LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDSLÄN SÖKANDE Rantzows Spo1i AB, 556184-1395 266 75 Hjärnarp Ombud: Advokaten Stefan Hallbäck Compitum Advokatbyrån för upphandlingsjuridik AB Stortorget 23 211 34 Malmö MOTPARTER 1. Boxholms kommun Box 79 590 10 Boxholm 2. T\1jölby kommun 595 80 Mjölby 3. Motala kommun 591 86 Motala 4. Vadstena kommun 592 80 Vadstena 5. Ydre kommun Kommunkontoret 570 60 Österbymo 6. Ödeshögs kommun 599 80 Ödeshög Ombud för 1-6: Inköpssamverkan 591 86 Motala SAKEN Sida 1 (5) 2009 -10- 0 8 DOM Målm 3172-09 Rotel 7 2009 =10- 0 7 Meddelad i Linköping Offentlig upphandling enligt lagen (2007: I 091) om offentlig upphandling, LOU Dok.Id 84643 Postadress Box 406 581 04 Linköping Telefon 013-25 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se LÄNSRÄTTENSAVGÖRANDE Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Besöksadress Brigadgatan 3 013-25 10 00 Telefax Expeditionstid måndag fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN YRKANDE M.M. DOM 2009 �10- 0 7 Sida 2 3172-09 Genom tilldelningsbeslut gällande upphandling av idrottsmaterial, UH-09-066, beslutade Boxholm, :Mjölby, Motala, Vadstena, Ydre och Ödeshögs konunun, kommunerna, att anta annan anbudsgivare än Rantzows Sport AB, bolaget, som leverantör. Upphandlingen är genom­ förd enligt reglerna om öppet förfarande. Kommunerna har därefter beslutat att avbryta ifrågavarande upphandling. Bolaget ansöker om överprövning av kommunernas beslut att avbryta upp­ handlingen. Kommunerna har som skäl för sitt beslut att avbryta upphandlingen anfö1i i huvudsak följande. Vid en förnyad granskning av anbudsutvärderingen har kommunerna konstaterat att inget av de avgivna anbuden är kompletta. Ingen av anbudsgivarna har på begäran inkommit med sådana kompletta handlingar som framgår av kraven i avsnitt 5.1 i förfrågningsunderlaget. Av praxis framgår att en upphandlande myndighet har rätt att avbryta en upphandling om beslutet vilar på sakligt godtagbara skäl. Ett sådant skäl är med all tydlighet att inget anbud återstår att utvärdera, då inget anbud upp­ fyller ställda skall-krav. Bolaget har anfört bl.a. följande. Samtliga anbud, förutom det anbud som diskvalificerades i kvalificeringsfasen, har ansetts uppfylla de krav som ställs på anbudsgivare och anbud. När det finns anbudsgivare som uppfyl­ ler kvalifikationskraven och skall-kraven står det inte öppet för beställaren att avsluta upphandlingen, utan att utvärdera anbuden. Alla anbudsgivarna har givit kommunerna svar i den omfattning som anbudsgivarna kunnat och som en upphandlande enhet kan begära. Att inte kum1a redovisa pris- LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN DOM 2009 =10- 0 7 listor eller kataloger med prisinfonnation är naturligt, då produktkatalogen har satts ihop av beställaren. I den mån anbudsgivarna inte har haft alla efterfrågade varor i sitt fasta sortiment, måste anbudsgivarna i sin tur göra separata upphandlingar för att kmma fylla varukorgen, vilket varit ett skall­ .krav. Påståendet att anbuden �j är kompletta är oriktigt. Någon saklig grund att avbryta upphandlingen föreligger ej. SKÄLENFÖR LÄNSRÄTTENSAVGÖRANDE Enligt 1 kap. 9 § LOU skall upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkfumande och propo1iionalitet iakttas. I förfrågningsunderlagets avsnitt 5.1 anges bl.a. att anbudsgivaren skall på uppmaning ge Inköpssamverkan den information som krävs för att kmma bedöma att de i prisbilagan (flik 1) angivna priserna överensstämmer med den rabattsats som angivits i prisbilagan (flik 2.). Av handlingarna i målet framgår bl.a. att kommunerna initialt bedömde att tre anbud klarade kvalifikationsfasen. Under utvärderingen begärde kom­ munerna kompletterande uppgifter av de tre fortsatt kvalificerade anbuds­ givarna, enligt avsnitt 5.1 i förfrågningsunderlaget. Detta för att kunna be­ döma om angivna priser stämde överens med gällande butiks- och katalog­ pnser. Länsrätten gör följande bedömning. Det aktuella avsnittet 5.1 i förfrågningsunderlaget har av kommunerna vid upprättandet av underlaget hänförts till den del i vilken uppställs de kriteri­ er som ska utgöra grund för anbudsutvärderingen. Avsnittet som behandlar Sida 3 3172-09 LÄNSRÄTTENI DOM ÖSTERGÖTLANDSLÄN 2009 �10- 0 7 möjligheten för den upphandlande myndigheten att begära in komplette­ ringar av prisuppgifter får dock, trots dess placering i förfrågningsunderla­ get, anses utgöra ett skall-·krav. Dylika skall-krav är att hänföra till en upp­ handlings kvalificeringsfas och inte till dess utvärderingsfas. Med beaktan­ de av kravets karaktär samt det sätt som kommunerna tillämpat kravet i praktiken, är kravet i avsnitt 5.1 således att hänföra till den aktuella upp­ handlingens kvalifice1ingsfas. Fråga är då huruvida kommunerna har haft fog för att avbryta upphand­ lingen med anledning av att inget anbud uppfyllt uppställda skall-krav. För att en upphandlande myndighet ska ha rätt att avbryta en pågående upp­ handling krävs att myndigheten kan presentera sakliga skäl för beslutet att avbryta upphandlingen och att myndigheten när den fattar ett sådant beslut iakttar grundläggande gemenskapsrättsliga regler inom offentlig upphand­ ling. Bevisbördan för att sakliga skäl för avbrytande föreligger åligger så-­ ledes den upphandlande myndigheten. Någon klar och entydig praxis an­ gående vad som kan utgöra sakligt godtagbara skäl för ett avbrytande har ämrn inte utbildats (se RÅ 2008 ref 35). Då ingen anbudsgivare inkommit med sådana kompletterande uppgifter som kommunerna erfordrat, får kommunerna anses ha gj01i sannolikt att ingen anbudsgivare uppfyllt det uppställda skall-kravet. Då ingen anbuds­ givare uppfyllt de i förfrågningsunderlaget uppställda skall-kraven får kommunerna anses ha sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Det har vidare inte framkommit att de grundläggande principerna i gemen­ skapsrätten ska ha trätts för när genom kommunernas beslut. Bolagets an­ sökan om överprövning av kommunernas beslut att avbryta den aktuella upphandlingen kan vid sådant förhållande inte vi1ma bifall. Sida 4 3172-09 DOM Sida 5 LÄNSRÄTTEN I 3172-09 ÖSTERGÖTLANDS LÄN HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/ld) 2009 =10- 0 7 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga läns:rättens beslut sk.all skri.va till bmmarr�tten i Jön.köping. Skrivelsen skall dock skickas eller l.ämna.s till länsrätten. Överklagandet sk.all ha k.olnmit in till Jins:r:ätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för över:khga.ndet infaller på lördag. söndag eller helgdag. midsommarafton., juh.fton eller nyål:safton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten I.ämnar prövn.ingstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ To.m.prungen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill liinsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet:. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av övei:klagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonn.l.J.l:nm.er:. Dessutom sk.all adress och t elefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden bn nås för delgivning llimnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det vih.-tigt att anro2Jan srnast görs till kammarrätt� 2. det beslut som överklagas med uppgift om llinsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skhl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av läns:r:ättens beslut som kla­ ganden vill fa till stånd, 5. de bevis som klagw.den vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen sk.all vara undertecknad av kla�­ den eller hans om.bud. Adressen till länsrätten fram.gäl: av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga För att ett överkla de sbJ.l kunna tas upp i gan Q - °'0 .....,- Q> www.dorru:toL�e