FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I JÖNKÖPING 2016-07-12 2338-16 Meddelad i Jönköping SÖKANDE Högskolan Evidens AB, 556602-0607 Packhusplatsen 2 411 13 Göteborg Ombud: Advokat Ulf Käll och Jur.kand. Gabriella Fossum Advokatfirman Vinge KB Box 11025 404 21 Göteborg Sida 1 (6) Dok.Id 199599 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 MOTPART Region Jönköpings län Box 1024 551 11 Jönköping Ombud: Advokat Pernilla Larsson Gärde Wesslau Advokatbyrå i Jönköping HB Box 684 551 19 Jönköping SAKEN 2016 -07- 1 3 • Avd Dnr KSnr Aktbll Överprövning av en upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND Region Jönköpings län genomför en upphandling som benämns Utbildning KBT steg 1. Genom tilldelningsbeslut har KBT Sydost i Kalmar AB (KBT Sydost) antagits som leverantör. Högskolan Evidens AB (Evidens) ansöker om överprövning. forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2338-16 I JÖNKÖPING YRKANDEN Evidens yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslu­ tas först sedan rättelse vidtagits, i form av en förnyad anbudsutvärdering där KBT Sydost anbud inte får beaktas. Region Jönköpings län (regionen) bestrider att det finns grund för ingri­ pande enligt LOU. VAD PARTERNAANFÖR Evidens: I avsnitt 3.5.1 i förfrågningsunderlaget ställs följande krav: Leverantören ska bedriva kvalitetssäkringsarbete enligt vid var tidpunkt gällande lagar, förordningar eller allmänna råd och föreskrifter från myn­ digheter. Vid annonsering av denna upphandling gäller särskilt Socialstyrel­ sens föreskrifter och allmänna råd och ledningssystem för systematiskt kva­ litetsarbete; SOSFS 2011:9. Kvalitetssäkringssystemet ska bl.a. innehålla rutiner för avvikelsehantering, egenkontroll och dokumentation av genom­ förda vårdåtgärder. Anbudsgivaren ska beskriva eller bifoga dokumentation om kvalitetssäkringen av den egna verksamheten. Följande bör framgå: kva­ litetspolicy, rutiner för avvikelsehantering, egenkontroll, ansvariga personer och uppdatering av styrande dokument. Innehar anbudsgivaren ett tredje­ partscertifierat kvalitetsledningssystem som t.ex. standarden för SS-EN ISO 9001:2008 eller likvärdigt ledningssystem certifierat av organ som uppfyller europeiska standarder för certifiering uppfyller detta kravet enligt ovan. Det finns således ett uttryckligt krav på att anbudsgivarna ska bevisa att kravet på kvalitetssäkringsarbete är uppfyllt. KBT Sydost har i sitt anbud Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2338-16 I JÖNKÖPING uppgett att bolaget uppfyller kravet och har till styrkande av detta bifogat ett dokument benämnt "kvalitetsarbete". Det framgår dock klart att redogörel­ sen inte visar att kravet är uppfyllt. Redogörelsen visar knappast att KBT Sydost bedriver ett kvalitetssäkringsarbete som uppfyller de högt ställda och väldigt specifika krav som framgår av SOSFS 2011:9. Detta då redogörelsen endast i allmänna ordalag behandlar hur KBT Sydost arbetar för att säker­ ställa en god kvalitet på utbildning, föreläsningar och handledning. Den ska dock härutöver även visa att KBT Sydost har rutiner för bl.a. avvikelsehan­ tering, egenkontroll och dokumentation av genomförda vårdåtgärder. Redo­ görelsen anger inte ens om det finns ett kvalitetsledningssystem på plats, än mindre hur det är uppbyggt och att det uppfyller de grundläggande krav som ställs i det aktuella avsnittet och till den hänvisade SOSFS 2011:9. Redogö­ relsen tar inte heller upp samtliga av de punkter som bör visa att det aktuella kravet på internt kvalitetssäkringsarbete är uppfyllt. KBT Sydost beskriver inte någon kvalitetspolicy, avvikelsehantering eller hur egenkontrollen går till. Det framgår inte heller hur dokumentationen av genomförda vårdåtgär­ der går till. Det redogörs därtill inte för vilka styrande dokument som finns. Att Regionen trots detta antagit anbudet strider mot likabehandlingsprinci­ pen. Regionen: Av punkt 3.5.1 framgår att anbudsgivaren ska bedriva ett kvalitetssäkrings­ arbete i enlighet med vid tid var gällande lagar, förordningar och dylikt. Det som ska bifogas anbudet är att anbudsgivaren antingen ska beskriva kvalitetssäkringen av den egna verksamheten eller bifoga annan doku­ mentation om kvalitetssäkring. Regionen har dock inte ställt något krav om vad en beskrivning, eller annan dokumentation exakt ska innehålla eller hur beskrivningen ska vara uppbyggd. Hela kvalitetssäkringsarbetet måste inte beskrivas. Det som anges är att beskrivningen eller motsvarande bör inne­ hålla kvalitetspolicy, rutiner för avvikelsehantering, egenkontroll, ansvariga personer samt uppdatering av styrande system. KBT Sydost har i sitt anbud FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING DOM Sida 4 2338-16 bekräftat att man bedriver kvalitetssäkringsarbete i enlighet med gällande regelverk. Dess inlämnade beskrivning innehåller en redogörelse för upp­ följning och utvärdering samt en redogörelse för vilka åtgärder som ska vid­ tas när något inte fungerar, och ansvarig person. Det finns inget krav på att beskrivningen måste innehålla samtliga de nämnda punkterna eller att det måstevararedovisatpåettspecielltsätt. Detfinnsintehellernågotkravpå att beskrivningen på något sätt ska redogöra för hur arbetet förhåller sig till innehållet i SOSFS 2011:9. KBT Sydost har uppfyllt kravet på att lämna en beskrivning av kvalitetssäkringen av den egna verksamheten. Regionen har inte heller någon anledning att ifrågasätta att KBT Sydost bedriver kvalitets­ säkringsarbete enligt gällande regelverk. Det hade varit direkt felaktigt att utesluta dess anbud. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 4 § LOU anges följande. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva 1. en upphandling, och 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphand­ lande myndighet och en leverantör. Av 16 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2338-16 I JÖNKÖPING komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis konstateras att det i mål om ingripande enligt LOU som hu­ vudprincip gäller att den part som gör gällande att en upphandling är felakt­ ig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2009 ref. 69). Evidens har inte ifrågasatt att KBT Sydost har ett kvalitetssäkringsarbete. Evidens har i stället ansett att KBT Sydosts beskrivning av kvalitetssäk­ ringsarbetet varit ofullständig. Enligt förvaltningsrättens uppfattning framgår det dock inte klart av det ställda kravet i förfrågningsunderlaget punkt 3.5.1, att en detaljerad eller mer uttömmande beskrivning förväntades av hur anbudsgivaren avsåg att kvalitetssäkra utförandet av den efterfrågade tjänsten. En upphandlande myndighet kan normalt sett inte ställa alltför långtgående krav för att en leverantör ska anses uppfylla ett ska-krav avseende en allmän redogörelse om sina arbetssätt eller dylikt Gfr Kammarrätten i Göteborgs avgörande den 9 juni 2010 i mål nr 1325-1326-10). Mot bakgrund av det som ovan anförts finner förvaltningsrätten att KBT Sydost, genom redovisade uppgifter i sitt anbud, har lämnat en sådan be­ skrivning av sitt kvalitetsledningssystem som efterfrågats i punkten 3.5.1. Utifrån det ställda kravets utformning har KBT Sydost i tillräcklig mån visat att bolaget har de rutiner som krävs för att uppfylla det som förväntas enligt förfrågningsunderlaget. Något krav på beskrivningen, som inte uppfylls av KBT Sydosts svar, kan inte utläsas såsom kravet är utformat. Förvaltningsrätten finner att Evidens inte, mot regionens bestridande, Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2338-16 I JÖNKÖPING förmått göra sannolikt att regionen brutit mot LOU genom att med avvikelse från förfrågningsunderlagets föreskrifter anta anbudet från KBT Sydost. Evidens har inte heller åberopat några andra omständigheter som gör det sannolikt att regionen brutit mot LOU. Eftersom förutsättningar för ingripande med stöd av LOU därmed saknas ska Evidens ansökan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD LOU) Hans-Erik J F.d. lagma nen Hans-Erik Jonasson har avgjort målet. Föredragande har varit Ande s Sanner.