FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-11-14 Mål nr 9536-18 Sida 1 (5) Avd.3 SÖKANDE Primetex AB, 556253-3819 Industrivägen 59 433 61 Sävedalen MOTPART Meddelad i Göteborg Akademiska Hus AB, 556459-9156 Ombud: Bolagsjurist Joel Fingal Akademiska Hus AB Box 483 401 27 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. LOU Dok.Id 572770 Postadress Box53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-732 70 00 031-7 117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG VAD MÅLET GÄLLER DOM 2018-11-14 Sida 2 9536-18 Akademiska Hus AB genomför upphandlingar avseende Ramavtal - solskärmningsarbeten. De upphandlingar som är föremål för denna överprövning gäller de geografiska områdena Uppsala (ref. nr 18/16), Göteborg (ref. nr 18/36) och Gävle (ref. nr 18/40). Akademiska Hus har förkastat anbudet från Primetex AB med motiveringen att bolaget har lämnat ett onormalt lågt anbud. Det som förvaltningsrätten ska pröva i detta mål är om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på de grunder som Primetex anför. YRKANDEN M.M. Primetex ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. Primetex har i två e-postmeddelanden lämnat en tydlig motivering till anbuds­ summan. Bolaget hänvisar till den skriftväxling som föregick Akademiska Hus beslut att fälla bolagets anbud. Akademiska Hus anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Priserna har lämnats per timme och utgör enligt förfrågningsunderlaget avtalade timpriser. Samtliga kostnader ingår i de avtalade timpriserna. Primetex har lämnat ett klart lägre pris, jämfört med övriga normala priser i upphandlingen. De anbudsgivare som, utöver Primetex och en annan, lämnat anbud i de aktuella upphandlingarna har lämnat timpriser på 395,42 kr per timme respektive 440 kr per timme. Likaså priserna på lift skiijer sig markant åt mellan Primetex och övriga anbudsgivare. Även jämfört med prisläget i andra liknande upphandlingar är Primetex offererade pris lågt. En jämförbar upphandling är det ramavtal för solavskärmning som SKL upphandlat för Stockholms Inköpscentrals räkning. Här har leveran- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM 2018-11-14 Sida 3 9536-18 tören Haga Solskydd AB avtalade timpriser för såväl montering som service och reparation om 485 kr per timme. Akademiska Hus har begärt in en förklaring från Primetex. I svaret finns egentligen ingen förklaring till hur Primetex resonerat kring sin prissättning med undantag för att det tydligt framgår att Primetex avsikt är att kompensera sitt låga pris med högre kostnader för material. Med hänsyn till att samtliga uppdrag inte kommer att inbegripa material samt att material endast ersätts enligt verifierad själv­ kostnad med ett påslag om 10 procent ställde Akademiska Hus en ytterligare fråga till Primetex. Inte heller i detta andra svar har Primetex lämnat någon form av förklaring till vad som ligger bakom det låga priset. Med hänsyn till att Primetex inte lämnat en tillfredsställande förklaring har Akademiska Hus varit skyldig att förkasta anbudet. I sammanhanget är det också av betydelse att Primetex lämnat samma låga anbudspris och samma bemanning för samtliga områden där Primetex lämnade anbud, vilket rimligen borde ha påverkat anbudspriset. Inte heller detta förhållande har Primetex kunnat lämnat någon rimlig förklaring till. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingen på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande myndig­ heten begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden. Myndigheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfreds­ ställande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden (19 kap. 28 § LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-11-14 Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om Akademiska Hus har haft fog för att förkasta Primetex anbud som onormalt lågt. Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att anbudspriset är onormalt lågt i förhållande till den tjänst som ska upphandlas och att det finns grund att ifrågasätta anbudets seriositet, medan anbudsgivaren har att visa att anbudet är seriöst menat. Primetex har för samtliga anbudsområden i upphandlingen lämnat ett anbudspris om 228 kr per timme för yrkesarbetare, 38 kr per timme för lift upp till fem meters arbetshöjd och 94 kr per timme för lift över fem meters arbetshöjd. Akademiska Hus har enligt 19 kap. 27 § LOU begärt en förklaring till Primetexs låga anbud. Primetex har bl.a. angett att bolaget har för avsikt att fullgöra alla avtal med egen personal men att det kan bli aktuellt att samarbeta med en lokal producent. Primetex har lämnat ett nettopris på tjänsten, vilket kompenseras genom att ta ut ett skäligt högre pris på varan i de projekt som kommer att upphandlas inom ramavtalet. Vid offentlig upphandling råder fri prissättning. LOU innehåller inte någon bestämmelse som i sig hindrar att en anbudsgivare ägnar sig åt s.k. strategisk anbudsgivning så länge det inte rör sig ono1malt låga anbuds­ priser. Avgörande för om den upphandlande myndigheten ska acceptera ett anbud eller inte är därför om leverantören såväl kan som vill leverera till de villkor som offererats. Sida 4 9536-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2018-11-14 Förvaltningsrätten anser att den förklaring som Primetex har lämnat är alltför allmänt hållen och inte ger någon närmare förklaring till de i anbudet offererade priserna. Primetex redogör exempelvis för bolagets storlek och organisation utan att koppla detta till prissättningen. Det förefaller inte heller vara möjligt för Primetex att i enlighet med gällande avtal kompen­ sera de låga anbudsprisema på det sätt som angetts. Sammanfattningsvis anser således förvaltningsrätten att Primetex inte har lämnat en tillfreds­ ställande förklaring till det låga anbudspriset. Akademiska Hus har därmed haft fog för att förkasta anbudet som onormalt lågt. Ansökan om överpröv­ ning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (FR-05) Karin Hansson Tf. rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Sandra Andersson. Sida 5 9536-18 I., beslut kan överklaga. Här framgår hur det går t!!l SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. < Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se