4i1JAj "/\'/> '/\,h'.\ , 11 • L1, 1, 1;.J.1 �IR. 096L Mål nr 9693-10 E Enhet 1:1 S. 2/8 Sida 1 (6) FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 0'l O -05" 0 4 Meddelad i Göteborg I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE NKR Rivning AB, 556773-7092 Kontorsgatan 2 260 39 Hasslarp Ombud: Jur. kand. Henrik Norinder Advokatbyrån Persson & Partners Torggatan4 211 40 Malmö MOTPART Laholms kommun Stadshuset 312 80 Laholm Ombud: Kommunjurist Bo Erlandsson Laholms kommun, Stadshuset 312 80 Laholm SAKEN � ���•;;:, 2010 -05- 0 4 Ansökan om. överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltn.ingsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrätten i Gateborgs beslut den 1 april 2010 upphör härmed att gälla. :: Dok.ld 12174 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefä): 031 • 732 70 00 031 -111 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expedjtionstid romdag- fredag 09:00-15:00 4. MA.J. 20'0 '0:53 FÖRVALTNINGSRÄTTEN !GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRlJND MR. 09611 :3. 3/8 DOM Sida2 9693-10 E Den upphandlande myndigheten Laholms koxmnw1 har genomfört en förenklad upphandling av fd Galvano i K.näred, Rivning av befintliga byggnader och anläggningar, dm 044/03, Av tilldelningsbeslut meddelat den 22 mars 2010 framgår att NCC Construction Sverige AB vunnit upphandlingen. Efter att NKR Rivning AB (bolaget) ansökt om överprövning av upphandlingen och därvid hemställt om interimistiskt beslut har Förvaltningsrätten i Göteborg den 1 april 2010 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Bolaget yTkar att förvaltningsrätten ska besluta att den upphandlande myndigheten, Laholms kommun, ska göra om upphandlingen på grund av felaktigheter i såväl fonnalia som utformningen av utvärderingskriterier. Bolaget anför bl.a. följande. I förftågningsunderlaget, punkten .A.FB.31, anges att '�Bilagor eller intyg som är skrivna på annat språk ska vara översatta till sven.ska av officiella dokument som intyg, certifikat etc. ska vara auktoriserade". Bolaget har lämnat en referens på engelska utfärdad av företaget Kirsholm avseende ett projekt som rörde "Demolition ofDSM Resins Scandinavia AB's Plant in Landskrona''. Bolaget har således inte använt den föreskrivna mallen när det gäller angiven referens. Det är emellertid fullt möjligt att få fram motsvarande information genom att läsa det intyg som Kirsholm utfärdat med anledning av det aktuella uppdraget. Som andra grund för att upphandlingen bör göras om anser bolaget att den uträkningsmodell som angetts för att kunna få fram ett värde av företagets referensvärde är felaktig. Enligt det räkneexempel som finns angivet i förfrågningsunderlaget ska varje anbudsgivares anbud räknas samman antingen med beställarens "egna" referensvärde på anbudsgivaren eller på 4.�AJ.2010 10:54 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 ett annat företags referensvärde som jämförelsetal. Det ät oklart vad kommunen egentligen menat i denna del av utvärderingen. Principen om objektivitet och transparens i utvärderingsmodellen i1r därmed inte uppfylld. Skadan som bolaget lidit eller kan komma att lida överstiger den skada som kommunen hypotetiskt kan lida av att göra rättelse och därvid pröva anbuden en gång till efter att ha tagit med bolagets anbud i anbudsutvärderingen. Vid en granslming av anbudssummorna framgår att det är bolaget som lämnat det lägsta budet, 480 000 kronor alternativt med tillägget för "Å-prislista verkliga mängder'' på 177 000, d.v.s. totalpris 657 000 kronor. Kommunen anser att ansökan ska avslås och det interimistiska beslutet upphävas samt anför bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget till den aktuella upphandlingen framgår bl.a. avseende punkten AFB.31 angående anbuds form och innehåll att anbud ska avges skriftligen och helt på svenska samt att bilagor eller intyg som är skrivna pä annat sp:r:å.k ska översättas till svenska. Det föresl som enligt företaget Kirsholm på engelska avfattad rapport avser Demolition ofDSM Resins Scandinavia AB's Plant in Landskrona. Rapportenavserbolagets"safetyperformance�1 vidutförandetav uppdraget och ger informationen att inga olyckor eller incidenter inträffat under projektet. Bolagets anbud uppfyller härigenom inte i forfrågn.ingsunderlaget undex punkt AFB.3 1 uppställda skall�krav avseende referenser. Att kommunen haft rätt att i förfrågningsunde:daget föreskriva att anbudshandlingar ska vara skrivna på svenska framgår b l.a. av Nämndens för offentlig upphandling skrift Vägledning till 6 kap. LOU. Vid angivet förhållande saknas anledning att kommentera bolagets påstå.ende om att förfrågningsunderlaget skulle innehålla oklarheter beträffande utvärdering av referenskrite1iet . Bolaget, som vidhåller sin tidigare argumentation, anför tilläggsvis b l.a. följande. Att uppställa ett krav på att kunna redovisa avslutade projekt är enligt bolagets mening diskriminerande och gör det svårt, far att inte säga omöjligt, för bolag som är i uppstartsfäs eller som vid tidpunkten för anbudsinlämningen enbart kan redovisa mer än ett par avslutade projekt. DOMSKÄL Gällande bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska b ehandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomfora tl.. 0964 s. 5/8 Sida 4 9693-10 E 4.MA.J.20'0 '0:54 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 MR. 096l S. 6/3 Sida 5 9693-10 E DOM upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör, som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 §, i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § första stycket LOU anges att rätten. om den upphandlande myndigheten hax brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap, 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse giorts. Förvaltningsrättens bedömning Krav som anges i forfrågningsunderlaget måste vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna prö-va anbudet. Den upphandlande 1nyndigheten får inte ändra eller frånfälla uppställda krav, eftersom förfarandetdåskullebrytamotprincipenomöppetförfarande. Detangesiförfrågningsu:nderlaget(AFB.31)attanbudetskainnehålla uppgifter om tre referenser som inte är äldre än tre år samt att särskild handling13.6skavaraifylldochegenhändigtundertecknadavreferensens kontaktperson. Det framgår vidare att anbud samt bilagor eller intyg som är skrivna på annat språk ska vara översatta till svenska. Samtliga dessa skall­ krav är tydligt angivna. Även om kravet att samtliga handlingar ska vara översattatillsvenskaavaffärsmässigaskälochfrånkonkurrenssynpunkt kan vara mindre lämpligt anser förvaltningsrätten inte att kravet som sådant strider mot några grundläggande principer. I vart fall bör handlingar 4.MAJ2010 '0:55 som inte är översatta till svenska ha samma innehåll och infonnation som den upphandlande enheten efterfrågar i kvalificeringsfasen. Kommunen har under skriftväxlingen uttalat att det av förfrågningsunderlaget framgår ett krav på att referenserna ska avse avslutade arbeten. Även om detta krav inte framgår så klart som kommunen gör gällande så förutsätter vissa frågor som referenserna ska svara på ait arbetet är avslutat. Något missförstånd på den punkten borde därför inte föreligga. Förvaltningsrätten noterar sammanfattningsvis att bolaget bar lämnat tre referensintyg varav två på handlingar som har upprättats för ändamålet. Den tredje referensen är inte lämnad på en sådan handling och inte heller översatt till svenska språket. En av de två :referensema som lämnats på det sätt som föreskrivits i förfrågningsunderlaget avse;r ett icke avslutat arbete. Förvaltningsrätten menar att bolaget därigenom inte uppfyllt de krav som gällt i kvalificeringsfäsen. Kraven får bedömas var proportionerliga i förhållande till det som skulle upphandlas. Kommunen har då haft fog för sin åtgärd att inte låta bolaget delta i utvärderingsfasen. Bolagets ansök.an ska dfu'för avslås. c :HUR�MAN ÖVERKLAGAR; se bilaga 1 (DV 3 109/1B) Olle Holmstedt Föredragande i målet har varit Johanna Rössberger. S. 7/3 Sida 6 9693-10 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning l MR. 096l 4.MAJI,2o·c 'G:55 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND NR. 0964 Bilaga S. 8/8 Den som vill överklaga fö.r:valtningsrärtens be­ slut ska sk.t:iva till K'lmma:rrätteo. i Göt�borg. Skrivelsen ska dock skiclca.s eller lämnas till förvaltningsrätten, Överklngandet ska ha kommit in till fömt­ ningsrätten inom tre 'tl'eckor från den dag dä klaganden fick del av beslutet. Tiden fo:c över­ klagandet för offentligpru:t raknas emellertid från den ruig beslutet meddelades. Om sista dagm föt överklagandet infaller på lördag, söndag ell� helgdag, midso.mmarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa ,r:.ttdag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i k:ru:nrrtat:tätten fordras att ptövningsrillständ meddelas. Kamtnanätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av v:ikt för ledning av tämtil� lämpningen att överklagandet prova.s, anled­ ning förekomtnel: till ändring i det slut vartill förv-altningsriitten kommit eller det annats finns synnerliga skäl iltt pri:i'O'a överklagandet Om prö,-ningstillstånd inte m.ttddclas stå:t för­ valtningstätteos beslut fast Det är därfö,: vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammwtten vru:för man anser att prövn.ingstillstånd bö.r meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehåll� 1. den klagande$ namn, pe:i:sonnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adtess och telefonnum.tner till arbets­ platstn och ev-entuell annan plats däi: kla­ ganden kan nås för delgi.,.ning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon pei:son- eller adressuppgift ändrlls är det viktigt att anmäl1U1 snarast göts till kammarrätten, 2. det beslut sor:n överklagas med uppgift om förvaltningsrli.ttens t,.�mn, nillnurumer samt dagen föt beslutet, 3. de skäl som klaganden angee till stöd för begäran om prövningstillståod, 4. den ändring av förvaltningstättens beslut sor:n klaganden vill tl till ständ, 5. de bev"is som klaganden '\"ill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrhrelseo. ska vara undetteckrud av klaganden elkt luns ombud. Adressen till fötvl!ltningsrät­ ten &antgfu: a'IY beslutet. Om klaganden anlitu: ombud ska denne sända in fullmakt i orlgimtl samt uppge sitt munn, \\dress och tdefon­ nummex:, www.domstol,:re