FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 5280-15 Sida 1 (7) I JÖNKÖPING 2016-01-13 Meddelad i SÖKANDE Willis AB, 556426-5295 Fabriksgatan 7 412 50 Göteborg MOTPART Borås Stad 501 80 Borås SAKEN 0 -01-13 ..r,,�l '.,v Avd 1 Dnr Jönköping i Överprövning av en upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND Borås Stad (kommunen) har inlett ett förenklat upphandlingsförfarande som benämns "Försäkringsmäklare för Borås Stad" (ref: 20l5/IN0027). Genom tilldelningsbeslut har annan leverantör än Willis AB (bolaget) antagits och bolagets anbud har förkastats. Bolaget har ansökt om överprövning. Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Upphandlingens syfte är att säkerställa kommunens behov av försäk.ringsmäklartjänster under avtalspe­ rioden. Upphandlingen omfattar behovet av försäkringsmäklaiijänster för under punkt 1.1.1 Allmänt, angivna upphandlande myndigheters verksam­ heter samt sedvanliga försäkringsmäkla1ijänster som försäkringsupphand­ ling, löpande försäkringsservice, skadeservice, infomrntion, utbildning, råd- KSnr Aktbil J �-"�--=-'"-'...:;I.,-""-•_.,;-•'-"''--'' Dok.Id 183710 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan I5 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag -- fredag 08:00-16:00 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5280-15 givning och säkerhetsarbete. Mäklaren ska ha totalansvaret för uppdraget. Upphandlingen omfattar följande delar. • Grundtjänst • Tilläggstjänster. Avsedd avtalsperiod är 36 månader, med möjlighet till maximalt tolv måna­ ders förlängning. Anbud ska lämnas på hela uppdraget och samtliga delar. Alternativa anbud accepteras inte. Anbud ska utformas enligt förfrågnings­ underlaget. Reservationer accepteras inte. Som tilldelningsgrund tillämpas det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet enligt tilldelningskriterierna pris (40 procent) och kompetens (60 procent). Anbud med högst viktad totalpo­ äng kommer att antas. Avseende förfarandet vid anbudsprövningen anges bl.a. följande. Efter an­ budsöppning sker granskning och prövning av de anbud som kommit in i rätt tid. Anbudsprövning sker i tre steg enligt följande: 1. Kvalificeringavanbudsgivare:Vidkvalificeringengörkom­ munen en bedömning av anbudsgivarens kapacitet, d.v.s. an­ budsgivarens förmåga att leverera de varor eller tjänster som upphandlingen avser. Anbudsgivaren prövas mot de kvalifice­ ringskrav som ställs enligt förfrågningsunderlagets avsnitt 1.3 2. Prövning av obligatoriska krav: Vid prövningen kontrolleras att begärda handlingar har kommit in och samtliga krav p å det som upphandlas är uppfyllda. Utvärdering av anbud: Vid utvärderingen bedöms kompetens och pris för det upphandlade objektet. Presentation av anbud För att säkerställa att uppgifter i anbud har uppfattats korrekt kan det under utvärderingstiden uppkomma behov av muntlig presen­ tation där anbudsgivaren redogör för sitt anbud. Kommunen för­ behåller sig rätten att bedöma huruvida sådan presentation ska ske samt vilken/vilka anbudsgivare detta ska avse. I förfrågningsunderlaget avsnitt 1.3 Kvalificering ställs under punkt 1.3.5 Teknisk förmåga och kapacitet följande krav. En kort presentation av före- I JÖNKÖPING Kvalificering. 3. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5280-15 taget, såsom affärside och verksamhet, geografisk etablering etc. ska läm­ nas. Anbudsgivaren: [...] • Ska ha tidigare erfarenhet av minst fem stycken kommunala uppdrag i omfattning och utförande motsvarande det i upphand­ lingen aktuella uppdraget. Nyckelpersoner hos anbudsgivaren kan ha motsvarande erfarenhet hos tidigare arbetsgivare Som bevis för att krav på referensuppdrag uppfylls ska anbudsgivaren nedan ange en förteckning över relevanta referensuppdrag. Av förteckningen ska framgå: • Avtalspart (uppdragsgivare) • Beskrivning av uppdraget och avtalsperiod • Kontaktperson med kontaktuppgifter (telefonnummer och e-post) Vad gäller prövningen av om de ovan nämnda kraven uppfylls (enligt punk­ ten 1.3.5 Teknisk förmåga och kapacitet) anges följande: Anbudsgivarens presentation av företaget; affärside, verksam­ het, geografisk etablering etc: (Fritextsvar) Uppfylls krav avseende teknisk förmåga och kapacitet? (Ja/Nej svar) Anbudsgivarens fö1ieckning över relevanta referensuppdrag; uppdragsgivare, beskrivning av uppdraget, kontaktperson med kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress) (Fritextsvar) Har anbudsgivaren teknisk förmåga och kapacitet att åta sig uppdraget? (Ja/Nej svar) Tilldelningsbeslutet Av tilldelningsbeslutet med tillhörande handlingar framgår bl.a. följande. Fyra leverantörer har lämnat anbud i upphandlingen. Tre anbud förkastades, däribland bolaget, eftersom de inte uppfyllde krav på teknisk förmåga och kapacitet. Detta då ingen av de tre aktuella leverantörerna redovisat fem kommunala uppdrag i omfattning och utförande motsvarande upphandlat I JÖNKÖPING . FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM Sida 4 5280-15 uppdrag. Det kvarvarande anbudet antogs som det ekonomiskt mest fördel­ aktiga. YRKANDEN Bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Kommunen anser att ansökan ska avslås. VAD PARTERNA ANFÖR Bolaget: Det framgår inte någonstans i förfrågningsunderlaget att antalet angivna referensuppdrag ska vara fem stycken. Det framgår endast att för­ medlaren ska ha tidigare erfarenhet av minst fem stycken kommunala upp­ drag i omfattning och utförande motsvarande den tjänst som upphandlas. Denna otydlighet medförde att bolaget endast angav tre stycken referens­ uppdrag. Att det finns otydligheter i förfrågningsunderlaget framgår klart och tydligt då tre av fyra anbud förkastades. Ett förfrågningsunderlag ska vara tydligt och klart för att minska risken för missförstånd. Att kommunen förkastat anbuden utan att be om komplettering är mycket anmärkningsvärt. Mot bakgrund av det ovan anförda har kommunen felaktigt förkastat bola­ gets anbud. Detta medför att bolaget kommer att lida ekonomisk skada i form av utebliven intäkt under den avtalsperiod upphandlingen avser. Kommunen: Förfrågningsunderlagets krav, under punkten 1.3.5 Teknisk förmåga och kapacitet, innebär dels att anbudsgivarna ska ha erfarenhet av minst fem uppdrag som i omfattning och utförande motsvarar det uppdraget omfattar, dels att anbudet ska innehålla bevis på att detta är uppfyllt genom att relevanta referensuppdrag ska anges på visst sätt i anbudet. Redan av kravets ordalydelse framgår att det genom förteckningen ska bevisas att kra- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5280-15 I JÖNKÖPING vet på tidigare erfarenhet av minst fem uppdrag är uppfyllt. Förfrågningsun­ derlaget är således tillräckligt tydligt utformat i aktuell del. Denna uppfatt­ ning vinner stöd av att övriga tre leverantörer, i sina respektive anbud, läm­ nat en förteckning som omfattar rätt antal referensuppdrag. Anledningen till att två av de övriga anbuden förkastats är att deras referensförteckningar innehåller uppdrag som inte uppfyller ställda krav. Dessa referensförteck­ ningar innehåller nämligen inte enbart kommunala uppdrag som motsvarar det uppdrag som nu upphandlas. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 15 kap. 12 § LOU får en upphandlande myndighet tillåta att en an­ budssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräk­ ning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myn­ digheten får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller komplett­ eras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegräns­ ning. Högsta förvaltningsdomstolen har i rättsfallet HFD 2013 ref. 5 uttalat bl.a. följande. Av 16 kap. LOU framgår att domstolsprocessen i ett upphand­ lingsmål inleds genom en ansökan och att processen avser en överprövning av den upphandling som klandras i ansökningen. Överprövningen tar inte sikte på upphandlingens materiella resultat utan endast på om myndigheten förfarit formellt konekt och iakttagit de upphandlingsprinciper och förfa­ randeregler som anges i LOU. Vid bifall ska domstolen besluta antingen att Sida 6 . FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5280-15 I .JÖNKÖPING upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan den har rättats. Domstolen är inte beroende av yrkande från parterna när den ska avgöra vilken av dessa åtgärder som den ska besluta om (RÅ 2005 ref. 47) och den som fått bifall till sin ansökan har inte rätt att föra talan mot dom­ stolens val av åtgärd (HFD 20 12 ref. 2). Förvallningsrättens bedömning Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt LOU som hu­ vudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felakt­ ig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Enligt förvaltningsrättens mening framgår det av aktuella föreskrifter i för­ frågningsunderlaget att leverantörerna som underlag för kommunens pröv­ ning av deras lämplighet i fråga om teknisk förmåga och kapacitet ska lämna in underlag som visar att de har tidigare erfarenhet av minst fem stycken kommunala uppdrag i omfattning och utförande motsvarande det i upphandlingen aktuella uppdraget. Dessa föreskrifter har inte utformats i strid med de tydlighetskrav som följer av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Bolaget har gett in en förteckning med endast tre uppdrag och uppfyller således inte ställda krav. Kommunen har däimed inte brutit mot LOU genom att förkasta bolagets anbud. Bolaget har anmärkt att det är anmärkningsvärt att kommunen förkastat bo­ lagets och två andra leverantörers anbud utan att först be om en komplette­ ring. Därvid kan konstateras att reglerna i 15 kap. 12 § LOU ger en upp­ handlande myndighet en rätt, men ingen skyldighet, att under vissa förut­ sättningar begära kompletteringar från leverantörerna. Detta framgår av ut­ trycket får. Kommunen har således inte brutit mot LOU genom att avstå från att begära kompletteringar. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM Sida 7 5280-15 Mot bakgrund av bedömningen ovan har bolaget inte förmått göra sannolikt att kommunen brutit mot LOU på sätt som medför att bolaget lidit eller kan komma att lida skada i LOU:s mening. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D LOU) Föredragande har varit Ulf Nordberg. I'" t!ll HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö1valtningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som fö1valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fö1valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av :::, överklagandet till kammarrätten varför man '"'--< anser att prövningstillstånd bör meddelas. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007: 1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dotn eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. l vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 0 Skrivelsen med överklagande ska Innehålla I. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www .domstol.se 2.