FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND Förvaltningsrättsnotarien M Abrahamsson SÖKANDE DOM 2011-11-18 Meddelad i Härnösand Mål nr Sida 1 (6) 2737-11 E, 2872-11 E 2873-11 E, 2874-11 E 2875-11 E, 2876-11 E 2877-11 E Murarsgård Aktiv Rehab AB, 556451-1169 Vallstabyn 1828 820 11 Vallsta MOTPARTER 1. Sundsvalls kommun 851 85 Sundsvall 2. Härnösands kommun 871 80 Härnösand 3. Kramfors kommun 872 80 Kramfors 4. Sollefteå kommun 881 80 Sollefteå 5. Timrå kommun 861 82 Timrå 6. Ånge kommun 841 81 Ånge 7. Örnsköldsviks kommun 891 88 Örnsköldsvik Ombud för 1-7: kommunjuristen Arne Mattisson Sundsvalls kommun 851 85 Sundsvall SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 27 704 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon Telefax 0611-349810 forvaltningsrattenihamosand@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-15:00 0611-349800 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRNÖSAND BAKGRUND DOM Sida 2 2737-11 Sundsvalls kommun, som på uppdrag av kommunerna i Västernorrlands län, genomför upphandling av HVB Barn och Ungdom, UH-10-13, har i tilldelningsbeslut den 25 augusti 2011 meddelat att avtal som tidigare teck­ nats med 37 leverantörer, inte kommer att tecknas med Murarsgård Aktiv Rehab AB. Övriga kommuner har meddelat likalydande beslut. Upphand­ lingen genomförs som urvalsupphandling enligt principen om ekonomiskt mest fördelaktigt. I upphandlingen gäller en förlängd avtalsspärr enligt 16 kap. 9 § LOU. YRKANDEN Murarsgård Aktiv Rehab AB (bolaget) ansöker om överprövning enligt LOU och anför bl.a. följande. Kommunen bedömer att bolagets personal­ täthet inte är tillräcklig och bolaget har därför i den kategorin fått ett betyg som underkänner bolaget från att teckna avtal. Bolaget har valt att inte ut­ nyttja det maximala antalet platser som bolaget har tillstånd för och har anpassat personalstyrkan till det faktiska antalet klienter. Bolaget har till­ stånd att bedriva verksamhet för 24 klienter men har i praktiken begränsat antalet till 14 - 16 klienter. Personalstyrkan är således anpassad till det verkliga antalet klienter. Bolagets målgrupp är föräldrar med barn i åldern 0- 16 år. Det är alltid en förälder med under en behandling och utgångs­ punkten för verksamheten är att föräldern tar ansvar för och sköter barnet, med stöd av personalen. Kvällstid sänks personaltätheten inför natten när klienterna sover. Det finns alla tider på dygnet en beredskap för att öka personalstyrkan genom extra personal och personal ur ledningsgruppen. Bolaget har, jämfört med andra HVB, en god personaltäthet. Trots att bo­ laget upplyst kommunen om dessa förutsättningar har kommunen valt att utgå från maximal beläggning och för att sedan ställa det i relation till fak­. tisk bemanning. Kommunen menar således att bolaget måste ha maximal beläggning och därmed relaterad personaltäthet för att kunna teckna avtal med kommunen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2737-11 I HÄRNÖSAND Kommunen bestrider bolagets talan och anför bl.a. följande. Kommunen har vid utvärderingen utgått från antalet klienter enligt tillståndet, i aktuellt fall 24 klienter, och från den högsta bemanning som bolaget erbjuder, i aktuellt fall fem personer. Detta medför att personaltätheten bli 21 procent. Enligt den poängsättningsmodell som tillämpats vid utvärderingen innebär detta att bolaget tilldelats 2 poäng för kriteriet personaltäthet. Detta medför att anbudet inte kan antas. Vid bedömningen av kriteriet personaltäthet har poängsättningen skett en­ ligt följande. 5 poäng vid 60 % eller mer - 4 poäng vid 40--· 59 % 3 poäng vid 30- 39 % 2 poäng vid 29 % eller mindre 1 poäng om svar saknas Även om utvärderingen gmndas på bolagets tolkning avseende beläggning med maximalt 16 klienter medför detta att personalstyrkan är otillräcklig under alla tider utom dagtid vardagar. Fömtsatt att personalstyrkan uppgår till fem personer. Totalt sett medför detta att personaltätheten är otillräck­ lig. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Av 16 kap. 5 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2737-11 En upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges under punkten 4.3.2 Urvalskriterier bl.a. följande. Urvalskriterier I utvärderingsfasen kommer prövning att ske enligt principen det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till den totala och viktade kvaliteten i relation till kostna­ den för tjänsten. Efter totalbedömning av samtliga bedömningsgrunder måste an­ budets poäng överstiga eller vara lika med 3 för varje delmoment för att kunna an­ tas. Målet är högsta möjliga kvalitet till lägsta möjliga kostnad. Bedömningen av Kvalitet består av: Personaltäthet (15 % vikt av bedömningskriteriet kvalitet) [...] Poängsättningen kvalitet: Varje anbud ges poäng utifrån följande skala: 5 Mycket bra/god, enastående, uppfyller våra önskningar med råge, ger stort mervärde 4 God/bra, fullgör våra behov och önskningar, ger visst mervärde 3 Acceptabel, godkänd insats, ger dock inget mervärde 2 Mindre bra, vissa kvalitetsbrister/brister i insatsen 1 Inget svar, dålig, kvalitetsbrister, sämre än vad vi önskade oss Anbudsutvärdering kommer att ske utifrån anbudsgivarens skriftliga redogörelser i 11 Kravspecifikation och svarsbilaga" samt bilaga "Bemanningsplan". I Kravspecifikation och svarsbilaga anges under punkten 3.8 Personaltäthet bl.a. följande. Behandlingshemmet skall under dagtid vara så bemannat att både tillsyn och be­ handling kan genomföras. Under kvällar och helger skall bemanningen vara tillräck­ lig så både tillsyn och fritidsverksamhet kan genomföras. Behandlingshemmet skall ha nattpersonal som finns i nära anslutning till klienterna. I HÄRNÖSAND Urvalskriterier Vikt Poäng Hänvisning Kvalitet; Teori och metod, Kvali- tetssäkring, Personalens kompe- tens, Personaltäthet, Geografiskt läge, Referenser 50% "Kravspecifikation och svarsbilaga" samt "Bemannings- plan" Pris 50% 1-5 "Prisbilaga" 1-5 [...] Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2737-11 I HÄRNÖSAND En redogörelse (max1⁄4 A4) skall lämnas över organisation och bemanning totalt och för olika tider på dygnet. Antal personer vid full beläggning skall anges. Förvaltningsrättens bedömning Den förevarande upphandlingen avser platser i hem för vård och boende för barn och ungdom. För att säkerställa att de upphandlade tjänsterna upp­ fyller den upphandlande myndighetens krav på prisvärdhet och kvalitet har i förfrågningsunderlaget angetts att prövningen i utvärderingsfasen kom­ mer att ske enligt principen om det ekonomiskt mest fördelaktiga med av­ seende på dels pris, dels kvalitet. Vad gäller kvalitet har detta kriterium delats upp i sex underkriterier. Det anges även hur stor vikt i procent dessa underkriterier kommer att ha sins­ emellan. Vidare anges också i förfrågningsunderlaget att vart och ett av dessa underkriterier vid utvärderingen kommer att tilldelas en poäng om 1-5 samt att anbud där något eller några av underkriteriema tilldelats en poäng som understiger 3 inte kommer att antas. Såsom bolaget formulerat sin begäran om överprövning omfattar förvalt­ ningsrättens prövning endast utvärderingsfasen i förhållande till förfråg­ ningsunderlaget och den poäng bolaget tilldelats i kategorin personaltäthet. Bolaget har anfört att kommunen vid poängsättningen inte tagit hänsyn till att bolaget aldrig har full beläggning och därmed bör poängsättas efter verklig beläggning. Förvaltningsrätten konstaterar att det under punkten 3.8 Personaltäthet i kravspecifikationen bl.a. anges att antal personer vid full beläggning skall anges. Bolaget har i sitt anbud angett antal personal vid vad bolaget uppger är verklig beläggning. Kommunen har vid utvärde­ ringen bedömt bolagets uppgivna personaltäthet i förhållande till full be­ läggning i enlighet med vad som framgår av bolagets verksamhetstillstånd. Bolaget har därefter åsatts en poäng som understiger den poäng som kom­ munen satt som gränsvärde för att kunna antas som leverantör. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2737-11 I HÄRNÖSAND Vad gäller förfrågningsunderlagets utformning i förhållande till transpa­ rens och förutsebarhet vad gäller de frågor rätten har att bedöma utifrån ansökan, konstaterar förvaltningsrätten att förfrågningsunderlaget, åtmin­ stone i den del det rör kravet på att personal vid full beläggning ska anges, inte kan anses strida mot de grundläggande principerna i LOU. Att bolaget lämnat ett anbud som inte till fullo överensstämmer med förfrågningsun­ derlaget kan i förevarande fall inte anses vara ett resultat av förfrågnings­ underlagets utformning. Förvaltningsrätten finner sammantaget att förfrågningsunderlaget, avseen­ de kravet på att personaltäthet vid full beläggning, ger en tillräckligt tydlig och rättvisande bild av vad som efterfrågas. Det kan inte utläsas annat än att utvärderingen har gjorts i överensstämmelse med förfrågningsunderla­ get och att anbudsgivama behandlats likvärdigt. Förvaltningsrätten finner därför att vad bolaget anfört inte visar att upphandlingen strider mot 1 kap. 9 § LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C). )�'. Kerstin Widmark (!&J�� r----0<'l HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled-­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga www.domstol.se