FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 5978-14 KONKURRENSVERKET SITASverige AB, 556108 -8393 Transportgatan9 262 71 Ängelholm Ombud: FredrikWidjer adress enligt ovan MOTPART SöderhamnNÄRA AB, 556439-6447 Ombud: Kommunalförbundet InköpGävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 201G -03- 2 5 Avd Onr I KSnr Aktbil 1 I FALUN 2015-03-24 Enhet2 AnnLiljedal SÖKANDE Meddelad i Falun Dok.Id 130709 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Förvaltningsrätten avslårSITASverige AB:s ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5978-14 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Söderhamn NÄRA AB genomför genom öppet förfarande en upphandling av "Slamsugning, transporter och högtrycksspolning - Söderhamns kom­ mun" (ärendenr 4777) enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut meddelades den 27 november 2014 varvid Boll­ näs Lastbilcentral AB (Lastbilcentralen) tilldelades kontraktet. SITA Sverige AB (SITA) yrkar att upphandlingen rättas på så sätt att Lastbilcentralens anbud inte utvärderas. Till stöd för talan anförs i korthet följande. Lastbilcentralens anbud har utvärderats trots att det inte uppfyllt obligatoriska krav. Om Lastbilcentralens anbud inte kommit ifråga för ut­ värdering skulle kontraktet istället ha tilldelats SITA som placerats på andra plats. SITA har således lidit eller riskerar att lida skada. Söderhamn NÄRA AB (Söderhamn NÄRA) bestrider bifall till ansökan och för fram att upphandlingen skett i enlighet med LOU och att Lastbil­ centralens anbud uppfyller de obligatoriska kraven. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förutsättningarförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att på grundval av vad SITA anfört pröva om det är visat att Söderhamn NÄRA har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU och om detta har medfört att SITA lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap. 9 § LOU). 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5978-14 ! FALUN Enhet2 Förfrågningsunderlaget Avförfrågningsunderlagetframgårbl.a. följande. 3.1.2 Teknisk förmåga och kapacitet Artbudsgivare� �kä.11 ha mångårig vana av liknande arbet�n och en koiilpeteht arbetsledni11g för detta uppdrag. �vis på detta kån viara förteokriing p� referenser över liknande uppdrag som genomförts. Anbud;givaren i;kall flirf<>ga över eUer vid s�rt av llppdraget ha (:)Il tHlräp�Ugt stor peraonal�tyrka för ätt klinria · utföra llppdraget samt då ·ha relevant utbildning· eller arbetslivserfårenhet. 3 Personer som anlitas för utförandet skall ha genomgått utbildningen vSäkerhet på v�a". Trafiken skall bedrivas med stöd av erf<>rderliga traijk� och transporttiHstå.nd. Åribudsglvaren skäll med sitt anbud bifoga: • Re�rensUsta från de senaste fem (5) åren som styrker tidigare erfarenhet. Därför skall bjlaga 2, "Referensformulär", fylla� i och bifogas anbudet. Vadparterna anför SITA för fram i huvudsak följande. ILastbilcentralens anbud anges att de uppfyller i förfrågningsunderlaget uppställda obligatoriska krav avseende teknisk förm åga och kapacitet. Lastbilcentralen har lämnat en redogörelse avseende sin organisation och arbetsledning samt till anbudet bifogat fyra ifyllda referensformulär. Det är ett obligatoriskt krav i upphandlingen att anbudsgivaren ska ha mångårig vana av liknande arbeten samt ha en kom­ petent arbetsledning för det aktuella uppdraget. Vad gäller arbetsledning harLastbilcentralen hänvisat till ThureNyberg som kommer vara med och ha en övergripande roll för att samverkaLast­ bilcentralens organisation. ThureNyberg är också angiven som referent avseende ett av de referensuppdrag somLastbilcentralen åberopar. Av detta framgår att ThureNyberg inte är anställd avLastbilcentralen utan avses tillhandahållasLastbilcentralen som konsult. Avseende ett annat av Lastbilcentralen åberopat uppdrag ärGertEklund angiven som referent . .. .. . FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5978-14 I FALUN Enhet2 varvidLastbilcentralen i beskrivningen av referensuppdraget bl.a. har an­ givit attGertEklund med sin erfarenhet kommer vara med och hjälpa till även i detta uppdrag både som extrachaufför och sakkunnig. Lastbilcen­ tralen har inte tillhandahållit något åtagande från något företag eller på annat sätt visat attLastbilcentralen faktiskt kommer att förfoga över vare sig den åberopade konsulten ThureNyberg ellerGertEklund när kontrak­ tet skafullgöras. Myndigheten skulle således, vid bedömningen avLastbil­ centralens beskrivning av arbetsledningen för det aktuella uppdraget, ha bortsett från påståendena om att ThureNyberg kommer att ha en övergri­ pande roll och hantera samverkan inomLastbilcentralens organisation och om attGertEklund kommer att hjälpa till i uppdraget. EnligtSITAs me­ ning harLastbilcentralen inte ens med beaktande av ThureNybergs och GertEklunds angivna roller uppfyllt förfrågningsunderlagets obligatoriska krav att anbudsgivaren ska ha en kompetent arbetsledning för det aktuella uppdraget. Lastbilcentralen har inte heller visat att man har mångårig vana av liknande arbeten. Lastbilcentralen har till sitt anbud bifogat fyra ifyllda referensfor­ mulär. Tvåavdefyrareferensformulärenavseröverhuvudtagetinteupp­ drag utförda avLastbilcentralen. Referensformuläret avseendeGertEklund Åkeri AB beskriver endast individenGertEklunds erfarenhet. Referens­ formuläret avseendeLastbilcentralen beskriver endast individen Barbro Forsmans erfarenhet, en person som anges vara anställd avLastbilcen­ tralen. Referensformuläret avseendeForia AB beskriver primärt individen ThureNybergs erfarenhet. Söderhamn NÄRA för fram att vid kvalificeringen av anbudet har be­ dömningengjorts attLastbilcentralen klarar av åtagandet med anledning av de redogörelser somfinns i anbudet. Det är visat i anbudet attLastbilcen­ tralen kommer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet skafull­ göras. Vid kvalificeringen av anbudet har bedömningengjorts attLastbil- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5978-14 I FALUN Enhet2 centralen har m ångårig erfarenhet av liknande arbeten m ed anledning av de redogörelser som finns i anbudet. Av anbudet fram går att de tilltänkta re­ surser som ska arbeta m ed uppdraget har liknande erfarenhet som översti­ ger de efterfrågade fem åren. Det m åste också poängteras att ett anbud all­ tid läm nas in på heder och sam vete. Förvaltningsrättens bedömning Av11 kap. 2 §LOU fram går bland annat att kravfår ställas på en leveran­ törs tekniska och yrkesm ässiga kapacitet och att detta krav ska fram gå av annonsen om upphandling. Ett sådant krav ska enligt11 kap. 10 §LOU kontrolleras och bedöm m as enligt11 och12 §§. Av11 kap. 12 §LOU följer att en leverantör vid behov och när det gäller ett visst kontraktfår åberopa andra företags ekonom iska, tekniska och yrkesm ässiga kapacitet. Leverantören ska genom att tillhandahålla ett åtagande från företagen i fråga eller på annat sätt visa att leverantören kom m er att förfoga över nöd­ vändiga resurser när kontraktet skafullgöras. Söderham nNÄRA har i den aktuella upphandlingen ställt upp ett obligato­ riskt krav på teknisk förmåga och kapacitet. Anbudsgivare ska enligt detta ha m ångårig vana av liknande arbeten sam t ha en kom petent arbetsledning för uppdraget. Lastbilcentralen synes åberopa annans kapacitet m en i m ålet har inte fram ­ kom m it attLastbilcentralen till sitt anbud fogat något åtagande eller något annat som visar att de kom m er att förfoga över dessa resurser när kontrak­ tet skafullgöras. Förvaltningsrätten konstaterar att dessa utom stående per­ soners erfarenhet och kom petens, vad avser ThureNyberg ochGert Eklund, därför inte kan tillgodoräknasLastbilcentralen vid bedöm ningen om kravet på teknisk förm åga och kapacitet är uppfyllt eller inte. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5978-14 !FALUN Enhet 2 Av handlingarna i målet framgår att Lastbilcentralen i sitt anbud lämnat en redogörelse över sin organisation och arbetsledning. Enligt denna har före­ taget för närvarande sex stycken anställda. I bilagan "referensformulär" anges att en av dessa personer har mer än tolv års erfarenhet av liknande arbeten och att hon bland annat arbetat med transportledning (Barbro Forsman). Av åberopade referenser framgår även att Lastbilcentralen har ett pågående uppdrag för Söderhamns kommun avseende slamsugning och spolning av rännstensbrunnar. Söderhamn NÄRA har mot denna bakgrund bedömt att Lastbilcentralen i sitt anbud visat att de har mångårig vana av liknande arbeten och en kompetent arbetsledning och att de därmed upp­ fyller kravet på teknisk förmåga och kapacitet. Mot bakgrund av Lastbil­ centralens redogörelse över sin organisation och arbetsledning jämte upp­ gifterna i ingivet referensformulär finner förvaltningsrätten inte skäl att ifrågasätta Söderhamn NÄRA:s bedömning att Lastbilcentralen uppfyller de aktuella kraven. Vad Bolaget för fram är enligt förvaltningsrättens be­ dömning inte tillräckligt för att de kan anses ha visat att Lastbilcentralens anbud inte uppfyller det aktuella kravet. Skäl saknas därför att bifalla an­ sökan. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Essa Malmqvist rådman 6 läI� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga A Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för­ valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades. Om sista dagen för över­ klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag. Om klaganden är en part som företräder det all­ männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp­ ningen att överklagandet prövas av högre 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. - 6"' Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill­ stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och te­ lefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, tele­ fonnummer till arbetsplatsen och mobiltele­ fonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. u- °'0 www.domstol.se rätt, eller