav på anbudet rörande teknisk be­ visning och intyg. Dessutom innehåller anbudet ett stort antal tekniska brister där man inte svarar upp mot ställda skall-krav på produkter. Vad gäller ATEA:s anbud är det ett generellt skall-krav att projektorerna ska kunna koppla ljud via projektorn till eventuella högtalare som kan styras från en manöverpanel. Ett krav för att uppnå detta är att projektorn måste kunna hantera ljud både ut och in. ATEA:s projektor har enbart ljud in och uppfyller därmed inte kravet på att kunna kopplas samman med högtalare. Även Connect IT:s projektor kan enbart hantera ljud in, Genom att ITM:s anbud och Tabulas anbud har påvisat brister som gör att dessa måste för­ 1 \ , I j FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10415-llE kastas har bolaget det mest ekonomiska anbudet avseende Område Paket 3 LMfSRA TTUJ FÖRVALTNINGSR.:i.TTEN DOM I GÖTEBORG 1\R. 9i13 S. 4/8 Sida3 Avdelning 1 10415-1 lE och Område Paket 4 och ska därmed ha rätt till kontrakt. Bolaget har här­ med visat att man uppfyller skaderekvisit. Genom att även anbud från Atea, Connect IT och AV Foto i Vara också innehåller sådana brister att de måste förkastas har bolaget även rätt till kontrakt enligt område "Gula Fält" Projektorer med tillbehör. Kung sbacka kommun har gjort en felaktig utvärdering av skall-krav och fom1el1a krav i upphandlingen. IThf, Tabula, AV Foto) ATEA och Connect IT har inte uppfyllt ställda skall-krav och ska därmed diskvalificeras. Efter rättelse har bolaget lägst anbudspris och ska därför få uppdraget. Kungsbacka kommun (Kommunen) anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följande. Det är inget obligatoriskt krav att bifoga produktblad och det saknar därmed betydelse om produktblad bifogats i pappersfonn, digitalt media eller inte alls frnns med i inkomna anbud. I förfrågningsunderlaget st:år det: 'Till offererade artiklar bör produktinfor­ mation på svenska alternativt engelska bifogas anbudet". Kommunen anser inte att kommunen har undersökningsplikt gällande huruvida offererade produkter verkligen uppfyller samtliga ställda krav. Svar JA i svarsbilagor är tillräckligt. Intyg RoHS och WEEB finns i pappersoriginal och inte endast i digital fonn vilket bolaget felakti.gt påstår. I lcravspecifikationen finns två kolumner som ska eller i vissa fall kan fyllas i. Rubdkema till dessa två kolumner är följande: " Uppfylls angivet krav skriv JA" samt "Ange var i Ert a.T).bud svar/intyg finns.'' I vissa fall räcker det med att besvara om krav uppfylls och i vissa fäll behövs en utförligare förklaring eller beslcrivning i anbud och/eller till exempel intyg. Hänvisningar behö­ ver inte anges men gör det lättare för kommunen att söka efter informatio­ nen i lämnade anbud. Därför uppskattar kommunen om. anbudsgivaren anger i svarsbilagor va:r i anbudet denna information finns, men detta är inget krav, I de fall intyg eller ytterligare förklaring inte behövs är det följ­ aktligen inte möjligt för en anbudsgivru:e att fylla i kolumnen under sist­ nämnd rubrik. Vinnande anbudsgivare ITM har svarat JA på att samtliga L,!1,NSR.ATTEN r1R.9713 S. 3/8 DOM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 10415-1lE I GÖTEBORG Avdelning 1 DOMSKÄL Tillampliga bestämmelser Av 16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande p1incipema i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på. ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare pdncipema om ömsesidigt erkännande och proportionalitet beaktas. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samtli­ ga förfrågningsunderlagets obligatoriska krav) s.k. skallkrav, inte ska beak­ tas vid utvärderingen. Kraven måste således vara uppfyllda fö1· att den upphandlande myndigheten ska pröva anbudet. Utredningen Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Anbud ska vara skliftligt och skrivet på svenska. Fömtom ett original bör anbudet även inkludera en CD eller annat digitalt medium innehållande så mycket som möjligt av anbudsinnebållet på. fil/filer. obligatoriska hav uppfylls och är därmed skyldiga att under avtalstiden leverera produkter som uppfyller dessa krav till offererat pris, Kommunens inställning är att upphandlingen inte ska rättas eller göras om. i'1''Il I'\(.)121�"6 C: t, /C •..i, li1l• ' C,H,I\' L•I .;,L Sida 5 10415�11E ' FÖRVALTNlNGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Tilloffereradeartiklarbörproduktinfo11natio.npåsvenskaalternativteng­ elska bifogas. Av kravspeci:fikation följer et antal tekniska krav som ska vara uppfyllda tasta installationer högtalare och paket På avseende projektorer, dukar, k:ravspecifi1<:.. ationen ska fyllaJ i m.ed ja om man uppfyller kraven. Lgår AvITM:skravspecifikation I Förvaltningsrättens bedömnil1g 1Th1hartilldelatsuppdraget vKungsbackakommunochLoudnbright begär överprövning av det be lutet på den grunden att ITM inte uppfyller skall-kraven och därmed inte skulle ha vunnit upphandlingen, Loudnbright menar vidare att inte heller ö rriga anbudsgivares anbud uppfyller skall- kraven. l vare sig LOU, dess förarbetln eller rättspraxis finns stöd för att den upp­ handlande myndigheten skulle vara skyldig att kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga när dmständigheterna i det enskilda fallet inte ger anledning att ifrågasätta riktl�heten. Normalt tär denna kontrollskyldighet därföransesintesträckasig1· greä.T1attenjämfdrelseskagörasmellan uppgifterna i anbuden och de krav som. angetts i för:frågnin gsunderlaget . En skyldighet att också kontr llera att lämnade uppgifter i sig är riktiga får därför anses finnas endast o det finns anledning att ifrågasätta att uppgif­ terna är riktiga. I 1 att de har svarat j a pa samtliga ställda Av de handlingar som finns i målet framgår att ITM i kravspecifikationen harangettattuppfyllersam.tl�gaskall-krav.Enligtfötvaltningsrättenhar det inte funnits anledning förjKornmunen att ifrågasätta att detta stämmer. krav. Avdelning 1 th 9713 Det som Loudnbright anför visar inte att ITM inte uppfyller de skall-krav som är ställda i förfrågningsunderlaget. Inte heller i övrigt är det visat att kommunen bmtit mot bestämmelsernai LOU på någon av de gnmder Loudnb:r:ight åberopat. Med hänsyn till detta finns det inte skäl att besluta om någon åtgärd enligt LOU och ansökan om överprövning ska därför avslås, HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 1 09/lB LOU) 11.JA[t2012 15:26 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Sida6 10415-1lE �' �ie'r Kockum Rådman Föredragande i målet har varit Jennifer Onäng. , SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR ... PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill öve:cklaga förv-al.to.ingsrättens beslut sb skciva till Kamtoamtteo. i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltnings:rätten.. Om sista dagen fö:r öve.:tldagandet infallet på lördag, söndag eller helgdag, roidsomma.rafto:n, julafton ellet nyatsa.fton ::iicker det att skrivelsen ko1r.mer in nästa vat:d.ag. För att ett Ö'Q'etltlagande ska kun.na. tas upp i kamm:u:di.tteo fordras att prövningstillstind meddelas. Kamm.acittea lä.tnna1 p:rövmngstlllstand om det ät a� vikt fö:t: lednfu.g av 1.:ä.ttst:ill.ämpologen att öve.tlkg-andet prövas, anledning fö,:ekomme.r: till ändring i det slut vartill förvtlt:oingsrätteu kotn:tcit elle:i: det ru::i.nars finns syo:o.erliga skäl .att prova övetlcla.ga.ndet Om prövningstlllstand inte medåelas ståt föi:valtnings:rätteos beslut fast Det ät dru:för viktigt att det klart och tydligt fumgk av överk:lag,mdet till ka:tmo.aträ.tten vatlör man an.ser att: prövoingstillstånd böt ;tn.eddela.s. Skrivelsen med övei:klagande ska inneb.älla 1. den klagandes namn, personnumtu.e.r, yr:ke, posti.dress och telefm.:rnumm.er. Dessutom ska a&ess och telefonnummec till arbetsplatsen och e:ventuell :u:w.ao. plats di:u: klaganden kan nås fö:r delgivning lätnnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någou person- elle:r: adressuppgift ändJ:as ä,i; det viktigt att a.nmäla.11 snarast gäts till karnmaträtten) 2. det beslut som överklagas med uppgili 3. om fö:tvaltningsrättens naJ'l.l.'O., m.ålo.UJl"l.mer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begätan om prövningstillst:ånd, 5. den äo.drl.1.g av fö:tvaltciogscittens b�slnt somkla.ga.ndenvillfätillstån� 6. de bevis som kla.grulden vill åbetopa och vad han/hon vill styrka med varje smkilt bevis. Skrivelsen ska v"a.tä underteckn-ad a-v klag,1Uden eller haus ö:ta.bud. Adressen till fö.tYaltain rätten frarr,gä:r av beslutet. Om l�R.9713 �- 8/8 ÖVe.tlkg-andet ska ha kommit m till föl:V'ältoingsrätten inom tre -v-eckor: från den da.g da klaganden fick del a'V beslutet. Tiden för övetlcl.agaodet fö.r offentlig-part :täku::i.s emellertid från den dag beslutet meddelades. gs kla den anlitat: att.bud ska deooe sända k fu.ll.ma1..i: i otl.::,a:inal satnt uppge sitt .o.a:on, adt:ess och telefonm1tn.t:o.e;r:. gan Om clgon peison- iller a.dressuppgift änd,_--a.s> ska Ni r:.tan dröjsmål :u:u:nili ändringen till katnma.ttitten. I mål om öve:rprövni.o.g enligt lagec. (2007:1091) oo:i offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om uppb.ndling inom områdena vatten, energi, tta:nsporter och , posttjäo.ste:1; .f'ar avtal slutas innan tiden fö:t ö,retlclagwde av :ciittens dom elle:c beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar rutt gått frao det att;i;ätten avgjort målet dler upp�ävt ett interimistish.i: beslut. I vissa fall far a-oi:al slutas omedelbart. Ert överklagande a:v rättens a"l7görande får inte pröws sedan avtal hat siutits. F-1,1.llständig infow.ati.on finns i 1 6 kapitlet i de ovan -angivna l.agaro.a. B ehövex Ni fle.r upplysningru: om hu.r: man övetklagar kan Ni v-änd-a. Er till förvaltnio.gsriitten. DV 3109/1:S LOU