LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Monica Tholander Kontorab AB, 556541-8935 Box 722 601 16 Norrköping MOTPART Transp01istyrelsen Vikboplan 7 601 73 Norrköping Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Transportstyrelsen, Trafikregistret (Transpo1tstyrelsen) genomför en upp­ handling avseende allmänt kontorsmaterial i form av skåpservice till ett kontor i Örebro. Upphandlingen (TSV 2009-11076) genomförs som di­ rektupphandling enligt LOU. Transpo1istyrelsen har i ett tilldelningsbeslut den 31 augusti 2009 beslutat att tilldela uppdraget till annan leverantör än Kontornb AB (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras 0111. Transpo1istyrelsen yrkar att bolagets ansökan ska lämnas utan bifalL Länsrätten har den 11 september 209 beslutat att Transpo1istyrelsen inte får avsluta upphandlingen innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp- Sida 1 (5) SÖKANDE I.....,..-.'.'.2�"-'-'l�..di.""-· •·�.• 2009 --10- 0 6 C .. SAKEN DOM Mål nr 2880-09 E Rotel 3 ,nnq -10- o 5 Meddelad i Linköping Dok.Id 84218 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 �-��'T1 LÄNSRÄTTEN I Sida 2 2880-09 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § LOU framgår att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvalt­ ningsdomstol får ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i l kap. 9 § eller någon aiman bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01ts. Bolaget har i ansökan anfö1i bl.a. följande. Transp01istyrelsen har inte följt reglerna och kraven enligt LOU. Transpo1istyrelsen har i sin bedömning värderat att den upphandlande \jänstens värde understiger åtta basbelopp, vilket är en alldeles för låg värdering. 1jänsten iir värd minst det tredubbla. Upphandlingen är undermåligt gjord. Detta då det endast har begärts priser på ett lmappt s01iiment om 35 artiklar, medan det inte har begäiis några rabatter på övrigt kontorsmaterial om cirka 1 100 aitiklar, som är den abso­ lut största volymen i antal och i kronor. Transportstyrelsen har i yttrande anfö1i bl.a. följande. Transportstyrelsen har på ett korrekt sätt i enlighet med LOU och de grundläggande upphand­ lingsmässiga principerna, genomfö1i en direktupphandling för skåpservice av kontorsmaterial. Transp01istyrelsen är en nybildad myndighet som star­ tade sin verksamhet den 1 januari 2009. Från och med den 1 januari 2010 överförs även länsstyrelsernas verksamhet för körko1i och yrkestrafik till Transp01istyrelsen. Denna verksamhet kommer bl.a. att fömas i Örebro där ett 80-tal personer bedöms ha behov av kontorsmaterial i form av skåpser­ vice. Av den anledningen har Transportstyrelsen genomfört en konkur- Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 2880-09 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN 1nn9 =m= � s rensutsatt direktupphandling där fem anbudsgivare inbjudits att lämna an­ bud. Av de1ma inqjudan att lämna offert framgår att upphandlingen genom­ fördes som en direktupphandling enligt LOU. Transpo1istyrelsens direkt­ upphandlingsgräns är på åtta basbelopp, dvs. 342 400 kr. Vidare framgår att avtalsperioden avser tiden från och med den 14 september 2009 till och med den 12 febrnari 2010. Uppdraget skulle tilldelas den anbudsgivare som lämnat det lägsta priset för kontorsmaterialprodukter och skåpservice enligt den anbudsprislista som bifogats inbjudan att lämna offe1i. Tilldel­ ningsbeslut fattades den 31 augusti 2009 och skickades ut till de fyra an­ budsgivare som lämnat anbud. Av tilldelningsbeslutet framgår att anbudet från Svanströms är det klaii billigaste anbudet varför det beslutades att anbudet från Svanströms skulle antas. Den anbudslista som bifogats inbju­ dan att lämna anbud innefattar en upprälming av vanligast förekommande kontorsmaterialprodukter för Transportstyrelsen. Många av de uppräknade produkterna avser enheter i storpack såsom pennor (50 st.), plastfickor (100 st.), radergummi (30 st.) 111.111. Anbudsprislistan är en lista över de vanligast förekommande kontorsmaterialprodukterna och inte en lista över vad varje person berälmas förbruka vid Transp01istyrelsen. Bolaget har lämnat ett pris på 7 152. kr vilket som nämnts ovan inte avser vad varje person vid Transp01istyrelsen berälmas förbruka. Vidare har bolaget inte kunnat lämna något konkret stöd för att Transpo1istyrelsens beräkning skulle vara för lågt räknat. Bolagets pris i förhållande till vad anbudspris­ listan avser ger snarare stöd för att Transpo1istyrelsen beräkning ligger långt under åtta prisbasbelopp. De 35 produkter som valts ut i anbudspris­ listan är de i särklass vanligast förekommande produkterna inom kontors­ materialområdet. När det gäller andra produkter som bolaget påstår borde ha ingått i upphandlingen kommer volymprodukterna att anskaffas genom andra ramavtal som Transp01istyrelsen har för dessa produkter, t.ex. för kopieringspapper och kuve1i m.m. Vidare är själva tanken med skåpservice den att det är just de vanligaste produkterna som ska ingå och inte ett full-­ so1iimentsutbud. Syftet med denna direktupphandling var att klara behoven Sida 4 LÄNSRÄTT EN I DOM 2880-09 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN ,nn�=10.= o5 för den nya körko1is- och yrkestrafikverksamheten i Örebro under en be­ gränsad tid, cirka fem månader. Därefter är förhoppningen att staten har ett nytt gemensamt ramavtal för kontorsmaterial på plats som verksamheten då kan utnyt�ja istället. Bolaget har i svaromål anfö1i bl.a. följande. Transpo1istyrelsens yttrande visar att branschen är mycket komplex och svår och att icke kunniga per­ soner inom området lätt kan vilseledas. Bolaget är �jälva leverantörer till Transpo1istyrelsen i Örebro och vet att myndigheten handlar ett betydligt bredare so1iiment än de 35 produkter som efterfrågades i upphandlingen. Bolagets bedömning är att de efterfrågade produkterna bara utgör cirka 10- 15 % av den totala förbrukningen på ett kontor. Det betyder att Transport­ styrelsen har begått ett misstag då de tror att de 35 produkterna skulle vara nog för att kontorsdriften ska fungera. Vad Transportstyrelsen gjo1i fel i är att inte begära rabatter på övriga produkter utanför de 35 produkterna Detta innebär att konkunensen från oss övriga leverantörer har rntts ur spel. Länsrätten görföljande bedömning. Transpo1istyrelsen har genomfö1i en konkurrensutsatt direktupphandling där myndigheten vänt sig till fem leverantörer. En aiman leverantör än bo­ laget har vunnit aktuell upphandling på grund av att deras anbud im1ehåller det lägsta priset. Fråga i målet är om upphandlingen har genomfö1is på ett sådant sätt att det strider mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon amrnn bestämmelse i LOU och detta har medfö1i att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Den aktuella upphandlingen har avsett ett visst behov av kontorsmaterial i form av skåpservice under en begränsad period (14 september 2009 12 februari 2010). Avsikten har varit att endast vissa av de vanligaste produk­ terna skall ingå och således inte ett fullsortimentsutbud. När det gäller ko­ pieringspapper, kuvert 111.111. kommer sådant material att anskaffas genom Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 2880-09 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN 2009 =m= o 5 befintliga ramavtal och efter den nu aktuella perioden är avsikten att även avropa aimat kontorsmaterial från ramavtal vilka ännu inte är upphandlade. Länsrätten firmer att det i målet inte hai· visats att värdet av den aktuella upphandlingen skulle överstiga gränsen för direktupphandling. Det kan inte heller anses ha framkommit att Transportstyrelsen skulle ha brutit mot likabehandlingsprincipen eller någon annan bestämmelse i LOU. Vid nämnda förhållande bör begärd ansökan avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Länsrättens beslut den 11 september 2009 upphör därmed att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D). Tomas Freden ,_SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR� PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kam.mattätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kornn:iit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsi:ätten kommit eller det annars finns syn- nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd .inte meddelas står läns­ rättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. 0N Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnutnmer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats d.ä.r kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som Överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen for beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vaiie särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. "' www.domstol.se