FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr ISTOCKHOLM 2015-01-21 28420-14 Allmänna avdelningen Meddeladi Sida1 (5) ii1,-;; -01- 2 1 J..1,, J Avd Dnr KSnr Aktbil Enhet 17 Stockholm SÖKANDE StockholmsEltjänstLundenAB, 556321-8634 Flygfältsgatan6 A 12 8 3 0 Skarpnäck MOTPART Värmdö kommun 13481 Gustavsberg SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning genom attförordna att Värmdökommuns upphandling avElarbeten, (dnrUH-201 4-221 ), inte får avslutas innan rättelse vidtagits genomatt anbudsutvärderingen görs om. Dok.Id 561373 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 E-post: KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM A llm änna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 28420-14 Värmdö kommun(kommunen) har genom fört en upphandling avElarbe,. ten, (DnUH-2014-221) . Upphandlingenhar genomförts som ett öppetför­ farande. Enligt tilldelningsbeslut m eddelat den13 november2014 har två leverantörer antagits. Stockholm sEltjänstLundenA B:s anbud hardiskva­ lificerats m ed hänvisni ng till attKrav3.2 iförfrågningsunderlaget inte har uppfyllts. Stockholm sEltjänstLundenAB(bolaget) yrkar att upphandlingen rättas och att prövningen av anbuden sker enli gtangivna ska-krav. Underan­ budstiden badkommunen om et tförtydligande avseende punkt3.2. Bola­ getförtydligade att inläm nad behörighet gäller en person som anlitas som konsult och arbetspartner(samarbetsavtal bifogades) . Omgående efter ti ll­ delningsbeslutet bad bolaget attkommunenförtydligar att bolaget diskvali­ ficerats m ed hänvisning att krav3.2 inte uppfyllts. Kommunens svar var att "leverantörens skyldighet och rättighet avseende det ta uppdragfår inte utankomm unens skriftliga m edgivande överlåtastill annatföretag eller annan person. Vid leverantörens önskan attbyta eller anlitaunderentrepre­ nör, ska kommunen m eddela om detta i god tid. Nya underentreprenörer ska uppfyllaförfrågningsunderlagets samtliga krav. Behörigheterna ska vara inom företaget, ej anlitadkonsult eller liknande." EnligtElsäkerhets­ verketsförfattningssam lingELSÄK-FS 2 013: 1 6 och 13 § § behöver inte en elinstallatör och denyrkesm an han har överinseende över vara anställd på sammaföretag. Komm unen yrkat· att begäran om överprövning avslås. Det fram går tydligt i kraven vad som ska ingåi anbudslämnandet oavsett vad elsäkerhetsverket föreskriver. Kommunens krav i upphandlingen är attbehörigheten ska vara inom företaget. Om entreprenören önskar att anlitaunderentreprenör ska kom munen godkänna denne. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM A llm änna avdelningen DOM Sida3 28420-14 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämm elser Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOD kan rätt en pröva om en upphandlande myndighet har brutit m ot någon bestämm else i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan kommaatt lida skada besluta att enupph and­ ling ska göras om elleratt denfår avslutasförst sedan rätt elsegjort s. Enligt11 kap.12§LOUfårenleverantörvidbehovochnärdetgällerett visst kontrakt åberopa andraföretags ekonomiska, tekniska och yrkesm äss­ iga kapacitet.Leverantören ska genom att tillhandahålla ett åtagandefrån företagen i fråga eller påannat sätt visa att leverantören kommeratt för­ foga över nödvändiga resurser när kontraktet skallfullgöras. A v artikel47 i direkt iv2004/1 8 /EG kan utläsas bl.a.följande. Ekonomisk ochfinansiell ställning [...] 2 . En ekonomisk aktörfårvid behov och när det gäller ett bestämt kontrakt åberopa andra enheters kapacitet oberoende av denrätt sliga arten avför­ bindelsen mellan leverantören och dessa enheter. I dettafall ska han bevisa för den upph andlande m yndigheten att han kommeratt förfoga över de resurserna, t. ex. genom att läggafram ett åtagande från enheterna. A v art i k e l 4 8 i d ir e k t i v 2 0 0 4 /1 8 /E G k a n u t l ä s a s b l . a . fö l j an d e . Teknisk och/eller yrkesmässig kapacitet 3 .En ekonomiskaktörfår vid behov och när det gäller ett bestämt kontrakt åberopa andra enh eters kapacit et oberoende av den rättsligaarten avför­ bindelsen mellan leverantören och dessa enheter. I dettafall ska han bevisa för den upph andlande m yndighetenatt h an kom meratt förfoga över de resurserna, t.ex. genom att läggafram ett åtagandefrån enheterna. Handlingarna i målet EnligtRam.avtal Överlåtelse/underleverantörfår leverantörens skyldigh eter och rätt igh eter avseende uppdraget inteutan Kom munens slcriftliga m edgi­ vande överlåtas till annatföretag eller annan person. Under rubriken organisation och kompetenskrav iförfrågningsunderfagets punkt3.0,3.1 och3.2 angesatt vidinlämningskaKompetenskravbifogas Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 28420-14 Allmänna avdelningen anbudet.Intyg,AllmänbehörighetLågspänningABL, samtIntygAllmän Beh örigh etHögspänning, ABH. Bola get a nser att bola get h ar uppfyllt ska -kra vet genom en person som anlit a s som konsultoch a rbet spartneroch då det a vElsäkerh etsverket sför­ fattningssam ling:fra mgår att en elinst a lla t öroch den yrkesm a n h a n ha r överinseende över inte beh över vara anställd på samm a företa g Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Kommunenharförkastatbolagetsanbudoch angerattkrav3.2inteupp­ fylls med hänvisning tillAvta l, överlåtelse/underleverantörer. I upph a ndlingen ingår ett ska ll-kra vatt leverant ören ska bifoga kom pe­ t enskra v a vseende a llm än beh örigh et LågspänningABL respektive Hög­ spänning,ABH. Bolaget hartillanbudetbifogatavtalmellanbolagetoch annatföretagavseendeblandannat detavkommunenefterfrågadekompe­ t enskra vet . I en dom från EU-dom stolen(den2 decem ber 1999 i m ål C-1 76 /98 Holst I t a lia) slog dom stolenfast att ettföreta g ha de rätt a tt vid en upph andling somom fatta des a v det äldre t j änst edirektivet åberopa ettanna t företa gs ekonom iska , fina nsiella och tekniska ka pa cit et om företa getkunde visa a t t detförfogadeöverdet andraföretagetskapacitet.Bestämmelseromdetta harinförtsidenya direktivenavseendeekonomiskkapacitet samtteknisk ochyrkesmässigkapacitet.I LOUfinnsenmotsvarandebestämmelsei11 k a p . 1 2 § fö r d e u p p h an d l i n g a r so m o m fa t t a s a v u p p h an d l i n g s d i r ek t i v e t . En upphandlande myndigh et h a r möjlighet a tt begränsa rätten a tt åberopa andra företa gska pa citet(se t.ex. Kammarrätten i Stockholm s dom arden7 a p r i l 2 0 1 1 i m å l m 5 7 9 5 - 1 0 o c h d e n 1 7 o k to b e r 2 0 1 2 i m å l m 4 46 0 - 1 2 ) . E n I STOCKHOLM Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 28420-14 Allm änna avdelningen sådan begränsning m åste dockfram gå av annonsenom upphandlingen, i förfrågningsunderlaget eller i annat underlag som varit tillgängli� för an­ budsgivarna före det att anbudstiden löpte ut. Ettkrav som i sig innebär att detintefåruppfyllas.genom åberopandeavannankapacitetinnebären inskränkning av huvudregelnoch m åste vara proport ionerligt . Proport ion­ alitet sprincipen innebäratt alla åtgärder som vidtas ska vara både nödvän­ digaoch lämpliga iförhållan de till det syfte som efterstävas. Det m åste såledesfinnas ett rimligtförhållande m ellan det efterstävade syftetoch de vidtagna åtgärderna. Enligtförvaltningsrättens bedömningkan rätt enatt åberopa annatföretagskapacitetför allm än behörighetLågspänningABL resp.HögspänningABH inte an ses tydligt framgå avför:frågningsunderla­ get eller vara proportionerlig iförhållande till det av den upphan dlande m yndigheten an givna syfte m ed densamm a, ärkravet som sådantotillåtet. Mot bakgrund av vad som framkommit i m åletfår det ansesutret t att komm unen inteharhaft rätt att diskvalificera bolagets anbud m ed hänvis­ ning t ill att det inte uppfyllt efterfrågadekom petenskrav. Bolagethar där­ förriskeratattlidaskada. Bolagetstalanskabifallasochupphandlingen rätt as genom att an budsutvärderingen görsom . HUR MAN ÖVERKLAGAR Det t a avgörande kan överklagas. Infonnationomhur m an överklagar finns i bilaga 1 (DV3109/lALOU). Britt -Mar ieWinqvist harhan dlagt m ålet. I STOCKHOLM �;;;�� (J Magn�sÅhamm ar Rådman 3 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller 1ämttas till förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har :meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit .in .inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. · Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövn.ingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter hat lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om fö1valtningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling .inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i ek ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. I,1 .o;,.P.- .,_'& (t;J:Q, SVERIGES DOMSTOLAR HURMAN ÖVERKLAGAR� PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se 2.