LÄNSRÄTTENI ÖSTERGÖTLANDS LÄN Charlotta Necking SÖKANDE DOM 2009-07-27 Meddelad i Linköping Mål m 2043-09 E Rotel 4 Sida 1 (8) Wij gård & Vård AB, 556277-5865 Wij Gård 610 20 Kimstad Ombud: Jur.kand. Christian Wahlström Box 1234 600 42 Norrköping MOTPART Norrköpings kommun Upphandlingsenheten 601 81 N01Tköping SAKEN 2009 -07- 2 8 Fråga om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU; Upphandling av HVB- tjänster för barn och ungdom YRKANDEN M.M. Norrköpings kommun, Upphandlingsenheten, som tillsammans med flera kommuner i Östergötlands län genomför en upphandling av HVB-\jänster för barn och ungdomar (dm UH-09-7), har i tilldelningsbeslut den 18 juni 2009 antagit ett antal anbud från andra leverantörer än Wij Gård & Vård AB. Vid anbudstidens utgång hade totalt 67 anbud inkommit. I förteclrningen över mottagna anbud anges Wij Gård & Vård AB (nedan Bolaget) med anbudsnummer 34. Bolagets anbud har inte kvalificerat sig i den aktuella upphandlingen med följande motivering: "Anbud.förkastas på grund utav att det inte av anbudetframgår persona­ lens utbildningsnivå samt hur den är anpassade till beskriven teori och evidens." Dokld 80317 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTENI DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009-07-27 Bolaget ansöker om överprövning av tilldelningsbeslutet och framställer yrkande, såsom bolaget slutligt fastställt sin talan, i enlighet med K.ommu­ nens andrahandsyrkande. Bolaget anser att kommunen felaktigt förkastat Wijs anbud, eftersom Bolagets personal är väl lämpad för den teori och evidens som bediiven verksamhet bygger på. Upphandlingsenheten vid Norrköpings Kommun (nedan Kommunen) yrkar i första hand att länsrätten avslår Bolagets ansökan om överprövning och i andra hand att rättelse av utvärderingen sker med verkan att sökandes anbud antas. Länsrätten beslutade interimistiskt den 26 juni 2009, på yrkande från Bolaget, att upphandlingen gällande HVB-�jänster för barn och ungdomar (UH-·09-7) inte får avslutas tills länsrätten beslutat annat i målet. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Sida 2 2043-09 E Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i dem1a lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Av anbudsinbjudan framgår bl.a. följande. Norrköpings och Linköpings kommuner med flera kommuner avser att genomföra upphandling av HVB-�jänster. Syftet är att tillgodose barns och ungdomars olika individu­ ella behov för placering på behandlingshem. Upphandling omfattar be- LÄNSRÄTTENI DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009-07-27 handlingshem med olika inriktning, metoder och innehåll. Ramavtal kom­ mer om möjligt att tecknas med mer än en anbudsgivare för respektive målgrupp och behovsbild. Inkomna anbud kommer först att genomgå en kvalifice1ingsomgång vilket innebär bl.a. kontroll att anbudsgivare upp­ fyller obligatoriska krav som uppställts i handlingarna. Grunden för till­ delning av kontrakt är lägsta pris, förutsatt att anbudet uppfyller samtliga kvalificeringskrav. I Avtalsförlagan under punkten 9.1, "Verksamhet och arbetsmetodik" framgår bLa. följande. "Utförarens behandlingsprogram_ska bygga på en tydlig teoretisk grund och baseras på evidens." Under punkten 3.3 i an­ budsformuläret, framgår under "Acceptans och avtalsförlaga" att anbuds­ givare för att styrka att de uppfyller kraven i Avtalsförlagan särskilt ska besvara och eller redogöra för de frågeställningar som är specificerade i bilagan "Verksamhetsbeskrivning". I "Verksamhetsbeskrivningen" upp­ manas anbudsgivare att redovisa hur ovanställda krav uppfylls genom att redogöra för verksamhetsi1mehållet. - I Avlalsförlagan under punkten 12.0 under "Ledning, bemanning och kompetens" framgår följande. Utföraren ska säkerställa att personalen har adekvat utbildning och metodkompetens för att kunna genomför angivet behandlingsprogram för angiven målgrupp och personlig lämplighet för arbetsuppgifterna. Under punkten 3.3 i an­ budsformuläret under "Obligatoriska krav på utförandet av �jänsten" under punkten "Bemanningsplan" står föreskrivet att anbudsgivare, för att styrka att anbudsgivarens verksamhet är bemannad för att kunna fullfölja efter­ frågade �jänster samt att personalen har erforderlig utbildning och lämplig­ het, ska besvara och bifoga bilagan "Bemanningsplan". I Bemaimings­ planen films utrymme att fylla i uppgifter om personalkategori samt deras respektive utbildning och erfarenhet. Sida 3 2043-09 E LÄNSRÄTTENI DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009-07-27 Parternas argumentation Bolaget anför bl.a. följande. Upphandlingar ska bygga på bl.a. principen om likabehandling. Det följer också att upphandlingsförfarandet ska upp­ fylla höga krav på förutsägbarhet. Kvalifikationskrav måste anges klmi och tydligt i förfrågningsunderlaget. Det måste också framgå vad som utgöra kvalifikationskrav och vilken prövning som den upphandlande myndighe­ ten kommer att göra. Det framgår inte i förfrågningsunderlaget att anbuds­ givare ska redogöra för hur personalens utbildningsnivå svarar mot beskri­ ven teori och evidens. Mot bakgrund härav har Kommunens diskvalifice­ ring av Bolagets anbud skett på godtyckliga grunder. Eftersom Bolaget felaktigt förkastats, har detta medfö1i att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Till stöd för sin talan anför Bolaget bl.a. följande. Bolaget bedriver vård­ och behandlingsverksamhet för pojkar i tonåren med psykosocial proble­ matik enligt social(jänstlagen och lagen om särskilda bestämmelser för unga. Arbetet inriktar sig på miljöterapeutiskt och kognitivt förhållnings­ sätt. Bolaget är ett av de få hem i landet som var helt utm1 anmärlming vid Sida 4 2043-09 E Socialstyrelsens tillsyn under åren 2006-2008. Det måste stå klaii att de anställda hos Bolaget har den utbildning och erfarenhet som krävs för att bedriva vård �nligt besluiven metod. - Personalens utbildningsnivå fram­ går av de uppgifter som Bolaget lämnat i Bemmmingsplanen. - All be­ handlingspersonal vid Bolaget är utbildade behandlingsassistenter eller har högre utbildningsnivå. I Bemmaningsplanen finns fyra personer, inte sex, som Kommunen anfört, vars utbildningsnivå beskrivs med "div. kurser/ utbildningar". Av dessa återföms två helt inom den administrativa delen, vilket framgår av Bemanningsplanen. De övriga två är tidigare förestånda­ re och biträdande föreståndare på Bolaget. De har inte en grundutbildning inom vård och behandling men har genomgått ett stort antal kurser genom åren. De har dessutom lång inom behandling av förevarande mi, 25 respek- LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009-07-27 Sida 5 2043-09 E tive 40 år. Det kan understrykas att nyssnämnda idag endast arbetar endast i mindre omfattning med behandling. När det gäller individuell terapi anli­ tar Bolaget externa konsulter/psykologer. Detia är vanligt inom HVB-vård. Konsulterna finns med i Bemaimingsplanen under personalkategori "even­ tuell konsultativ personal, exempelvis läkare, psykolog och psykiatriker". På så sätt framgår tydligt att det finns kompetens för att bedriva terapi på individuell nivå. Det fim1s inget krav på att anbudsgivaren, i deta\j, ska precisera vilka kurser som de anställda genomgått. Bolaget hade kmmat lämna mer uppgifter angående kursdeltagande om detta hade ställts upp som ett krav i förfrågningsunderlaget - något sådant krav föms emellertid inte. Bolaget har inte tidigare fått några invändningar mot de uppgifter som lämnats i samband med dessa krav. - Det finns ett flertal anbudsgivare som har en liknande nivå som Bolaget gällande den information som lämnats (bland andra anbud nr. 1 1, 28 och 44). I vissa av anbuden framgår det inte om personen som står som verksamhetssamordnare är utbildade förskollä­ rare eller endast arbetat som förskolelärare. Andra fall gäller att de anställ­ da har uppgetts var socionomutbildade utan att det framgår vilken utbild­ ning eller kurser de deltagit i. - Bolaget har i förfrågningsunderlaget klart och tydligt redogj01i för verksamhetens teori och evidens. I förfrågnings­ underlaget fim1s inget angivet om att anbudsgivaren ska redogöra för hur personalens utbildningsnivå är kopplat till föreslagen teori och evidens. I övrigt anför Bolaget återigen att det bland de anbud som antagits före­ kommer fall där det inte angetts hur personalens kompetens är kopplad till verksamhetens behandlingsmetod och irmehåll. Kommunen anför bl.a. följande. I upphandlingen har det ställts som krav att anbudsgivaren ska bedriva sin verksamhet på tydliga teoretiska grunder med evidensbaserade behandlingsmetoder, se avtalsförlaga punkten 9. 1 "Verksamhetsinnehåll och arbetsmetodik": "Utförarens behandlingspro­ gram ska bygga på en tydlig teoretisk grund och baseras på evidens". Med detta menas att det finns forskning som visar att de metoder som behand- LÄNSRÄTTENI DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009-07-27 lingsprogrammet grundas på har effekt och har visat goda resultat. Meto­ derna ska bygga på forskning om vad som är viktigt att inkludera i be­ handling av de problemområden som respektive barn/ungdom uppvisar. - Bolaget har angivit att verksamheten bedrivs på miljöterapeutisk grund med kognitiv beteendeterapeutiskt förhållningssätt (KBT). KBT framhålls var en viktig metod/förhållningssätt i anbudet men det framgår inte att per­ sonalen har KBT-utbildning. Inte heller framgår det om personalen är ut­ bildad i ART (Aggression Replacement Training). Detta trots att Bolaget angett att de arbetar med ART. - I bemanningsplanen har Bolaget inte tyd­ ligt redogjo1i för kompetensprofilen. För flertalet anställda står det "Div. kurser/utbildningar". Deras kompetens går inte att bedöma utifrån det som angivits. Det framgår inte av anbudet att personalen har kompetens inom de metoder/teorier som behandlingen grundas på. I anbudet under teori och evidens skriver Bolaget att "alla placerade har individuell terapi". Vil­ ken fo1111 av terapi är oklaii och det går heller inte att utläsa i bemannings­ planen om det finns personal som har utbildning för att bedriva terapi. - Avsaknaden av beslaivning av metodkompetens i kombination med en beshiven utbildningsnivå som inte visas i anbudet gör att anbudet inte kan anses uppfylla kraven på hur den teoretiska grunden förhåller sig till den personal som ska utföra arbetet i enighet med angivna teorier och metoder. - Bolagets uppgifter om att det inte films något angivet i förfrågningsun­ derlaget beträffande uppgifter som personalens utbildning annat än i be­ manningsplanen, i Bolagets överklagande, är felaktig. Av det ovan anförda står det klaii att haven på verksamhetsi1mehåll och personalens utbildning och lämplighet är kvalificeringskrav som är tydligt sammankopplade. Det­ ta framgår både i avtalsförlagen och i bemanningsplanen. Det åligger även till viss del anbudsgivaren att visa hur haven korresponderar med var­ ai1dra. - Angående Bolagets påstående om att deras anbud inte behandlats på ett likvärdigt sätt anför Kommunen att så är inte fallet. I samtliga av de anbud som Bolaget frambringat, framgår utbildningsbakgrunden och även att de1ma svarar väl mot angivet behandlingsinnehåll. Sida 6 2043-09 E LÄNSRÄTTENI DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009-07-27 Länsrätten gör.följande bedömning Bolaget har anfört att det inte på ett tillräckligt tydligt sätt i förfrågnings­ underlaget framgår att anbudsgivare ska redogöra för hur personalens ut­ bildningsnivå svarar mot beskriven teori och evidens. Vidare har Bolaget anfört att de har personal med den utbildning och erfarenhet som krävs för att bedriva vård enligt beskriven metod. - Kommunen har anfört att avsak­ naden av en efterfrågad beskrivning av metodkompetens i kombination med en beslaiven utbildningsnivå som inte visas i anbudet gör att anbudet inte kan anses uppfylla kraven på hur den teoretiska grunden förhåller sig till den personal som ska utföra arbetet i enighet med angivna te01ier och metoder. Länsrätten gör inledningsvis en bedömning huruvida förfrågningsunderla­ get i målet, som legat tili grund för kvalificeringen av anbuden, kan anses tillräckligt klaii och tydligt i sitt innehåll. - I verksamhetsbeskrivningen, som finns i anbudsformuläret uppmanas anbudsgivare att ge sin beskriv­ ning av hur de efterfrågade tjänsterna ska uppfyllas. I bemaimingsplanen ska anbudsgivare redovisa för personalens lämplighet att uppfylla den, av anbudsgivaren, beskrivna arbetsmetoden. Häri finner länsrätten en länk mellan personalens kompetens och lämplighet och teori och evidens. Läns­ rätten konstaterar således att det på ett tillräckligt tydligt sätt och genom punkten 3.3 i anbudsformuläret under "Obligatoriska krav på utförandet av tjänsten" framgår att verksamheten ska vara bemam1ad för att kunna full­ följa efterfrågade �jänster. Länsrätten går därför vidare i sin bedömning av vad Bolaget gjo1i gällande angående personalens kompetens. Av Bolagets anbud framgår att Bolaget i "Bemaimingsplanen" har angivit sex personer under personalkategori "Fö­ reståndare samt övrig administrativ personal" samt tio och en vakai1s under "Behandlingspersonal" och fyra personer under "övrig personal". Personal Sida 7 2043-09 E LÄNSRÄTTENI ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009-07-27 Sida 8 2043-09 E med högskoleutbildning har angivits i antalet högskolepoäng, erfarenhet har angivits i antal år. För den konsultativa personalen, sammanlagt en psykolog, en terapeut och en psykiatriker anges titel samt erfarenhet och specialisering. Länsrätten finner mot denna bakgrund att Bolagets påståen­ de om att de inte uppfattat det så att det inte fmmits något krav på att an­ budsgivaren, i detalj, ska precisera vilka kurser som de anställda genom­ gått, bör lämnas utan hänsyn. Sammanfattningsvis filmer länsrätten att det inte föreligger sådan brister i förfrågningsunderlaget som Bolaget vill göra gällande. Bolaget har således inte visat att de har diskvalificerats på felaktiga grunder. Bolagets ansökan kan därför inte bifallas. LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår ansökan. Länsrättens beslut den 26 juni 2009 upphör därmed att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D). Av 16 kap. 1 § LOU följer att en ansökan om överprövning inte får prövas efter den tidpunkt då ett upphandlingskontrakt föreligger. Detta gäller även för prövning i kammarrätten. Ansökan får dock prövas till dess att tio da­ gar gått från det att rätten upphävt ett tidigare interimistiskt beslut \\, c--) / ·. / \("' ·[ CRÖ':1)71sl}fil;d'--, '-·-···" SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas etnellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsonunarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekomm.er till ändring i det slut vartill länsrätten konunit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnununer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om. någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kanunarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om. prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullinakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nu1nmer. Bilaga " Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. (J •n 8 e ,� DN www. domstol. se