Dok.Id 237928 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeclitionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Annelie Gustafson SÖKANDE DOM 2018-12-21 Meddelad i Falun Mål nr 4368-18 Sida 1 (6) OnninenAktiebolag,556371-9474 Ombud: Advokat Magnus Wiktorson Advokatfirman NORDIA Göteborg KB Kungsportsavenyen 1 411 36 Göteborg MOTPART Strömstads kommun Ombud: Advokat David Hertzman Advokatfirman Gärde & Partners AB Danderydsgatan 14 114 26 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE l,_.-i{oi�ilirnfö:�iv i�fiKt{··i•_· :�::·::.'i:- ; i :': Förvaltningsrätten avslår Onninen Aktiebolags ansökan om överprövning. � , .._..-t�;��'!'''�""'"l:..�. "{'c--·..._..,..�r-"""""__,...••...,;�-"!st":· . \_Nvd ...-.,..,. .,.,.,a-,�.. "•·••"· ·· · Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4368-18 I FALUN YRKANDEN M.M. Strömstads kommun genomför enligt lagen (2016:1145) om offentlig upp­ handling (LOU) upphandlingen "VA-material 2018" (dnr TN/2018-0176). Tilldelningsbeslut fattades den 27 september 2018. Av tilldelningsbeslutet framgår att annan anbudsgivare än Onninen Aktiebolag (Onninen) antogs som vinnande leverantör. Onninen ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att något belastningsvärde ej ska påföras bolaget vad avser den produkt som offereras på position 100. Onninen anför i huvudsak följande. I upphandlingen har Strömstads kommun valt att hän­ visa till viss standard (RSK-nummer, Rörbranschens Standard Katalog). Vid sådan utformning har kommunen inte rätt att förkasta anbud enbart på den grunden att produkter inte överensstämmer med den hänvisade standarden om det i anbudet visas att föreslagen produkt uppfyller kraven på ett likvär­ digt sätt. Den alternativa produkt som har offererats på position 100 i an­ budsformuläret är likvärdig med den referensprodukt som kommunen angi­ vit. Det är därför felaktigt att påföra bolaget ett belastningsvärde. Den pro­ dukt som efterfrågats på position 100 är ett sadelgrenrör med dimension 600xl60 mm. Den produkt som bolaget offererat är av ett annat varumärke, men vad som avser användningsområde, funktion och kvalitet är den offere­ rade produkten helt likvärdig med den som efterfrågas. Den offererade pro­ dukten är kompatibel med kommunen nuvarande produkter och system. Skälen till belastningsvärdet är att den offererade produkten skulle ha en dimension om 630x160 mm istället för 600x160 mm som den efterfrågade referensprodukten har. Kommunens slutsats är dock felaktig och utgör en missbedömning. I anbudet har uttryckligen angivits att den offererade pro­ dukten har en dimension om 600xl60 mm och produktens RSK-nummer angavs också. I upphandlingsdokumenten på position 100 har endast läm­ nats en mycket kortfattad beskrivning samt hänvisats till referensproduktens RSK-nummer. Bolaget har beskrivit den offererade produkten på motsva- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4368-18 IFALUN rande vis som kommunen gjort i upphandlingsdokumenten. RSK-databasen innehöll information som styrker detta vid tidpunkten då anbudstidens gick ut. Tillverkaren av sadelröret har gjort ändringar i RSK-databasen avseende den aktuella produkten och den information som kommunen hänvisar till fanns således inte i RSK-databasen vid tiden för anbudets öppnande. De nya uppgifterna kan även uppfattas som missvisande. Genom att i anbudet hän­ visa till den alternativa produktens RSK-nummer har bolaget styrkt att den alternativa produkten är likvärdig. Om belastningsvärdet inte hade påförts hade bolagets sammanlagda anbudspris varit det vinnande anbudet i upp­ handlingen. Bolaget har till följd av att kommunen felaktigt och i strid med LOU påfört bolaget ett belastningsvärde lidit eller i vart fall riskerar att komma att lida skada. Strömstads kommun bestrider bifall till Onninens ansökan om överpröv­ ning och anför i huvudsak följande. Onninen har offererat en produkt på position 100 som inte är likvärdig med efterfrågad produkt varför det har varit konekt att påföra anbudet belastningsvärde. Därutöver görs gällande att Onninen inte har lidit skada eftersom dess anbud inte uppfyller obligato­ riskt krav i upphandlingen och därför borde ha uteslutits från deltagande i utvärderingsfasen av upphandlingen. Av Onninens utdrag från RSK­ databasen framgår att diametern för anslutning är 160 mm och diameter för avloppsrörär600mm.Uppgifteromövrigadimensionersaknas. Detav Onninen angivna RSK-numret har i RSK-databasen dimensionerna 630- l60x900 och även utdrag från tillverkarens webbsida och produktkatalog framgår att den erbjudna produkten har dimensionerna 630-160 mm. Såle­ des har kommunen bedömt den av Onninen offererade produkt som inte likvärdig med efterfrågad produkt. Likvärdighet ska enligt upphandlingsdo­ kumenten punkt 3.2 bedömas utifrån tänkt funktion och användning, inne­ håll och hanterbarhet. Då den offererade produkten har andra dimensioner än den efterfrågade produkten har den inte ansetts likvärdig med hänsyn till tänkt funktion och användning. Onninen har inte heller bifogat någon FÖR VALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 4 4368-18 dokumentation till sitt anbud som visar att den offererade produkten är lik­ värdig med den efterfrågade produkten och därför inte styrkt att likvärdighet föreligger i detta hänseende. Vare sig argumenten om tekniska egenskaper eller dokumentationen lämnades in med Onninens anbud och den komplet­ terande informationen kan eller har inte kunnat beaktas vid utvärderingen av anbuden. SKÄLENFÖR A VGÖRANDET Förutsättningarförförvaltningsrättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Onninen anfört är visat att Strömstads kommun har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att det har medfört att Onninen lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndighet ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerade sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Upphandlingsdokumenten Av upphandlingsdokumenten punkt 3.2 och punkt 1.23 framgår bl.a. föl­ jande. 3.2 S.Ortlment Artiklar li�tade i Elilaga 2 Prisbllaga anger fiig�ta krllil per posltton. Offererad a.rtlkel ska v.ir;i likvärdig efterfråga cl artikel. Samtliga produkter I pr[sbllamm refererar till ett RSK•nummer som gäller för specifik artlket Dessa ptodukt@r använd� Idag av vetk:samhete11s beställar� o�h de offererade prod1,1ktem<1 ska omfatta5 av likvärdl11a esen�kaper och funktloni!r l syfte att vara kompatibelt med beflr,tlig VA•verksarnhe,. I eventuella foll d:'ir A11blids&ivaren offerera likvärdig prodtikt tfll det som uppges i underlaget �ka, om mö]Ugt, äwm RSK•nummer uppge�. Att artikel är llkvardig $ka kunnc1 st:yrkE$, Vid □ffert