FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Lena Palmer SÖKANDE DOM Sida 1 (5) Safepartner i Osby AB, 556497-6818 Molnvägen 1 283 44 Osby MOTPARTER 1. Östra Göinge kommun Storgatan 4 280 60 Broby 2. Bostads AB Klockaren Torggatan 3 289 06 Sibbhult Ombud: Östra Göinge kommun Storgatan 4 280 60 Broby SAKEN (mål nr 12184-12E) 2012 -·1L- 2 0 Meddelad i Malmö Mål nr 11836-12E 12184-12E L\.:..Lk'._. �-�--" Ll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Safepartner i Osby AB:s begäran om ingripande enligt LOU. Dok.Id 137741 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 �,,....,'.':'. ,....� ,-.., C FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM !MALMÖ Avdelning1 YRKANDEN M.M. Sida 2 l1836-12E 12184-12E Östra Göinge kommun och dess bolag Bostads AB Klockaren genomför en samordnad upphandling avseende ramavtal för Lann- och bevakningstjänster. Upphandlingen, som är uppdelad i tjänsteområdena Bevakningstjänster och Larmtjänster, genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Av tilldelningsbeslut den 14 november 201 2 framgår att Östra Göinge kommun och Bostads AB Klockaren avser att teckna kontrakt med Securitas Sverige AB för båda områdena. Safepartner i Osby AB (Safepartner) begär överprövning av upphandlingen. Till grund för talan anförs bl.a. följande. Östra Göinge kommun har uppgivit att Safepartner inte uppfyller samtliga krav på ekonomisk, teknisk och yrkes­ mässig kapacitet. Man anger att Safepartner inte uppfyller riskklass 3 hos Upplysningscentralen. I förfrågningsunderlaget anges att ''Nivån för ekono­ misk kapacitet skall vara minst riskklass3 hos Upplysningscentralen eller hos motsvarande likvärdigt företag". Safepartner har använt sig av Credisafe som ofta används i sammanhang av offentlig upphandling och har fått 60 po­ äng/god kreditvärdighet. Detta är att jämföra med UC:s skala där riskklass3 benämnds som "Kreditvärdig". Safepartners anbud ska därför anses motsvara de i förfrågningsunderlaget angivna villkoren för Ekonomisk ställning. Det har vidare angetts att Safepartner inte uppfyller kravet på auktorisation för larmcentraler (intyg som gäller angiven underleverantör saknas i anbudet). Det intyg som syftas på efterfrågas inte. Safepartner har på alla sätt uppfyllt villkoren genom att bifoga en leverantörsförsäkran. Av denna framgår tydligt att Lövestad Larmcentral är en seriös auktoriserad aktör som uppfyller samt­ liga i förfrågningsunderlaget angivna krav. Lövestad Larmcentral är auktorise­ rad. Anbudet ska därför anses motsvara de i förfrågningsunderlaget ställda kraven om auktorisation för larmcentraltjänster. Safepartner har lämnat·lägst pris och ska därför vara det vinnande anbudet. Safepartner har lämnat anbud får båda delområdena och vill ha dessa prövade var för sig. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11836-12E IMALMÖ 12184-12E Avdelning1 Östra Göinge kommun och Bostads AB Klockaren (nedan Kommunen) bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Av upphandlingsprotokol­ let framgår att Safepartners anbud diskvalificerats på grund av att företaget inte uppfyllt kravet på minst riskklass 3 hos Upplysningscentralen samt att kravet på auktorisation för larmtjänster inte uppfyllts. Upphandlingen är rätt genomförd. En korrekt tillämpning av förfrågningsunderlagets obligatoriska krav har gjorts. För bedömning av den ekonomiska kapaciteten har Kommu­ nen inhämtat uppgifter från Upplysningscentralen i enlighet med vad som står i de administrativa föreskrifterna. Kommunen har då funnit att Safepartner inte uppfyllt kravet på minst riskklass3. Av samma stycke i förfrågningsun­ derlaget framgår att kravet kan uppfyllas på annat sätt genom att anbudsgiva­ ren i anbudet anger en sådan förklaring att det kan anses klarlagt att motsva­ rande ekonomiska kapacitet finns. Safepartner har inte i sitt anbud visat att de uppfyller kravet på annat sätt, t.ex. genom intyg från annat kreditvärderingsin­ stitut eller moderbolagsgaranti. Safepartner påstår att de har använt Credisafe, men något intyg från Credisafe har inte bifogats anbudet. I de administrativa föreskrifterna anges att samma krav ställs på underleverantör som på leveran­ tör om sådan anlitas. Safepartner avser anlita Lövestad Larmcentral AB som underleverantör när det gäller larmtjänster. Kravet på auktorisation framgår av de administrativa föreskrifterna och gäller för samtliga tjänster som upphand­ lingen avser. Det framgår att kravet ska verifieras genom bevis på auktorisat­ ion som ska bifogas anbudet. Safepartners anbud saknar intyg som visar att Lövestad Larmcentral AB innehar auktorisation för larmtjänster. Leverantörs­ försäkran är inget bevis för auktorisation. Safepartner i Osby AB genmäler bl.a. följande. Safepartner är kreditvärdigt enligt Credisafes skala och åberopar detta. Det fanns inget krav i anbudsun­ derlaget att intyget från Credisafe skulle bifogas. Safepartner har angett att man lever upp till kravet. I säkerhetsbranschen är SBSC och SSF de vanlig­ aste certifieringsorganen. Man delar ut ett "märke" efter utdelat certifikat. Detta märke i det här fallet "SBSC CERTIFIERAD LARMCENTRAL" är en Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11836-12E I MALMÖ 12184-12E Avdelning 1 signatur i branschen. När det gäller underleverantören Lövestad Larmcentral återfinns detta märke i bilagan 11. Safepartner säkerställer riktigheten hos detta märke i Leverantörsförsäkran. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning Safepartner gör gällandet att bolagets anbud felaktigt har uteslutits från vi­ dare deltagande i upphandlingen. För att konkurrens ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Av förfrågningsunderlaget ska det framgå vilka krav s,om måste uppfyllas för att anbudet skall kunna antas. Sådana krav måste upprätthållas och ett anbud som inte tillgodoser dessa krav får inte antas. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 11836 -12E I MALMÖ 12184-12E I aktuellt förfrågningsunderlag anges under punkten 2.8.2 Prövning av an­ Avdelning 1 budsgivare bl.a. följande gällande ekonomisk ställning. Nivån för den ekonomiska kapaciteten skall vara minst riskklass3 hos Upp­ lysningscentralen eller motsvarande hos likvärdigt företag. Östra Göinge kommun inhämtar uppgifter från Upplysningscentralen. Saknas riskklassifi­ cering, t.ex. om företaget är nystartat, eller om riskklassen är lägre, skall an­ budsgivaren i anbudet bifoga en sådan förklaring att det kan anses klarlagt att anbudsgivaren har motsvarande ekonomiska kapacitet. Den ekonomiska kapaciteteten skall i sådant fall verifieras enligt LOU 11 kap. 7 §. Bank-, koncerngaranti och likande accepteras i dessa fall. Det ovan angivna kan inte förstås på annat sätt än att om en anbudsgivare önskar styrka sin ekonomiska kapacitet på annat sätt än genom de uppgif­ ter som inhämtas av Östra Göinge kommun från Upplysningscentralen ska detta göras i anbudet. Safepartner har enligt den av kommunen inhämtade informationen riskklass 1 hos Upplysningscentralen. Såvitt framgår har Safepartner inte till anbudet bifogat intyg eller annan utredning som styrker att bolaget uppfyller ställt krav gällande ekonomisk kapacitet. Vid nu an­ givna förhållande kan de upphandlande myndigheterna inte anses ha agerat i strid med LOU när bolagets anbud uteslutits från vidare deltagande i upp­ handlingen. Skäl för förvaltningsrätten att pröva huruvida Safepartner i övrigt uppfyllt ställda föreligger därmed inte. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten inte visat att Östra Göinge kommun och Bostads AB Klockaren i det aktuella upphandlingsförfarandet brutit mot bestämmelserna i LOU eller de principer som bär upp lagen på ett sådant sät?ftt Safepartner AB därigenom har lidit eller riskerat att lida skada. Grund föj/ngripande mot upphandlingen föreligger därmed inte. Safepartners ansökan s således avslås. ;� ;J i .HUr1A� ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv3109/lB LOU) c,�\_ //./ I -tiJ;f HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND .. Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU I SVERIGES DOMSTOLAR