FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2014-08-06 Mål nr 2847-14 KONKURRENSVERKET 2014 -08- 0 6 Avd Dnr KSnr Aklbll Dok.Id 138309 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Strand i Jönköping AB, 556385-9197 Kabelvägen 12 553 02 Jönköping Ombud: Ove Nilsson Kabelvägen 12 553 02 Jönköping MOTPART Habo kommun Box 212 566 24 Habo SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Habo kommun (kommunen) har genomfört en upphandling avseende ut­ byggnad av allmänna VA-ledningar, gatuarbeten samt el-, gatu- och it-kablar. Upphandlingen har genomförts som ett förenklat förfarande. I tilldelningsbeslut fattat den 28 maj 2014 har kommunen antagit Kanonaden Entreprenad AB (Kanonaden) som entreprenör. Strand i Jönköping AB (Strand) har i ansökan som inkom till förvaltnings­ rätten den 5 juni ansökt om överprövning av upphandlingen. Strand anför bl.a. följande. Kanonaden har inte, på det sätt som förfrågningsunderlaget anger, bifogat en prissatt mängdförteckning till sitt anbud. Kanonaden har 1 Max Uhmeier SÖKANDE Meddelad i Jönköping forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2847-14 I JÖNKÖPING därför inte uppfyllt ska-kraven i förfrågningsunderlaget. Kanonaden har visserligen bifogat en snarlik handling, men det saknar betydelse. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. I anbudet från Kanonaden anges samtliga de uppgifter som efterfrågas. Härutöver innehåller anbudet ytterligare en kostnadspost, nämligen posten "kontroll, avvägningavtrumma-1500kr(YBC361). Dennakostnadspostskulle ha funnits med i den PDF-fil för mängdförteckningen som bifogats som bilaga till förfrågningsunderlaget men av förbiseende kom denna post att utelämnas. Den posten var däremot upptagen i den Excellfil som kommu­ nen, vid sidan av PDF-filen, bifogade upphandlingen som en ren serviceåt­ gärd gentemot anbudsgivare för att underlätta för dem att räkna på anbudet. Kanonaden har ingett sagda Excellfil med prissatt mängdförteckning. Ka­ nonadens anbud avviker från PDF-filen endast på det sättet att ytterligare en kostnadspost redovisas. Det är endast kommunen som drabbas av att denna post saknas i den efterfrågade mängdförteckningen (PDF-filen). Det har dessutom inte påverkat anbudsutvärderingen. AFB.31 i förfrågningsunderlaget har, såvitt är av relevans för frågan i må­ let, följande lydelse. "Anbudet ska lämnas genom ett komplett ifyllt anbudsformulär (handling 13.1) Anbud ska innehålla samtliga de uppgifter som anges i anbudsformuläret." SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE LUF är enligt dess 1 kap. 2 § tillämplig vid upphandling av byggentrepre­ nader, varor och tjänster inom bl.a. områdena vatten och energi. I huvud- 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2847-14 sak följande bestämmelser är av betydelse för bedömning av frågan i må­ let. 1 kap. 24 §, i vilken anges att upphandlande enheter ska behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt och genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt, samt att upphandlingar ska genomföras med iakttagande av principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. 16 kap. 6 §, i vilken anges att om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i den ovannämnda bestämmelsen, eller nå­ gon annan bestämmelse i lagen, och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om, eller att den får avslutas först sedan rättelse har företagits. Förvaltningsrättens bedömning Annat framgår inte av handlingarna än att Kanonaden har lämnat samtliga efterfrågade uppgifter i sitt anbud. Härutöver innehåller anbudet ytterligare en kostnadspost. Strand gör gällande att eftersom "handling 10", dvs. PDF­ filen med mängdförteckning för de olika delmoment som arbetet omfattar, inte har använts i Kanonadens anbud, strider det mot ett s.k. ska-krav. Av utredningen i målet framgår att den aktuella PDF-filen och Excellfilen (mängdförteckningen) är identiska med undantag för den nämnda kost­ nadsposten. DetförhållandetattKanonadensingivnaanbudinnefattaren kostnadspost som kommunen inte har efterfrågat i den officiella bilagan till förfrågningsunderlaget, medför inte att Kanonaden inte uppfyller ska­ kravet i denna del. Kommunen har därför inte på den av Strand åberopade grunden brutit mot LUF. Med anledning av denna bedömning saknas an­ ledning att särskilt ta ställning till om sökandens möjligheter att tilldelas kontrakt i upphandlingen kan ha påverkats negativt till följd av upphand- I JÖNKÖPING 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2847-14 I JÖNKÖPING tingen varit felaktig. Det saknas således skäl för att ingripa mot upphand­ lingen. Ansökan ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU) Thorbjörn Lindvall It.lr SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I