FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 2014-04-17 4733-14 Meddelad i Stockholm. Sida 1 (7) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen . Enhet 16 SÖKANDE Perf�ct Print Sverige AB, 556617-9486 Box7375 187 15 Täby MOTPARTER 1. Nykvarns kommun 155 80 Nykvarn 2. Salems kommun 144 80 Rönninge 3. Söde11älje kommun 151 89 Södertälje · Ombud för 1-3: Telge Inköp AB Box 633 151 27 Södertälje SAKEN Överprövning enligt Ia�en om offentlig upphandling FÖRV ALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE ·KONKURRENSVERKET 2014 -04- 1 7 Dok.Id 468148 Postadress Besöksadress Telefon 08-561680 00 E-post: fo1valtningsrnttenistockholm@dom.se Expeditions tid måndag - fredag 08:00-16:30 Avd Dnr KSnr Aktbil Föivaltningsrätten avslår ansökan från Perfect Print Sverige AB om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 Sida2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4733-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Nykvarns kommun,. S�lems kommun och Sö�ertälje kommun (kommunema) genomför genom det kommunägda upphandlingsbolaget Telge Inköp AB (Telge Inköp) en ramavtalsupphandling av toners till skrivare och kopiatorer för kommunerna samt till viss del för Telge AB, · (TI2013-1136).Upphandlingengenomförssomettöppetförfarande. Enligt rättat tilldelningsbeslut meddelat den 24 februari 201 4 har tre leverantörer antagits. Perfect Pdnt Sverige AB:s (bolaget) anbud placerade sig på andra plats i rangordningen efter Kontorab AB (Kontorab), Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen ska :fä avslutas först efter rättelse i form av en ny utvärdering utan beaktande av anbudet från Kontorab eftel'som detta anbud inte uppfyller alla ska-krav i upphandlingen. Kommunerna bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för p1·övningen Enligt 1 kap. 9 § LOU ska principerna om icke-diskriminering, 1ika­ behandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande följas vid all offentlig upphandling. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). Om förvaltningsrätten anser att förutsät_tningama för åtgärd är uppfyllda ska rätten besluta �tt upphand- lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjo1ts. ---- --- ------ FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen De frågor som förvaltningsrätten har att ta ställning till i målet är följande: 1. Ärpunkten1.6.4.iförfrågningsunderlagetrörandeföretagspresentation ett så kallat ska-krav, dvs. ett obligatoriskt krav som anbudet måste uppfylla för att ku�a utvärderas, och uppfyller i sådant fall Kontorabs anbud detta krav? 2. UppfyllerinteKontorabsanbudska-kravetipunkten1.6.6.i förfrågningsunderlaget rörande kvalitetspolicy? 3. UppfyllerinteKontorabsanbudska-kråvetipunkten2.2.1.i förfrågningsunderlaget avseende retursystem för förbrukade toners? Ett anbud som inte uppfyller ett ska-krav får inte utvärderas eftersom det skulle,stridamotlikabehandlingsprincipeni1kap.9 §LOUG:frEU- . domstolensavgörandeiStoraBältC-243/89).Denupphandlandemyndig­ heten fär alltså inte göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits i underlaget och har därför en skyldighet att från utvärderingen ute­ sluta leverantörer vars anbud inte uppfyller ett eller flera ska-krav. Förfråg­ ningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och EU­ rätten inte träds för när Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50). Av EU-domstolens avgörande i Siac-målet (Mål C-19/00) :framgår att kriterierna i ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt utformade att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbuds­ givare kan tolka kriterierna på samma sätt. Fråga 1) Är kravet på företagspresentation i föl'frågningsunderlaget ett ska-'krav? I punkten 1.4 .1. i förfrågningsunderla,?;et benämnd "Anbudets fo1m och innehåll" anges bl.a. följande. Anbudet ska innehålla de handlingar och uppgifter som efterfrågas i underlaget. Om anbudet inte är komplett, saknar- Sida3 4733-14 Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4733-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelninge_n klar och tydlig redovisning av efterfrågade uppgifter, eller om anbudet innehållsmässigt ej helt överensstämmer med forfrågningsunderlagets anvisningar kan anbudet komma att förkastas. I punkten 1.6.4. benämnd "Företagspresentation" anges följande: "Beskrivning av företagets organisation, ägarstruktur, tjänster/verksamhet samt företagets resurser". Bolaget har anfört att enligt de administrativa föreskdftema i 1.4.1. ska samtliga efterfrågade uppgifter bifogas anbudet. Ägarstrukturen är inte angiven i Kontorabs anbud. Därmed är kravet i punkten 1.6.4. i förfråg­ ningsunderlaget inte uppfyllt eftersom Kontorabs anbud inte innehåller de handlingar och uppgifet r som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Kommunerna har invänt att det inte av lydelsen i 1.6.4. i förfrågnings­ underlaget framgår eller avses att detta skulle vara något ska-krav. Punkten 1.6.4. är avsedd som en allmän info1mation till upphandlande myndighet. Förvaltningsrätten konstaterar att det i alla andra punkter i avsnitt 1.6. benämnt "Krav på anbudsgivaren" i förfrågningsunderlaget, förutom i punkten 1.6.4. anges att kraven ska uppfyllas. Förvaltningsrätten kan inte tolka detta på annat sätt än att de punkter där ordet ska används utgör ska- 19'av medan punkten_ 1.6.4. i förfrågningsunderlaget inte utgör ett ska-krav utan en uppmaning att inge allmän info1mation om anbudsgivaren till upphandlande myndighet. Enligt förvaltningsrättens bedömning är punkten 1.6.4 . så pass tydligt utformad att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare bör kunna tolka kriteriet på samma sätt. Efter­ som förvaltningsrätten inte anser att punkten 1. 6.4 utgör ett ska-krav saknas skäl att pröva om Kontorabs anbud innehöll en redovisning av ägarstruktur. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4733-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Fråga 2) Uppfyller inte Kontorabs anbud ska-kravet i punkten 1.6.6. i förfrågningsunderlaget rörande kvalitetspoJicy? I förfrågningsunderlaget anges i punkten 1.6.6., såvitt nu är aktuellt bl.a. följimde. "Anbudsgivaren-ska ha en på lednings- eller styrelsenivå antagen kvalitetspolicy. Ange när den fastställdes, samt bifoga kvalitetspolicyn''. Bolaget har anfö1t att det i Kontorabs anbud inte är angivet när en even­ tuell kvalitetspolicy fastställdes. En kvalitetspolicy är inte heller bifogad till anbudet. En policy är enligt bolaget ett kortfattat dokument på en övergripande nivå om specifika, strategiskt viktiga områden. Bifogad bilaga är ett ISO-certifikat, inte en policy. Kommunerna bar invänt att Kontorab har gett in ett ISO Celiifikat 9001 vilket är Kontorabs kvalitetspolicy. Av denna framgår att Kontorab i Nol'rköping är ce1tifierade enligt ISO 9001 den 27 juni 2011. Förvaltningsrätten anser att bolaget inte har visat att det i målet aktuella ISO-ce1tifikat inte innehåller en kvalitetspolicy. Eftersom bolaget inte har lyckats visa detta anser förvaltningsrätten att det inte finns skäl att ifråga­ sätta den upphandlande myndighetens uppgift om att det bifogade ISO­ ce1tifikatet får anses innefatta en kvalitetspolicy i enlighet med ska-kravet i punkten 1.6.6. i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten anser därför att det saknas skäl för ingripande enligt LOU på denna grund. Fråga 3) Uppfylle1· inte Kontorabs anbud ska-kravet i punkten 2.2.1. i förfrågniugsunderlaget avseende retursystem för förbrukade toners? I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande i punkten 2.2.1. "Anbuds­ givaren skall erbjuda ett retursystem för förbrukade toners till dem som så önskar. Ett exenipel på rutin kan vara att _en ka1tong med förbetalt porto ----- --- ---- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 47 33-14 och "adresslapp" skickas till beställaren och när kartongen blir full ringer beställaren till tex. postens företagspaket för hämtning. Anbudsgivaren skall i sitt anbud redovisa ett fungerande retursystem'\ Kontorabharisittanbudanförtbl.a. följanderöranderetursystem. »KontorabärcertifieradeenligtISO14001,sedanden27 juni2005:I arbetet med att vara ISO-ce11ifierad ingår tydliga målbilder och krav som måste eftel'levas inf'ör varje omcertifiering som sker var tredje år. Kontorab erbjuder alla sina kunder fria returer av förbrnkade toners och inkjet kassetter. Dettasamai·betegörsmellanKontorabochGreenmanTonersdär de sistnänmda använder dessa kassetter för att producera s.k. "miljötoner" och "miljöinkjet"." Bolaget har anfört att det endast framgår att ett system för returer finns angivet i Kontorabs anbud men att det ingenstans framgår hur detta system fungerar. DettainnebärenligtbolagetattKontorabsanbudinteuppfyller ska-kravetipunkten2.2.1. iförfrågningsunderlaget.Irelationmeddeti förfrågningsunderlaget ställda exemplet på rntin är Kontorabs beskrivning inte tillräcklig eftersom den inte beskriver hur t.ex. beställarna gör för att retumera det tomma godset. Det framgår inte heller ifall returerna ska sam­ las i en låda eller skickas styckvis. Beskrivningen Kontorab har lämnat är alltså inte en beskrivrung av ett fungerande retursystem eftersom det enda som framgår är att det är kostnadsfritt. Kommunerna har anfcht att det av Kontorabs redovisning i sitt anbud kan utläsas hur retursystemet ska gå till nämligen genom fria returer, och att detta sker i samarbete mellan Kontorab och företaget Greenman Toners. Förvaltningsrätten anser i likhet med kommunerna att ska�kravet i punkten 2.2. 1. är uppfyllt genom att Kontorab erbjuder kommunerna ett retursystem bestående av föa returer i samarbete med ett företaget Greenman Toners. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen Sammanfat tning DOM Vad bolaget har anfört i målet utgör inte omständigheter som visar att kommunema har utfört upphandlingen i strid inot LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Infonnation om hur man överklagar finns ibilaga(DV3109/IALOU). ��:D± Radman Föredragande har varit Cindra Lindblom. Sida 7 4733-14 I. -�'i&. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ¾l'Mz.i SVERIGES DOMS'l'OLAR Den som vill överklaga fön•altningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockl1olm. Skrivelsen ska dock skickas eller Jämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö.rvaltningsrätten inom tte veckor från den dag di\ klaganden .fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julaftort eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten liimnar prövningstillstånd om Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1 . Klagandens person-/organisationsnummer, postlldress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet ­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäranomprövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/honvillstyrkamedvarjesärskiltbevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövningenligtlagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporterochposttjänsterfåravtalslutasinnan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fär avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte p.rövas sedan avtal har slutits. Fullständig info�ation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar ·om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö.rvaltningsrätten. 1 . 2. det finns anledning att betvh•la riktighetenavdetslutsom förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det shJt som förvaltningsrätten har kommit till, l. 4. det annars finns synnerliga skäl att p.röva överklagandet. 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller Om prövningstillstilnd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det lclart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man. �nser att prövningstillstånd bör medd.elas. www.domstol.se