FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2014-11-19 Meddelad i Uppsala SÖKANDE EFG Kontorsmöbler AB, 556279-4403 Ombud: Advokaterna Anna Hofling och Ulf Käll Advokatfirman Vinge KB Box 11025 404 21 Göteborg MOTPART Landstinget i Uppsala län, Upphandlingsenheten Ombud: Advokat Lotten Blomkvist Ahlford Advokatbyrå AB Box 1111 751 41 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att Landstingets upp­ handling av inredning till Gamla Uppsalas Buss lokaler, UPPH2014-0092, ska göras olh. Sida I (12) Mål nr 3579-14 KONKURRENSVERKET 201:� ··11- 2·0 li,ll:•, Dnr Avd KSnr Aktbil Dok.Id 132916 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-4316343 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3579-14 I UPPSALA BAKGRUND Landstinget i Uppsala län (Landstinget) har genomfört upphandling av inredning till Gamla Uppsalas Buss lokaler, UPPH2014-0092. Upphand­ lingen har genomförts som en förnyad konkurrensutsättning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. I tilldelningsbeslut den 26 juni 2014 antogs anbud från annan leverantör än EFG Kontorsmöbler AB (bolaget). YRKANDEN M.M. Bolaget yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Landstinget företar en ny utvärdering där även bolagets anbud utvärderas. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. Bolaget skulle rätteligen ha tilldelats kontraktet då landstingets grunder för att inte tilldela bolaget kontraktet är felaktiga samt att bolaget lämnat det anbud som gett bäst "valuta för pengarna" i enlighet med det först meddelade tilldelnings­ beslutet. Bolaget ifrågasätter att det i förfrågningsunderlaget har ställts ett s�a-krav på att leverantörerna måste lämna in ett anbud·som håller sig inom angiven budget samt att det över huvud taget finns ett krav på budget för "allmän yta, plan 2". Av anbudsinbjudan :framgår som ska-krav att "anbudet ska uppfylla de krav som ställs i kravspecifikationen samt övriga villkor". Som tilldel­ ningsgrund har landstinget valt bästa "valutan för pengarna". Som förkla­ ring till vad som är bästa "valutan för pengarna" anges att det är möb­ ler/tillbehör/utrustning utöver kravspecifikationens basmöblemang som erbjuds inom budgetramen enligt bilaga 1 till anbudsinbjudan. Enligt bilaga 1 till anbudsinbjudan - "Budget för de ingående rummen" - finns budget för typrum 1-3, mötesrum plan 2, lunch/fikarum plan 2 samt Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3579-14 I UPPSALA mat/lounge plan 1. För andra utrymmen än de nu uppräknade har ingen budgetram fastslagits i förfrågningsunderlaget. Landstinget har inte föreskrivit ett klart och tydligt krav i förfrågningsun­ derlaget om att leverantörerna för samtliga rum och utrymmen måste hålla sig inom budget för att kvalificera sig för utvärdering. Eventuellt krav på att hålla sig inom angiven budget får i stället uppfattas som en del av ut­ värderingsmodellen och hör därmed till utvärderings-/tilldelningsfasen. I denna fas är det inte fråga om någon uteslutning utan här ska den upphand­ lande myndigheten jämföra de kvarvarande anbuden för att se vilket av dessa som är det mest konkurrenskraftiga utifrån den valda tilldelnings­ grunden. Detta innebär att det inte är ett ska-krav för kvalificering att lämna ett anbud som ligger inom angiven budget. Däremot får priset själv­ fallet betydelse för hur konkurrenskraftigt anbudet är i utvärdering­ en/tilldelningen. Det är mot denna bakgrund felaktigt av landstinget att påstå att bolaget.inte har uppfyllt ett ska-:krav i och med att bolaget påstås ha överskridit påstådd budget för "allmän yta, plan 2". Ett ska-krav om budget för "allmän yta, plan 2" går varken att utläsa av kravspecifikationen eller av budgeten för de ingående typrummen som latJ.dstinget hänvisat till i anbudsinbjudan. Att det egentligen saknas en budget för "allmän yta, plan 2" får även stöd av bilagan till tilldelningsbeslutet av den 26 juni 2014 där landstinget för "Biblioteket" (vilket motsvarar allmän yta, plan 2") angett att det saknas budget. Landstinget har i denna del hänvisat till "frågor och svar" i upphandlingen och anfört att man däri uppgett att leverantörerna avseende position F, bokhylla med glasdörrar, ska räkna på ca 50 meter ochattbudgetramenär400kronor/hyllmeter. Landstingetharie­ postmeddelande till bolaget den 27 juni 2014 uppgett att krav på budget är ett ska-krav och.att "frågor och svar är ett kompletterande som anses som ett ska-krav". Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3579-14 I UPPSALA Förfrågningsunderlaget utgör ramen för upphandlingen och möjligheten att komplettera eller förtydliga ett förfrågningsunderlag är begränsad. Kom­ pletteringar eller förtydliganden f'ar inte innebära en väsentlig förändring. Exempelvis kan en ändring eller ett tillägg av ett ska-krav ses som en vä­ sentlig förändring. Den upphandlande myndigheten får i regel inte tillföra andra krav än de som finns angivna i det ursprungligen offentliggjorda för:frågningsunderlaget, eftersom det då finns en risk att förutsättningarna för upphandlingen ändras. Detta skulle strida mot likabehandlingsprinci­ pen. För det fall budgetram för "allmän yta, plan 2" anses vara ett ska-krav, innebär landstingets agerande att det inom ramen för frågor och svar i �pp­ handlingen har gjorts ett tillägg av ett helt nytt ska-krav i upphandlingen. Detta innebär en väsentlig förändring av det ursprungligen offentliggjorda förfrågningsunderlaget som är otillåten och därmed inte ska beaktas. Landstingets förfarande är icke-transparent och strider mot de upphand­ lingsrättsliga principerna. Mot bakgrund av ovanstående ska upphandling­ en under alla omständigheter rättas på så sätt att en ny utvärdering görs där landstinget inte får kräva att de utvärderade anbuden håller sig inom en viss budget för "allmän yta, plan 2". Förfrågningsunderlaget ska följaktli­ gen tillämpas utifrån dess ursprungliga utformning. Landstinget har därvid fortfarande möjlighet att :fa fram anbudet med bästa "valutan för pengarna" i och med att respektiver anbud ska utvärderas utifrån en helhetslösning. Det var också så landstinget gick till väga när det tilldelade kontraktet till EFG i enlighet med det första tilldelningsbeslutet. Det ska också beaktas att den sammanlagda budgeten för de ingående rummen uppgår till 788 000 kronor. Med tillägg för "allmän yta, plan 32" där man i frågor och svar ska räkna på 400 kronor per hyllmeter (50 meter) står det klarat att den allmänna ytan på plan 2 endast utgör en belopps­ mässigt marginell del av upphandlingen. Det av EFG offererade priset för Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3579-14 I UPPSALA hyllorna ger en totalsumma på 48 822 laonor eller cirka 6 procent av bud­ get för övriga rum tillsammans. Det framstår mot denna bakgrund även som oproportionerligt att tillmäta ett påstått och i efterhand tillagt budget­ krav en så avgörande betydelse i upphandlingen att den leverantör som ursprungligen ansetts ha lämnat det mest konkurrenskraftiga anbudet se­ dermera inte ens ska anses kvalificerad. Trots att det överskred delbudget för hyllorna hade bolagets anbud det lägsta totalpriset. För att upphandlingen återigen ska bli förenlig med LOU bör under alla förhållanden det eventuella ska-krav som införts i frågor och svar avseende budget för "allmän yta, plan 2" bortses ifrån och en ny utvärdering företas i enlighet med detta. Skada I tilldelningsbeslut den 18 juni 2014 meddelade Landstinget att bolaget var den leverantör spm hade anbudet som gav b,äst valuta fqr pengarna. Genom att Landstinget härefter felaktigt uteslutit bolaget - när det står klart att EFG skulle ha tilldelats kontraktet vid korrekt tillämpning av förfrågnings­ underlaget - har bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av landstingets felaktiga agerande. Det föreligger därmed grund för ingripande enligt LOU. Med hänsyn till arten av det fel som vidlåder landstinget är det tilhäckligt om rättelse sker i enlighet med vad som ovan anförts. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. Bolagets anbud har inte uppfyllt samtliga ställda obligatoriska krav och har därmed rätteligen uteslutits. Utvärderingen av inkomna anbud har varit korrektochharföljtiförfrågningsunderlage_ tuppställdaförutsättningaroch samtliga an,budsgivare har behandlats lika. Förfrågningsunderlaget har vi­ dare varit tilhäckligt tydligt och således uppfyllt kravet på öppenhet. Upp­ ställda krav har varit proportionerliga. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3579-14 I UPPSALA Overskridande av budget Av anbudsinbjudan punkten 1.2.6.1 framgår att anbuden ska uppfylla de krav som ställs i kravspecifikationen samt övriga villkor. Av kravspecifi­ kationen framgår att gällande budget för aktuella rum framgår av "Budget typrum". Nämnda budget fanns bilagd anbudsinbjudan. Kravet på att an­ buden ska hålla sig inom angiven budget är således obligatoriskt vilket innebär att om kravet inte uppfylls så ska det bristande anbudet förkastas. Av kravspecifikationen efterfrågas under position F bokhylla med glasdörr. Bokhyllorna ska passas in på "allmän yta, plan 2". Det som avses med all­ män yta har i utvärderingsrapporten benämnts bibliotek. Som framgår av anbudsinbjudan och övriga handlingar är det dock den allmänna ytan som avses. Under upphandlingen har begärts förtydliganden avseende hur många hyllmeter som efterfrågas och vilken budget som gäller för aktuell position. Som svar på nämnda frågor har Landstinget angett att antal hyll­ meter uppgår till 50 och att budgetramen är 400 kr per hyllmeter. Total budget för position F har uppgått till 20 000 kronor. Av utvärderingsproto­ kollet framgår att bolagets offererade pris för aktuell position uppgår till 48 822 kronor. Då bolaget har offererat 52 hyllmeter innebär det ett pris om ca 939 kronor per hyllmeter. Bolaget har således inte uppfyllt aktuellt ska-krav. Vad gäller den precisering som skett genom frågor och svar så saknar LOU detaljerade bestämmelser om hur komplettering av förfrågningsunderlag f'ar ske. Bedömningen av huruvida en komplettering är tillåten f'ar därmed - göras utifrån de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Av intresse · för bedömningen är bland annat orsakerna till förändringen, omfattningen och betydelsen av den och om kompletteringen kan ha påverkat anbudsgi­ varmas möjlighet att lämna anbud. I aktuell upphandling fanns kravet på att anbudet skulle hålla sig inoin angiven budget med i förfrågningsun- Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3579-14 I UPPSALA