FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Kungsfiskaren Bygg och Fastighet AB, 556471-2296 Box 808 169 28 Solna Ombud: Bolagsjurist Fredrik Andersson c/o Peab Sverige AB Box 808 169 28 Solna MOTPART Täby konunun 183 80 Täby Ombud: Advokat Maria Pedersen Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm SAKEN DOM 2012-04-04 Meddelad i Stockholm Målm 5036-12 Enhet 15 Sid1;1_ 1 (7) Öveq1rövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - L01J DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår K1.mgsfiskaren Bygg och Fastighet AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 227805 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 2 5036-12 BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Täby Kommun upphandlar utförandeentreprenad för nybyggnad av för­ skola, "NO Byle Förskola, Täby, Kv Hasselnöten l" (upphandlingen). Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande. I tilldelningsbeslut den 27 februari 2012 beslutades att anta anbud från To­ talentreprenören i Norrtälje AB (Toteb). Kungsfiskaren Bygg och Fastighet AB (Kungsfiskaren) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att förvaltningsrät­ ten ska upphäva tilldelningsbeslutet och ·besluta om rättelse av utvärde­ ringen på så sätt att Kungsfiskarens anbud beaktas men inte Totebs. Kungsfiskaren yrkar i andra hand att förvaltningsrätten ska upphäva till­ delningsbeslutet och besluta om rättelse av utvärderingen på så sätt att Kungsfiskarens anbud beaktas. Kungsfiskaren yrkar i tredje hand att för­ valtningsrätten ska upphäva tilldelningsbeslutet och besluta att upphand­ lingen ska göras om. Till stöd för sin talan uppger Kungsfiskaren i huvudsak följande. Av anbu-• det framgår att Kungsfiskaren föijer Peabs kvalitets- och miljöpolicy som är integrerad i Peabs företagspolicy, som bifogades anbudet. Företagspoli­ cyn uppfyller de krav som fums i ISO 9001:2008 och ISO 14001:2004. Kungsfiska:ren har därmed ett kvalitets- och miljöledningssystem som upp·· fyller ska-kraven i förfrågningsunderlaget. Att Kungsfiskaren fö�jer Peabs företagspolicy innebär inte att Kungsfiskaren åberopar något annat bolags resurs utan det ska betraktas som en hänvisning på samma sätt som en hänvisning till exempelvis ISO. Till anbudet bifogades även ett exempel på en tidigare genomförd projektplan. Planen är från projektet Bylcskolan som utfördes åt Täby kommun. Oavsett att Peab-koncernens logga anges på planen så är den upprättad och utförd av Kungsfiskaren, vilket kommu- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5036-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen nen känner till. Planen är tidigare granskad och godkänd av kommunen och den utgör i sig tillräcklig redovisning av Kungs.fiskarens kvalitets- och mil­ jöledningssystem. Under år 20 1 1 lämnade Kungsfiskaren anbud i 45 of­ fentliga upphandlingar och ingen beställare ifrågasatte att Kungsfiskaren arbetar efter Peabs kvalitets- och mi�jöledningssy9tem. Två av dessa upp­ handlingar genomfördes dessutom av Täby kommun som i båda fallen ut­ värderade Kungsfiskarens anbud. Det kan inte råda några tvivel om hur Kungsfiskarens kvalitets·- och miljöledningssystem är utformat samt att de följer 9001:2008 och ISO 14001:2004. Kungsfiskaren bifogade totalt fem referensobjekt varav två är utförda av Kungsfiskaren. Kommunens påstående att Peab förutsätts ha utfört det ena uppdraget, Byleskolan, utgör en efterhandskonstruktion. Utgångspunkten måste vara att det är anbudsgivaren som har utfört angivet referensobjekt och Kungsfiskaren har inte angett att någon annan har utfört uppdraget. Upphandlande myndighet kan även kontrollera uppgifter avseende referen­ ser med angiven beställare eller begära förtydliganden från anbudsgivaren. Det var dock inte nödvändigt i förevarande fall eftersom Kungsfiskaren hade utfört det aktuella projektet åt Täby kommun. Kungsfiskaren uppfyll­ ler dänned kravet på två referensobjekt. Totebs anbud uppfyller inte det obligatoriska omsättningskravet och borde därför ha diskvalificerats. Vidare km1 Totebs projektledare och platschef inte tilldelas maximal poäng avseende kriteriet "utbildning" eftersom ingen av dem har en påbyggnadsutbil