FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2017-02-21 Sida1 (9) SÖKANDE MOTPART Skellefteå kommun 931 85Skellefteå SAKEN Meddelad i Umeå med enskild firma Skelleftebild, Mål nr 168-17 Dok.Id 67805 Postadress Box 193 901 05 Umeå Telefon 090-17 74 00 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Överprövningenligtlagen(2007:1091)omoffentligupphandling- LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefax 090-13 75 88 ICONKURRENSVERKET -· 2017 -02-· 2 2 AVd Dnr KSnr Aktbll Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 168-17 I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Skellefteå kommun (Kommunen) genomför en upphandling avseende Foto­ graftjänster (dnr UH-2016 -135). Vid upphandlingen används förenklat för­ farande. med enskild firma Skelleftebild ( ) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av upphandlingen. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNA SANFÖRANDEN anför bl.a, följande. Tidigare fördelades fotouppdragen relativt lika mellan yrkesfotograferna men för några år sedan började Kommunen att i betydligt större utsträckning lägga ut sin produktion på mediebyråer. Det "gamla" fördelningssystemet började falla ihop och uppdragen gick i allt raskare takt till "fotokompisar" till människorna på byråerna. Till sist nåddes en kritisk punkt när vissa av fotograferna hade hela kakan som de alla tidigare delade på. Han uppskattar att Kommunen handlar fototjänster för ungefär två miljoner kr per år om man lägger ihop fotobudgeten till byråerna och det som handlas separat av de olika förvaltningarna. När nu en upphandling äntligen kommer till stånd är den bara ett fragment av vad den borde vara då upphandlingen bara handlar om 350 000 kr av ett betydligt större totalt kommunalt fotobehov. Upphandlingen är också så "riktad" att det nästan är omöjligt för andra foto­ grafer än de som redan anlitas att ha en chans. Den innehåller inget utbild­ ningskrav trots att Kommunen i all annan verksamhet skärpt detta krav. Detta är ett hån mot utbildade fotografer och visar en total oförståelse för Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 168-17 IUMEÅ det de gör. Det finns flera utbildningar som skulle kunna ställas som skall­ krav. Arkivbilder finns överhuvudtaget inte med som en punkt i upphandlingen vilket gör att den kamratkorruption som pågår kan fortsätta. Bedömningen av arbetsproverna görs inte av en opartisk och utomstående grupp yrkesmän. Vad gäller kriterierna och förklaringen av de olika delområdena är de också utformade så att det är extremt svårt för andra än de som redan fårjobb av Kommunen att kunna visa något material. Vad gäller området Verksamhetsbilder arbetar han mest med bistånd, han har gjort över50 resor till fler än30 länder. Mycket elände och väldigt lite kommunala klassrum och kommunala arenor i Skellefteå. De som fåttjob­ ben som han och andra förnekats de senaste åren har dock massor. Vad gäller området Profilbilder har de som bor i Skellefteå och framför allt de som redan arbetar för Kommunen ett otroligt försprång. Det betyder ab­ solut inte att de är bättre än andra på att utföra den typen av uppdrag. Hela utformningen av upphandlingen är fel och den bör annulleras. Den ska genomföras på rätt sätt vilket innebär ändrade kriterier, opartiska utomstå­ ende yrkesverksamma bedömare. Låt yrkesfotografer bestämma kriterierna. Om man arbetar som fotograf - och är utbildad förstår man kundens be­ hov och syften, branschens olika användningsområden och hur man kan göra för att se fotografernas individuella stil och förmåga. Bedömning ska ske av yrkesmän som är helt neutrala utanför Kommunen. Om en arbets­ grupp ska bedöma bilderna måste den bestå av fotografer utifrån då personer med någorlunda insyn i fotografering väldigt enkelt känner igen en enskild fotografs arbete. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 168-17 IUMEÅ Upphandlingen ska omfatta hela fotobudgeten inklusive arkivbilder och ska således synkroniseras med den fotobudget som ingår i upphandlingen av mediebyråer. Detta bör göras omedelbart eller att fotoupphandlingen syn­ kroniseras ihop med upphandlingen av byråer nästa gång den genomförs. Byråerna och förvaltningarna får finna sig i att arbeta med den yrkesfotograf som vinner upphandlingen. Upphandlingen ska omfatta betydligt fler bilder så att bedömarna har en chans att känna av en fotostil som sedan kan användas. Bilderna som lämnas in ska kunna vara tagna var som helst. Det räcker med styrord som glädje, sorg, utbildning etc. Kommunen har i sitt yttrande friserat upphandlingen för att dölja hur "favo­ riserande och riktad" den var mot vissa fotografer. Upphandlingen har genomförts på ett regelvidrigt sätt. Kommunen mörkar siffror för att kunna genomföra en förenklad upphandling. Kriterierna är riktade så att de ska passa vissa fotografer som Kommunens tjänstemän till­ sammans med "likasinnade" medarbetare på byråerna vill hålla om ryggen. Det gäller även utformningen av den arbetsgrupp som ansvarar för bedöm­ rungen. Kommunen har konsekvent valt att inte kommentera varför man är emot upphandling av arkivbilder eller en gemensam "portal" där alla Skellefteås yrkesverksamma fotografer får chansen att visa sina bilder. Kommunen anför bl.a. följande. Upphandlingen är pågående och utvärderingen genomförd, men det har inte fattats beslut än och tilldelning är inte gjord. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 168-17 IUMEÅ Upphandlingen genomförs eftersom det finns ett återkommande behov av inköp av fotograftjänster inom områdena porträtt-, verksamhet- och profil­ bilder för Kommunens verksamheter och såiedes ett behov av reglering av inköpen i ett avtal. Det är Kommunens behov som ska styra omfattningen av och innehållet i upphandlingen. Upphandlingen består av tre områden: 1. Porträttbilder Porträtt på människor, fotograferade i studio eller andra miljöer för till ex­ empel pressbilder. Denna kategori omfattar inte skolfotografering av elever eller fotografering till Kommun-ID. 2. Verksamhetsbilder Bilder som visar människor, miljöer och situationer från vår dagliga verk­ samhet. Det kan till exempel vara en bild på lärare och elever i ett klassrum eller från ett evenemang på någon av kommunens arenor. Bilderna kan ex­ empelvis komma att användas på vår externa webb, intranätet, i tryckt material och presentationsmaterial. 3. Profilbilder Bilder som är varumärkesstärkande och bidrar till att bygga känsla för Skel­ lefteå kommun och våra budskap. Profilbilderna avspeglar dem som nyttjar det vi skapar, här ligger fokus på stämningen och känslan. Denna typ av bilder tas fram för mer strategisk kommunikation och ska skapa igenkän­ nmg. I förfrågningsunderlaget anges följande avgränsning: Upphandlingen omfattar inte bilder som levereras som en del av ett uppdrag enligt avtal som Skellefteå kommun tecknat med upphandlade kommunika­ tionsbyråer. Kommunen har upphandlat och tecknat avtal på kommunikationstjänster som har till uppdrag att leverera olika typer av kommunikationskoncept. En Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 168 - 17 IUMEÅ leverantör av kommunikationstjänster är fri att använda sig av underleveran­ törer i sitt uppdrag gentemot Kommunen. Kommunen har tecknat avtal för kommunikationstjänster i syfte att få en färdig produkt levererad och styr inte vilka eventuella underleverantörer som ska användas. Kommunen styr exempelvis inte sin leverantör av konferenslokaler till att använda Kommu­ nens leverantör av papper, pennor, städmaterial, livsmedel etc. i utförandet av tjänsten för konferenslokaler. Kommunen finner inget särskilt utbildningskrav tillämpligt som kvalifice­ ringskrav eftersom det inte finns någon särskild, vedertagen utbildning för fotografer att hänvisa till eller kravställa utifrån. Utvärdering Anbudsgivarens inlämnade arbetsprover ligger till grund för utvärdering av kvalitet. Arbetsproverna avseende samtliga delområden bedöms utifrån kri­ terierna teknisk bildkvalitet och stilistisk/kreativ förmåga. Arbetsproverna kommer att bedömas av en arbetsgrupp som består av en extern, opartisk, sakkunnig person samt beställare inom Kommunen, natur­ ligtvis utan något egenintresse i upphandlingens resultat, utan att anbudsgi­ varens namn framkommer och med utgångspunkt rån kriterierna. Porträttfotografering Arbetsprov ska omfatta totalt tre bildexempel: på en gruppbild, ett porträtt av en person samt ett porträtt av en person eller en gruppbild. Verksamhetsfotografering Arbetsprov ska omfatta totalt tre bildexempel på fotografens förmåga att följa, fånga och gestalta en händelse eller ett skeende. Bilden ska inte upple­ vas arrangerad och kan vara av reportagekaraktär. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 7 168-17 Profilfotografering Arbetsprov ska omfatta totalt tre bilder som visar på fotografens förmåga att producera profilbilder som bygger känsla för Skellefteå kommun. Här får fotografens egen kreativitet och stil vara tydlig i bilderna. Bilden ska för­ medla känslorna stolthet, trygghet, tillhörighet och framåtanda. Det finns inte något begränsande i utformningen av kraven på arbetsprover eller kriterierna som skulle riskera att gynna eller missgynna vissa leveran­ törer. Krav och kriterier i förfrågningsunderlaget är utformade på ett trans­ parent och likabehandlande sätt, samtidigt som de olika delområdena gör att konkurrensen kan främjas genom att många leverantörer får chansen att an­ tas som vinnande anbud. Upphandlingen avser tre delområden inom vilka två leverantörer ska utses för varje område. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Den1januari2017 träddelagen(2016:1145)omoffentligupphandlingi kraft och därigenom upphävdes lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling. Den upphävda lagen gäller dock för sådan upphandling som har påbör­ jats före ikraftträdandet och är därför tillämplig i förevarande mål. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Sida8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 168- 17 IUMEÅ SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att det normalt sett ankom­ mer på den sökande i ett upphandlingsmål att på ett klart och tydligt sätt ange vilka omständigheter talan grundas på Gfr RÅ 2009 ref. 69) samt att klargöra och utveckla påstådda felaktigheter i en upphandling. För att en ansökan om överprövning ska kunna bifallas krävs vidare inte bara att felak­ tigheter konstaterats i upphandlingen utan även att den sökande lidit eller kunnat komma att lida skada till följd därav. Det ankommer på den sökande att visa att denne lidit eller kan komma att lida skada av den brist som påta­ lats Gfr HFD 2013 ref. 53). menar bl.a. att upphandlingen bör omfatta Kommu­ nens totala behov av fototjänster samt att det finns stora brister i underlaget för upphandlingen. Förvaltningsrätten noterar att en upphandlande myndighet själv bestämmer hur dess verksamhet ska läggas upp och utifrån det vilka behov den har och vad som ska upphandlas. Den omständigheten att Kommunen i stor ut­ sträckning upphandlar kommunikationstjänster, i vilka fotograftjänster kan ingå, och således e n färdig produkt istället fö r delar a v den, måste därför vara ett val Kommunen får göra. Ett sådant agerande kan således inte i sig anses strida mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna som kommer till uttryck i 1 kap.9 § LOU eller mot någon annan bestämmelse i LOU. Det bör i detta sammanhang även noteras att förvaltningsrätten i förevarande mål endast kan uttala sig om nu aktuell upphandling och inte framtida upp­ handlingar. Beträffande utformningen av förfrågningsunderlaget utgör den i Upphand­ lingsföreskriftema angivna förklaringen av de olika delområdena endast en beskrivning av vad som avses upphandlas och kan enligt förvaltningsrättens mening inte i sig anses gynna eller missgynna vissa leverantörer. Inte heller Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 168-17 IUMEÅ kan utvärderingskriterierna, eller de begärda arbetsproverna, anses gynna eller missgynna vissa leverantörer. Utvärderingskriterier och beskrivning av begärda arbetsprover/bilder redovisas i förfrågningsunderlagets Utvärde­ ringsmodell, se bilaga 1 till domen. Det kan i sammanhanget nämnas att något krav på att ingivna bilder/arbetsprover måste vara tagna i Skellefteå, vilket synes mena, inte finns. Däremot ska de visa på en förmåga att producera profilbilder som bygger känsla för Skellefteå. Förvaltningsrätten finner vidare inte stöd för att upphandlingen skulle vara partisk på grund av att ingivna arbetsprover kommer att bedömas av en ar­ betsgrupp eller på grund av sammansättningen av denna grupp. Det har hel­ ler inte framkommit att det rätteligen borde ha ställts ett obligatoriskt ut­ bildningskrav i upphandlingen. Det bör också påpekas att en upphandlande myndighet har en långtgående frihet att avgöra vilka krav och kriterier som ska ställas i en upphandling. På grund av det anförda, och då inte heller vad som i övrigt anförts av medför att upphandlingen kan anses strida mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna som kommer_ till uttryck i 1 kap. 9 § LOU, ska ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga2 (DV3109/1C LOU) !tiu�?M�· Lena Bergscforf Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. : Skellefteå kommun Skellefteå kommun Detta dokument är en kopia på upphandlingens elektroniska utvärderingsformu!är. Utvärderingsformuläret ska besvaras elektroniskt genom att du klickar å knappen Lämna anbud som du ���g�?i� mest fö;delaktigt jDelat anbud i11 finner tiU vänster i annonsen eller inbIudan ""å \r\'Vt1'v.'.e-c1vrop.com. mea 2017 -02- O 3 Aktbil Att lämna anbud När du iämnar pris ska det ske för (1) enhet av angiven sort. Totalpiis beiåknas automatiskt som pris gånger antal. Pris anges endast med siffror utan me!!ans!ag e!!er valuta. Målnr För att kunna lämna in anbudet måste minst en grupp vara fullständigt ifylld. Grupper som du inte avser att delta i ska lämnas helt tomma (blankt}. Om någon grupp är deivis men inte fuiiständigt ifyiid är anbudet inte giitigt och kan inte iämnas in. Utvärderingsmetoden bygger på monetär utvärdering med prissatt kvalitet. Ert anbud resulterar i ett jämförelsetal. Hur mycket jämförelsetalet påverkas vid olika utvärderingar står beskrivet för varje utvärdering i detta dokument. Anbudet med lägst jämförelsetal är bäst. 1.ö Porträttfotografering Anbudsgivarens inlämnade arbetsprover ligger till grund för utvärdering av kvalitet. Arbetsproverna kommer att bedömas av en arbetsgrupp som består av en extern, opartisk, sakkunnig person samt beställare inom Skellefteå kommun, utan att anbudsgivarens namn framkommer och med utgångspunkt från nedan angivna kriterier. Fotograf ska inte framgå tryckt på bilden. Bilderna ska bifogas till anbudet elektroniskt i format .jpg. Ersättning utgår inte till anbudsgivare för inlämnade arbetsprover. Totalt kan anbudsgivaren fäi arbetsprover erhålla max 4 poäng per kriterium. För att kunna antas som vinnande anbud ska minst 2 poäng "bra" erhå!!as för respektive bedömningskriterie. 1.0.1 Krav på bilaga Vid inlämning ska [ Arbetsprov porträttbild 1] bifogas anbudet. Filen bifogas i steg två av tre {213) av denna inlämning. Arbetsprov ska omfatta ett biidexempei, på en gruppbiid. UH-2016-135 j ����rnftjänstei Diarie Utvärderingsmodell Fotograftjänster (UH-2016-135) Introduktion Upphandlingen består av flera prisgrupper. Varje prisgrupp kan ses som en egen upphandling där avtal kommer att tecknas enligt specificerad avtalsform med två företag per grupp, utifrån en rangordning. 1.0.2 K,av pä bilaga 128300: 20i6-i2-i909i: 7 i/5 Lr,_n,�U---·- .. I IU j I-' _ _ ,. ___ ., .,, li'.;)v1 ClLlt:I Inkom ,�-�, Skellefteå kommun Vidinlämningska[Arbetsprovporträttbild2] bifogasanbudet.Filenbifogasistegtväavtre(2/3)avdennainlämning. Ärbetsprov ska omfatta ett biiåexempei, på ett porträtt av en person. 1 .0.3 Krav på biiaga Utvärderingsmodell Vfd :nJämning ska [ Aibetsp;uv poiträttbild 3 ] bifogas anbudet. FHen bifogas i steg tvä av tre (2/3) av denna inlämning. Arbetsprov ska omfatta ett bildexempel, på ett porträtt av en person eller på en gruppbild. 1 .0.4 Bedömning Fotograftjänster (UH-2016-135) Teknisk bildkvalitet: Jjussättning, färgåtergivning, skärpa/oskärpa Definition Full poäng ger inget påslag på jämförelsetalet. Noll poäng ger fullt påslag med 760,00. Påslag Stilistisk förmåga: disposition i bild, motivval, komposition Poäng Beskrivning 0 Otillräcklig (inget mervärde) 1 Inget utmärkande 760,00 2 Bra 3 Mycket bra 4 Utmärkt 570,00 380,00 190,00 0,00 1.0.5 Bedömning Definition Fuii poäng ger inget påsiag på jämförelsetalet. f\joJ1 poäng ger ft.:ilt påslag med 760,00. Poäng Beskrivning Påslag 0 Otiiiräckiig (inget mervärde) 760,00 inget utmärkande 570,00 � 2I Dfct •J{__JV�IJI_J n-- ,:.onnn My�lo=>t hr;:i 1Qnnn 3 I--,-- 4 Utmärkt 0,00 i.i Prisfråga Pris per bild, pris ska anges per styck urr1r=W".rnr1g "--�-�--'- - Pris ska anges för en (1) st. Pris är obligatorisk information för denna post. 1.2 Prisfråga Timarvode, pris ska anges SEK!h Omfattning Pris ska anges för en (1 ) h. Pris är obligatorisk information för denna post 2.0 Verksamhetsfotografering i28300:2.0i6 i2.-i909:i7 2.i5 � Skellefteå .I\.UUIUI Ull Utvärdertngsmodell Fotograftjänster {UH-2016-135) 1 aA l'llo ,._,,... ........ . ,. ..... ,l\nbudsgivarens inlämnade arbetsprover ligger ti!! grund för utvärdering av kvalitet. P°'rbetsproverna kommer att bedömas av en arbetsgrupp som består av en extern, opartisk, sakkunnig person samt beställare inom Skellefteå kommun, utan att anbudsgivarens namnframkommer och med utgångspunkt från nedan angivna kriterier. t='ntngr,:if c:k,:i int<> fr,:img:!i tn;r,kt pA hilrl<>n, Rilrl,:,rn,:i Sk"' hifng�c: till �nh1 1rl,:,f ,:,l,:,kfrnnic:kf i fnrm�f jpg. Ersättning utgår inte till anbudsgivare för inlämnade arbetsprover. Totait kan anbudsgivaren för arbetsprover erhåiia max 4 poäng per kriterium. Föi att kunna antas som vinnande anbud ska minst 2 poäng "bra" erhållas för respektive bedömningskriterie. 2.0.1 Krav på bilaga 2.0.2 Krav på bilaga Vfd inlämning ska [ Arbatsprov var'f\samhe-tsbUd 2 J bifogas anbudet. Filen bifogas i steg två av tra (2/3) av denna inlämnfng. Arbetsprov ska omfatta ett bildexempel på fotografens förmåga att följa, fånga och gestalta en händelse eller ett skeende. Bilden ska inte upplevas arrangerad och kan vara av reportagekaraktär. 2.0.3 Krav på bilaga Vid inlämning ska [ Arbetsprov verksamhetsbild 3 J bifogas anbudet. Filen bifogas i steg två av tre (2/3) av denna inlämning. Arbetsprov ska omfatta eit biidexempei på fotografens förmåga att föija, fånga och gestaita en händeise eiier ett skeende. Bilden ska inte upplevas arrangerad och kan vara av rSpcrtagekaraktär. 2.0.4 Bedö1 1 1n!ng Teknisk bildkva!itet: ljussättning! färgåtergivning! skärpa/cskärpa Definition Full poäng ger inget påslag på jämförelsetalet. Noll poäng ger fullt påslag med 3 600,00. Vid inlämning ska [ Arbetsprov verksamhetsbild 1 J bifogas anbudet. Filen bifogas i steg två av tre (2/3) av denna Inlämning. A r b e t s p r o v s k a o m fa t t a e i t b i i å e x e m p e i p å fo t o g r a f e n s fö r m å g a a t t fö i j a , f å n g a o c h g e s t a i t a e n h ä n å e i s e e i i e r ett skeende. Bilden ska inte upplevas arrangerad och kan vara av reportagekaraktär. Dn�l"'ln BavSkr!vn!ng 3 600,00 2 700,00 1 800,00 900,00 0,00 Kreativ förmåga: Förmåga att fånga, följa och gestalta en händelse, eller ett skeende, komposition 0 1 2 3 4 Otillräcklig (inget mervärde} Inget utmärkande Bra Mycket bra I -••U I� 2.0.5 Bedömning Definition Utmärkt Full poäng ger inget påslag på jämförelsetalet. Noll poäng ger fullt påslag med 3 600,00. i28:30D:20i6 i2-i909:i7 3i5 1"" �--;,� Skellefteå Utvärderingsmodell •1........ -...- .... - - n.uu1u1 uJ1 Fotograftjänster (UH-2016-135) � Poäng Beskrivning Påslag 0 Otillräcklig (inget mervärde) 1 Inget utmärkande 2 Bra 3 600,00 2 700,00 1 800,00 900,00 0,00 Pris ska anges för en ("1) st. Pris är obiigatorisk information för åenna post. "" I\ ....___,C!l1'-"-----�--!-­ ... •• _.r,11111•111rvw1�1..r1r••w "'•V I IW'llll...,I.W�I'--.IVIIlltf Anbudsgivarens inlämnade arbetsprover ligger till grund för utvärdering av kvalitet. Arbetsproverna kommer att bedömas av en arbetsgrupp som består av en extern, opartisk, sakkunnig person samt beställare inom Skeiiefteå kommun, utan ait anbuåsgivarens namn framkommer och med utgångspunkt från nedan angivna kriterier. Fotograf ska inte framgå tryckt på bilden. Bilderna ska bifogas till anbudet elektroniskt i format .jpg. Ersättning utgär inte till anbudsgivare för inlämnade arbetsprover. Totalt kan anbudsgivaren för arbetsprover erhå!!a max 4 poäng per kriterium. För att kunna antas som vinnande anbud ska minst 2 poäng "bra" erhållas för respektive bedörnningskriterie. 3.0.i Krav på biiaga Vid inlämning sf{a [ Arbetsprov profilbild 1 J bifogas anbudet. Filen bifogas J steg två av tre (2/3} av denna inlämning. 3 Mycket bra 4 Utmärkt 2.1 Prisfråga Pris per bild, pris ska anges per styck Omfattning ? ? PriqfrAn� -·-.. ··-··-�- Timarvode, pris ska anges SEK/h Omfattning Pris ska anges för en (1) h. Pris är obligatorisk information för denna post. l\rbetsprov ska omfatta en bild som visar på fotografens förmåga att producera profilbilder som bygger känsla för Skellefteå kommun. Här får fotografens egen kreativitet och stil vara tydlig i bilderna. Bilden ska förmedla känslorna stolthet, trygghet, tillhörighet och framåtanda. 3.0.2 Krav på bilaga Vidinlämningska(Arbetsprovprofilbild2J bifogasanbudetFilenbifogasistegtvåavtre(2/3)avdennainlämning. Arbetsprov ska omfatta en biid som visar på fotografens förmåga att producera profilbilder som bygger känsla för Skellefteå kommun. Här får fotografens egen kreativitet och stii vara tydiig i biiderna. Biiden ska förmedla känslornz stolthet, tr;gghet, tillhörighet och framåtanda. 128300: 20i6-i2-i9 09:17 4i5 -,, �kellettea ..................,.., ................ I\.UIIIIIIUU 3.0.3 Krav på bilaga cc.'...-... ..... _..._'g Vid Inlämning ska [ Arbetsprov profilbild 3 J bifogas anbudet Filen bifogas I steg två av tre (2/3) av denna inlämning. Arbetsprov ska omfatta en biiå som visar på fotografens förmåga att producera profiibiider som bygger känsla för Skellefteå kommun. Här får fotografens egen kreativitet och stil vara tydlig i bilderna. Bi\den ska förmedla känslorna stolthet, trygghet, tillhörighet och framåtanda. 3.0.4 Bedömning Teknisk bildkvalitet; ljussättning, färgåtergivning, skärpa/oskärpa Definition Fuii poäng ger inget päsiag på jämföreisetaiet. Noii poäng ger fuiit päsiag med 4 500,00. Poäng Beskrivning Påslag 0 Otillräcklig (inget mervärde) 4 500,00 1 Inget utmärkande 3 375,00 2 Bra 2250,00 !vrycKerora 1 125,00 4 Utmärkt •41I•I Utvårderingsmodell Fotograftjänster (UH-201 6-135) 3.0.5 Bedömning Kreativ förmåga: konstnärlig verkshöjd, koppling till syfte och målgrupp, nytänkande, unik ide, komposition Definition Fun poäng ger inget påslag på jämföreisetaiet. i\.Jcil poäng ger fullt påsiag med 4 500,00. Poäng Beskrivning Påslag 0 Otiiiräckiig (inget merväråej 4 500,00 .,; I inget utmärkande 3 375,00 ,.., n-- ,..., l"')C"n. nn 3 •••.r_,,_..-·- 1125,00 4 Utmärkt 0,00 Pris per bild, pris ska anges per styck Omfattning D! d L L;.J1_,,vv I\A11do:,t hr� 3.1 Prisfråga Pris ska anges för en (1) st. Pris är obligatorisk inforrnation för denna post. 3.2 Prisfråga Timarvode, pris ska anges SEK/h Omfattning P_ris ska anges för en (1) h� Pris är obligatorisk information fijr denna post i:28300: 20iB-i2-i9 09:i7 5i5 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fö rvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn,_postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävtettinterimistisktbeslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har sl0:tits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 000 J, ,....� ..... ::ig u 1 . 2. 3 . 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se