F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING 2016-05-09 Meddelad i Linkšping S…KANDE OneMed Sverige AB, 556764-4140 Box 50 401 20 Gšteborg Ombud: Advokaten Ulf Yxklinten MAQS AdvokatbyrŒ i Malmš KB Box 226 201 22 Malmš MOTPART KriminalvŒrden Slottsgatan 78 601 80 Norrkšping SAKEN MŒl nr 1641-16 KONKURRENSVERKET Z0/6- /Y---¡2-- Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 248082 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid mŒndagÑfredag 08:00-16:00 …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten ayslŒr ansškan om šverpršvning. Besšksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING BAKGRUND OCH YRKANDEN KriminalvŒrden genomfšr en upphandling ayseende sjukvŒrdsmaterial, dnr 2015-016931. Upphandlingen genomfšrs som šppet fšrfarande enligt LOU och tilldelningsgrund Šr lŠgsta pris. Vid anbudstidens utgŒng hade tvŒ anbudsgivare inkommit med anbud. KriminalvŒrden meddelade den 22 feb- ruari 2016 beslut att tilldela kontrakt i upphandlingen till den enda anbuds- givaren som kvalificerats OneMed Sverige AB (Bolaget). Den 2 mars 2016 meddelade KriminalvŒrden att tilldelningsbeslutet Œtertas dŒ Bolagets anbud gŠllande vissa produkter inte bedšms uppfylla stŠllda kray. I en skrivelse till Bolaget har KriminalvŒrden fšrtydligat att de krav som Bolagets anbud inte har uppfyllt Šr de produktspecifika kraven om viss elasticitet enligt punkter 3.1, 3.2 och 3.3 i anbudsformulŠret. Bolaget ansšker om šverpršvning och yrkar att fšrvaltningsrŠtten i fšrsta hand ska upphŠva KriminalvŒrdens beslut att Œterta sitt tilldelningsbeslut frŒn den 22 februari 2016 och fšrpliktiga KriminalvŒrden att vidta rŠttelse genom att fullfšlja beslutet frŒn den 22 februari 2016. I andra hand, for det fall Œtertagandebeslutet likstŠlls med beslut att avbryta upphandlingen, yrkar Bolaget att fšrvaltningsrŠtten upphŠver detta beslut och fšrordnar om rŠt- telse pŒ sŒ sŠtt att upphandlingen ska Œterupptas och slutfšras i enlighet med tilldelningsbeslutet frŒn den 22 februari 2016. KriminalvŒrden begŠr att ansškan ayslŒs. VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS HAR ANF…RT Bolaget Av KriminalvŒrdens beslut den 2 mars 2016 framgŒr att KriminalvŒrden har fattat ett beslut att Œterta sitt tilldelningsbeslut. Om det samtidigt innebŠr att 1641-16 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING att upphandlingen har avbrutits Šr inte klart. Mot den bakgrunden ska ansš- kan om šverpršvning ayse sŒvŠl šverpršvning av KriminalvŒrdens Œterta- gandebeslut som beslutet att avbryta upphandlingen. Tilldelningsbeslutet frŒn den 22 februari 2016 Šr korrekt. KriminalvŒrden har i upphandlingsrapport till beslutet funnit att Bolagets anbud var kvalifi- cerat fšr utvŠrdering samt uppfyllde de stŠllda utvŠrderingskriterierna. Av skŠl som inte Šr kŠnda fšr Bolaget har KriminalvŒrden dŠrefter valt att om- pršva sitt stŠllningstagande. Av punkt 2.3.1.1 i anbudsformulŠret framgŒr att det i punkten 2.3.2 finns vissa produktspecifika ska-krav som gŠller utšver de krav som finns i Bilaga l_prisformulŠr (prisformulŠret), samt att KriminalvŒrden i upphandlingen inte stŠller krav pŒ specifik producent/artikelnummer utan beskriver produkt och behov/huv. Av det ovan sagda framgŒr att det i anbudsformulŠret inte uppstŠlls nŒgra ska-krav ayseende elastisk korttids/engŒngsbinda, att de krav som anges i prisformulŠret inte utgšr ska-krav och att beskrivningarna av efterfrŒgade produkter i prisformulŠret istŠllet endast beskriver ett behov/krav, dvs. en funktion under rubriken "BenŠmning" genom uppgiften "Binda 130 %. Elastisk korttids/engŒngsbinda". Funktionen av en fixeringsbinda Šr att fixera underliggande fšrband. Viktiga funktioner fšr bindan kan vara materialsammansŠttning. Vanligt fšrekom- mande material Šr bomull, viskos och polyester, antingen i ren form eller i en blandning av nŠmnda material. I de flesta fall kravstŠlls ocksŒ att produk- ten ska vara latexfri av miljš- och allergiskŠl. Det Šr ocksŒ vŠsentligt om produkten Šr krŠppad eller inte dŒ en krŠppad binda inte glider lika lŠtt pŒ patienten och har dŠrmed betydelse fšr funktionaliteten och stabiliteten. Avseende elasticiteten pŒ en fixeringsbinda skiljer det sig marginellt mellan 1641-16 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING 130 och 120 procent, till och med sŒ lite att det gŒr inom en felmarginal nŠr bindan tillverkas. Elasticitet mellan 120 och 130 procent pŒverkar dŠrmed inte funktionaliteten. Bolaget har offererat en binda med en elasticitet om 120 procent. Den offe- rerade bindan har i alla ayseenden likvŠrdig funktion som en binda med 130 procents elasticitet. Eftersom uppgiften om 130 procent i prisformulŠret endast utgšr en del av beskrivningen av den funktionalitet som efterfrŒgas av den krŠppade korttids/engŒngsbindan uppfyller den av Bolaget offererade produkten den efterfrŒgade funktionaliteten. Tilldelningsbeslutet Šr dŠrfšr korrekt och Œtertagandebeslutet felaktigt. KriminalvŒrdens pŒstŒende att det av prisformulŠret framgŒr att elasticiteten ska vara 130 procent Šr felaktigt och saknar inte bara stšd i formulŠret utan ocksŒ i fšrfrŒgningsunderlaget i švrigt. Det Šr vŠsentligt att skilja pŒ de be- grepp och definitioner som Kriminalvarden anvŠnt i sin kravstŠllning. Av KriminalvŒrdens argumentation framgŒr att myndigheten ršr ihop ska-krav med (enkla) kray. Att det inte uppstŠllts nŒgot ska-krav ayseende elasticite- ten framgŒr tydligt av fšrfrŒgningsunderlaget eftersom det dŠri inte Œterfinns nŒgot sŒdant ska-krav. Elasticiteten 130 procent Šr ostridigt inte angiven som ett ska-krav i anbuds- formulŠr 2.3.2 Produktspecifika kray. DŠremot nŠmns kravet om 130 pro- cents elasticitet i prisformulŠret. Och i denna bilaga saknas helt ska-krav. Notera att ordet som anvŠnds i hŠnvisningen till prisformulŠret Šr "krav" och inte "ska-krav". Eftersom distinktionen i ordval Œterfinns i samma me- ning i underlaget mŒste en Œtskillnad vara aysedd. Under alla fšrhŒllanden har Bolaget haft befogad anledning att utgŒ frŒn att de anbudsfšrutsŠttningar som KriminalvŒrden anger i sitt underlag Šr korrekta och att det Šr skillnad pŒ ska-krav och krav. 1641-16 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM LINK…PING Bolaget bestrider KriminalvŒrdens pŒstŒende att det utifrŒn antalet frŒgor och svar har stŒtt klart fšr Bolaget att kraven i prisformulŠret skulle utgšra ska-kray. TvŠrtom gšr Bolaget gŠllande att motsatsen framgŒr av svaren pŒ frŒgorna i vilka aysteg frŒn mŒttangivelser medges och efterfrŒgad funktion framhŒlls. Proportionalitetsprincipen innebŠr att en upphandlande myndighet inte fŒr stŠlla stšrre krav pŒ leverantšren eller leveransen Šn vad som behšvs och vad som fŒr anses vara ŠndamŒlsenligt fšr den aktuella upphandlingen. KriminalvŒrden har genom Œtertagandebeslutet tillŠmpat kravet om viss elasticitet i strid med fšrfrŒgningsunderlaget, kravets syfte och i strid med proportionalitetsprincipen. Det saknas Šven av dessa skŠl sakligt godtagbara skŠl att avbryta upphandlingen. En elasticitet om 120 procent fšr nu aktuella produkter/funktionalitet utgšr standard inom svensk vŒrd och Šven den andre anbudsgivaren har offererat bindor med 120 procents elasticitet (dock av annat fabrikat). Det Šr riktigt som KriminalvŒrden konstaterat att inte nŒgon intressent stŠllt frŒgor avse- ende elasticiteten. Bolaget gšr gŠllande att orsaken dŠrtill Šr den att det varit sŒ sjŠlvklart fšr intressenter/anbudsgivarna att en elasticitet om 120 procent ger helt likvŠrdig funktion med den efterfrŒgade funktionen. KriminalvŒrden har genom Œtertagandebeslutet tillŠmpat kravet om 130 pro- cents elasticitet i strid med fšrfrŒgningsunderlagets lydelse och det upp- stŠllda kravets syfte. KriminalvŒrden har dŠrigenom brutit mot proportional- itetsprincipen och mot transparensprincipen. KriminalvŒrden Av det meddelande som skickats elektroniskt till anbudsgivarna den 2 mars 2016 via upphandlingsverktyget TendSign framgŒr tydligt att KriminalvŒr- 1641-16 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING den beslutat att Œterta tilldelningsbeslutet och avbryta upphandlingen gŠl- lande sjukvŒrdsmaterial, dŒ antagen anbudsgivares anbud gŠllande vissa produkter inte uppfyller stŠllda krav. Att fullfšlja upphandlingen skulle dŠrmed ha stŒtt i strid mot de upphandlingsrŠttsliga principerna. Orsaken till avbrytandet av upphandlingen har Šven klargjorts fšr Bolaget vid ett tele- fonmšte den 4 mars 2016. FrŒgan i mŒlet Šr dŠrmed enligt KriminalvŒrdens uppfattning huruvida beslutet att avbryta upphandlingen skett i enlighet med LOU. Den i mŒlet aktuella upphandlingen har genomfšrts i form av ett šppet fšr- farande utan mšjlighet till fšrhandling. Efter genomfšrd utvŠrdering av in- komna anbud fattades tilldelningsbeslut den 22 februari 2016, varvid Bola- gets anbud antogs som det vinnande. KriminalvŒrden har emellertid dŠrefter uppmŠrksammat att Bolagets anbud gŠllande produkten "Elastisk kort- tids/engŒngsbinda" inte uppfyller uppstŠllt krav. Av prisformulŠret framgŒr att elasticiteten ska vara 130 procent, medan de av Bolaget offererade bin- dorna endast har 120 procents elasticitet. KriminalvŒrden gjorde dŠrfšr be- dšmningen att det skulle strida mot de krav pŒ afffirsmŠssighet och proport- ionalitet som framgŒr av 1 kap. 9 € LOU att fullfšlja upphandlingen. Av denna anledning Œterkallades tilldelningsbeslutet. KriminalvŒrden konstaterar att aysnitt 2.3 i fšrfrŒgningsunderlaget reglerar de produktkrav som KriminalvŒrden uppstŠllt i upphandlingen. Av punkten 2.3.1.1 framgŒr fšljande. "EfterfrŒgade avtalsprodukter i rubricerad upp- handling redovisas i bifogad Bilaga l_prisformulŠr. Varuspecifikation- en/prisformulŠren ska fyllas i av anbudsgivaren och bifogas anbuden i Ex- celformat." Vidare framgŒr att "I anbudsformulŠr 2.3.2 Produktspecifika krav, anges ska-krav som utšver de krav som finns i Bilaga l_prisformulŠr ska uppfyllas fšr angiven position." Slutligen framgŒr av punkten 2.3.1.2 att "Leverantšren ska kunna erbjuda hela den sortimentsbredd som efterfrŒgas i Bilaga l_prisformulŠr, dvs. 100 procent av alla positioner ska vara ifyllda." 1641-16 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 1641-16 I LINK…PING Mot bakgrund av ovanstŒende utgšr de uppgifter som anbudsgivarna har instruerats att lŠmna i prisbilagan otvivelaktigt ska-krav i upphandlingen. Att det i punkten 2.3.1.1 Šven framgŒr att KriminalvŒrden inte krŠvt att an- budsgivaren ska ange en specifik produkt eller ett specifikt artikelnummer innebŠr inte att offererade produkter som inte uppfyller beskrivningen i prisbilagan kan accepteras. Att det under anbudstiden inkommit ett stort antal frŒgor och begŠranden om fšrtydligande till KriminalvŒrden ršrande uppfyllande av kraven i prisbilagan talar ocksŒ for att detta mŒste ha stŒtt klart fšr anbudsgivarna. Det kan i sammanhanget noteras att Bolaget stŠllde en frŒga ršrande om avvikande mŒtt kunde accepteras ayseende elastisk korttids/engŒngsbinda. Bolaget har dock inte stŠllt nŒgon frŒga angŒende elasticiteten av desamma. Bolagets uppfattning att de krav som uppstŠllts i prisformulŠret, till skillnad frŒn de krav som uppstŠllts i aysnitt 2.3 i fšrfrŒgningsunderlaget, inte utgšr obligatoriska utan (enkla) krav i upphandlingen tillbakavisas. Det skulle i sŒ fall innebŠra att det stŒr anbudsgivarna fritt att offerera valfri produkt, utan att de sŠrskilda behov av vatije enskild sjukvŒrdsprodukt som KriminalvŒr- den identifierar Šr uppfyllda. En sŒdan tolkning framstŒr minst sagt som orimlig och stŒr i strid med upphandlingens syfte enligt punkten 1.2.2 i fšr- frŒgningsunderlaget. En sŒdan tolkning skulle ocksŒ innebŠra betydande grŠnsdragningsproblem nŠr det gŠller hur mycket offererade produkter i sŒ fall fŒr avvika frŒn kraven i prisbilagan. Under alla fšrhŒllanden har detta inte varit myndighetens aysikt i upphandlingen. Kvalificeringen av de anbud som inkommit i upphandlingen har gjorts utifrŒn att de aktuella kraven varit obligatoriska. Att fullfšlja upphandlingen under andra fšrutsŠttningar skulle dŠrmed inte vara i šverensstŠmmelse med bl.a. likabehandlingsprincipen. Snarare bšr ett sŒdant stŠllningstagande vara ett uttryck fšr att det finns otydligheter i fšrfrŒgningsunderlaget och att det sŒledes funnits brister i upphandlingen. Den ŒtgŠrd som dŠrmed bšr komma i frŒga Šr enligt Krimi- nalvŒrdens uppfattning att upphandlingen ska gšras om, vilket Šven varit 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING syftet med beslutet att avbryta densamma. SK€LEN F…R AVG…RANDET RŠttslig reglering Enligt 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphand- fingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmse- sidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 € LOU framgŒr att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan be- stŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr ayslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. En upphandlande myndighet har rŠtt att sjŠlv avgšra nŠr det finns fšrutsŠtt- ningar fšr att inleda en upphandling och nŠr en inledd upphandling behšver avbrytas (jfr Hšgsta fšrvaltningsdomstolens avgšrande R 2009 ref. 43). NŒgon skyldighet fšr en upphandlande myndighet att fullfšlja en pŒbšrjad upphandling finns inte, utan myndigheten har rŠtt att avbryta en upphand- ling fram till dess ett upphandlingskontrakt fšreligger (jfr KammarrŠtten i Jšnkšpings dom den 17 februari 2009 i mŒl nr 3226-08). Ett beslut om av- brytande mŒste emellertid vila pŒ sakligt godtagbara skŠl och fŒr inte vara godtyckligt. Mšjligheten att avbryta en upphandling Šr emellertid inte be- grŠnsad till situationer dŠr det fšreligger allvarliga eller tungt vŠgande skŠl, men en fšrutsŠttning Šr att den upphandlande myndigheten fšljer de grund- lŠggande reglerna i fšrdraget (se bl.a. mŒl C-92/00 HI). 1641-16 8 F…RVALTNINGSR€TTEN I LINK…PING DOM 1641-16 FšrvaltningsrŠttens bedšmning En huvudregel enligt upphandlingslagstiftningen Šr att de obligatoriska krav som anges i fšrfrŒgningsunderlaget normalt mŒste vara till fullo uppfyllda fšr att en upphandlande myndighet pŒ grundval av ett anbud ska kunna till- dela viss anbudsgivare upphandlat kontrakt. En upphandlande myndighet har en lŒngtgŒende frihet att utforma fšrfrŒg- ningsunderlaget och stŠlla de krav som den anser behšvs fšr att sŠkerstŠlla syftet med upphandlingen, fšrutsatt att kraven inte strider mot LOU eller unionsrŠttsliga principer. Det Œligger den part som gšr gŠllande att en upp- handlande myndighet brutit mot bestŠmmelserna i LOU att visa vilka om- stŠndigheter som ligger till grund fšr talan. Bolaget har i mŒlet gjort gŠllande att uppgiften om 130 procent elasticitet i prisformulŠret inte utgšr ett obligatoriskt krav i upphandlingen utan endast en del av beskrivningen av den funktionalitet som efterfrŒgas av den krŠp- pade korttids/engŒngsbindan och att den av Bolaget offererade produkten, som erbjuder en likvŠrdig funktion, dŠrfšr uppfyller stŠllda krav och ska godtas. Bolaget har vidare gjort gŠllande att KriminalvŒrdens tillŠmpning av det aktuella kravet stŒr i strid med fšrfrŒgningsunderlaget, kravets syfte och proportionalitetsprincipen. Det Šr fšrvaltningsrŠttens bedšmning att fšrfrŒgningsunderlagets innehŒll inte ger stšd fšr den tolkning som Bolaget angett ayseende punkten 2.3.1.1 i fšrfrŒgningsunderlaget och dess koppling till relevant del av prisformulŠret. Enligt fšrvaltningsrŠtten framgŒr det tydligt och klart att kravet pŒ att de krŠppade korttids/engŒngsbindorna ska ha en elasticitet pŒ 130 procent Šr ett obligatoriskt krav i upphandlingen som mŒste vara uppfyllt fšr att ett anbud ska kunna upptas till slutlig anbudsutvŠrdering. Denna bedšmning grundar fšrvaltningsrŠtten dels pŒ det som framgŒr av lydelsen av punkten 2.3.1.1, 9 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING nŠmligen att bŒde anbudsformulŠrets aysnitt 2.3.2 och prisformulŠret inne- hŒller krav som "ska uppfyllas fšr angiven position", dels pŒ att sjŠlva upp- giften som sŒdan inte lŠmnar nŒgot utrymme fšr s.k. likvŠrdiga alternativ, till skillnad frŒn t.ex. uppgiften om mŒtt pŒ samma binda, som Bolaget har begŠrt fšrtydligande om, som innehŒller ordet "cirka" som i sig šppnar upp fšr en viss skillnad mellan erbjudna prissatta produkter. Huruvida Kriminal- vŒrden anvŠnt begreppet "ska-krav" fšr bŒde kraven i anbudsformulŠret och i prisformulŠret har dŠrvid inte, utifrŒn fšreliggande omstŠndigheter, nŒgon betydelse fšr bedšmningen om kravet ifrŒga Šr obligatoriskt eller inte. Det Šr vidare enligt fšrvaltningsrŠtten inte visat att KriminalvŒrden pŒ sŠtt Bola- get pŒstŒtt i fšrhŒllande till Bolagets anbud eller i švrigt pŒ annat sŠtt har tillŠmpat ifrŒgasatt krav i strid med LOU med bl.a. dess grundlŠggande princip om proportionalitet. Mot bakgrund av det anfšrda finner fšrvaltningsrŠtten att Bolagets anbud inte uppfyller det obligatoriska kravet om viss elasticitet fšr de krŠppade korttids/engŒngsbindorna som uppstŠllts i upphandlingen. KriminalvŒrden har dŠrfšr haft fog fšr sitt beslut att utesluta Bolagets anbud frŒn slutlig an- budsutvŠrdering. Med beaktande av att inga godkŠnda anbud dŠrmed kvar- stod i upphandlingen fšrelŒg saklig grund att avbryta upphandlingen. Grund fšr att pŒ av Bolaget angiven grund upphŠva avbrytandebeslutet finns sŒle- des inte varfšr ansškan om šverpršvning ska ayslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D-LOU). Tomas Kjellgren Fšredragande har varit Stefka Bokmark. 10 1641-16 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skri- velsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšr- valtningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvalt- ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ ldaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverldagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šver- klagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverldagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstill- stŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšr- valtningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpning- en att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, el- ler 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšr- valtningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det ldart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršv- ningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens personlorganisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till ldagandens arbetsplats ska ocksŒ anges saint eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ñ och om de fortfarande Šr aktuella Ñ behšver de inte uppges igen. Om ldaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šnd- ringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠt- ten. den dom/beslut som šverklagas med upp- gift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnum- mer samt dagen fšr beslutet, de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. www.domstot.se Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av do- men/beslutet. I vissa mŒl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šver- klagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt: ¥ lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, ¥ lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, eller ¥ lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšr- svars- och sŠkerhetsomrŒdet. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upp- hŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverldagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šver- ldagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. Bilaga DV 3109/1 D LOU¥ Producerat av Domstolsverket ¥ 2015-08