FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 89-12 Sida 1 (6) IFALUN 2012-03-15 Enhet 2 Meddelad i Ann-Louice Jonsson Falun Dok.Id 52487 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 SÖKANDE Intersignal Sweden AB, 556515-7814 Starrbäcksgatan 1 172 74 Sundbyberg Ombud: Mikael Bergström Intersignal Sweden AB Skånegatan 59 116 37 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Marie Borgblad Juridik och planprövning Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 89-12 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND Trafikverket genomför en upphandling av ramavtal avseende "Projektering Distrikt Öst/Stockholm, Del 14" med ärendenummer TRV 2011/36072. Tilldelningsbeslut fattades den 28 december 2011. YRK ANDEN M.M. Intersignal Sweden AB (i det följande Bolaget), vars anbud förkastats i kvalificeringsfasen, begär överprövning och yrkar att tilldelningsbeslutet ändras eller att upphandlingen görs om. Bolaget anför till stöd för sin an­ sökan i korthet följande. Bolagets anbud motsvarar de i förfrågningsun­ derlaget uppställda kraven gällande erfarenhet och kompetens. Trafikver­ kets tilldelningsbeslut strider mot likabehandlingsprincipen och proport­ ionalitetsprincipen. Bolaget, vars huvudsakliga kund är Trafikverket, kan komma att lida skada genom beslutet, då man inte ges möjlighet att kon­ kunera i de kommande förfrågningar som ramavtalet löper på. Trafikverket bestrider bifall till Bolagets ansökan om överprövning och anför i korthet följande. Bolagets anbud uppfyller inte förfrågningsun­ derlagets kvalificeringskrav enligt Upphandlingsföreskriftema, UF.613 och matrisen 7.3 "Kravspecifikation Projektering" och har därför inte kunnat antas. Tilldelningsbeslutet strider inte mot LOU och Bolaget har inte lidit eller kan komma att lida skada. FÖRFRÅGNINGSUNDERL AGET I Upphandlingsföreskrifterna (UF) anges i UF.2 "Orientering av ramavta­ let" bl.a. följande. Beställaren kommer att teckna ramavtal med de anbuds­ givare som uppfyller ställda kvalificeringskrav inom respektive avtalsdel. I UF..5 "Anbudsgivning" anges följande. Reservationer eller liknande som innebär att anbudet avviker från ställda krav godtas inte och innebär, där annat inte uttryckligen anges, att anbudet måste förkastas. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 89-12 I FALUN Enhet 2 I UF.613 "Krav på telmisk och yrkesmässig kapacitet" anges bl.a. följande. Anbudsgivarens projektorganisation, dvs. företaget eller om företaget är nystartat uppdragsledaren, skall ha kompetens enligt matrisen 7.3 "Krav-­ specifikation Projektering". Av "Bilaga till ramavtal, Kravspecifikation Pr�jektering", framgår beträf­ fande avtalsdel 14 följande. Leverantören ska redovisa Uppdragsledare med erfarenhet som uppdragsledare inom skedet. Antal år som krävs: 5. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.1n I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfö1i är visat att Trafikverket har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 5 § LOU). De grund­ läggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfi'ågningsunderlaget Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det i förfrågningsunderla., get anges att leverantören ska redovisa uppdragsledare med fem års erfa­ renhet som uppdragsledare inom skedet ("Bilaga till ramavtal, Kravspeci­ fikation Projektering"). Bolaget har gjort gällande att detta krav inte kan anses som ett obligatoriskt krav på erfarenhet som uppdragsledare inom samtliga teknikområden mark, bana, el, signal, tele och kanalisation Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 89-12 I FALUN Enhet 2 (MBESTK). Trafikverket har uppgett att "inom skedet" i nu aktuell avtals­ del avser prqjektering av bygghandling inom järnvägsobjekt. Detta framgår även av Uppdragsföreskrifterna, vilka utgör en del av förfrågningsunderla­ get (jfr. UUC.11). I Uppdragsföreskrifterna anges vidare att ett uppdrag inom ett specificerat skede omfattar samtliga för uppdraget aktuella tek­ nikområden, dvs. leverantören är generalkonsult (UUC.l). Förvaltningsrät­ ten noterar vidare att Trafikverket på fråga under anbudstiden har lämnat svaret att "Kravspecifikation Projektering" avser alla de krav på teknikom­ råden som ska uppfyllas och redovisas i anbudet för respektive avtalsdel (Trafikverkets meddelande 652277). Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att det får anses klarlagt att Trafikverket ställt ett obligatoriskt krav på fem års erfarenhet som uppdragsledare inom samtliga teknikområ­ den. Proportionalitetsprincipen Bolaget har anfört att ett krav på fem års erfarenhet som uppdragsledare inom samtliga teknikområden är oprop01iionerligt med hänsyn till att de uppdrag som efter förnyad konkurrensutsättning ska lämnas ut inom ram­ avtalet inte är definierade i ramavtalsupphandlingen. Proportionalitetsprincipen im1ebär att den upphandlande myndigheten i en upphandling inte får ställa större krav på leverantören eller leveransen än som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen (prop. 2006/07:128 s. 132 och 155). När en upphandlande myndighet bestämmer föremålet för upphandlingen har den stor frihet. Kraven måste vara kopplade till föremålet för upphandlingen, dvs. de ska avse och påverka just den produkten som upphandlas. De krav som ställs upp får inte heller strida mot principerna om icke-diskriminering och fri rörlighet för varor och �jänster och måste också i övrigt vara förenliga med unionsrätten (se RÅ 2010 ref. 78). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 89-12 IFALUN Enhet 2 Förvaltningsrätten bedömer att det aktuella kompetenskravet är kopplat till föremålet för upphandlingen. Enligt förvaltningsrättens mening har kravet fått en objektiv utformning och diskriminerar ingen leverantör. Krnvet framstår inte heller som godtyckligt eller uppenbart osakligt. Vid angivna förhållanden anser förvaltningsrätten att kravet är förenligt med proport­ ionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten anser vidare att kravet inte kommer i konflikt med reglerna i 11 kap. eller någon annan bestämmelse i LOU. Likabehandlingsprincipen Bolaget har vidare anfört att Trafikverket har tagit beslut om tilldelning i strid med likabehandlingsprincipen. Likabehandlingsprincipen innebär bl.a. att leverantörer och de produkter som erbjuds ska behandlas lika. Principen innebär även att den upphandlande myndigheten inte får efterge eller bortse från sådana krav som uppställs i förfrågningsunderlaget. Bolaget har gjort gällande att Trafikverket inte har haft rätt att förkasta Bolagets anbud eftersom anbudet uppfyller de kompetenskrav som för­ frågningsunderlaget ställer upp i detta avseende. Bolaget har härvid hänvi­ sat till att offererad resurs, Mikael Bergström, har ca 15 års erfarenhet som uppdragsledare inom projektering av järnvägsobjekt. Bolaget menar att benämningarna projektledare och uppdragsledare per definition är syno­ nyma och att de även används synonymt i det CV som bifogats anbudet. Trafikverket har för sin del anfört att det föreligger en skillnad mellan be­ greppen pr�jektledare och uppdragsledare, och att uppdrag som projektle­ dare således inte motsvarar förfrågningsunderlagets krav på erfarenhet som uppdragsledare. Trafikverket har i denna del hänvisat till att Trafikverket, på fråga från Bolaget under anbudstiden, svarat samtliga potentiella an­ budsgivare att det är erfarenhet som uppdragsledare som efterfrågas och som ska uppfyllas (meddelande 676 445). Förvaltningsrätten gör mot denna bakgrund bedömningen att det måste ha stått klart för potentiella anbudsgivare att det aktuella kompetenskravet gäller fem års erfarenhet Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 89-12 Enhet 2 som just uppdragsledare och att Trafikverket inte bedömer kompetens och erfarenhet som projektledare vara likvärdigt. Förvaltningsrätten noterar att Bolaget i inlämnat ev benämner Mikael Bergströms roll som prqjektledare för ett flertal uppdrag under perioden 1992 - 2011. Mikael Bergströms roll benämns i ev:n "uppdragsansvarig" för endast tre uppdrag under en sammanlagd period av tre år (2009 - 2011), varav två av uppdragen anges vara inom teknikområdet signal. Förvaltningsrätten anser därmed inte att Bolaget har fönnått visa att det uppfyller samtliga obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget. Trafik­ verket har således haft fog för att förkasta Bolagets anbud. En anbudsgivare vars anbud rätteligen har förkastats riskerar normalt sett inte att lida skada såvida inte samtliga anbud i upphandlingen även borde ha förkastats. Bolaget har inte åberopat detta som grund i målet, varför ansökan om överprövning ska lämnas utan bifall. Vad Bolaget anfört gäl­ lande att man inte fått möjlighet att ta del av övriga anbud föranleder ingen annan bedömning i den delen. Bolagets ansökan ska därmed avslås. HUR),\1.AN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1e LOU). Ii\ I FALUN I JJ''l i IJji? !; ,.' fö�altningsråi, sfiskal 'u: ..._____ ' ,/1\,,,,,,- Soua von Sch tz