FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LULEÅ 2019-05-09 Mål nr 599-19 Sida 1 (5) Meddelad i Luleå Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET SÖKANDE AMD EL AB, 559035-7181 c/o Andreas Engström Pontonjärvägen 9 A 961 43 Boden MOTPART Region Norrbotten 971 89 Luleå SAKEN 2019 -cs- 0 9 Avd Dnr KSnr Aktbil .. .. Dok.Id 113049 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se ,v,vw.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 599-19 2019-05-09 I LULEÅ BAKGRUND Region Norrbotten har genom öppet förfarande upphandlat "Ramavtalsupp­ handling Entreprenader Bygg, El, VS, Luft". Tilldelningsbeslut meddelades den 5 mars 201:9. Av tilldelningsbeslutet framgår att 37 anbudsgivare lämnat anbud inom de olika anbudsområdena. Gällande område El Luleå/Boden har Region Norr­ botten beslutat att anta anbud med följande rangordning: 1. Caverion Sverige AB 2. AMDElAB 3. Install PiteåAB 4. UmiaNordAB 5. JBELAB 6. Bravida SverigeAB 7. AssemlinElAB 8. Elektriska Companiet iNorrAB Vad AMD EL AB framför AMD EL AB ansöker om överprövning avseende område El Luleå/Boden, yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att utvärderingen görs om och framför följande. Bolaget har felaktigt fått poängavdrag avseende erfarenhet av arbeten inom äldrevårdsfastigheter. Region Norrbotten har bedömt att de lokaler som bolaget hänvisat till inte utgör vårdlokaler utan kategoriboende hos kommunen. Regionen har inte heller bedömt att den hälsocentral som finns i en av byggnaderna på ca 1 700 kvadratmeter är att anse som vårdlo­ kal då verksamheten bedrivs under kontorstid under vardagar mellan kl. 8-17 och utan inskrivning av patienter. I förfrågningsunderlaget är det inte preciserat vilken typ av vårdlokal som avses utan det anges endast "vårdlokal", vilket torde innefatta lokaler för Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 599-19 20 1 9-05-09 vård och omsorg. Lokalerna är enligt Skatteverket klassade som SE enheter (Edestrand, Tuppen 1, Erikslund (vårdcentral), Mimer 13 osv.). Det framgår inte heller av dokumenten att lokalerna måste vara öppna dyg­ net runt. Bolaget anser att Region Norrbotten definierat vårdlokaler i strid med för­ frågningsunderlaget. Vad Region Norrbotten framför Region Norrbotten anser att ansökan ska avslås och framför följande. Reg­ ion Norrbotten medger, efter ytterligare granskning av AMD EL AB:s an­ bud samt upphandlingsdokumenten, att det som bolaget anfört gällande po­ ängsättning av erfarenhet av vårdlokaler är korrek.i. Äldrevårdsfastigheter får anses rymmas inom definitionen av vårdlokal och AMD EL AB borde därför ha tilldelats 100 poäng. Region Norrbotten har dock uppmärksammat vid ytterligare granskning att bolagets anbud inte uppfyller samtliga obligatoriska krav i upphandlingen, rätteligen skulle ha uteslutits och inte kvalificerats vidare till utvärderingen. En upphandlande myndighet måste förkasta anbud som inte uppfyller obli­ gatoriska krav. Av de Administrativa föreskrifterna AFD.221 och AFD.222 framgår att ent­ reprenören ska ha kvalitetsledningssystem som följer principerna i aktuell version av SS-EN ISO 9001, samt att entreprenören ska ha ett miljöled­ ningssystem som följer principerna i aktuell version av SS-EN ISO 1 4001. Kvalitetsledningssystem samt miljöledningssystem ska redovisas i anbuds­ formuläret alternativt i bilaga. AMD EL AB har i sitt anbud hänvisat till bi­ laga 2 Kvalitetssäkringsprogram och bilaga 3 KMA-plan AMD EL AB. A v I LULEÅ Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 599-19 I LULEÅ 2019-05-09 dessa bilagor går det inte att utläsa om bolaget uppfyller kraven i AFD.221 och AFD.222 då dessa bilagor utgör någon form av ej ifyllda checklistor. Det framgår därför inte att bolaget har kvalitetsledningssystem och miijöled­ ningssystem som följer principerna i aktuell version av SS-EN ISO 9001 samt SS-EN 14001. Eftersom AMD EL AB inte uppfyller dessa obligatoriska krav kan bolaget inte anses ha lidit skada eller kunnat komma att lida skada trots att bolaget fått för låg poängsättning vid utvärderingen. Bolagets anbud skulle rätteli­ gen ändå ha förkastats. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Parterna är överens om att AMD EL AB felaktigt fått för lite poäng gällande erfarenhet av vårdlokaler. Utifrån vad som framkommit i målet gör förvalt­ ningsrätten ingen annan bedömning i denna del. En grundförutsättning för att förvaltningsrätten ska besluta om ingripande enligt 20 kap. 6 § LOU är att bolaget har lidit eller kan komma att lida skada. Region Norrbotten har invänt att AMD EL AB i sitt anbud inte visat att det uppfyller kraven i punkterna AFD.221 och AFD.222 gällande kvalitetslecl­ ningssystem och miljöledningssystem, att anbudet därmed rätteligen skulle ha förkastats samt att AMD EL AB därför inte kan anses lida skada på grund av att elen felaktiga poängsättningen. Bolaget har getts möjlighet att yttra sig över Region Norrbottens invändning men har inte svarat. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 599-19 2019-05-09 Av de av Region Norrbotten ingivna anbudshandlingarna drar domstolen slutsatsen att det är korrekt att AMD EL AB inte har redovisat att bolaget har kvalitetsledningssystem och miljöledningssystem som följer de vers­ ioner som anges i de administrativa föreskrifterna, punkt AFD.221 och AFD.222, och som utgör ett obligatoriskt krav Eftersom anbud som inte uppfyller de i upphandlingsdokumenten ställda ob­ ligatoriska kraven inte får beaktas vid utvärderingen kan AMD EL AB inte anses ha lidit skada av Region Norrbottens felaktiga poängsättning. Skäl för ingripande enligt 20 kap. 6 § LOU saknas därför. AMD EL AB:s ansökan ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Överklagandet ska ges in till Förvaltnings­ rätten i Luleå men vara ställt till Kammarrätten i Sundsvall. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Eva Beselin rådman Carola Andersson har föredragit målet. I LULEÅ iIl!!� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Bilaga 1 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen elen 2 mars går tiden ut måndagen elen 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.dornstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. l'vier information finns på ww\.v.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. i• lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. ············- ------- - - · - -----� Sida 2 av 2 www.domstol.se