FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Frida Axelsson Föredraganden Målm 6691-10 Enhet 2 Sida l (6) Dok.Id 22451 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:.00 13:00-16:00 DOM 2011-01-11 Meddelad i Falun SÖKANDE Rättviks Tjänster och Service Ek förening, 769620-2741 c/o Sven Haglind Ki-åkbodama 27 793 92 Leksand MOTPART Polismyndigheten i Dalarna Box 739 791 29 Falun SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Rättviks Tjänster och Service Ek förenings ansö­ kan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 2 6691-10 Enhet 2 BAKGRUND Rikspolisstyrelsen genomför på uppdrag av bLa. Polismyndigheten i Da­ larnas län offentlig upphandling av Arrestantbevakning (diarenr PVS-253- 1627/10). Genom tilldelningsbeslut den 5 oktober 2010 har kontrakt, för nu aktuellt avtalsområdena WS, tilldelats Securitas Sverige AB. YRKANDEN M.M. Rättviks Tjänster och Service Ek förening (nedan föreningen), som lämnat anbud i upphandlingen men inte antagits som leverantör, ansöker om över­ prövning och yrkar i första hand att upphandlingen rättas på så sätt att fö­ reningens anbud inte ska förkastas utan vara med i utvärderingen och i andra hand att upphandlingen ska göras om då polismyndigheten inte har skickat ut tilldelningsbeslut i enlighet med LOU Till stöd för ansökan an­ förs i huvudsak följande. Föreningen har inte fått något tilldelningsbeslut skickat till sig förrän den 18 november, efter det att föreningen har ansökt om överprövning av upphandlingen. Polismyndigheten har tidigare skickat till fel e-postadress. Föreningen har dänned inte fått tilldelningsbeslut inom den stipulerade tiden. Föreningen har uteslutits från anbudsutvärderingen med motivering att deras personal inte uppfyller utbildningskravet och att det i anbudet inte har uppgetts att de behöver genomgå arrestantvaktsut­ bildning. Detta beror på ett förbiseende från föreningens sida som beror på en mycket byråkratisk och svårtydd upphandlingstext. Föreningen anser att personalen redan har den utbildning som erbjuds och därför inte har behov av att genomgå den en gång till. Polismyndigheten i Dalarnas län bestrider att upphandlingen har skett i strid med LOU och anför i huvudsak följande. Polismyndigheten skickade ut tilldelningsbesked via e-post till samtliga anbudsgivare den 20 oktober 2010. När föreningen kontaktade polismyndigheten via e-post den 16 no­ vember framkom att de inte hade samma e-postadress som uppgivits i an­ budet. Polismyndigheten skickade den 18 november tilldelningsbesked till FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN den korrekta adressen. Föreningen har således erhållit ett tilldelningsbe­ sked och eftersom förvaltningsrätten har tagit upp ansökan om överpröv­ ning av upphandlingen till prövning har föreningen inte lidit någon skada av att de erhöll tilldelningsbeskedet vid en senare tidpunkt än övriga an­ budslämnare. I anbudsförfrågan (punkt 6.6 och 7.5) anges ati personal ska ha erforderlig kompetens antingen i form av en komplett grnndväktarutbildning eller i fon11 av komplett ordningsvaktsutbildning och ati detta ska styrkas med intyg. Saknas dessa kvalifikationer ska anbudsgivaren kryssa i rutan i av­ talsbilagan om att personen har behov av att genomgå an-estantvaktsutbild­ ning som polismyndigheten tillhandahåller till självkostnadspris. Förening­ ens anbud saknar intyg om rätt utbildning för åtta av de elva personer som har angetts i resursfö1ieckningen. Inte heller har föreningen kryssat i att dessa personer har behov av att genomgå en arrestantvaktsutbildning. An­ budet uppfyller således inte skall-kraven i förfrågningsunderlaget. Den arrestantvaktsutbildning från tidigare år som de åtta personerna har ge­ nomgått är inte samma utbildning som polismyndigheten nu tillhandahål­ ler, a1Testantvaktsutbildning 2010. Det är inte upp till anbudsgivaren att avgöra om en utbildning är likvärdig med den som nu tillhandahålls, denna rätt tillkommer endast polismyndigheten. Föreningen har inte visat att nå­ gon brist föreligger i förfrågningsunderlaget eller i anbudsutvärderingen som medför att LOU eller EU-rätten har trätts förnär. Förvaltningsrätten har den 27 oktober 2010 i mål nr 6296-10 beslutat att upphandlingen, avseende nu aktuellt avtalsområde W5, inte får avslutas innan något annat har bestämts. Sida 3 6691-10 Enl1et 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon amian bestänm1else i denna lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo1is. Enligt 9 kap. 9 § ska en upphandlande myndighet snarast möjligt slaiftli­ gen underrätta anbudssökandena och anbudsgivama om de beslut som fat­ tas om att sluta ett ramavtal eller att tilldela ett kontrakt och om skälen för besluten. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och propo1iionalitet iakttas. FÖRFRÅGNINGSUNDERLAG Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. 6.6 Utbildningskvalifikationer Personal som anbudsgivaren tillhandahåller för Polismyndighetens räk­ ning skall ha erforderlig kompetens antingen i form av en komplett grundväktarutbildning (del 1 och 2) alternativt i form av komplett ord­ ningsvaktsutbildning. Saknas dessa kvalifikationer skall personalen ge­ nomgå arrestantvaktsutbildning som Polismyndigheten tillhandahåller till självkostnadspris. 7.5 Utbildningskontroll Anbudsgivaren skall bifoga utbildningsintyg som styrker att samtlig per­ sonal angiven i avtalsbilaga 3 "resursförteckning" genomgått en komplett grundväktarutbildning alternativt bifoga intyg på att personalen har ge­ nomgått en komplett ordningsvaktsutbildning. Saknas båda dessa intyg skall anbudsgivaren kryssa i rutan i avtalsbilaga 3 "resursförteckning" om Sida 4 6691-10 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida 5 6691-10 Enhet 2 att personen har behov av att genomgå en anestantvaktsutbildni.ng hos Po­ lismyndigheten till �jälvkostnadspris. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Polismyndigheten har den 5 oktober 2010 beslutat om att tilldela upphand­ lingskontraktet till Securitas Sverige AB och först den 18 november har föreningen fått tilldelningsbesked. Förvaltningsrätten anser att beskedet inte har skickats ut snarast men att föreningen inte på grund av de1ma brist har visat att de har lidit skada eller kommer att lida skada. Detta mot bak­ grund av att något kontrakt ännu inte har undertecknats och att föreningens ansökan om överprövning nu prövas av domstol. Ansökan kan därför inte bifallas på denna grund. Polismyndigheten har i förfrågningsunderlaget ställt som krav att anbuds­ givarens personal ska ha komplett grundväktarutbildning eller ordnings­ vaktutbildning. Ifall utbildning saknas ska anbudsgivaren uppge att perso­ nen ska gå en av polismyndigheten tillhandahållen anestantvaktsutbildning till �jälvkostnadspris. Av föreningens angivna personal saknar åtta efter­ frågad utbildning men har genomgått anestantvaktsutbildning sedan tidiga­ re. Föreningen har i anbudet uppgett att all personal har erforderlig utbild­ ning och har således inte angett att dessa har behov av ny anestantvaktsut­ bildning. Förvaltningsrätten anser inte att förfrågningsunderlaget är oklart vad gäller krav på utbildning och möjlighet för personal som inte uppfyller detta att komplettera med av polismyndigheten tillhandahållen utbildning. Inte heller har att föreningen i sin ansökan visat att kravet är diskrimine­ rande. Fråga är då om kravet på komplett grundväktarutbildning eller ordnings­ vaktsutbildning är förenligt med proportionalitetsprincipen när det som alternativ till dessa utbildningar har getts möjlighet för personal att genom­ gå en anestantvaktsutbildning. Proportionalitetsprincipen innebär att den upphandlande myndigheten inte får ställa större krav på leverantören eller FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN leveransen än som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Krnven ska således ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska täckas. Förvaltningsrätien anser att föreningen inte har visat att polismyndighetens hav på utbildning av personal strider mot prop01tionalitetsprincipe11. Möjligheten för perso­ nal som inte uppfyller ställda krav ati genomgå en arrestantvaktsutbildning medför enligt förvaltningsrätiens bedömning inte att tidigare genomförd anestantvaktsutbildning i1111ebär att kravet på utbildning är uppfyllt. Före­ ningen har uppgeti att all personal har erforderlig utbildning, vilket i målet är ostridigt att de inte har. Föreningen har således inte uppfyllt ställt ska­ krav utan polismyndigheten har haft fog för att förkasta anbudet. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Förvaltningsrätten i Falun har i dom de1111a dag i mål nr 6296-10 avslagit Specto KB:s ansökan om överprövning av aktuell upphandling. Förvalt­ ningsrättens interimistiska beslut från den 27 oktober 2010 har dänned upphöii att gälla. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/l c LOU). rådman Sida 6 6691-10 Enhet 2