Dok.Id 269473 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag–fredag 08:00–16:00 SÖKANDE Nixco AB, 556784-4542 Klövergatan 4 561 51 Huskvarna Meddelad i Jönköping Ombud: Advokat Maria Karlsson och Jur. kand. Susanne Monie Magnusson Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB Box 2083 550 02 Jönköping MOTPART Bostads AB Vätterhem, 556012-3704 Box 443 551 16 Jönköping SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, LOU ___________________ FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. BAKGRUND Bostads AB Vätterhem (Vätterhem) genomför en upphandling benämnd Målning av bandtäckt plåttak – Kv Fribytaren 1, Jönköping (18/14). Upp- handlingen genomförs som ett förenklat förfarande. Det anbud som är eko- nomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till lägst utvärderingspris kommer att antas. Anbud har inkommit från J.S Bygg & Entreprenad AB (J.S Bygg) och Nixco AB (Nixco). I tilldelningsbeslut daterat den 19 juni 2018 har anbud från J.S Bygg antagits. 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2018-09-12 Mål nr 3435-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3435-18 I JÖNKÖPING YRKANDEN M.M. Nixco yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudet från J.S. Bygg inte ska beaktas och anför bl.a. följande. J.S Bygg uppfyller inte ställda krav på kreditvärdighet och garantitid. Därtill har J.S Bygg lämnat anbudspriser som inte omfattar efterfrågade tjänster och som inte heller är totala. Vätterhem har felaktigt kvalificerat och utvärderat J.S anbud. Nixco har placerat sig som nummer två i upphandlingen och skulle ha tilldelats kontraktet om J.S Byggs anbud rätteligen uteslutits. LOU ställer endast krav på att leverantören lidit eller kunnat komma att lida skada varvid rekvisitet är uppfyllt oavsett om Vätterhem senare beslutar att avbryta upphandlingen. Vätterhem anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Anbudsgi- vare och anbud har behandlats utan ovidkommande hänsyn. Varken villkor, kvalificeringskrav eller utvärderingskriterier har rubbats. Nixco har inte vi- sat att de lidit eller kan komma att lida skada av bristerna. Om endast en anbudsgivare återstår återstår det sakligt godtagbara skäl för att avbryta en upphandling, se RÅ 2008 ref. 35. Att det här finns fog för ett avbrytande är uppenbart eftersom endast ett anbud är kvalificerat och samma tjänster finns att tillgå på marknaden till cirka 50 procent av anbudssumman (jfr RÅ 2009 ref. 43). Nixco kan inte tilldelas kontraktet och dess ställning kommer att vara oförändrad oaktat beslutet avseende dess ansökan om överprövning, således är Nixco inte att betrakta som skadelidande. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler I 4 kap. 1 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve- rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i en- lighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3435-18 I JÖNKÖPING I 20 kap. 6 § LOU anges att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphand- lande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Förvaltningsrättens bedömning Även om Nixcos ansökan skulle vinna bifall så att upphandlingen skulle rättas på så sätt att anbud från J.S Bygg bortses ifrån, finns då endast Nixcos anbud kvar. Vätterhem har obestritt anfört att detta anbud överstiger till- gängligt pris på marknaden med cirka 50 procent. Enligt Vätterhem hade upphandlingen ändå avbrutits under dessa förutsättningar. Med beaktande av rättspraxis utgör detta som regel sakligt godtagbara skäl för att avbryta en upphandling (se bl.a. RÅ 2008 ref. 35). Förvaltningsrätten anser inte att det finns något hinder mot att pröva och anser det befogat att beakta denna grund (jfr HFD 2013 ref. 5). Nixco är därmed inte längre att betrakta som presumtiv leverantör, och har inte förmått visa att bolaget har lidit eller har kunnat komma lida skada. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D LOU) Veronica Lindström Rådmannen Veronica Lindström har avgjort målet. Föredragande jurist har varit Anders Sanner. 3 www.domstol.se Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR – PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt- ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör- andet har meddelats vid en muntlig förhand- ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med- delades. För offentlig part räknas tiden för över-klagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar- afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings- tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations- nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil- telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om- budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över- klagas – förvaltningsrättens namn, mål- nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, www.domstol.se Anvisning för överklagande DV 3109/1D LOU • Producerat av Domstolsverket • 2017-06 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt  lagen (2007:1091) om offentlig upphand- ling,  lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster,  lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet,  lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner,  lagen (2016:1145) om offentlig upphand- ling, eller  lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp- hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings- rätten. www .domstol.se Anvisning för överklagande DV 3109/1D LOU • Producerat av Domstolsverket • 2017-06