12. AUG. 2014 8:21 Forvaltningsratten i GBG NR.8709 S.2 � !GÖTEBORG Avdelning 1 Enhet 12 SÖKANDE DOM 2014-08-12 Meddelad i Göteborg Ooldd 285234 Postadress Box 53197 400 I5 Göteborg Besölcsadress Sten Sruregatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenlgoteborg@dom.se Expeditlonstid roändag-ftedag 08:00-16:00 Lejonet & Partners AB, 556784-6752 Schaktugnsgat.an 5 Avd 216 16 Malmö MOTPART Stadsdelsnämnden Lundby Box22006 400 72 Göteborg SAKEN Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Målnr 5748-14 Sida l (7) 2014 -08· 1 2 Dnr KSnr • FÖRVALTNINGSRÄTTEN KONKURRENSVERKET 12.AUG.2014 8:21 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNlN'GSRÄTTEN DOM lGÖTEBORG BAKGRUND Stadsdelsnämnden Lundby genomför en förenklad upphandling av ramav­ tal avseende "Inhyrning av pedagogisk personal för grundskolan" med dia­ rienummer 153/14. "filldelningsbeslut meddelades den 20 maj 2014, varvid anbudet från Lejonet & Partners AB (bolaget) placerade sig på andra plats i rangordningen efter Skola 2025 AB (SAB). YRKANDEN M.M. Eolaget ansöker om överprovning och yrkar i fdrsta hand att upphandling­ en ska rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs av SAB :s anbud. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Som gnmder för sin ansökan anger bolaget faljande. SAB:s anbud uppfyll­ ler inte de obligatoriska krav som följer av avsnitten 3.1.4 (Krav på eko­ nomisk och finansiell ställning), 3.1.5 (Kompetens och kapacitet) och 3.1.6 (Erfarenhet). Bolaget riske:rar att lida skada genom att inte tilldelas kon� trakt. Stadsdelsntimnden motsätter sig ansökan och anför följande. SAB har en� ligt Creditsafe en rating på 81, vilket uppfyller kravet på en rating om 40. Kravet på ekonomisk och finansiell ställning ät därför uppfyllt. Vad gäller kravet på kompetens och kapacitet hat SAB lämnat en kortfattad beskriv­ ning av företaget som belyser och styrker dess organisation och dess all­ männa förutsättningar att bedriva den verksamhet och fullgöra det uppdrag som efterfrågas. Kravet är således uppfyllt. Vad slutligen gäller kravet på erfätenhet har SAB redovisat två referensuppdrag vilka inte uppfyller kra­ ven på varaktighet. SAB har dock visat att kravet uppfylls genom att per• soner i ledande ställning hat erfarenheter som införskaffats tidigare. Ef- NR.8709 S.3 Sida2 5748-14 12.AUG.2014 8:21 Forvallningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5748-14 I GÖTEBORG tersorn SAB uppfyller samtliga obligatoriska krav har bolaget inte visat att stadsdelsnämnden brutit mot reglerna i LOU. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m. m. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de gtundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta med.fort att leverantören lidit eller kan komma att lida skada> ska rät­ ten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 6 § LOU). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomfbra upphandlingar på ett öppet sätt. Vidare ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr RÅ 2009 ref, 69). Förvaltningsrattens b�dlJmning Förva.ltningsrätten har att pröva om det på gnmdval av vad 'bolaget åbero­ par är visat att stadsdelsnämnden hat brutit mot någon av de grund.Hig­ gande principerna eller någon annan bestämn1else i LOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. NR.8709 S.4 Sida3 12.AUG.2014 8:22 Forvaltningsralten i GBG FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5748-14 l GÖTEBORG Bolaget gör gällande att SAB:s anbud inte uppfyller samtliga obligatoriska krav ochhänvisar till kraven på ekonomisk och finansiell ställning, kompeu t e n s o c h k a p a c i t e t s am t e rfar e nh et ( a v s n i tt 3 . 1 . 4 - , 3 , 1 . 6 i fö rfr å g ni n g s u n ­ derlaget). Kravetpå ekonomisk ochfinansiell ställning I förfrågningsunderlaget (avsnitt 3 . 1 .4.) anges följande. Leverantören ska ha sådan ekonomisk stabilitet och finansiell ställning att ramavtalet kan genomföras utan risk för störningar på grund av ekonomiska problem. Vi­ dare anges att upphandlingsbolaget inhämtar och bedömer leverantörens ekonomiska ställning med hjälp av affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe risk.klassning. Leverantören ska ffir att kravet ska anses vara uppfyllt inneha en riskklassificering motsvarande minst 40, eller motsva� rande, Bolaget hävdar att SAB inte uppfyllex kravet eftersom SAB enligt UC har ett rekommenderat kreditbelopp om 5 000 kr samt att SAB är ett datorkon­ sultföretag utan anställda och med en omsättning om 50 000 kr år 2013. Förvaltningsrätten konstaterar att det av utredningen framgår att SAB en­ ligt Creditsafes risk.klassning har en rating som uppfyller kravet på minst 40 . Med häns yn Ull hur det aktuella kravet på ekonomisk och finansiell ställning är utfonnat får SAB därmed anses uppfylla detta. De uppgifter som bolaget lämnat om SAB:s ekonomiska och finansiella ställning rnr� NR.8709 S.5 Sida 4 ändrar inte denna bedömning. Kravetpå kompetens och kapacitet I ilirfrågningsunderlaget (avsnitt 3.1.S) anges följande. Leverantören ska ha erforderlig kompetens och kapacitet för uppdragets genomftirande samt . . 12.AUG,2014 8:22 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5748-14 I GÖTEBORG Forvaltningsratten i GBG NR.8709 S. 6 Sida 5 vara organiserad såatt verksamheten bedrivs med hög service och god kvalitet, Som bevis på kompetens och kapacitet ska anbudet innehålla en kortfattad beskrivning av det anbudsgivande företaget som belyser och styrker leverantörens organisation och allmänna förutsättningar att bedriva den verksamhet och fullgöra det uppdrag som efterfrågas. Bolaget anför att SAB:s anbud saknar beskrivning enligt ovan samt att SAB är registrerat som ert IT-konsultföretag och saknar anställda och verk­ samhet. Vidare anger bolaget att även SAB:s moderföretag är registrerat som ett IT-konsultföretag och att detta saknat anställda och omsättning. Slutligen anför bolaget att referensföretaget inte finns, utan endast är ett arbetsnamn, SAB har i sitt anbud lämnat en kortfattad beskrivning av företaget, dess organisation och allmänna forutsättningar fot att bedriva den verksamhet och fullgöra detuppdrag som efte:rfrågas, dvs. inhyrning av pedagogisk personal Gfr sidan 7 i anbudet med svarbilaga l till anbudet). Med beak­ tande av de uppgifter som lämnats får SAB:s anbud anses uppfylla det ak­ tuella kravet. Bolaget har inte heller visat att de uppgifter som SAB angett i sitt anbud är felaktiga eller att SAB inte uppfyller kravet på kompetens och kapacitet. Kravetpil erfarenhet I förfrågningsunderlaget (avsnitt 3.1.6) anges bl.a. följande. Leverantören ska ha erfarenhet av att arbeta med uppdrag motsvarande den verksamhet som efterfrågas o ch som anbud lämnas på. Detta. bevisas genom att leve­ rantören redovisar två referensuppdrag, Tidpunkten för referensuppdragens genomförande får inte vara äldre än tre år från sista anbudsdag. Pågående och/eller avslutade uppdrag accepteras om uppdragets varaktighet inte un� derstiger ett år/uppdl'ag. [. . .] En leverantör som inte kan ange referensuppr 12.AUG,2014 8:22 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5748-14 I GÖTEBORG drag enligt ovan på grund av att verksamheten är nystartad eller verksam­ heten för efterfrågat uppdrag är nystartad, ska på annat sätt kunna visa att kravet uppfylls. Detta kan ske genom att person i ledande ställning eller person som förestår verksamheten har erfarenhet av motsvarande uppdrag införskaffade i tidigare anställning. I målet ät ostridigt att de referensuppdrag som SAB har angett inte uppfy ll� ler kraven på varaktighet som ställs upp i förfrågningsunderlaget. Frågan är då om SAB på annat sätt, i enlighet med vad som anges i förfrågningsun­ derlaget, har kunnat visa att ktavet på erfarenhet är uppfyllt. I förfrågningsunderlaget anges, for det fall en anbudsgivare inte kan ange giltiga referensuppdrag, inte närmare hur denne ska visa att kravet upp­ fylls. SAB har, utöver inte giltiga referensuppdrag, lämnat kortfattade upp­ gifter om grundamas erfarenheter av uthyrning av pedagoger samt skolut­ vecklingsfrågor och kompetensfflrsö:rjning till svensk skola. Mot bakgrund av h'ur vagt det aktuella kravet är fonnulerat får även de förhållandevis knapphändiga uppgifter som bolaget lämnat anses tillräck­ liga for att kravet ska vara uppfyllt. Det måste dätVid beaktas att det inte uttryckligen anges något krav på bevisning när en anbudsgivare hän.visar till ledande personers erfarenhet av motsvarande uppdrag. Bolaget har hel­ ler inte närmare utvecklat sin talan i denna del, utan enbart gjort gällande att SAB:s refe,:ensuppdrag inte uppfyller kraven. Vid angivna förhållanden har bolaget inte visat att SAB:s anbud brister i uppfyllelse av kravet på e1farenhet. Sammanfattande bedömning Bolaget har inte visat att SAB:s anbud brister i uppfyllelse av de obligato­ riska kraven. Dätutöver kan tilläggas att bolaget inte har visat att bolaget NR.8709 S, 7 Sida 6 12.AUG.2014 8:23 Forvallningsratten GBG FÖRVALTNlNGS:RÄTTEN DOM 5748-14 lidit eller kan komma att lida skada på grund av de påstådda briste:i:na i SAB:s anbud. Enbart ett påstående om att bolaget riskerat att lida skada genom att inte tilldelas kontrakt, utan att koppla detta till de påstådda bris­ terna ät inte tillräckligt. Det saknas således skäl för ingtipande enligt LOU på någon av de grunder som bolaget åberopar. Ansökan om överprövning ska därför avslås. lIUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) NR,8709 S, 8 I GÖTEBORG 8ida 7 �� � Karin Leidzen Rådman Föredragande i målet har varit förvaltningsrättsnotarien Mattias Håkansson. 12. AUG, 2014 8:23 Forvaltningsratten GBG NR.8709 S.9 • SvERlGES DöMS'iOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅNO Den som vill öve.rklaga. fö.cvaltningstättetis beslut s'b �kriva. till l