FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Ann Liljedal DOM 2016-09-15 Meddelad i Falun Mål nr 2797-2799-16 KONKURRENSVERKEI' 2016 --09- 1 5 " llfd Dnr KSnr ·, YVS-Installatören i Gävle AB, 556365-5744 Ombud: Erik Backlund c/o Erik Backlund Juridik AB Västerled 33 245 64 Hjärup MOTPARTER 1. AB Gavlegårdarna, 556487-5937 2. Gavlefastigheter Gävle kommun AB, 556009-9581 3. Markbyggarna i Gävle kommun AB, 556935-6875 Aktbll Ombud för samtliga motparter: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår YVS-Installatören i Gävle AB:s ansökan om över­ prövning. 1 SÖKANDE Dok.Id 174268 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2797-2799-16 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. ' · AB Gavlegårdarna, Gavlefastigheter Gävle kommun AB, och Markbyggar­ na i Gävle kommun AB (De upphandlande myndigheterna) upphandlar VS­ arbeten (upphandling 6099) genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 13 juni 2016 varvid annan leverantör än YVS-Installatören i Gävle AB antogs. VYS-Installatören i Gävle AB (VYS-Installatören) ansöker om överpröv­ ning och yrkar att upphandlingen ska göras om då det rätteligen inte finns några anbud som uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. De upphandlande myndigheterna bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterför rättens prövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad VVS­ Installatören anfört är visat att de upphandlande myndigheterna har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att VYS-Installatören lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska genomföra upphandlingar på ett öppet sätt, behandla leverantörer likvärdigt och icke-diskriminerande samt iaktta prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2797-2799-16 IFALUN AFB.53 Prövning av anbud Anbudet kommer att bedOmas l tre steg enligt fOijande: 1. Kvaliflcering (krav på fOretagel AFB.52). 2. Prövning (krav pä entreprenaden). 3. Utvärdering Anbud maste klara kraven I steg 1 för alt ga vidare till steg 2 osv. De mest ekonomlska anbuden kommer att antagas och rangordnas. Kvalificering - steg 1 (krav pä företaget) Häl ställs krav pa anbudsgivaren. Anbudsglvaren skall visa att han har tillräcklig finansiell och ekonomisk stallnlng samt teknisk fOrmä.ga och kapacitet. Finansiell och ekonomisk ställning Kontroll sker rN (omtagets ekonomiska stabilitet genom kreditupplysningsforetag. Vid behov kommer Inköp Gävleborg att begära In årsredovisning. For nystartade företag kan Inköp Gävleborg komma att begära ln verksamhetsplan, budget för verksamheten eller liknande. Inköp Gävleborg samarbetar med skattemyndigheten och Inhämtar erforoorliga uppgHter om bl.a skatter och sociala rNglfter genom prevlskm. Inköp Gävleborg lår utesluta anbudsglvare Iran deltagande I upphandlingen eller förkasta anbud om anbudsgivare: ej fullgjort sina ållgganden avseende skatter och sociala avgifter. Utländska anbudsgivare bifogar motsvarande dokumentation som Intyg på att föreskrivna registreringar och betalningar fuBgjorts I hemlandet. Antagen entreprenör är skyldig att kontrollera sina entreprenörer på motsvarande sätt. Teknisk förmåga och kapacitet De personer som anlitas för utförandet skall ha branscherfarenhet och flerårig vana rN Nknande a,beten samt ha relevant utbildning eller arbelsllvserfarenhel. Anbudsglvaren skall förfoga over mlnst fem stycken tekniker under hela avtalsllden. Prövning - steg 2 (krav på vara eller tjlirn;t) Provning kommer att ske rN sammga skallkrav I upphand�ngsunderlaget. Utvärdering - steg 3 Anbudsglvare som blivit godkänd i steg 1 ooh steg 2 gärvldare till utvälcleringsfasen där de mest ekonomiska anbuden kommer att antagas. Det kan bli olika E för respektive beställare. Utväfdering sker med hjälp av en referensgrupp som består av representanter från avropande enheter. Utvärdering sker enligt följande: Pris Referenser Anbudsglvare 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2797-2799-16 IFALUN Pris Pris lämnas enligt bilaga 4. Priser lämnas exklusive mervärdeskatt. Referenser Anbudsglvare Anbudsgivaren skall bifoga minst 3 referenser som svarat på frågorna I bilaga 2 Frågor liD referent. Om anbudsglvare varit entreprenör åt någon av bestaRama under de senaste 5 åren skall dessa lämnas som referenser. Om fler referenser lämnas kommer beställaren att välja de 3 referenser som utförts senast. Anbudsglvaren ansvarar f0r ifyllnad av bllagan och att referenten svarar på frågorna. Dessa formulär bifogas anbudet. Beställare kan komma alt kontrollera lämnade referenser. Denna bilaga har till avsikt alt visa hur anbudsgivaren tidigare genomfört, utf0rt och hanterat ett uppdrag såsom denna tjänst. Om referensernas medelpoäng understiger 2,01 tas anbudet ej upp till utvärdering. Medelpoang en�gt 3 st referenser ger underlag f0r poarg inom detta kriterium. Medelpoängo-2,0=ejprovning avanbud Medelpoang 2.01 -2,99 = o % prlsreducering Medelpoäng 3,00 - 3,49= 10 % prisreducerlng Medelpoang 3,50 -4,00= 20 % prlsredUO:lring Prisreduceringen sker på totala anbudsumma. Vad parterna anför VVS-Installatören anför i huvudsak följande. Anbudet från VVS­ Installatören diskvalificerades på grund av en brist avseende lämnande av referenser i upphandlingen. I förfrågningsunderlaget anges att anbudsgivare ska bifoga minst tre referenser som svarat på frågorna i bilaga 2 Frågor till referent samt att om anbudsgivare varit entreprenör åt någon av beställarna under de senaste fem åren ska dessa lämnas som referenser. VVS­ Installatören hade utfört uppdrag åt beställarna under de senaste fem åren utan att ange dessa som referenser i anbudet. VYS-Installatören har alltså ostridigt inte uppfyllt ett formellt krav på anbudet i detta avseende. Anbuden från de två anbudsgivarna som kvalificerades för utvärdering innehåller också formella brister avseende kravet på angivande av referenser. I motsats till YVS-Installatörens anbud har emellertid dessa anbud inte diskvalifice­ rats. I förfrågningsunderlaget anges bland annat kravet att bilagan 2 Frågor till referent ska vara ifylld och det är anbudsgivare som ansvarar för ifyllnad 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2797-2799-16 IFALUN av bilagan och att referenten svarar på frågorna. Att bilagan är ifylld innebär rimligtvis att hela bilagan ska vara ifylld, inte endast delar. I det första av de två anbud som kvalificerades till utvärdering saknas angivande av entrepre­ nadform trots att detta är en av alla kolumner som ska fyllas i på referens­ blanketten. I det andra av de två anbud som kvalificerades till utvärdering saknas angivande av entreprenadform och entreprenadsumma. Vidare anges "löpande arbeten ramavtal" som beskrivning av ett projekt vilket inte är en beskrivning av ett projekt och för ett annat projekt saknas namn och kortfat­ tad beskrivning. Samtliga anbud innehåller således brister, vilket utgör hin­ der att anta dessa och upphandlingen ska därför göras om. De upphandlande myndigheterna anför i huvudsak följande. Kravet är att anbudsgivaren ska bifoga minst 3 referenser som svarat på frågorna i bilaga 2 Frågor till referent. "Anbudsgivaren ansvarar för ifyllnad av bilagan" är inte ett obligatoriskt krav. De brister som YVS-Installatören anser att de utvärderade anbuden har, har med enkelhet verifierats genom telefonkontakt med referensen samt att samtliga referenser har svarat ja på frågan om refe­ rensobjektet liknar denna anbudsförfrågan. Uppgifterna har kunnat verifie­ ras utan att någon konkurrensbegränsning eller särbehandling skett. Förvaltningsrättens bedömning Högsta Förvaltningsdomstolen har uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (RÅ 2002 ref. 50). I nu aktuell upphandling har anbudsgivarna getts ansvar för ifyllnad av bilaga 2 Frågor till referent och att referenterna i denna bilaga svarar på frå­ gorna. Det angivna syftet med denna bilaga är att visa hur anbudsgivarna tidigare genomfört, utfört och hanterat ett uppdrag som denna tjänst. För­ valtningsrätten konstaterar att kravet, såsom det är formulerat är begränsat till att tre referenser för uppdrag såsom denna tjänst, ska ha svarat på frå- 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2797-2799-16 IFALUN gorna i bilaga 2 och av dessa svar ska framgå att anbudsgivaren erhåller en medelpoäng som inte understiger 2,01 poäng. Vidare ska om anbudsgivare varit entreprenör åt någon av beställarna under de senaste fem åren, dessa lämnas som referenser. Av utredningen i målet framgår att de anbud som utvärderats uppfyller dessa krav. De innehåller tre referenser vardera som svarat på frågorna i bilaga 2, bekräftat att anbudsgivarna utfört referenspro­ jekt som liknar anbudsförfrågan och vid bedömningen av utförda tjänster lämnat en medelpoäng som inte understiger 2,01 poäng. De upphandlande myndigheterna har således inte haft anledning att inte ta upp de aktuella anbuden till utvärdering. Att det i förfrågningsunderlaget är formulerat så att det är anbudsgivaren som ansvarar för ifyllnaden av bilagan kan enligt för­ valtningsrätten inte innebära att avsaknaden av ifylld kolumn i den del som inte avser det kravställda, skulle kunna leda till uteslutning av anbudsgivare. Skäl för ingripande enligt LOU saknas således och ansökan om överpröv­ ning ska därmed avslås. Hur man överklagar, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Eva Karlsson Helghe rådman -,..... °' 0 6"',..... HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se -�.,.�,.,. r,,,-: