FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-02-01 Meddelad i Stockholm Mål nr 24577-11 Enhet 13 KONKURRENSVERKET 2012 -01- 0 1 Avd Dnr .Doss Aktbil Timrå Trafik Center AB, 556675-7257 Hantverksvägen 6 861 36 Timrå MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska enheten 113 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisar yrkandet om att Yrkesakademin AB:s samtliga anbud helt ska förkastas. Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU beträffande område Sundsvall/Timrå. Dok.Id 200595 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24577-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND I Arbetsförmedlingens 18 upphandlingar av arbetsmarknadsutbildning av­ seende lager- och terminalarbetare samt truckförare (Af-2011/219028) an­ ges bl.a. att avtal kommer att tecknas för varje utbildningsort med den le­ verantör vars anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Vidare anges att avtal tecknas med en leverantör för varje utbildningsort/upphandling. Ar­ betsförmedlingen har annonserat ett tilläggsdokument på TendSign den 26 september 2011. Anbudstiden förlängdes och sista anbudsdag var den 21 oktober. Enligt tilldelningsbeslut, daterat och utsänt per e-post den 25 november 2011, antog Arbetsförmedlingen en annan leverantör än Tim­ rå Trafik Center AB för utbildningsort Sundsvall/Timrå. YRKANDE MM Timrå Trafik Center AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att ny utvärdering ska ske där Yrkesakademin AB:s (Yrkesaka­ demin) anbud i upphandlingen för Sundsvall/Timrå inte ska beaktas och i andra hand att upphandlingen ska göras om. I skrivelse som inkom till för­ valtningsrätten den 4 januari 2012 har bolaget yrkat att Yrkesakademins anbud helt eller för området Sundsvall/Timrå ska förkastas. Till stöd för yrkandena anförs följande. Yrkesakademin har i strid mot punkt 1.5.6. Personella resurser och kom­ petenskrav i förfrågningsunderlaget angivit en huvudansvarig kursledare i Sundsvall som inte uppfyller skall-kravet att ha minst ett års pedagogisk utbildning. Vad gäller punktenl.5. 7 Underleverantör är den namngivne huvudansvari­ ge kursledaren och truckläraren är inte anställd av Yrkesakademin utan 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24577-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen utbildningskonsult som fakturerar sin tjänst till Yrkesakademin. Han borde därför ha angetts som underleverantör. Yrkesakademins redovisning av underleverantörer omfattar endast de före­ tag som tillhandhåller praktikplatser. Yrkesakademin har inte korrekt angi­ vit att man �jälv förfogar över personella resurser eller vilka som är deras underleverantörer enligt skall-kravet i förfrågningsunderlaget. Om skall­ kravet att redovisa underleverantörer aldrig avsetts att omfatta lärare som leverantör anlitar på konsultbasis är detta en tydlig brist på transparens i anbudet. Om den angivna huvudansvarige kursledaren och läraren utfärdar truckkorten en­ ligt vad som anges i 1.5.11 Övriga krav på leverantören så görs det med dennes tillstånd, vilket medför att denne borde ha angetts som underleverantör. Detsamma gäller om kursledaren ska tillhandahålla utbildningsmaterial och faktureras för ut­ färdandet av truckkortet. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan. Vidare görs gällande att för det fall förvaltningsrätten finner att ett ingripande ska göras så är det att anse som ett för stort ingrepp med alltför omfattande skadeverkningar att förordna om att upphandlingen i sådana fall ska göras om. Vid sådant för­ hållande yrkas därför att ingripande i första hand ska ske genom rättelse. Till stöd för inställningen anförs huvudsakligen följande. Kravet i punkten 1.5.6 Personella resurser och kompetenskrav om att lära­ re ska ha minst ett års pedagogisk utbildning har reviderats genom tilläggsdokument den 26 september 2011 på så sätt att trucklärarna undan­ tas från kravet. I förfrågningsunderlaget finns inget krav på att ansvarig kursledare ska vara lärare eller ha pedagogisk utbildning. Krav på att pre­ sentera och beskriva kompetens hos lärare finns inte. Krav på redovisning av personalens kompetens inskränker sig till att redovisa namn på den hu- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24577-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen vudansvarige kursledaren samt bekräfta med ett "Ja" att övrig personal har föreskriven kompetens. Skall-kravetattredovisaunderleverantöreripunkten1.5.7Underleverantörerhar aldrig avsetts att även omfatta lärare som leverantören anlitar på konsultbasis. Bak­ gmnden till kravet är att Arbetsförmedlingen vill kunna utöva kontroll över under­ leverantörer där deltagare kommer att placeras för att genomgå delar av utbildning­ en. Detta framgår också av första meningen i kravet där det står att det gäller under­ leverantörer som anbudsgivaren avser anlita för att ta emot deltagare i utbildningen. Att även lärare skulle betraktas som underleverantörer skulle, enligt Arbetsförmed­ lingens uppfattning, vara för långtgående. För Arbetsfönnedlingen är det oväsent­ ligt om en lärare som är verksam hos leverantören är anställd eller anlitad på kon­ sultbasis. Det vinnande anbudet uppfyller samtliga uppställda krav och det saknas skäl för ingripande. DOMSKÄL Bolaget har i skrivelse som inkom till förvaltningsrätten den 4 januari 2012 bl.a. yrkat att förvaltningsrätten ska förordna att Yrkesakademins anbud helt ska förkastas. Förvaltningsrätten tolkar yrkandet som att Yrkesakade­ mins samtliga anbud i någon av de 18 upphandlingarna beträffande ar­ betsmarknadsutbildning avseende lager- och tenninalarbetare samt truckfö­ rare ska förkastas. Bolaget har dock ursprungligen endast ansökt om över­ prövning beträffande verksamhetsorten Sundsvall/Timrå. Tilldelningsbe­ slutet sändes ut den 25 november 2011 och spärrtiden löpte ut den 7 de­ cember samma år. Det nu aktuella yrkandet, som framfördes först den 4 januari 2012, är således för sent inkommet och ska därför avvisas. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24577-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Vad sedan gäller det som bolaget gjort gällande beträffande förfrågnings­ underlaget i upphandlingen avseende verksamhetsområdet Sunds­ vall/Timrå gör förvaltningsrätten följande bedömning. Punkten 1.5.6 Personella resurser och kompetenskrav Beträffande ovanstående punkt har bolaget gjort gällande att Yrkesakade­ mins kursledare inte uppfyller kravet på ett års pedagogisk utbildning. Ar­ betsförmedlingen har dock gett in kopia på skrivelse där ändring i förfråg­ ningsunderlaget görs innebärande att truckförare är undantagna från kravet på pedagogisk utbildning. Ändringen har annonserats i upphandlingssy­ stemet TendSign som alla anbudsgivare ska använda i upphandlingen. Det uppställs således inte något krav i förfrågningsunderlaget på ett års peda­ gogisk utbildning för kursledare eller annan personal. Inte heller uppställs något krav på redovisning av underleverantörer under denna punkt. Det som bolaget anfört beträffande förfrågningsunderlagets punkt 1.5.6 visar därmed inte att Arbetsförmedlingen i strid mot LOU har utvärderat ett an­ bud som inte uppfyllt skall-kraven avseende personella resurser och kom­ petenskrav. Punkten 1.5.7. Underleverantör I förfrågningsunderlaget anges följande beträffande underleverantörer: "Underleverantörer som anbudsgivare avser att anlita för att ta emot deltagare i utbild­ ningen, inklusive eventuell arbetsplatsförlagd utbildning(praktikföretag), skall redovisas i anbudet. Sådana underleverantörer som eventuellt tillkommer under avtalstiden redovisas snarast till Arbetsförmedlingen. Redovisningen skall minst inkludera vilken del av utbild­ ningen respektive underleverantör kommer att utföra.(...) Innan deltagare påbörjar aktivi­ tet hos underleverantör måste Arbetsförmedlingen underrättas. Aktiviteten får inte påbör­ jas innan Arbetsförmedlingen godkänt den." Bolaget har gjort gällande att den av Yrkesakademin anlitade kursledaren inte är anställd utan utbildningskonsult. Såsom framgår av innehållet i punkten 1.5.7 i förfrågningsunderlaget och som även framhållits av Arbets­ fönnedlingen under skriftväxlingen hos förvaltningsrätten ska endast så- 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24577-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen dana underleverantörer som ska ta emot deltagare i utbildningen redovisas. Några andra krav på redovisning av underleverantörer finns inte i förfråg­ ningsunderlaget. Enligt förvaltningsrättens mening kan det således inte utläsas av förfrågningsunderlaget att kursledaren inte kan vara en av Yr­ kesakademin anlitad konsult. Att Yrkesakademin inte listat kursledaren som underleverantör medför således inte att Arbetsförmedlingen, genom att utvärdera anbudet, handlat i strid mot LOU. Eftersom Arbetsförmedlingens förfrågningsunderlag med tillräcklig tyd­ lighet angett under punkten 1.5.7 Underleverantörer angett att det endast är de underleverantörer som man avser att anlita för att ta emot deltagare i utbildning m.m. som ska listas som underleverantörer får även kravet på transparens i LOU anses vara uppfyllt. Något skäl för ingripande med an­ ledning av hur förfrågningsunderlaget generellt är utformat beträffande punkten underleverantörer föreligger därför inte. 1.5.11 Övriga krav på leverantören Avseende punkten 1.5.11 Övriga krav på leverantören anges i förfråg­ ningsunderlaget att leverantören, eller underleverantören, ska när det gäller truckförarutbildning ha tecknat avtal med TYA eller Byggnadsindustrins Yrkesnämnd där leverantören förbinder sig att utbilda enligt givna anvis­ ningar och inneha rätt att utfärda truckkort. I förfrågningsunderlaget anges att leverantören med angivande av "Ja" eller "Nej" ska bekräfta om kravet är uppfyllt. Förvaltningsrätten konstaterar att det inte heller enligt denna punkt uppställs krav på redovisning av underleverantörer. Vad bolaget an­ fört visar därför inte att Yrkesakademins anbud borde ha förkastats på grund av att det inte uppfyller uppställt skall-krav. Vad bolaget i övrigt anfört om hur förfrågningsunderlaget borde ha utfor­ mats eller vilka konsekvenser utvärderingen kan komma att få kan inte förvaltningsrätten pröva inom ramen för LOU. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 24577-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sammantaget saknas skäl att besluta om åtgärd enligt LOU beträffande i målet aktuell upphandling. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU). Lena Forsmark Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Kerstin Sandin 7 Ilf!l� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infonnation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV .3109/lA LOU