FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ 2016-04-05 Mål nr 12861-15 Sida 1 (7) Avdelning 1 Meddelad i Malmö SÖKANDE Ramböll Sverige AB, 556133-0506 Box 17009 104 62 Stockholm MOTPART Region Skåne, Skånetrafiken 281 83 Hässleholm SAKEN Dok.Id 310270 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 TeJefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kanslil.fina@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) FÖRVALTNI NGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Ramböll Sverige AB:s ansökan om ingripande enligtLUF. Ankomstdatum 2016-04-05 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12861-15 IMALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Region Skåne, genom dess förvaltning Skånetrafiken, genomför upphand­ ling benämnd "Trafikkonsulter". Upphandlingen genomförs genom ett öp­ pet förfarande enligtLUF. Enligt bilaga till tilldelningsbeslutet av den23 november2015 har Ramhöll AB (Ramhöll) inte blivit kvalificerade för ut­ värdering med följande motivering. Anbudet var inte unde11ecknat av behö­ rig firmatecknare eller verkställande direktör. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Ramböll Ramhöll ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten ska förordna att upphandlingen inte får avslutas fön-än rättelse vidtagits. Den rättelse som yrkas är att Region Skåne - med upphävande av meddelat tilldelningsbeslut - ska företa en ny anbudsutvärdering varvid an­ budet från Ramhöll upptas till utvärdering. Som grund för sin talan anför Ramhöll bl.a. följande. Ramhöll lämnade anbud på tre av sammanlagt fyra kategorier konsulttjäns­ ter. Som tilldelningsgrund i upphandlingen gäller lägsta pris. Region Skåne har i förfrågan sidan 4 under punkten 6 "Anbudslämning" angett följande. Anbud ska vara skriftligt, avfattat på svenska och vara under­ tecknat av behörig firmatecknare, verkställande direktör eller annan av behörig firmatecknare/verkställande direktör utsedd person. Om annan än behörig firmatecknare eller verkställande direktör undei1ecknar anbudet ska behörighet styrkas. Undertecknande av anbud sker genom underskrift i Bilaga Anbudsformulär som också ska vara komplett ifylld. Region Skåne har inte närmare preciserat hur anbudsgivarna ska styrka be­ hörigheten. Någon f01m av information om hur behörigheten ska styrkas Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12861-15 Avdelning 1 IMALMÖ t.ex. genom något behörighetsintyg eller någon fullmakt framgår inte heller av förfrågningsunderlaget. Region Skåne har med andra ord inte ställt upp några kriterier för kravens uppfyllande. Region Skåne har inte tillhandahållit någon mall eller formulär hur behörigheten ska styrkas. Ramböll har till sitt anbud fogat bland annat ett anbudsbrev för att styrka hur det aktuella kravet uppfylls. Ramböll har styrkt (bekräftat) behörigheten för Hamid Rezaie ge­ nom att i anbudsbrevet klart och tydligt angett att Hamid Rezaie är företa­ gets ombud för anbudet. Ramböll har genom sitt ombud för anbudet under­ tecknat anbudsformuläret enligt ställda laav. I liknande förfrågningar i Skåne har man på ett tydligt sätt preciserat hur behörigheten ska styrkas och om behörighetsintyg ska bifogas anbudet. Ramböll har i sitt anbud, utifrån fömtsättningarna i förfrågningsunderlaget, styrkt att det aktuella kravet uppfylls och Region Skåne har genom sitt be­ slut att inte kvalificera Ramböll för anbudsutvärdering agerat i strid med transparensprincipen. Rambölls anbud uppfyller samtliga ställda kvalificeringskrav och ska-krav i upphandlingen. Ramböll har lämnat lägsta pris av samtliga nu kvalificerade anbudsgivare inom de områden som omfattas av Ramhölls anbud. Om Reg­ ion Skåne agerat i enlighet med regleringen för upphandlingen och de un­ ionsrättsliga principerna hade Ramhölls anbud således antagits. Ramböll har därmed lidit skada genom Region Skånes agerande. Enligt Rambölls uppfattning är rättelse en tillräcklig åtgärd eftersom Region Skånes brott rör utvärderingsfasen och inte upphandlingens konkurrensupp­ sökande fas. Region Skåne Region Skåne bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12861-15 I MALMÖ Avdelning 1 Upphandlingen strider inte mot LUF eller de principer som bär upp lagen. Bolaget uppfyller inte alla de obligatoriska kraven och har därmed rätteligen uteslutits ur upphandlingen. Att anta ett anbud som inte uppfyller alla ska­ krav skulle strida mot de upphandlingsrättsliga principerna. En upphandlande myndighet har stor frihet att själva bestämma vilka krav som ska finnas i en upphandling och i punkten 6 i förfrågningsunderlaget finns ett obligatoriskt krav som inkluderar att om annan än behörig firma­ tecknare eller verkställande direktör unde1iecknar anbudet ska behörighet styrkas. Det är ostridigt i målet att Rambölls anbud inte är undertecknat av behörig firmatecknare eller av verkställande direktör. För att Ramböll ska anses ha uppfyllt kravet krävs därmed att behörigheten för den person som undertecknat anbudet är styrkt. Kammarrätten i Jönköping har i mål m 2488-13 angett att behörigheten ska bedömas genom tillämpning av allmänna civilrättsliga regler och att en an­ ställd genom sin ställning kan ha behörighet att avge anbud samt att behö­ righet att företräda ett bolag också kan följa av muntlig eller skriftlig full­ makt, förutsatt att den eller de som lämnat fullmakten har sådan behörighet. Av ovan angivna rättfall framgår att en person kan ha fått sin behörighet på olika sätt, vilket medför att behörigheten kan styrkas på olika sätt. Region Skåne har på grund av detta valt att inte i detalj precisera på vilket sätt behö­ righeten måste vara styrkt. Det skulle dessutom vara orimligt att kräva att en upphandlande myndighet alltid måste ange en uttömmande lista på alla sätt som behörigheten kan styrkas. Kravet på att behörigheten ska vara styrkt är uppställt bl.a. på grund av att Region Skåne, vid anbudstillfället, ska kunna kontrollera och säkerställa att personen som unde1iecknar anbudet verkligen är behörig att underteckna anbudet. Ramhöll har anfört att Hamid Remzaies behörighet är styrkt då det Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12861-1 5 Avdelning 1 IMALMÖ av anbudet framgår att han är företagets ombud för anbudet. Ramhölls an­ bud är dock undertecknat av Hamid Rezaie och det är således han som är ansvarig för uppgifterna i anbudet, vilket inkluderar uppgiften om att han är företagets ombud för anbudet. Det torde vara en självklarhet att det inte är tillräckligt för att styrka en persons behörighet att personen själv uppger att han är behörig. Det finns ingen möjlighet för Region Skåne att, utifrån de vid anbudstillfället inkomna handlingarna, kontrollera om Hamid Rezaie verkligen hade behörighet att underteckna anbudet. Hamid Rezaies behörig­ het kan därmed omöjligen anses vara styrkt. Ramböll uppfyller således inte alla de obligatoriska kraven i upphandlingen, varför Ramböll rätteligen har uteslutits ur upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LUF kan förvaltningsrätten pröva om en upphand­ lande enhet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphand­ ling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 24 § LUF ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande enhet får inte anta ett anbud som inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än de som funnits med i underlaget. Vidare ska ett förfrågningsunderlag Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12861-15 !MALMÖ Avdelning 1 vara så klart och tydligt formulerat att en leverantör på grnndval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upp­ handlingen. Det finns inga bestämmelser i LUF som anger att ett anbud ska vara under­ skrivet för att vara giltigt. Om en upphandlande enhet har ställt ett krav om att anbudet ska vara underskrivet på ett visst sätt blir det dock ett formkrav för anbudets giltighet. Frågor i målet är om kravet avseende undertecknande har varit otydligt i den del det inte har specificerat hur behörighet för annan än behörig firmateck­ nare eller verkställande direktör ska styrkas och om Hamid Rezaies behö­ righet kan anses vara styrkt genom Ran1bölls anbudsbrev. Förvaltningsrätten anser inte att principen om transparens i sig kräver att ett förfrågningsunderlag innehåller en uppräkning av olika sätt behörighet kan styrkas. Detta med beaktande av civilrättsliga regler och att det inte kan an­ ses vara en sådan vag kravformulering att utrymme lämnas för godtycklig­ het. Förvaltningsrätten anser istället att alla rimligt inf01merade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kravet på samma sätt Gmf EG­ domstolens dom i mål C-19/00 Siac Construction). Förvaltningsrätten anser inte att Ramhöll, enbrut genom Hamid Rezaies uppgift om att han är ombud, har styrkt att Hamid Rezaie är företagets om­ bud. Ska-kravet såsom angivet i förfrågningsunderlaget är således inte är uppfyllt. Mot bakgrund av det anförda finner förvaltningsrätten att Ramböll inte för­ mått visa att Region Skåne hru· brutit mot bestämmelserna i LUF. Det finns dä1med inte skäl för ingripande enligt LUF. Rambölls ansökan därom ska därför avslås. Sida7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12861-15 Avdelning 1 IMALMÖ Malena Bengtsson har föredragit målet. 1 . 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Bil.aga ·t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vil l överklaga förvaltningstättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha ko.tntnit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig föi-handling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa v�dag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i . kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. 1