FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE DOM 2019-03-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 4-19 Sida 1 (5) SMW Elevator AB, 556729-1074 Svarvarvägen 26 142 50 Skogås MOTPART AB Stockholmshem, 556035-9555 Box 9003 102 71 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 201S -03- 2 1 Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id l064066 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen l Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: avd30.fst@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. AB Stockholmshem genomför en upphandling av ramavtal avseende hissinstallation nyproduktion (Dnr. 2018-30537). Upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt lagen om (2016:1145) offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut daterat den 20 december 2018 framgår att en annan anbudsgivare än SMW Elevator AB har tilldelats kontraktet. Det framgår även att SMW Elevator AB:s anbud diskvalificerades då det inte bedömdes uppfylla kraven på redovisning av ingående komponenter och att anbudet inte utvärderades. SMW Elevator AB (bolaget) yrkar att anbudsutvärderingen ska göras om då uteslutningsgrunderna är felaktiga vad gäller bolagets anbud. Bolaget yrkar att dess anbud ska tas med i anbudsutvärderingen och då lägst pris ska utvärderas, efter att man uppfyllt AFB.52, att kontraktet ska tilldelas bolaget. Bolaget yrkar även att muntlig förhandling ska hållas. AB Stockholmshem (Stockholmshem) bestrider sökandens yrkanden och anser att sökandens talan ska avslås i sin helhet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har den 8 mars 2019 avslagit bolagets yrkande om muntlig förhandling. Bolaget har beretts tillfälle att skriftligen slutföra sin talan, men har inte hörts av. Utgångspunkter för prövningen Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4-19 upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 20 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan då besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Kravet på transparens och likabehandling innebär bland annat att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet. Förfrågningsunderlaget är det styrande dokumentet i en upphandling. En anbudsgivare ska genom förfrågningsunderlaget kunna få insikt i hur kvalifikationen och utvärderingen av anbud kommer att bedömas. Emellertid medför de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Gfr RÅ 2002 ref. 50). Vad parterna anför Bolaget anför bl.a. följande. Skälet till att inte utvärdera bolagets anbud är felaktigt då det i anbudsformuläret inte uttryckligen står att tekniska komponenter ska utvärderas eller för den saken skull listas. Skulle detta vara ett krav skulle även dessa punkter funnits med i det medskickade anbudsformuläret anbudsgivare ska fylla i elektroniskt i enlighet med AFB.31. I detta anbudsformulär framgår det inga sådana krav. I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4-19 Stockholmshem anför bl.a. följande. Bolagets anbud saknade den redovisning av materialval som ställts som ett obligatoriskt krav. Därigenom har funnits giltig grund att förkasta bolagets anbud. Stockholmshem har ansett att det skulle ställas ett obligatoriskt krav på anbudsgivare att i anbudet redovisa materialval då det är fråga om olika komponenter av de hissar som anbudsgivarens sedan under ramavtalet levererar till Stockholmshem i kommande nybyggnadsprojekt. Materialvalet ger information dels om kvaliteten på de hissar som ska levereras, dels en indikation på skäligheten av det utvärderingespris som respektive anbudsgivare skulle lämna i sitt anbud i upphandlingsdokumentet "Prisformulär. Utvärderingspriset räknades fram genom att anbudsgivaren angav pris för respektive komponent, dvs. de olika beståndsdelarna av den hiss (Materialval) anbudsgivaren under ramavtalstiden skulle leverera. I prisformuläret gavs möjlighet för anbudsgivarna att specificera materialvalen, det stod dock fritt för anbudsgivarna att redovisa materialvalet på valfritt sätt, så länge redovisningen tydligt framgick av anbudet. Stockholmshem kan vitsorda att det obligatoriska kravet inte angavs i anbudsformuläret men att det återfinns i upphandlingsdokumenten benämnda "Typbeskrivning hiss - Bostäder" samt "Typbeskrivning hiss - Förskolor", genom följande ordalydelse: "Materialval av ingående komponenter ska tydligt redovisas i anbud". Det framgår av AFB.22 "Förteckning över förfrågningsunderlag" i de administrativa föreskrifterna daterade 2018-11-05 ("AF"), vilka dokument som utgör del av förfrågningsunderlaget, dvs. upphandlingsdokumenten. Sammanfattningsvis menar Stockholmshem att det obligatoriska kravet är utformat på ett tydligt och transparent sätt samt att det är ett proportionerligt ställt krav i förhållande till upphandlingsföremålet. Då kravet är ställt i syfte att förstå kvaliteten samt bedöma rimlighet i lämnat anbudspris. Bolaget har inte lidit eller kunnat komma att lida skada av de påstådda bristerna i upphandlingen då bolagets anbud inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav och därför inte I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4-19 kan komma ifråga för ett upphandlingskontrakt. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att det i upphandlingsdokumentet, Administrativa föreskrifter totalentreprenad, ABT 06, AMA AF 12, - AFB.22 Förteckning över förfrågningsunderlag anges att bl.a. dokumenten benämnda Projekteringsanvisning, Typbeskrivning hiss - Bostäder och Projekteringsanvisning och Typbeskrivning hiss - Förskolor är en del av förfrågningsunderlaget. I dessa två typbeskrivningar anges: "Materialval av ingående komponenter ska tydligt redovisas i anbud". Att materialval redovisas av anbudsgivare är således ett obligatoriskt krav i upphandlingen. Eftersom bolaget inte redovisade materialval finner förvaltningsrätten att Stockholmshem rätteligen förkastade bolagets anbud, jfr HFD 2016 ref. 67. Mot bakgrund av vad bolaget har anfört i ansökan saknas skäl för domstolen att ingripa i upphandlingen och ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR- 05). Åsa Nilsson Rådman Hanna Axelsson har föredragit målet. I STOCKHOLM IIl Bilaga ·1 t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se ,tJtqij&if��}:�i�-t;�}\{;,):7:,::2? ,· 1�!I. \ 1,,,.,,..__. \ 1; 1:-�-- ..,....· ,,,,·· .:. ...:..... if_ . ·-•-·-·-..•-- --- . ·- . ,:...