FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 SÖKANDE DOM 2012-07-05 Meddelad i Linköping Mål nr 2623-12 Sidal(4) ;: El Center i Söderköping AB, 556373-2477 Box 108 614 22 Söderköping MOTPART Ramunderstaden AB, 556450-5898 Box 78 614 22 Söderköping Ombud: Advokat Ulf Setterud Kihlstedts Advokatbyrå HB Box 350 581 03 Linköping SAKEN L.,n"'ir.c.,_r,..,7,_ o 6 Avd Dnr Doss Aktbil I Överprövning enligt lagen(2007:1091) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 86728 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Box 406 581 04 Linköping Brigadgatan 3 013-25 10 00 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se måndag - fredag 08:00-16:00 E-post: -KONKURRZMSVEr:}(ET l Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2623-12 I LINKÖPING Enhet 2 ( BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Ramunderstaden AB genomför en upphandling av ramavtal avseende ser­ vicearbeten inom branschområdena bygg, el, vs, ventilation och måleri. Upphandlingen sker enligt reglerna under tröskelvärdet och som förenklat förfarande. Av tilldelningsbeslut den 20 april 2012, jämte bilagd utvärderingsrapport, framgår att Elcenter i Söderköping AB erhållit lägst utvärderingspoäng och att beslut fattats om att anta anbud med högst respektive näst högst utvär­ deringspoäng i angiven ordning. Elcenter i Söderköping AB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska göras om. Ramunderstaden AB motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS UTVECKLING AV TALAN Elcenter i Söderköping AB Av förfrågningsunderlaget framgår att entreprenören ska arbeta enligt ISO 9001/14001 eller likvärdigt miljö och kvalitetssystem. Bolaget arbetar efter ett sådant system och samtliga leverantörer är ISO-certifierade. Ytterligare 3 poäng borde därför tilldelats bolaget i samband med anbudsutvärdering­ en. Upphandlaren har därmed inte följt principen om att anbudsgivare ska behandlas på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Poängfördel­ ningen har gynnat de stora företagen och haft en diskriminerande effekt på bolaget. Vid upphandlingen borde även hänsyn tagits till mångårigt sammarbete, god kännedom om lokalerna och snabb inställelsetid samt korta resor som skonar miljön. Vidare framgår det inte av förfrågningsunderlaget att mil- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2623-12 I LINKÖPING Enhet 2 ( kostnad ska utgå från Söderköping, vilket handläggare på Ramböll uppgett i telefonsamtal. Bristerna i förfrågningsunderlaget har lett till att det varit möjligt för ett företag att lägga sig på en i princip hur hög timkostnad som helst och ha noll procent påslag på material, underentreprenörer, servicebil och milkostnader trots att kostnader skulle framgå och därigenom få till­ delning av avtalet. Ramunderstaden AB Bolaget är inte certifierat enligt ISO 9001/14001 och har i vart fall inte i sitt anbud visat att så skulle vara fallet. Det har inte uppgetts att milkostna­ der skulle beräknas med Söderköping som utgångspunkt. Det är inte möj­ ligt att ta hänsyn till tidigare erfarenheter hos bolaget, eftersom det inte har vägts in i utvärderingskriteriema. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Det anbud kommer att antas som med beaktande av samtliga affärsmässigt betingade omständig­ heter vad gäller pris, kvalite och kompetens är att anse som förmånligast för beställaren. Av utvärderingsmodellen framgår att ett anbud maximalt kan erhålla 36 poäng. Bl.a. anges att lägst timpris ger tio poäng, lägst milkostnad för ser­ vicebil ger en bonuspoäng och kvalite och miljöarbete kan ge sex poäng. Är man certifierad enligt ISO eller likvärdigt kvalitetssystem erhåller man sex poäng. Är man inte certifierad men innehar en kvalitets eller miljöpo­ licy erhåller man tre poäng. Innehar man inget dokumenterat kvalitets och miljöarbete erhåller man noll poäng. Elcenter i Söderköping AB har erhål­ lit tre poäng i utvärderingen. C Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begrän�ad till de grunder som parten har åb�ropat(se RÅ 2009 ref. 69). Elcenter i Söderköping AB hävdar att de har ett kvalitets- och miljösystem likvärdigt ISO 9001/14001 och att de i utvärderingen skulle tillerkänts yt­ terligare tre poäng. Det som bolaget åberopat i målet visar dock inte att bolaget har ett likvärdigt miljö- och kvalitetssystem. Likabehandlingsprin­ cipen kan därmed inte anses ha trätts för när. Vad bolaget anfört i övrigt i målet utgör inte heller skäl för något ingripande enligt LOU. Ansökan ska därmed avslås. HUR MA .. ERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU) ats d den Föredragande har varit Cecilia Wågemar. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2623-12 I LINKÖPING Enhet 2 L' p HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1D LOU