FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2012-02-16 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Vattenfall Service Nordic AB, 556417-0859 162 87 Stockholm Ombud: Bolagsjuristen Ola Sundberg Vattenfall Service Nordic AB 162 87 Stockholm MOTPART Karlstads kommun Teknik- och fastighetsnämnden 651 84 Karlstad SAKEN Mål nr 5634-11 E Sida 1 (6) nnf": J'l'1_ t.:.,,.;�.i. t..ol.. 17 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Vattenfall Service Nordic AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 53425 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM. 5634-11 E I KARLSTAD BAKGRUND Karlstads kommun genomför en offentlig upphandling av driftentreprenör för drift och underhåll av gatu- och vägbelysning, dnr TFN-2011-2227 Dpl 71. Genom tilldelningsbeslut den 18 november 2011 har kommunen anta­ git Infratek Sverige AB (Infratek) som driftentreprenör för drift och under­ håll av gatu- och vägbelysning från den 1 februari 2012 till den 30 septem­ ber 2015 med möjlighet för kommunen att förlänga avtalet med ytterligare maximalt ett plus ett år. YRKANDEN Vattenfall Service Nordic AB (Vattenfall) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsdomstolen ändrar tilldelnings­ beslutet så att Infrateks anbud ska underkännas och inte tillåtas vara med i den slutliga utvärderingen samt att Vattenfall, som kom på andra plats i utvärderingen, ska tilldelas kontraktet. Karlstads kommun bestrider bifall till Vattenfalls ansökan. PARTERNAS TALAN Vattenfall anför bland annat följande Kommunen har accepterat och utvärderat ett anbud från Infratek, trots att anbudet inte uppfyllde alla krav i förfrågningsunderlaget. Kommunen har därigenom brutit mot bland annat de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Kommunens underlåtenhet att följa dessa har medfört skada för Vattenfall. Enligt förfrågningsunderlaget skall anbud vara undertecknade av behörig person, AFC 313. Det inkomna anbudet uppgavs komma från Infratek. Anbudet är undertecknat av Mats Olsson. Emellertid har inga registre­ ringsbevis eller andra handlingar utvisande att Mats Olsson är behörig att företräda Infratek ingivits, d.v.s. att han har rätt att, med bindande verkan Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5634-11 E I KARLSTAD för Infratek, avge anbud. Således har inte skall-kravet i AFC.313 uppfyllts. Vidare anges i för:frågningsunderlaget att anbudsgivaren skall redovisa sitt systematiska miljöarbete (miljöledningsrutiner) och därvid skall minst tre av de angivna punkterna i förfrågningsunderlaget vara uppfyllda, AFC.34. Såsom Vattenfall ser det så har dock endast punkterna "Anbudsgivarens miljöpolicy för verksamheten" och "Anbudsgivaren skall ha miljöpolicy för verksamheten och efterleva gällande lagstiftning" uppfyllts i anbudet. Således har inte skall-kravet i AFC.34 uppfyllts. Karlstads kommun anför bland annat följande Det är riktigt att Infrateks anbud är undertecknat av en Mats Olsson. I AFC.313, som gäller entreprenörens ombud, anges att det i anbudet skall anges behörig person. Något krav på bevisning har inte kopplats till kravet. lnfratek har angett Mats Olsson som ombud avseende detta anbud. Det har således inte uppställts något krav på att lnfratek skulle ha gett in registre­ ringsbevis eller annan handling som styrker Mats Olssons behörighet. En person som är anställd kan ha en ställningsfullmakt som medför att dennes arbetsgivare blir bunden av ett lämnat anbud. Enligt kommunens uppfatt­ ning är lnfrateks anbud bindande, varför det inte finns något skäl att för­ kasta dess anbud på denna grund. Det är kommunens uppfattning att lnfra­ teks anbud uppfyllt kravet i AFC.34. Härtill kommer att Infratek är miljö­ certifierat enligt ISO 14001, vilket framgår av dess anbud och ingivna veri­ fikationer. Detta medför även i sig att lnfrateks anbud får anses uppfylla kraven som avser redovisning av ett miljöledningssystem. Under alla om­ ständigheter gör kommunen gällande att det inte kan vara fråga om något klart brott mot skall-krav i förevarande fall. DOMSKÄL Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida 4 5634-11 E rätten enligt tillämplig lydelse av 16 kap. 5 § LOU besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Utredningen i målet Förfrågningsunderlaget i upphandlingen består bl.a. av administrativa före­ skrifter (AF). I AFB.31 "Anbuds form och innehåll" samt "I anbud skall anges/bifogas" föreskrivs att i anbud skall anges/bifogas uppgift om entre­ prenörens ombud vid genomförande av entreprenaden. Vidare föreskrivs i AFC.313 "Entreprenörens ombud" att i anbud skall anges behörig person. I AFC.3, ORGANISATION, föreskrivs bland annat följande. AFC.34 Miljöledningssystem Entreprenören skall i anbudet redovisa sitt miljöledningssystem i dess helhet. Anbudsgivaren skall redovisa sitt systematiska miljöarbete, dvs. sina miljöled­ ningsrutiner. Dessa skall omfatta minst 3 av nedanstående punkter: • Utbildning för personalen som omfattar betydelsen av miljöpolicyn och miljöled­ ningsrutinema, miljöaspekterna, roller och ansvar i miljöledningsarbetet, konse­ kvenser av avvikelser • Identifiering av betydande miljöaspekter vid utförande av utomhusbelysnings­ entreprenad • Resurser och ansvarsfördelning inom företaget för miljöarbetet • Övervakning och mätning av betydande miljöpåverkan vid utförande av utom­ husbelysningsentreprenad • Hantering av avvikelser och förebyggande åtgärder för dessa Anbudsgivaren skall ha miljöpolicy för verksamheten och efterleva gällande lag­ stiftning. Förslag till verifikation: ISO 14001-certifiering eller EMAS-registrering eller genom att anbudsgivaren redovisar följande: • Anbudsgivarens miljöpolicy för verksamheten Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5634-11 E • Utbildningsplan för personalen, där utbildning omfattar betydelsen av miljöpoli­ cyn och miljöledningsrutinema, miljöaspekterna, roller och ansvar i miljölednings­ arbetet, konsekvenser av avvikelser • Verksamhetens identifierade betydande miljöaspekter vid utförande av utomhus­ belysningsentreprenad • Anbudsgivarens efterlevnad av gällande lagstiftning och redovisning av erforder­ liga tillstånd • Resurser och ansvarsfördelning inom företaget för miljöarbetet • Rutiner för övervakning och mätning av betydande miljöpåverkan vid utförande av utomhusbelysningsentreprenad • Rutiner för hantering av avvikelser och förebyggande åtgärder för dessa Förvaltningsrättens bedömning Vattenfall har som första grund för sin talan anfört att Infrateks anbud inte är undertecknat av behörig person. Som framgår av punkterna AFB.31 och AFC.313 har kommunen i förfrågningsunderlaget inte uppställt något krav på att anbudet ska vara undertecknat av viss person. Däremot föreskrivs i AFB.31 att i anbud ska anges uppgift om entreprenörens ombud vid ge­ nomförandet av entreprenaden och i AFC.313 under rubriken Entreprenö­ rens ombud, att i anbud ska anges behörig person. Infratek har angett Mats Olsson som ombud och behörig person, vilket är förenligt med förfråg­ ningsunderlaget. Förvaltningsrätten finner således att det inte framkommit skäl att underkänna Infrateks anbud på angiven grund. Beträffande Vattenfalls andra grund, att Infratek inte uppfyllt skall-kravet i AFC.34, är följande att beakta. I AFC.34 anges att anbudsgivaren "skall redovisa sitt systematiska miljöarbete, d.v.s. sina miljöledningsrutiner," och att dessa "skall omfatta minst 3 av nedanstående punkter:". Därefter uppräknas fem punkter; utbildning för personalen . . . , identifiering av bety­ dande miljöaspekter ..., resurser och ansvarsfördelning ..., övervakning och mätning . . . samt hantering av awikelser. . . . Efter den uppräkningen i punktform anges utan punkter att "Anbudsgivaren skall ha miljöpolicy för verksamheten och efterleva gällande lagstiftning" och "Förslag till verifi- I KARLSTAD Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5634-11 E I KARLSTAD kation: ISO 14001-certifiering eller EMAS-registrering eller genom att anbudsgivaren redovisar följande:", varefter anges sju punkter bl.a. "Anbudsgivarens miljöpolicy för verksamheten". Enligt förvaltningsrättens mening får skall-kravet i AFC.34 uppfattas så att det består av två delar, nämligen att anbudsgivaren dels ska redovisa sitt systematiska miljöarbete, dels ska ha en miljöpolicy. Kravet på att minst tre punkter ska vara uppfyllda avser den första delen, det systematiska miljöarbetet. Vattenfall har anfört att Infratek endast uppfyller punkterna "Anbudsgivarens miljöpolicy för verksamheten" och "Anbudsgivaren skall ha miljöpolicy för verksamheten och efterleva gällande lagstiftning". Kommunen har som svar anfört att Infratek är certifierat enligt ISO 14001 och därmed uppfyllt kravet i AFC.34. Förvaltningsrätten konstaterar emel­ lertid att inget av de krav som Vattenfall och kommunen hänvisar till avser den första delens fem punkter, varav minst tre ska vara uppfyllda, utan är hänförliga till den andra delen av skall-kravet i AFC.34. Vid sådant förhål­ lande har Vattenfall inte visat att det finns grund för att underkänna Infra­ teks anbud på den gmnden att skall-kravet i AFC.34 inte är uppfyllt. Det har således inte framkommit att kommunen brutit mot någon princip i 1 kap. 9 § LOU eller annan bestämmelse i nämnda lag. Vattenfalls ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) ,, Olle Sundberg / rådman Målet har handlagts av förvaltningsrättsjuristen Göran Wirdeus ?/�� YI• SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överldaga förvalt:ningsrättens beslut ska skriva till Karnm:u:tätt:en i Göteborg. Skrivelsen. ska dock skickas elleT ]ämnas till fötvaltnings:rätten. Övetklagandet ska ha kommit in till förvaltnings:tätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag. :tnidsomroaraft-on, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ko:tn:tner in nästa vardag. För att ett övetklagande ska kunnat.as upp i bm�:;rrr.ätten fordras att prövmngstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstill.ämpn.ingen att överk.lagåndet prövås;anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten ko:tnrnit eller det anruu:s finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt:o.ingsrättens beslut fast. Det är därför vik:tlgt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till karnn:tarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnum:tnet, yrke, postadress och telefonnutnmer. Dessutom ska adress och telefonnumm.er till arbetsplatsen och eventuell annan plats där k:Jaganden kan nås för delgivning fämnas om dessa uppgifter inte ticligare uppgetts i Inålet Om nigon person- eller adressuppgift ändras är det Viktigt att anm2lan sruu:ast görs till kammaträtten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som. överJdagas med uppgift om. förvaltnin.gsr.ättens namn., malnurnm.er satnt dagen för beslutet, de skäl som klaganden an.ger till stöd föt begäran om prövningstillstånd, den ändtjng av förval1Dingsrättens beslut som k:1aganden vill få till stånd, de bevis som klag2D.den vill åberopa och vad han/hon vill styrka ro.ed varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltn.ings.r.ätten fram.gir av beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne s2nda in. foJlroakt i origjml samt uppge sitt ru.mn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppg:ift ändras, ska Ni utan dröjsrn.ål anmäla ändringen till. kammarrätten. I m.ål om överprövrung enligt lagen (2007:1091) om offentlig upprumdlin.g eller lagen (2007:1092) om upphandling in.om områdei:a vatten, energi, fl:ao.sportet och posttjänster � avtal slutas innan tiden för övetklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall f'at avtal slutas ruu: tio dagar hat gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett inteti.mistiskt beslut. I vissa fall f'at avtal slutas omedelbart Ett övetklagande av rättens avgörande fru: in.te prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig inform.atio:i:i finns i 16 kapitlet i de ovan. angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar oro hur man överklagar kan Ni vända BI till fö:rvaltnin.gs:tätten. DV 3109/1B LOU