FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2016-03-03 Meddelad i Växjö SÖKANDE S Ljungar Åkeri AB, 556877-4896 Tyska Bruket 101 395 90 Kalmar MOTPART Torsås kommun Box 503 385 25 Torsås Ombud: Advokat Henrik Seeliger Advokatfirman Lindahl KB Box 11911 404 39 Göteborg SAKEN Mål nr 326-16 Avd Dnr KSnr Aktbil 2016- os~ - 1 KONKURRENS\/ERKET Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår S Ljungar Åkeri AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 130117 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 326-16 I VÄXJÖ BAKGRUND Torsås kommun (kommunen) har genom Kalmar kommun som ombud ge­ nomfört en upphandling avseende omhände1iagande av slam från Bergkvara reningsverk. Upphandlingen har skett som ett öppet förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) där det ekonomiskt mest fördelaktiga an­ budet avsågs att antas. Kommunen avsåg att teckna avtal med en leverantör och anbud kunde lämnas endast för hela uppdraget. Kommunen meddelade ett tilldelningsbeslut den 8 december 2015 varigenom annat bolag än S Ljungar Åkeri AB (Ljungar) tilldelades uppdraget. Ljungar ansökte om överprövning (förvaltningsrättens mål nr 4212-15). Under processen i för­ valtningsrätten har kommunen beslutat att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs bl.a. följande. Det anbud som innehåller det lägsta priset uppfyller inte samtliga ovillkorliga krav som ställts upp i förfrågningsun­ derlaget. Anbudet från den leverantör som tilldelats uppdraget ska därför förkastas. Det innebär att endast ett anbud kvarstår. Det föreligger därför sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen på grund av bristande konkurrens. YRKANDEN M.M. Ljungar ansöker om överprövning och yrkar att kommunens beslut att av­ bryta upphandlingen ska ogiltigförklaras samt att upphandlingen som den är utformad och utförd ska fullföljas. Ljungar anför bl.a. följande. De grund­ läggande principerna i LOU måste beaktas. Vid bedömningen av proport­ ionaliteten i åtgärden att avbryta upphandlingen åligger det upphandlande myndigheten att visa att de åtgärder som vidtas genom att avbryta upphand­ lingen ligger inom ramen för upphandlingen och är nödvändiga för att uppnå det eftersträvade syftet. Det förfarande som kommunen använt sig av strider mot kraven på transparens och förutsägbarhet. Genom avbrytandet av upphandlingen så ges leverantören som annars skulle förkastats möjlighet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 326-16 I VÄXJÖ att inkomma med anbud vilket föranleder en betydligt mer bristande kon­ kurrens än vad det skulle vara att fullfölja upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Två anbud har inkommit i upphandlingen. Eftersom det anbud från leverantören som tilldelats uppdraget rätteligen har förkastats har endast ett kvalificerat anbud kvarstått i upphandlingen. Kommunen har därför haft sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen på grund av bristande konkurrens. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I målet är fråga om kommunen har haft sakliga skäl för att avbryta upphand­ lingen och om de gemenskapsrättsliga principerna iakttagits. Av Kammarrättens i Göteborg dom den 18 september 2012 (mål nr 4464- 12) framgår bl.a. följande. Det finns inte någon entydig eller klar praxis i frågan om vad som kan anses utgöra sakligt godtagbara skäl för att avbryta en upphandling. Vad gäller den omständigheten att endast en lämplig an­ budsgivare återstår efter kvalificeringsfasen får EU-domstolens avgörande i mål nr C-27/98 Fracasso och Leitschutz anses vägledande. Ett sådant skäl för alltså som regel anses som godtagbart. Även den situationen, att endast en anbudsgivare återstår efter prövning av skallkraven i utvärderingsfasen, har i praxis ansetts utgöra exempel på ett sakligt godtagbmi skäl för att av­ bryta en upphandling (ifr RÅ 2008 ref. 35). Utgångspunkten anses vara att det finns sakliga skäl för att avbryta en upphandling i båda situationerna dvs. när endast en anbudsgivare återstår efter kvalificeringsfasen respektive efter prövning av skallkraven i utvärderingsfasen. En prövning av omstän­ digheterna i det enskilda fallet måste emellertid alltid göras. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 326-16 I VÄXJÖ Förvaltningsrättens bedömning. Med hänsyn till att den upphandlande myndigheten ska ha möjlighet att ut­ nyttja den konkurrens som finns på marknaden finner förvaltningsrätten att det har förelegat sakliga skäl till att avbryta upphandlingen. Mot denna bak­ grund och då vad som i övrig framkommit i målet inte ger anledning till annan bedömning finner förvaltningsrätten att kommunens beslut om att avbryta upphandlingen har vilat på sakligt godtagbara skäl och det har inte framkommit att kommunen brutit mot de grundläggande principerna i ge­ menskapsrätten. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger således inte. An­ sökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD-LOU) Per Hansson rådman Föredragande: Maria Gustafsson 4 lf) Den som vill överklaga föi-valtningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock sldckas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överldagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ ldagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det ldart och tydligt framgår av överldagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<:lagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till ldagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om ldaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överldagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som ldaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ ldagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom 01nrådena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överldagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till fö1valtningsrätten. ,.... 01 HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se