FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM 2018-09-18 Meddelad i Växjö Mål nr 447-18 727-18 1 �KURRENSVERKET I Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr Aktbil ("� ;',,. '-·...�.... ... - 1 SÖKANDE Medlink Nordic AB, 556960-6188 MOTPART Region Kronoberg Ombud: Martin Dell och Sofie Olovsson RosholmDell Advokatbyrå AB SAKEN ,"' ,- .--. ,, Dok.Id 179395 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se ww,v.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ BAKGRUND OCH YRKANDEN Region Kronoberg (Regionen) har genomfört en upphandling av ramavtal för bemanningstjänst av sjuksköterskor (bemanningstjänst - sjuksköterskor 17RK563). Upphandlingen har genomförts som ett förenklat förfarande i enlighet med LOU, där samtliga anbud som uppfyllde de obligatoriska krav­ en i upphandlingsdokumentet avsågs att antas som leverantörer. Regionen fattade ett tilldelningsbeslut den 22 januari 2018 där 16 av 46 leverantörer tilldelades kontrakt. Efter att ha genomfört en ny anbudsutvärdering fattade Regionen ett nytt tilldelningsbeslut den 14 februari 2018, genom vilket ytterligare två leverantörer tilldelades kontrakt. Av upphandlingsrapport från samma dag framgår att Medlink Nordic AB:s (Medlink) anbud ej bedömts vara kvalificerat då anbudet inte uppfyller krav under punkt 1.6.6 "[s}ystem­ atisk kvalitetsledning" i upphandlingsdokumentet då anbudet inte innehåller efterfrågad information. Medlink ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om och i andra hand att upphandlingen ska rättas genom ny anbudsutvärdering. Regionen bestrider ansökan om överprövning. VAD PARTERNA ANFÖR Medlink Under punkten 1.6.6 i upphandlingsdokumentet anges bl.a. att anbuds­ givaren ska arbeta systematiskt med kvalitetsledning som säkerställer och omfattar åtagandet i ramavtalet. Vidare anges att anbudsgivaren ska ha ett kvalitetsledningssystem för den egna verksamheten och redovisa detta uti­ från fyra punkter. Anbudsgivaren ska med anbudet bifoga antingen giltigt 447-18 727-18 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ certifikat enligt SS-EN ISO 9001 (eller motsvarande) eller en beskrivning där det framgår att de fyra punkterna är uppfyllda. Bolaget har genom bilagan "[k]valitetsledningssystem", som bifogades anbudet, infriat Regionens krav under punkten 1.6.6 i upphandlingsdokumentet. Bilagan innehåller rutiner för kvalitetskontroll, hantering av avvikelser, reklam­ ationer samt förebyggande och korrigerande åtgärder, för revision av kvalitetsledningssystem samt för arbete med självständiga förbättringar. Bolaget har exakt samma rutiner för sjuksköterskor som för läkare och benämningen kandidaten står på flera ställen i dokumentet. Med kandidaten avses både läkare och sjuksköterska. Kontroll av personal innan present­ ation till kund avser därför både läkare och sjuksköterskor. Det saknas inte uppgift om vilka rutiner som finns för att säkerställa att upparbetade processer och rutiner efterlevs - detta framgår under rubriken "[a]vvikelse­ hantering" i det av bolaget till Regionen ingivna dokumentet "[k]valitets­ ledningssystem". Det saknas inte uppgift om hur rutinerna ser ut avseende revision av kvalitetsledningssystem samt rutiner för arbete med ständiga förbättringar. Hela bolagets avvikelsehantering är en rutin för ständiga förbättringar med tydlig förklaring på hur bolaget följer upp, spårar och arbetar för att minimera eventuella brister. Det råder inte osäkerhet om informationen om avvikelsehantering gäller mot Regionen eller om det gäller endast mot Stockholm läns landsting (SLL). Avvikelsehanteringen avser både läkarbemanning och sjuksköterskebemanning. SLL användes endast som exempel, givetvis omfattar kvalitetsledningssystemet hela bolagets verksamhet. Regionens "hur" frågor i upphandlingsdokumentet preciserar inte vad som faktiskt krävs för att infria respektive ska-krav. Anbudsförfrågan är därför otydlig i denna del och ska göras om. 3 447-18 727-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ Efter att bolaget tog kontakt med Regionen och framhöll att de uppfyllde punkten 1.6.6 valde Regionen att genomföra förnyad anbudsutvärdering och meddelade reviderad upphandlingsrapport och tilldelningsbeslut. Som fram­ går av det nya tilldelningsbeslutet har två nya anbudsgivare, utan att komp­ lettera sina tidigare anbud, tilldelats kontrakt. Dessa två hade vid den första anbudsutvärderingen diskvalificerats med åberopande av att de inte infriat punkten 1.6.6 i anbudsförfrågan. Bolaget tilldelades emellertid inte kontrakt. Detta med samma motivering som vid den första anbudsutvärderingen och utan att få möjlighet att komplettera eller justera sitt anbud. Regionen har brntit mot LOU genom att utan grund förkasta bolagets anbud, varför upphandlingen ska göras om, alternativt ska rättelse ske genom att ny utvärdering sker. På grund av överträdelsen har bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada av den bristen som påtalas. Om bolagets anbud inte felaktigt förkastats hade deras anbud förmodligen antagits. Regionen Medlink uppfyller inte angivna ska-krav under punkt 1.6.6 i upphandlings­ dokumentet och bolagets anbud ska således rätteligen förkastas. Bilagan "kvalitetsledningssystem" innehåller inte efterfrågade uppgifter. I bilagan anger bolaget bl.a. rutiner vad avser kontroll av personal innan presentation för kund. Vidare beskrivs bolagets rutiner för presentation av läkare vilket inte är relevant eftersom upphandlingen avser bemanningstjänst sjuk­ sköterskor. Av bilagan framgår inte heller vilka rutiner som bolaget har för att säkerställa att upparbetade processer och rutiner efterlevs utan rubrikerna "kontroll av personal", "presentera kandidatenför kund', "när en kandidat är godkänd av kund', "när kandidaten befinner sig på uppdrag", "efter slutfört uppdrag" samt "övrigt" beskriver arbetsrutiner för tillsättning av uppdrag. Det anges inte heller i bilagan hur rutinerna ser ut avseende 4 447-18 727-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ revision av kvalitetsledningssystem samt rutiner för arbete med ständiga förbättringar. Vad gäller information i bilagan avseende "[a]vvikelsehantering" så anges i texten att det är rutiner framtagna gentemot SLL. Det är därför oklart om dessa rutiner även gäller gentemot Regionen eller är kundspecifika för SLL. Denna avvikelsehantering avser för övrigt även läkarbemanning och inte sjuksköterskebemanning vilket framgår av punkten 2.1.4 "uppföljning" av bilagan. Vilka rutiner bolaget har avseende läkarbemanning är inte relevant information. I punkt 1.9.2. i anbudsinbjudan anges att samtliga anbudsgivare som upp­ fyller de obligatoriska kraven kommer att antas. Ett nytt tilldelningsbeslut meddelades den 14 februari 2018, genom vilket ytterligare två anbudsgivare tilldelades kontrakt. Detta skedde efter att tidigare anbudsutvärdering rättats, då man tidigare gjort en felaktig anbudsutvärdering. Aktuella anbudsgivare uppfyllde de angivna ska-kraven och skulle därmed tilldelas kontrakt. Ingen av anbudsgivarna har kompletterat sina anbud i efterhand. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 4 kap. 1 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. 447-18 727-18 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ Det åligger den part som gör gällande att en upphandlande myndighet brutit mot bestämmelserna i LOU att visa vilka omständigheter som ligger till grund för talan. Domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat. (Jfr RÅ 2009 ref. 69.) Regionen har så vitt är relevant i målet ställt följande krav i upphandlings­ dokumentet. 1.6.6 Systematisk kvalitetsledning Anbudsgivaren ska arbeta systematiskt med kvalitetsledningsom säkerställer och omfattar åtagandet i ramavtalet. Anbudsgivaren ska ha ett kvalitetsledningssystem för den egna verksamheten som minst omfattar och beskriver följande. Anbudsgivaren ska redovisa sitt kvalitetsledningssystem utifrån nedan angivna punkter: 1. Rutiner för intern kvalitetskontroll (hur det säkerställs att upparbetade processer och rutiner efterlevs). 2. Rutiner för hantering av avvikelser, reklamationer samt förebyggande och korrigerande åtgärder (rutiner för utredning och hantering av inträffade avvikelser, rutiner för att hantera medicinska avvikelser, beslutande av korrigerande åtgärder för att avvikelser inte ska upprepas, förebyggande åtgärder för att förhindra uppkomsten av framtida tänkbara avvikelser, rutiner för dokumentation av avvikelser). 3. Rutin för revision av kvalitetsleclningssystem (fastställd rutin för revidering och revision av kvalitetsledningssystem). 4. Rutiner för arbete med ständiga förbättringar (rutiner för förbättringsarbete; t.ex. utifrån ISO 9004 eller motsvarande). Anbudsgivaren ska med anbudet bifoga antingen: Certifikat enligt SS-EN ISO 9001 (eller motsvarande). Certifieringen ska vara giltig vid tidpunkten för anbudets lämnande. Eller; En beskrivning där det framgår att punkt 1-4 ovan är uppfyllt. 6 447-18 727-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ Anbudsgivaren ska på upphandlande myndighets begäran lämna ut kompletterande uppgifter i form av upprättade dokument som är en del av kvalitetsledningssystemet som bekräftelse på att anbudsgivarens kvalitetsledningssystem uppfyller ovanstående punkter. Medlink har i målet gjort gällande dels att förvarande krav är så pass otydligt formulerat att upphandlingen i denna del ska göras om, dels att bolaget uppfyller aktuellt krav, varför det saknas grund för Regionen att förkasta deras anbud. Förvaltningsrätten anser att upphandlingsdokumentet är tydligt och detalj­ erat utformat när det gäller vilka krav som ställs under punkten 1.6.6. Bland annat ska anbudsgivaren arbeta systematiskt med kvalitetsledning som säkerställer och omfattar åtagandet i ramavtalet. Den bilaga som Medlink har bifogat under punkten 1.6.6 avser läkarbemanning i förhållande till SLL. Därtill lämnas inte någon beskrivning av hur bolaget uppfyller punkterna 3 och 4 under 1.6.6 i upphandlingsdokumentet. Medlinks anbud uppfyller således inte de obligatoriska krav som ställs under punkten 1.6.6 i upphand­ lingsdokumentet. Mot bakgrund av vad som framkommit i målet finner förvaltningsrätten att Medlink inte har visat att Regionen felaktigt har förkastat bolagets anbud. Det har inte heller framkommit att Regionen i övrigt agerat i strid med de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Det saknas därför skäl för ingripande, varför ansökan om över­ prövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109/1D-LOU) Jenny Ulfsdotter Förvaltningsrättsfiskal Föredragande: Sofie Bäckström 447-18 727-18 7 • .f!h SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I