FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE DOM 2016-09-06 Meddelad i Stockholm Mål nr 10933-16 KONKURRENSVERKET f Axelsson Trafikskolor AB, 556174-3765 Nygatan 12 731 30 Köping MOTPART Arbetsförmedlingen 113 99 Stockholm SAKEN 6- Avd Dnr KSnr i\ktbil Ansökan om överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 741494 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Förvaltningsrätten avslår ansökan. 115 76 Stockholm forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt 08-561 680 01 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10933-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av Yrkesförarutbildning Buss (Af-2015/254344) enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Anbudet från Axelsson Trafikskolor AB (bolaget) har förkastats med motiveringen att man inte redogjort för ska-krav korrekt. Bolaget yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud tas upp till utvärdering. Som grund för ansökan anförs att Arbetsförmedlingen inte har visat att det funnits någon grund för att förkasta bolagets anbud. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta om ingripande mot upphandlingen. Frågan i målet är om Arbetsförmedlingen haft förutsättning att förkasta bolagets anbud med den angivna motiveringen som grund. Arbetsförmed­ lingen har bedömt att bolagets anbud inte uppfyllde ska-kravet i punkt 1.4.1 "Upplägg och genomförande". I denna punkt anges att motivering ska lämnas i särskild ruta hur anbudsgivarens redovisade upplägg och genomförande leder till anpassade utbildningar samt att målet med utbild­ ningen nås. Det är ostridigt mellan parterna att bolaget inte lämnat beskrivningen av upplägg och genomförande i den aktuella rutan utan i bilagor till anbudet. Bolaget har anfört följande. Den aktuella rutan kunde endast ta 32 000 tecken och bolagets beskrivning av upplägg och genomförande är betydligt 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10933-16 längre än så, varför de tvingades lämna svaret i bilagor. Begränsningen har inte funnits förut och den har inte heller framkommit i förfrågningsunder­ laget eller från upphandlande myndighet eller tydligt meddelats i upphand­ lingsverktyget under tidigt skede. Upphandlings-verktyget TendSign anger dessutom via sin support att de inte kan göra "rutan" större utan att man får lämna bilagor istället. Bolaget valde då att lämna bilagor på efterfrågad information och meddelade i textrutan att så var gjort. I tidigare upphand­ ling gick det bra med fler tecken och även i upphandlingen 07/08 hade bo­ laget fler tecken i aktuell del. I andra avse-enden i anbudet var det dessutom tillåtet och t.o.m. ett krav att lämna bilagor. Hade bolaget fått besked om detta innan sista inlämningsdag så hade man givetvis arbetat om sitt anbud och kapat ner det till rätt antal tecken. Arbetsförmedlingen har anfört följande. Svar på ställda frågor ska besvaras på avsedd plats i TendSign. Arbetsförmedlingen är inte skyldig att utvärdera svar som placerats på annan plats än den anvisade. Det saknar relevans för bedömningen, men även tidigare upphandlingar har haft begränsningar i antal tecken. Det är Arbetsförmedlingen som är upphandlande myndighet och ingen annan kan ange vilka krav som ställs eller vilka krav man kan göra avsteg ifrån. I förfrågningsunderlaget punkt 1.2.5 med rubriken "Anbudslämnande" anges följande: Anbud ska lämnas elektroniskt i upphandlingssystemet TendSign och anbudssvar ska lämnas i de härför avsedda svarsfälten i TendSign. Bilagor kommer endast att beaktas om sådana begäiis av Arbetsförmedlingen eller där det uttryckligen medges att bilagor får lämnas för visst avsnitt. Förvaltningsrätten konstaterar att kravet på att anbudsvar ska lämnas i svarsfälten utgör ett ska-krav i upphandlingen. Av skärmbild som bolaget hänvisat till framgår att det i TendSign angavs "Fältet text får inte vara mer än 32 000 tecken". Att begränsningen på 32 000 tecken inte uttryckligen angavs i förfrågningsunderlaget utan visades i upphandlingssystemet I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10933-16 I STOCKHOLM TendSign, i vilket anbuden skulle lämnas, innebär inte att bolaget haft rätt att göra avsteg från ska-kravet. Förvaltingsrätten anser att det framgår till­ räckligt tydligt hur anbudsgivarna ska lämna in sina anbud och vad som gäller angående begränsningen av tecken. Att bolaget sedan inte upptäckte begränsningen förrän i ett sent skede förändrar inte bedömningen. Bolaget har anfört att Arbetsförmedlingens system, TendSign, tydligt och uttryckligen medgett att bolaget ska lämna in bilagor istället för att lämna svaret i svarsfältet. TendSign support har i mail som bolaget hänvisat till angett följande: Om du inte får plats med din text i fritextrutan så kan du skriva texten i ett Word dokument t.ex. och bifoga detta (om inte upphandlaren har skrivit att de inte vill ha bifogade dokument med) och skriva i fritextrutan att du hän­ visar till dokumentet. Förvaltningsrätten konstaterar att även om TendSigns support angett bilagor som ett alternativ så har man reserverat sig för att upphandlaren kan ha mot­ satt sig bilagor. I nu aktuell upphandling har Arbetsförmedlingen valt att inte acceptera bilagor vad gäller det aktuella kravet, utan krävt att svaret ska anges i svarsfält. Meddelandet från TendSign support kan enligt förvalt­ ningsrätten inte anses innebära att det uttryckligen medgetts att bilagor får lämnas för aktuellt ska-krav. Bilagor har inte heller begärts av Arbetsför­ medlingen. Inget av undantagen, som anges i förfrågningsunderlaget punkt 1.2.5, från kravet att texten ska lämnas i aktuell ruta har därmed förelegat. Eftersom bolaget inte har lämnat sin text i rutan utan i bilagor har bolaget inte uppfyllt det aktuella ska-kravet. Vad bolaget anfört om att det inte funnits någon motsvarande begränsning i tidigare upphandlingar förändrar inte denna bedömning. Arbetsförmedlingen har därmed haft fog för att inte utvärdera bolagets anbud. Det har således inte framkommit något skäl för ingripande på grund av vad bolaget anfört och ansökan om överprövning avslås därför. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10933-16 I STOCKHOLM Förvaltningsrätten vill avslutningsvis upplysa om att domstolen denna dag i mål nr 11403-16 beslutat att upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/IA LOU). Rickard Tennisberg Förvaltningsrättsfiskal Charlotte Wallberg har föredragit målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överldaga fö1valtningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stocld1olm. Skri­ velsen ska dock sldckas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då ldaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överldagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överldagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där ldaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om ldaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överldagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som ldaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som ldaganden vill få till stånd, 5. de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ ldagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1 V) 0,.... 01 . 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fö1valtningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överldagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överldagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se