FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM 2018-05-23 Meddelad i Jönköping Mål nr 2059-18 I KONKURRENSVERKET SÖKANDE Asplunds Bygg i Falköping AB, 556536-4477 Varnhemsgatan 18 A 541 41 Skövde MOTPART Jönköpings kommun, Upphandlingsavdelningen Stadskontoret 551 89 Jönköping Ombud: Advokaten Björn Lind Wesslau Söderqvist Advokatbyrå HB Box 684 551 19 Jönköping SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND Jönköpings kommun (kommunen) genomför en upphandling avseende Ny­ byggnad förskola Vikaren 4, med syfte att teckna kontrakt för generalentre­ prenad att bygga en förskola med åtta avdelningar. Upphandlingen genom­ förs som ett öppet förfarande där anbud med totalt lägsta pris kommer att antas. Sju anbud har inkommit varvid sex har kvalificerats. I tilldelningsbe­ slut den 10 april 2018 antogs anbud från Semeke Bygg AB (Semeke). An­ bud från Asplunds Bygg i Falköping AB (Asplunds) rangordnades på andra plats. 2 3 Avd Dnr "f'l�s ,,r.: ·uJ= KSnr Aktbll Ll.l. 1 •''-(_•,�,,.-.&0__'>:wr!at.....m•11,,'.,l,jf�'!l::," Dok.Id 260896 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se vvv,vv.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2059-18 I JÖNKÖPING YRKANDEN Asplunds yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Semekes anbud ska förkastas. Kommunen motsätter sig ansökan om överprövning. VAD PARTERNA ANFÖR Asplunds Kommunen har inte vid sin utvärdering följt de administrativa föreskrifterna (AFB.31) samt teknisk beskrivning storkök kap. X värderingsgrunder vid prövning av anbud som ska gälla. Semeke har inte åberopat fråga svar 1-16 i sitt anbud. Det finns punkter i fråga svar som inte finns i KFl-5 och som påverkar anbudssumman. Semeke har inte bifogat en komplett ifylld mängdförteckning avseende mark. Semekes anbud saknar prisuppgift på punkt BCB.414 avseende skyddsinhägnad. För att en mängdförteckning ska gälla måste den innehålla prisuppgift på begärda delar/punkter. Semeke har inte bifogat "broschyrer med typbeteckningar, tekniska data i sitt anbud en­ ligt kap. X i teknisk beskrivning storkök. Avseende kravet på broschyrer med typbeteckningar, tekniska data etc. har detta inte strukits över utan kommunen har endast tagit bort aktuell rad, utan att ange att den är bortta­ gen. Kommunen Semeke har lämnat ett anbud som omfattar hela upphandlingen, vilket inne­ bär att anbudet omfattar alla de specifikationer, krav och uppgifter som an­ givits i upphandlingsdokumenten. Detta inkluderar givetvis samtliga Frågor och svar, vilket även framgår av AFB.25. Påståendet att Serneke inte åbero­ pat Frågor/Svar 1-16 i sitt anbud är därmed felaktigt. Det är felaktigt att Semeke inte har bifogat en komplett ifylld mängdförteckning avseende 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2059-18 I JÖNKÖPING mark. Det uppställda kravet innebär endast att en prissatt mängdförteckning ska lämnas in tillsammans med anbudet. Serneke har lämnat en mängdför­ teckning där samtliga efterfrågade uppgifter har fyllts i, antingen genom specifika belopp eller genom hänvisning. Sernekes hänvisning under punkt BCB.414 avseende Skyddsinhägnad av arbetsområde är föranledd av att skyddsinhägnad ingår i byggentreprenaden, vilket särskilt har bekräftats av Serneke. Det ska dessutom noteras att uppgifterna i mängdförteckningen inte påverkar anbudspriset och dessa har således inte haft betydelse för ut­ värderingen. Gällande bifogande av broschyrer med typbeteckningar eller tekniska data enligt punkt X i teknisk beskrivning storkök har denna blivit reviderad under anbudstiden, varvid specifikationer ska lämnas vid anmo­ dan. Det har således inte funnits något krav på att broschyrer eller tekniska data ska bifogas anbudet. Något utrymme från att bortse från denna stryk­ ning eller förklara den ogiltig på grund av att strykningen inte har redovisats så som överstruken text i den gällande versionen saknas helt. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 4 kap. I § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i en­ lighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. I 20 kap. 6 § LOU anges att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt LOU som hu­ vudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felakt- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2059-18 I JÖNKÖPING ig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Av förfrågningsunderlaget framgår att frågor och svar ska betraktas som en del av förfrågningsunderlaget (AFB.25 tillsammans med AFB.23). Att Ser­ neke inte har åberopat frågor och svar i sitt anbud kan således inte vara skäl för ingripande enligt LOU. Förvaltningsrätten instämmer med kommunen att revideringen av förfråg­ ningsunderlaget avseende borttaget krav på broschyrer enligt punkt X i tek­ nisk beskrivning storkök är så klar och tydlig att det inte finns fog för att bortse från densamma eller ogiltigförklara den. Att Serneke inte har bifogat aktuella broschyrer saknar därmed betydelse, i avsaknad av anmodan från kommunen att inkomma med sådana. Asplunds har inte mot kommunens bestridande visat att Semekes anbud underlåter att uppfylla samtliga krav som är kopplade till mängdförteck­ ningen, eller att en sådan underlåtenhet skulle påverka förutsättningarna för upphandlingen (jfr 20 kap. 6 § LOU). Avseende BCB.414 får Semekes an­ bud godtas med hänvisning till byggentreprenaden. Inte heller på denna grund finns således skäl för att ifrågasätta upphandlingen. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU) Veronica Lindström Rådmannen Veronica Lindström har avgjort målet. Föredragande jurist har varit Anders Sanner. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Densomvillöverklagaförvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller www.domstol.se � 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom lagen (2011:1029) om upphandling på • försvars- och säkerhetsområdet, • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • ling, eller • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. f'i Ytterligare information 1 Behöver ni fler upplysningar om hur man 2 överklagar kan ni vända er till förvaltnings- rätten. \V\Vw.domstol.se