FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 ·SÖKANDE Sida 1 (6) KONKURRENSVERKET 2013 -07- 2 9 IMJ Dnr KlnrAldllll Bravida Sverige AB, 556197-4188 Mikrofonvägen 28 126 81 Stockholm MOTPARTER 1. AB Botkyrkabyggen, 556064-6191 Box 1 147 21 Tumba 2. Fastighets AB Alfågeln c/o AB Botkyrkabyggen Box 1 147 21 Tumba SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE l)OM 2013-07-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 5848-13 Förvaltningsrätten avslår Bravida Sverige AB:s ansökan. Dok.Id 375373 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5848-13 BAKGRUND AB Botkyrkabyggen och Fastighets AB Alfågeln (gemensamt be­ nämnda Botkyrkabyggen) har genomfört en ramavtalsupphandling benämnd "Drift av värme- och ventilationsanläggningar". Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling enligt lagen (2007:1091) om offent- lig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut daterat den 1 mars2013 fram­ går att Botkyrkabyggen avser att tilldelaSchneider Electric Buildings Sweden AB (Schneider) kontrakt i upphandlingen. YRKANDEN M.M. Bravida Sverige AB (Bravida) ansöker om överprövning av upphandling­ en och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska rättas på så sätt. att anbudet frånSchneider inte tas upp till utvärdering. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget (AFB.51) anges bl.a. följande. Anbudsgivaren kommer att uteslutas om anbudsgivaren: Ej goc!,känt och bifogat undertecknad sanningsförstikran enligt bilaga. Av anbudsformuläret och sanningsförsäkran framgår att dessa handlingar ska undertecknas av behörig firmatecknare. Under anbudstidens har en fråga ställts om anbudsformuläret måste vara undertecknat av behörig firmatecknare. Botkyrkabyggen har på denna fråga svarat att det går bra med av firmatecknaren delegerad person. Det ska note­ ras att frågan endast avsåg anbudsformuläret och inte sanningsförsäkran. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen .. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5848-13 Sedan Bravida tagit del av Schneiders anbud har bolaget kunnat konstatera att Schneiders sanningsförsäkran inte har undertecknats av behörig firma­ tecknare. Schneiders sanningsförsäkran är undertecknad av S. Wisborg. Av registreringsbevis för Schneider kan utläsas att någon S. Wisborg inte finns angiven som firmatecknare. Genom fråga och svar kan det möjligen accep­ teras att anbudsformuläret inte undertecknats av behörig firmatecknare, men något sådant avsteg har inte gjorts när det gäller sanningsförsäkran. Någon fullmakt för S. Wisborg att underteckna anbudsformuläret har inte heller getts in. En sanningsförsäkran som den nu aktuella har en helt annan funktion än anbudslämnandet. I sanningsförsäkran lämnas ett intyg på att företaget och eventuella underleverantörer som anlitas uppfyller de krav på anbuds­ lämnare som följer av 10 kap. 1 och 2 §§ LOU. Det som intygas i sannings­ försäkran har därmed ett helt annat syfte än det som följer av under­ tecknandet av anbudshandlingen. Eftersom sanningsförsäkran utgör eti: intyg om att företaget inte har begått sådana handlingar som skulle kunna inne­ bära en obligatorisk uteslutning från anbudslämnande finns anledning för upphandlande myndighet att ställa högre krav för att få underteckna sanningsförsäkran. Av Kammarrätten Jönköpings dom den 1 februari 2012 i mål nr 3805-11 framgår bl.a. att när upphandlande myndigheten ställt upp ett krav-på _,.,_ undertecknande av just behörig firmatecknare måste antaget anbud uppfylla detta krav. Botkyrkabyggen har genom att anta Schneiders anbud trots att detta inte uppfyller ställda krav brutit mot reglerna i LOU. Botkyrkabyggen �estrider bifall till Bravidas yrkanden och anför bl.a. följande. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5848-13 Allmänna avdelningen Botkyrkabyggen anser att det fel som Bravida framför inte ska innebära att en ny tilldelning ska ske. Andemeningen med LOU är inte att hitta formaliafel, utan att affärsmässighet ska råda, vilket har_skett i ärendet. Att intyget (sanningsförsäkran), som Bravida menar, varit undertecknat av icke behörig fimiatecknare förändrar inte affärsmässigheten i upphandlingen, eftersom Bravida uppfyller de krav som ställs i sanningsförsäkran. Under anbudstiden ställdes en fråga enligt följande. Ianbudsformuläret står att anbudet skall tecknas avfirmatecknare. Går det bra med av firmatecknaren delegerad person? Det svar som Botkyrkabyggen lämnat på denna fråga var att detgår bra med av firmatecknaren delegerad person. Bravida hävdar att frågan endast avsåg anbudsformuläret, men som frågan är ställd så avser den givetvis anbudet i sin helhet. Om förvaltningsrätten skulle finna att det finns skäl för ingripande enligt LOU anser Botkyrkabyggen att upphandlingen ska göras om. Skälen till detta är att en tilldelning av kontraktet till Bravida skulle medföra att den fasta årskostnaden för kontraktet ökar markant, vilket är orimligt utifrån de klagomål som framförts. Om rätten skulle anse att det finns skäl för ingripande enligt LOU i form av rättelse på det sätt som yrkats kommer Botkyrkabyggen inte att ingå avtal på grund av de orimliga kostnader som uppstår. Till styrkande av att Schneider uppfyller de krav som ställs i sanningsförsäkran har Botkyrkabyggen ingett en sanningsförsäkran daterad den 18 mars 2013 som är underskriven av verkställande direktören för Schneider. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 5848-13 SKÄLEN FÖR AV GÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § första stycket LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 §.eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Bravida har gjort gällande anbudet från Schneider inte borde ha gått vidare till utvärdering, eftersom den sanningsförsäkran som bolaget ingett tillsammans med anbudet inte varit undertecknad av behörig firmatecknare. Förvaltningsrätten gör härvid följande bedömning. Av förfrågningsunderlaget (AFB.51) kan utläsas att det i upphandlingen uppställts ett krav på godkännande och bifogande av sanningsförsäkran enligt bilaga. Av sanningsförsäkran som ska bifogas till anbudet framgår att behörig firmatecknare ska intyga att företaget och de eventuella underleverantörer som anlitas uppfyller kraven i 10 kap. 1 § LOU. I. målet har framkommit att Botkyrkabyggen genom svar på fråga som inkommit under anbudstiden godtagit att en av firmatecknaren delegerad person undertecknar anbudet. Enligt förvaltningsrättens mening får den i målet aktuella sanningsförsäkran anses vara en handling tillhörande anbudet. Med anledning av den justering som Botkyrkabyggen gjort FÖRVALTNINGS�TTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 6 5848-13 avseende kravet på undertecknande av anbud i upphandlingen finner förvaltningsrätten därför att Botkyrkabyggen inte kan anses ha agerat felaktigt som inte upprätthållit ett krav på att behörig firmatecknare ska underteckna sanningsförsäkran. Något krav på att inge fullmakt förden som undertecknar sanningsförsäkran har hell�r inte uppställts. Förvaltningsrätten anser mot denna bak$f1.1nd att Botkyrkabyggen inte agerat felaktigt som inte uteslutit anbudet från Schneider på grund av att den sanningsförsäkran som bolaget ingett med sitt anbud inte varit undertecknad av behörig firmatecknare. Bravidas ansökan ska därför avslås. HURMANÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1 A LOU). Rådman Carina Westin bar varit. föredragande. 'i -"�15r·, ,, SVERIGES DOMS'fOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommittill, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4, det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden"och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om kla nden anlitar -§ °'0 ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut sotri klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ga ......c<) 6 www.domstol.se