FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG SÖKANDE DOM 2014-03-24 Meddelad i Göteborg Mål nr 789-14 Avdelning 3 Enhet 32 Dok.Id 252181 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag – fredag 08:00-16:00 Måleribolaget Entreprenad Rune Karlsson Aktiebolag, 556403-2307 Bolltorpsvägen 6 441 57 Alingsås MOTPARTER 1. Alingsås kommun 441 81 Alingsås 2. S2 Måleri AB Marieholmsgatan 2 415 02 Göteborg 3. Tingstad Måleri AB Backa Bergögata 4 422 46 Hisings Backa SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ___________________ DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att Alingsås kommuns upphandling avseende Måleritjänster, ref. nr. 2013.467, ska rättas på så sätt att anbuden från S2 Måleri AB och Tingstad Måleri AB inte ska kvalificeras till utvärdering. 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 789-14 I GÖTEBORG BAKGRUND Alingsås kommun (kommunen) genomför upphandling för tecknande av ramavtal avseende måleritjänster för mindre entreprenader/ hantverkstjänster. Genom tilldelningsbeslut den 13 januari 2013 tilldelades i rangordning Sandå Sverige AB, S2 Måleri AB (S2) och Tingstad Måleri AB (Tingstad) möjlighet att teckna ramavtal. YRKANDEN M.M. Måleribolaget Entreprenad Rune Karlsson AB (MERKAB) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att kommunens upphandling får av- slutas först sedan rättelse vidtagits och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin ansökan om överprövning anför de. Upphand- lingen har skett i strid med 1 kap. 9 § LOU eftersom kommunen kvalifice- rat två anbud trots att dessa inte uppfyller i de ställda skall-kraven i upp- handlingen. Om dessa krav inte ställs brister upphandlingen i kravet på likabehandling, förutsebarhet och transparens. De fel som begåtts har inte skett i det konkurrensuppsökande skedet varför rättelse är den mest lämp- liga och minst ingripande åtgärden. S2:s anbud innehåller inte någon be- skrivning av bolagets organisation förutom en sammanställning av bolagets anställda. De har inte heller offererat någon Målarmästare och inte heller styrkt kraven på dokumentation avseende personal med gesällbrev. S2:s anbud skulle därför rätteligen förkastats vid kommunens kvalificering av anbud. Tingstads har över huvud taget inte beskrivit sin organisation, inte uttryckligt offererat någon personal som har gesällbrev, inte offererat nå- gon Målarmästare och inte styrkt att deras organisation har den kompetens som krävs i upphandlingen. Deras anbud skulle rätteligen också ha förkas- tats. Eftersom kommunen har antagit två anbud som inte uppfyller samtliga i upphandlingen ställda skall-krav har det fått till följd att MERKAB har eller kan komma att lida skada. Anledningen till detta är att de rangordnats 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 789-14 I GÖTEBORG som nummer fyra, och om S2 och Tingstads anbud hade diskvalificerats så hade MERKAB rätteligen blivit tilldelade ramavtal. För det fall att kom- munens beslut att acceptera anbuden anses korrekt så brister förfrågnings- underlaget och upphandlingen i kravet på transparens, då kommunen inte tydligt i förfrågningsunderlaget har angivit vad de tillmäter särskild bety- delse och därigenom har MERKAB fråntagits möjligheten att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Kommunen anser utifrån ansökan om överprövning att upphandlingen av måleritjänsten inte varit likabehandlande och tillräckligt transparent. Kommunen önskar att få göra om upphandlingen av måleritjänster. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. Efter en ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling (16 kap. 4 § LOU). En upphandlande myndighet får ställa krav på en lägsta nivå för anbudssö- kandes och anbudsgivares ekonomiska samt tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Dessa ska överensstämma med bestämmelserna i 7–13 §§. Om- fattningen av den information som avses i 7–13 §§ samt de lägsta nivåerna för den kapacitet som krävs för ett visst kontrakt ska ha samband med kon- traktsföremålet och stå i proportion till detta. De krav på kapacitet som ställs upp ska framgå av annonsen om upphandling (11 kap. 2 § LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 789-14 I GÖTEBORG Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet beaktas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin- ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 6 § LOU). Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in- gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden har framfört i målet (jfr RÅ 2009 ref. 69). Utredningen Av förfrågningsunderlag Målning dnr 2013.467 framgår i de administra- tiva föreskrifterna bl.a. följande. AFB.31 Anbuds form och innehåll Anbud ska lämnas komplett och innehålla samtliga i förfrågningsunderlaget efterfrågade uppgifter i föreskriven form, och författat på svenska. Helt/delat anbud, del av anbud kommer inte att antas. Följande uppgifter och dokument ska vara med i anbudet.  Komplett ifyllt anbud  Registreringsbevis  Kortfattad företagsbeskrivning  Intyg Målarmästare och gesällbrev AFB.53 Prövning av anbud Vid prövning av anbud kontrolleras att samtliga ställda krav i enlighet med förfrågnings- underlaget är uppfyllda. Utvärderingen sker i enlighet med angiven utvärderingsgrund i bilaga Utvärderingsmodell. Den upphandlande myndigheten förbehåller sig rätten att kontrollera och inhämta bevis för att anbudsgivarens utfästelser är korrekta och att ställda krav i förfrågningsunderlaget uppfylls eller kommer att uppfyllas under avtalstiden. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 789-14 I GÖTEBORG Av förfrågningsunderlagets elektroniska skallkravsformulär framgår bl.a. följande. 2.0 Måleritjänster Krav på bilaga 2.1 Vid inlämning ska [Teknisk kapacitet] bifogas anbudet. [- - -] Leverantören ska besitta de resurser, teknisk förmåga och erfarenhet som krävs för att utföra uppdrag av varierande storlek på ett noggrant och säkert sätt. Därför ska leverantö- rens organisation minst inneha en Målarmästare och för övrig personal ska minst 50 % lägst inneha gesällbrev enligt gällande branschstandard. Dokumentation som styrker detta ska bifogas anbudet, samt en kortfattad beskrivning av företagets organisation. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att MERKAB har eller skulle kunna lida skada av kommunens beslut, eftersom deras anbud är det i ordningen nästkommande efter dem som tilldelats ramavtalet. Det finns därför skäl att överpröva upphandlingen. Kommunen har rätt att ställa upp krav angående teknisk kapacitet och kun- skap i upphandlingen. Dessa krav ska sedan, för att upphandlingen inte ska brista i fråga om transparens och likabehandling, utvärderas. Kommunen har, i kvalificeringsskedet i upphandlingen, inte har gått igenom samtliga ställda skall-krav. Varken S2 eller Tingstad har bifogat tillräcklig doku- mentation i förhållande till de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. S2 har inte offererat någon målarmästare och inte heller dokumenterat att 50 procent av personalen har gesällbrev (endast tre gesällbrev har presenterats utifrån tio anställda). Inte heller någon regelrätt beskrivning av organisat- ionen har bifogats från S2. Tingstad har inte bifogat något av den begärda informationen angående målarmästare och gesällbrev. MERKAB har där- med skäl för sin ansökan om överprövning på så sätt att kommunen inte 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 789-14 I GÖTEBORG har genomfört kvalificeringsfasen på ett korrekt sätt, vilket leder till att upphandlingen bör rättas avseende S2 och Tingstads anbud. I andra hand har MERKAB yrkat att upphandlingsförfarandet ska göras om för att förfrågningsunderlaget brister i kravet på transparens då bolaget inte haft möjlighet att veta vad kommunen tillmäter särskild betydelse och där- igenom fråntagits möjligheten att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Vad MERKAB anfört i denna del föranleder inte förvaltningsrätten att bedöma att det finns sådana brister i förfrågningsunderlaget att det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på ett sådant sätt att den ska göras om, trots kommunens inställning i frågan. Sammanfattningsvis ska MERKABs ansökan om överprövning bifallas på ett sådant sätt att upphandlingen ska rättas genom att S2 och Tingstads anbud ska diskvalificeras. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1B LOU) Susanne Nilsson Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Maria Rydell. 6 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet – och om de fortfarande är aktuella – behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND DV 3109/1B •LOU 2013-06 • Producerat av Domstolsverket