FÖRVALTNINGSRÄTTEN ISTOCKHOLM Avdelning 31 SÖKANDE DOM 2016-08-05 Meddelad i Stockholm Mål nr 9410-16 Telefon KONKURRENSVERKET Aktbll 1 VENT projekt Stockholm AB, 556348-5126 Fraktflygargatan 5 128 30 Skarpnäck MOTPART Södertörns brandförvarsförbund Ombud: Advokaterna John Hane och Hampus Ek Foyen Advokatfirma KB Box 7229 103 89 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 2am -os� 0 5 ., l#d Dnr KSnr Dok.Id 748579 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 E-post: 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9410-16 ISTOCKHOLM YRKANDEN M.M. Södertörns Brandförsvarsförbund (SBFF) genomför en upphandling be­ nämnd Haninge brandstation ombyggnad. Upphandlingen, som genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling (LOU), omfattar fem entreprenaddelar. Av tilldelningsbeslut daterat den 28 april 2016 framgår att Södertörns Brandförsvarsförbund har för avsikt att för de olika entreprenaddelarna i upphandlingen träffa avtal med andra leve­ rantörer än VENT projekt Stockholm AB (VENT). VENT ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. I AFB.52 i förfrågningsunderlaget har det i punkterna 4 och 5 uppställts krav på att entreprenören ska ha ett kvalitets/miljöledningssystem som följer kraven i ISO 9001/14001. Vidare har det uppställts krav på att dessa system ska vara föremål för revision av tredje part. Detta skapar en moment 22-situation, eftersom inget certifiering­ sorgan är villigt att revidera ett av entreprenören upprättat kvali­ tets/miljöledningssystem som inte är ISO-certifierat. De aktuella kraven utgör vidare en konkurrensbegränsning. (Ab 15:) Det som anges i AFB.52 om extern revision borde i stället kunna utföras av den av beställaren externt utsedda kvalitets- och miljöansvarige. SBFF bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Riskför skada Av utvärderingsprotokollet framgår att ett annat bolag som uteslutits på samma grund som VENT hade en lägre jämförelsesumma än VENT. Detta innebär att VENT inte skulle ha tilldelats kontraktet även om SBFF bortsåg från kravet på extern revision. VENT lider därmed ingen skada till följd av 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9410-16 det ifrågasatta kravet och bolagets ansökan ska redan på grund härav lämnas utan bifall. SBFF har inte agerat i strid med LOU I de administrativa föreskrifterna och dess kod AFB.52 har i punkterna 4 och 5 angetts följande. Entreprenören ska ha ett kvalitetsledningssystem somföljer kraven i ISO 9001 eller likvärdigt. Med likvärdighet avses att kvalitetssystemet ärföre­ målför extern revision av tredje part. Entreprenören ska ha ett miljöledningssystem somföljer kraven i ISO 1400leller likvärdigt. Med likvärdighet avses att miljöledningssystemet är föremålför extern revision av tredje part. Proportionalitetsprincipen innebär att en upphandlande myndighet får ställa sådana krav som är nödvändiga och lämpliga med avseende på de mål som eftersträvas med ställt krav. SBFF har ansett att krav på ISO-certifiering eller likvärdigt skulle innebära att kraven sattes för högt i upphandlingen. SBFF ville därför öppna upphandlingen för anbudsgivare med andra typer av ledningssystern (t.ex. BF9K, FR2000 och EMAS) samt även egna led­ ningssystern. Den tillåtande linjen avsåg dock inte att tillåta vilka systern som helst. Kravet skulle avse reella systern som anbudsgivarna också till­ lämpade i praktiken. Kraven, så som de har utformats, har varit nödvändiga och lämpliga med tanke på vad SBFF eftersträvat med desamma. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Aktuella bestämmelser 1 kap. 9 § LOU har följande lydelse. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt ge- I STOCKHOLM 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9410-16 nomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning En förutsättning för att förvaltningsrätten ska kunna förordna om ingripande enligt LOU är att det skett en överträdelse mot LOU samt att detta medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. VENT har i målet gjort gällande att de krav som uppställts avseende tredjepartsrevision av kvalitets­ och miljöledningssystem inte har varit nödvändiga och att upphandlingen därför ska göras om. SBFF, som har bestritt att upphandlingen skett i strid med LOU, har även invänt att VENT inte skulle tilldelats kontrakt även om SBFF bortsåg från kravet på extern revision. VENT har inte bemött detta påstående. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund härav att VENT inte kan anses ha visat att bolaget har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av de påstådda bristerna i upphandlingen (ifr RÅ 2013 ref 53). Vid sådant för hållande anser förvaltningsrätten att det saknas förutsättningar för ingripande enligt LOU, varför ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/l A LOU). I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Charlotte Hedberg Rådman DOM 5 9410-16 Carina Westin har varit föredragande. I��� i1-;!,!·� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DoMsroLAR Den som vill öv�rklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten:: ,.•överklagandet s'ka ha kommit in till förvalt­ rungsrätten irtom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flest� fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 00 u, 0...... N 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se